Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Ion saját akkucsomag készítése
Lapozás: OK   16 / 27
(#) Kovidivi válasza Pali79 hozzászólására (») Dec 4, 2020 /
 
Minden töltőegység gnd bemenete azonos a kimenet gnd-jével. Innen ha felrajzolod, ki-kivel is van összekötve, látni fogod a megoldást (segítek: a sorbakapcsolt cellák közös pontja az egyik töltő gnd-jéhez és a másik TP4056 plusz kimenetéhez is csatlakozik). Tehát a két a TP4056 is "sorba van kötve".
Egyébként mindegy. Nagyon-nagyon ritka az, amikor valaki ilyen töltést használ.
A hozzászólás módosítva: Dec 4, 2020
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 4, 2020 /
 
Lefirkantottam.
A piros négyzetek a TP4056-ok, jobb oldalt a cellák, balról pedig az 5V-os bemenetek. A TP4056 pozitív ágában pedig egy lineáris elem van, félvezető, az elmélet kedvéért veheted 0.8-1.5V feszültségesének is, mivel ott nagyjából ennyi történik, eldisszipálja a felesleget. A lila mutatja az utat, ahol sorba vannak kötve.
(#) pipi válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 5, 2020 /
 
Hali!
Így okés, külön külön 5V tápokkal
(#) Kovidivi válasza pipi hozzászólására (») Dec 5, 2020 /
 
Bocsi, ha korábban félrevezetőt/félrevezetően írtam.
A hozzászólás módosítva: Dec 5, 2020
(#) Pali79 hozzászólása Dec 5, 2020 /
 
Urak!
Végeztem pár mérést egy 24V-os akkus géppel. Bekötöttem az áramkörbe egy ampermérőt. Érdekesség, hogy most egyáltalán nem kapcsolt le mint korábban egy "csőgázos" indítással. Bár egy pillanatra felugrott az áramfelvétel 17A környékére. Terhelés közben túllépte a 18A-t is az áramfelvétel, amire a BMS-en lévő FET-ek füstöléssel reagáltak, de le nem kapcsolt. Ez azért is érdekes, mert elméletileg a BMS 15A-t tud. Ez elgondolkodtatott, hogy a FET-eket nem kéne hűteni? Vagy inkább annyival nagyobb BMS-t kell tenni, hogy bírja a terhelést?
(#) lobo67 válasza Pali79 hozzászólására (») Dec 5, 2020 /
 
Ezek szerint beigazolódott, hogy ez a gép is fel tud venni csúcsban akár 450-500 W-ot is. Esetleg azt még megmérhetnéd, ha már így benne vagy, hogy az akku feszültsége mennyit esik ilyen nagy terhelésnél.
Az mindenesetre biztosnak látszik, hogy ez a BMS kicsi lesz. Persze, lehet hűteni a FET-eket, sokszor szükséges is, de ha ennyire melegedtek, azt nem tudod hűtéssel kompenzálni. Azt tapasztaltam, hogy az olcsóbb BMS-ek csak hűtéssel bírják a rájuk írt áramot, a tied pedig többel is kellene menjen, azt hűtéssel sem fogja bírni. Ráadásul a gyakorlatban a BMS egy nem túl jól szellőző helyre lesz beszerelve, ami külön gond.
Azért is lehet, hogy így árammérővel elindult, mert az árammérő pár milliohmos ellenállása is már annyit csökkenthetett a terhelésen, hogy így éppen elbírta a BMS, nem korlátozott le.
Én azt modanám, hogy ide egy 40 vagy inkább 60 A-es BMS szükséges. Az a bezártságot is jobban fogja bírni.
(#) Pali79 válasza lobo67 hozzászólására (») Dec 6, 2020 /
 
Megmértem, 24.2V az üresjárati feszültség és 18.8V-ra ment le max terhelésen.
(#) FAZ1 hozzászólása Dec 8, 2020 /
 
Üdv mindenkinek!

A kérdésem a következő lenne:
Akkucsomag (pl. 9V) összeállítása esetén muszáj az részegységek (egyedi akkumulátorok) áram-átvezető vezetékeit pont-hegeszteni, avagy bőven elég oda a sima cínes lágyforrasztás?
A hivatalos szervizekben általában pont-hegesztik, ámde a gyakorlatban /és persze otthon/ az nem igazán valósítható meg.
(#) Pali79 válasza FAZ1 hozzászólására (») Dec 8, 2020 /
 
Két gond van a forrasztással:
1. a li-ion cellák nagyon érzékenyek a hőre. Ha túlmelegszik, kigyúllad és nem is egyszerű eloltani.
2. a sapkák alapból nem forraszthatóak, valamilyen savat szoktak rácseppenteni amitől forraszthatóvá válik.
(#) lobo67 válasza Pali79 hozzászólására (») Dec 8, 2020 /
 
Ez nekem elég nagy esésnek tűnik, bár ezekkel a kis áramú cellákkal érthető. Azért "csak" ennyire megy fel az áram, mert a cellák belső ellenállása, hozzáadva a hutalok és a BMS belső ellenállását, lekorlátozzák. Innen szerintem 2 irányba indulhatsz:
1. mesterségesen magasan tartva az ellenállást, vagy eggyel csökkentve a cellák számát, működni fog, de nem tudja majd leadni a maximális nyomatékot.
2. mindent kicserélsz, amit eddig beleraktál az eddig említettek figyelembevételével. Ha van hely még celláknak, akkor a jelenlegiekkel párhuzamosan lehet kötni őket, és akkor csak a BMS-t kell kicserélni jóval erősebbre.
Én legalábbis így gondolom.
(#) Pali79 válasza lobo67 hozzászólására (») Dec 8, 2020 /
 
BMS-t mindenképpen teszek nagyobbat, mert az erre 15A van írva, de terheléskor majdnem kijött belőle a működtető füst. Megnéztem van még hely az akku gyári dobozában, így 3×6 cellát tudok max belerakni. Ennyi a max, remélem így legalább használható marad a gép.
(#) lobo67 válasza Pali79 hozzászólására (») Dec 8, 2020 /
 
A forrasztás nekem eddig mindig sikerült, csak a felületet forrasztás előtt egy jó minőségű folyasztó szerrel, és ólmos forrasztóónnal be kell futtatni. Arra valóban figyelni kell, hogy ne melegítsd túl a felületet, nagy teljesítményű forasztópákával, közepesen nagy felületű heggyel, rővid ideig forrasztani. Ha elsőre nem sikerül, akkor hagyni kihűlni, és utána újrapróbálni.
Arra figyelj, hogy a várható áramfelvételnek megfelelő keresztmetszetű vezetékkel kösd össze a cellákat.
(#) Pali79 válasza lobo67 hozzászólására (») Dec 8, 2020 /
 
Én inkább csináltam ponthegesztőt hozzá magamnak. Elég sok cellát felhasználtam mostanában, így célszerűbbnek láttam. Biztos nem véletlenül csinálják így gyárilag is.
(#) lobo67 válasza Pali79 hozzászólására (») Dec 8, 2020 /
 
Ez így szerintem jó lesz. Esetleg új cellákat tegyél olyat bele - nem baj, ha kissebb kapacitású - ami kicsit nagyobb áramot bír, ezzel tehermentesíteni lehet a jelenlegi cellákat.
Szerintem ezek ár/teljesítmény tekintetében nagyon jók.
Terhelhetőségben az óriási különbség sem jó, ha a jelenlegivel párhuzamosan kötöd az újakat, mert akkor meg egymást nyúzzák.
(#) lobo67 válasza Pali79 hozzászólására (») Dec 8, 2020 /
 
Persze, mindenképpen az a legjobb megoldás, de ha csak egy-két csomagot kell összerakni, akkor extrém költség/erőfeszítés. Az még lehet megoldás, ha találsz valakit, aki kevés pénzért összeheggeszti.
(#) Kovidivi válasza Pali79 hozzászólására (») Dec 8, 2020 /
 
A pontheggesztés gyorsabb, olcsóbb (nem kell ón), viszont ha az elkészült pakkod mégsem tetszik (feszültség vagy kapacitás nem megfelelő) és újra akarod építeni vagy a cellákat másra felhasználni, akkor gondban lehetsz, ha a pontheggesztés túl erős! Szétszedésnél lyukat üthet a cellán (a negatív kupakon), innentől a cella kuka, de ha nem veszed észre, még több gondot okoz, pl. szivárgó folyadék, ami mindent szét mar, a cella elkezd oxidálódni. Vagy zárlatba megy szép lassan és viszi magával a párhuzamosan kapcsolt cellákat is, vagy szakadásba megy 0V-os cellafeszültséggel. Persze a forrasztás sem tökéletes, sőt, de vigyázva, a cellát kis ideig melegítve nagy gond nem fog történni. Én rendeltem egy pontheggesztő készüléket aliexpress-ről, kíváncsi leszek rá.
Ha túl gyenge a kötés, a sok rezgéstől magától elválik, ha túl erős, az is rossz.
Van egy olyan akkucsomagom e-bike-ból, aminél az összekötő lemezek olyan vastagok, hogy azt szétszedni sosem fogom tudni a cellák károsodása nélkül... Szerencsére pont a legszélső cellák mentek tönkre (gondolom ott volt pont a szabályzó, meg a sok hő), ezeket könnyű volt lecserélni. De ha középen lett volna hibás cella, nem tudom, mit csináltam volna.
(#) pipi válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 8, 2020 /
 
Hali! Noti akksi bontásnál el szoktam vágni a cellákat összekötő lemezeket, így később ezek jól forraszthatók maradnak
(#) FAZ1 válasza Pali79 hozzászólására (») Dec 9, 2020 /
 
Pontosítva "lettwasser"-t, azaz sósavban oldott fémcink oldatát.
(ez valójában valami sósavas cinkklorid - magyarul forrasztóvíz)
(#) Pali79 válasza FAZ1 hozzászólására (») Dec 9, 2020 /
 
Hát nem tudom.... Egy másik topicban foszforsavat írt valaki.
(#) sector99 válasza Pali79 hozzászólására (») Dec 9, 2020 /
 
A letwasser meg a savak, bádogosoknak való szerek, ezért nem ajánlom. Vegyél inkább forrasztó olajat(TS 560), sima flux is megteszi. Előtte kicsit megcsiszolod és gyors forrasztás.
(#) Pali79 válasza sector99 hozzászólására (») Dec 9, 2020 /
 
Én maradok a ponthegesztésnél, de köszi!
(#) FAZ1 válasza Pali79 hozzászólására (») Dec 9, 2020 /
 
Az egy eléggé gyenge szervetlen sav (H3PO4), hisz akár meg is lehet inni. (édeskés ízű)
A mindenféle kóla italokban java részében az van - a drága kristálycukor helyett.

Igaz, többnyire - és elsősorban - az időskori csontritkulás egyik jeles előidézője, ámde a sok hülye mégis issza ...
(#) FAZ1 válasza sector99 hozzászólására (») Dec 9, 2020 /
 
Van nekem itthon a rézből készült vízvezetékcsövek forrasztásához használatos "folyasztó-szerem", szerintem még az is minden bizonnyal jó oda.
(#) bbalazs_ válasza FAZ1 hozzászólására (») Dec 9, 2020 /
 
Minden savat meg lehet inni, ha eléggé híg. A gyomorsav pl. sósavoldat.
A foszforsav nem édes, hanem savanyú.
Az időskori csontritkulás nem emiatt van - bár nagyobb mennyiségben fogyasztva valóban "kivonja a kalciumot a szervezetből", a részletekbe ne menjünk bele...
(#) lobo67 válasza FAZ1 hozzászólására (») Dec 9, 2020 /
 
Ez nem teljesen igaz, a foszforsav egy közepesen erős szervetlen sav, a sósavnál gyengébb, de nem gyenge. Töményen ne próbáld meginni, mert halálos is lehet. Egyáltalán nem édeskés, kicsit húzós savanyú íze van híg oldatban. Az adja a kólának azt a kicsit húzós mellékízét akkor is, ha kiment belőle a buborék.
Sok elvetemült bizonygatja, hogy a kóla milyen maró, mert a patinát is lemarja a fém pénzről. És valóban. Ez a benne levő, kb. 0.3%-nyi foszforsavtól van. Ugyanez teszi alkalmassá forrasztásra is a foszforsavat. De erre nem ideális, ugyanúgy mint az aszpirin sem (azzal is lehet tök jól forrasztani, az is sav, acetilszalicilsav), mert rajtamarad a felületen, és lassan elkorrodálja.
Sok vízkőoldó is foszforsav oldat, azt se idd meg!
(#) FAZ1 válasza bbalazs_ hozzászólására (») Dec 10, 2020 /
 
- "A gyomorsav pl. sósavoldat."

Hááát?

Azért én a sósavas pepszint (emésztő fehérje) nem igazán merném híg sósavnak nevezni.

A foszforsav pedig inkább édeskés.
Valójában a szénsav (szódavíz) sem savanyú. Bár a savasság az savanya ízre utal, ez azonban nem minden esetben teljesen igaz.
(#) FAZ1 válasza lobo67 hozzászólására (») Dec 10, 2020 /
 
Nekem írod, vegyésztechnikusnak? Mintha nem tudnám ...
(#) tothbela válasza Pali79 hozzászólására (») Dec 10, 2020 /
 
Szia!
A BMS mosfetjeinek olyan kicsi ar RDSon ellenállása, hogy gyakorlatilag nem melegedhetnek, mert alig an rajtuk teljesítmény.
De! Ez csak arra az esetre igaz, amikor a fetek teljesen be vannak kapcsolva. Ha elkezdenek lezárni, egyre nagyobb feszültség esik rajtuk, ami miatt természetes a melegedés.
A kérdés, hogy mi miatt kezdenek lezárni?
Töltéskor valamelyik cella elérte a 4,2V felső határt,
Kisütéskor az áram elérte a maximális értéket,
Kisütéskor valamelyik cella elérte a 2,7V alsó határt.
Az áram limit az én három cellás BMS-emen késleltetett, vagyis a csúcsokat magasabbra engedi, és az állandósult terhelést figyeli. Vélhetően nálad is hasonló a jelleg.
Töltéskori figyelés most lényegtelen.
A kisütési undervoltage protect viszont gyanús lehet. Mérd meg cellánként a feszültséget terheléskor, mert gyanús hogy valamelyik cella túl alacsony kapocsfeszültségre esik.
(#) Pali79 válasza tothbela hozzászólására (») Dec 10, 2020 /
 
Megpróbálom, de az nem lesz egyszerű.
Viszont valami szöget ütött a fejembe, ahogy ma olvasgattam. Egy kína BMS-re volt írva, hogy 7S-24V. Én viszont csak 6S pakkot használok. Úgy gondoltam, hogy a teljesen feltöltööt pakk 25,2V körül van, akkor ez jó közelítés lehet. Viszont most nem vagyok biztos a dologban, bár a 7S 29,4V teljes feszültsége kicsit soknak hangzik. De ha ez is lecsökken terhelésre akkor talán nem olyan gáz, illetve a nagyobb feszültség miatt alacsonyabb lehet az áramerősség terhelésen.
Vagy nem jól gondolkodom?
(#) Kovidivi válasza Pali79 hozzászólására (») Dec 10, 2020 /
 
"a nagyobb feszültség miatt alacsonyabb lehet az áramerősség terhelésen." pont nem. A behajtód nem egy dc-dc konverter. Minél nagyobb feszültséget kap a motor, annál nagyobb teljesítményt tud húzni terhelve/terheletlenül is. Az áramot legfőképpen a motor tekercsének Ohm-os ellenállása korlátozza (meg még sok más...). Ha pedig Ohm törvényét alkalmazzuk, láthatod te is az eredményt. Ettől függeltenül, lehet, hogy jó lesz. Azt sem tudom, hogy pl. kevésbé fogod-e a ravaszt meghúzni, vagy óvatosabban használod a gépet, mert akkor tényleg kevesebb áram fog a motoron folyni. De ha mindent úgy csinálsz, mint korábban, akkor több áram fog folyni, erősebb is lesz a behajtód.
A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2020
Következő: »»   16 / 27
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem