Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Ion saját akkucsomag készítése
Lapozás: OK   17 / 27
(#) Pali79 válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 10, 2020 /
 
Hmmm... Én abból indultam ki, hogy van egy max teljesítmény amihez a jelenlegi akkupakk esetén mondjuk tartozik 18A csúcsban. Akkor ezek szerint a nagyobb feszültséghez nagyobb teljesítmény is társul?
(#) rascal válasza Pali79 hozzászólására (») Dec 10, 2020 /
 
Igen, mert a készülék az ugyan az marad. Pl. 60W-os izzóból van az autóba is 12V-os, és a csillárba 230V-os. Ott igaz, hogy nagyobb feszültséghez kisebb áram társul, de az két külön eszköz az adott helyre méretezve.
(#) keurus hozzászólása Dec 29, 2020 /
 
Sziasztok! Nem találtam sehol normális leírást, hogy az " Enhance Version" BMS-t mire, és hogy lehet használni? A simában ugye van balancer, ebben viszont nincs csak a töltésvezérlő. HA jól látom. Mi a megoldása a korrekt használatnak?
(#) Kovidivi válasza keurus hozzászólására (») Dec 29, 2020 /
 
Az "enhanche" az csak reklámszöveg. Két féle BMS van. Egyik balanszer áramkörrel, a másik anélkül. Ezek között is van, amelyiknél a töltés és a merítés egyben van (egy kivezetésen), és van, amelyiknél külön. Hogy melyik kell neked, ezt az dönti el, hogy van-e regeneratív fékezés, ha kiegészítő akksihoz keresünk BMS-t, akkor az elsődleges akksi BMS-étől is függ.
Balanszer áramkörnél van még aktív vagy passzív.

A BMS-ben NINCS töltésvezérlő! A BMS csak engedélyez vagy tilt, nincs köztes állapot!

Sokszor a kép alapján lehet megmondani, hogy a BMS milyen, a leírás vagy hazudik, vagy nem. Néha nem is azt a nyákot postázzák (Ebay/Aliexpress, stb), ami a képen látható, vagy nem passzol hozzá a leírás. Vigyázni kell.

Megjegyzés: egy olcsóbb e-scooterben teszteltem a BMS-t (10S kb.20A, balanszer nélkül, töltés külön kábelen), hogy mit reagál, ha elvágom az egyik balanszer vezetéket: - töltött tovább, igaz, lekapcsolgatott, de átlagosan fele akkora áram folyt, mint ha csatlakoztatva lenne minden cell. Egy jó BMS ilyenkor azonnal leállítja a töltést! És számomra az sem magyarázat, hogy "de a túlmerült/0V-os cellákat így vissza lehet hozni", ez veszélyes. Ezt a tesztet mindenkinek ajánlom elvégezni! Hiszen, ha a BMS nem tudja, hány Volton van egy cella, akkor honnan tudná, hogy tölthet-e?
A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2020
(#) keurus válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 29, 2020 /
 
Köszönöm! A balanszer nélkülit ki kell vezetnem cellánként, ha jól gondolom? És úgy mehet pl a z imax töltőre, mit külső balanszer. Ezen nincs balanszer: https://ae01.alicdn.com/kf/Hde9cb86d10bf4a7394db42a85ef23967f.jpg
(#) Kovidivi válasza keurus hozzászólására (») Dec 29, 2020 /
 
Nem feltétlenül kell imaxb6-tal töltened. Ha jók a celláid, azonosak minden paraméterben, akkor még akár több évet is leszolgálhat a akksid, mire a cellák annyira elcsúsznak egymástól, hogy az akkucsomag javításra szorul. Rengeteg gyártó használ balanszer nélküli BMS-t, ezek az akksik a garanciaidőt szinte mindig kibírják (akkutól függ, hogy a későbbiekben mi történik). Én inkább vennék balanszerest, nem kerül sokkal többe!

A balanszer nélküli BMS le fog kapcsolni, ha túl akar az egyik cella töltődni, vagy ha az egyik cella feszültsége túl alacsony. Akkor van gond, ha egy cella 3.0V körül van, másik meg 4.30V körül, mert akkor se tölteni, se terhelni nem fog engedni a BMS!
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 29, 2020 /
 
Másik ötlet, hogy vásárolj kis nyákot, ami csak balanszál. Kicsit drágább, mint egy BMS balanszerrel, de ez legalább univerzálisan felhasználható, és sosem árt, ha van a fiókban. Vagy vezess ki egy balanszer csatlakozót, lehet, hogy elég lesz félévente az Imaxb6-ra rakni, plusz ellenőrizni is tudod a cellákat. Nem tudom, hol lesz az akksi, de elképzelhető, hogy egy plusz balanszer csatlakozó nem zavaró, vagy jól elrejthető.
Milyen adapterrel fogod tölteni? 12.6V-os adapterrel?
(#) keurus hozzászólása Dec 30, 2020 /
 
A cél az, hogy helyettesítsek néhány cuccban nimh akkukat. Pl a robot porszívóba
(Roomba 650 ) volt a legfontosabb. / néztem sok tutorialt róla/ De mivel ebben Nimh akku van gyárilag, nem tölthetem direktben a gépben, mert annak más a töltési karakterisztikája. Abban egy 4s2p akkut tettem balansz panellal, a kivezetésre meg egy bontó érintkezős táp csatit, amit az oldalára kivezettem. Így a saját tápegységét felhasználva, de egy Liion töltő elektronikát közbe iktatva direktben töltöm az akkut. Amit töltéskor leválasztok a gépről a tápcsatival. (hogy ne zavarja meg a porszívó elektronikáját. / jobb a békesség / )
Aztán csináltam egy 3s4p akkut minden nélkül, csak a táp és a balanszer csati van kivezetve, hogy meghajtsam a DIY ponthegesztőt, hogy ne kelljen balettozni az autó akkuval, de kevésnek bizonyult. Ezért lesz belőle egy " mobil táp" , csak vissza kell bontanom, és tenni rá védelmet.
A többi kacat még hátra van.
Van 3s, 4s bms -em balanszerrel és annélkül is. Amin ugye megvannak az alacsony értékű smd ellenállások.
Azt nem értettem, hogy az "Enhance" -t hogy használjam, hogy oldjam meg a balanszot. De akkor ha jól értem, érdemes kivezetni külső balanszra. Mer ugye a másikban van balanszvezérlő.
(#) Kovidivi válasza keurus hozzászólására (») Dec 30, 2020 /
 
Közben pont találtam egy magyarázatot erre az enhanched verzióra. Rájöttek, hogy a sönt 40A-nál túl forró lesz (esetleg ki is ég?), ezért beraktak kettőt, hozzá igazították az elektronikát, és voilá, máris kész az enhanched! Vagy nem söntöt használnak, hanem az egyik mosfet-en eső feszültséget figyelik. Ez csak sima fejlesztés.

Adok egy tippet, de csak saját felelősségre használd, és előtte próbáld ki labortáppal is, hogy a BMS-ed jól működik-e! A tipp: használhatsz kicsit magasabb feszültséget is töltésre, mivel a BMS le fog kapcsolni, ha a cellák feltöltődtek (0mA folyik az akksi felé!) A BMS pont a cellákat védi meg, nem történhet (elvileg) semmi baj! Tehát 3S akksit 15V-tal, 4S-t 19-20V-tal lehet tölteni, ha a BMS megfelelőem működik. Ha korlátozni akarod az áramot, berakhatsz egy soros ellenállást a táp és az akksipakk közé, 0.5-1Ohm saccra. Így megmarad a CC/CV jelleg is nagyjából.
(#) Plero hozzászólása Dec 30, 2020 /
 
Szeretnék a robogomba 18650-es akkupakkot készíteni. 12v 3-4Ah akku való bele aminek az indítóárama 40-50A. Nem találok hozzá elektronikát ami illeszteni lehetne a motor elektromos rendszeréhez. Max fesz. 14.4V
(#) Pali79 válasza Plero hozzászólására (») Dec 30, 2020 /
 
Szerintem ez nem túl jó ötlet. Először is a 3S pakk végfeszültsége 12,6V ami kicsit kevés. A 4S-neki meg 16,8V ami meg sok. Másod sorban a töltés kicsit másként működik a hagyományos indító akkuk és a liion akkuk esetén.
(#) GPeti1977 válasza Plero hozzászólására (») Dec 30, 2020 /
 
LiFe akku is van 18650 méretben, 4 sorban pont 14,4v tal kell tölteni.
(#) Kovidivi hozzászólása Dec 30, 2020 /
 
Nem tudom, az mennyire normális, hogy egy BMS-nél, ha nincs egy vezeték csatlakoztatva, ugyanúgy terhelhető a kimenet? Mint ahogy a képen látható, a B2-es csatlakozót direkt lekötöttem. A kimenet terhelhető maradt... Számomra elég furcsa. Lekötöttem a B1-et is, ugyanúgy meg van a 12V a kimeneten...
10S BMS-nél elég lehúznom a balanszer csatlakozót, onnantól se töltés, se merítés nincs!
Rossz bekötés fizikailag lehetetlen. P+ azonos B+ direktben a 12.6V-os cellához megy, B- a pakk negatívja, P- pedig a kimenet.
A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2020
(#) lobo67 válasza Plero hozzászólására (») Dec 30, 2020 /
 
Szerintem nem problémás a 3S pakk sem, mert ugyebár normál esetben mindig teljesen töltve van az akksi. Igazából csak indításkor kap nagyobb terhelést. Egy ócskább ólomakksin meg indításkor úgyis 8-9V-ra esik a fesz, annyit a 3S is tud.
A töltést meg kell oldani, de az sem gond, balaszos BMS-sel és egy 12.5 V/2-3A-ra állított pl. XL4015-ös inverterrel pl.
Arra kell figyelni, hogy az akksik könnyen bírják ki az 50-60 ampert.
(#) lobo67 válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 30, 2020 /
 
Nem tudom, hogy ez valóban gond-e, mivel így nem tud áram folyni a B2-n, azaz lebeg. Azt próbáld ki, hogy működés közben összekötöd - a biztonság kedvéért akár egy pár ohmos ellenállással - a be nem kötött B2-t a bekötött B1-el (mintha a 2. cellád lemerült volna). Akkor le kellene állni, ha jó. Szerintem.
(#) Kovidivi válasza lobo67 hozzászólására (») Dec 30, 2020 /
 
Milyen áram nem tud folyni? Annyi áram folyik, amennyit a BMS le tud adni (40A jelen esetben), és a BMS-nek fogalma sincs, hogy a be nem kötött csatlakozókon levő celláknak mennyi a feszültsége, ennek ellenére nem kapcsol le!

Visszagondolva a 10S BMS is valószínűleg csak azért kapcsolt le, mert ott a B+ nem csatlakozik vastag vezetékkel a nyákra, csak a balanszer csatlakozóra van bekötve (plusz a B-), tehát a csatlakozót lehúzva nincs tápja a BMS-nek.

Lehetséges, hogy egy óriási veszélyforrást fedeztem fel? Ami a BMS-ek 90%-ban benne van? Mert mindenhol, ahol ez a tipikus SOT23-5 csip van használva, nem lesz a kimenet letiltve, ha elszakad a balanszer kábel? És ha belegondolunk, egy balanszer kábel szakadás nagyon könnyen megtörténhet, főleg mozgó/rezgő akkumulátornál.

Más is tesztelhetne, ha van kedve.

Gyorsan leteszteltem, a töltés sem áll le, ha elvágom az egyik balanszer vezetéket! Ugyanúgy folyik a 2A! Pedig most éppen tesztelem a BMS-t, tehát túltöltést szimulálok. A cellák már 4.20V-on vannak, de én még töltöm tovább, labortápon 12.8V-ot állítottam be.

Most vagy a csip hamis, ócska másolat, hibás, vagy pedig tényleg ennyi tud. Örülhetek, ha egyáltalán lekapcsolja a töltést! Ebay-es, régi vásárlás a BMS. Gondolom az emberek 95%-a hasonló helyekről szerzi be a BMS-ét...

Jelentem, lekapcsolt a BMS! Szóval, ha nincs szakadt vezeték, lekapcsol! Mindjárt kipróbálom B1 és B2 nélkül, tölt-e tovább!
A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2020
(#) lobo67 válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 30, 2020 /
 
Nem, a B1, B2 vezetéken nem folyik annyi áram, hanem annyi, amennyi meghajt egy komparátort - pár 10-100 mikroamper - ami kapcsolgat. Ha nincs bekötve, akkor a komparátor bemenete lebeg, ki tudja, mit gondol. Ehhez a pontos kapcsolási rajzot kellene ismerni. Némi áram kiegyenlítés alatt folyik, de az más tészta.
Ennek ellenére igaz amit írtál, veszélyes lehet, ha elszakad a vezeték.
A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2020
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 30, 2020 /
 
A töltés B1 nélkül megindult. 2.4A kis ideig, majd szünet, és ezt ismételgeti. Pedig már elérték a cellák a maximális feszültséget! B2-t is elcsíptem, ugyanúgy ugrál a töltési áram! A BMS-nek fogalma sincs, hogyan állnak a cellák, de tölti őket! Beraktam egy extra 3S balanszer kábelt, hogy kívülről tudjam monitorozni a cellák feszültségét, ez látható a képen.
Elég furcsa ez a BMS, most B1 és B2 nélkül is folyamatos 2A-rel tölt, nincs ez az ugrálás az áramban.

Figyelem: a B1 és B2 bemenetek annyira nagyimpedanciásak, hogy ha elvágom a vezetéket, megy a töltés tovább! Ha 10K-val GND-re kisütöm, megáll a töltés is, de nagyon instabil az egész, néha le lehet a töltést állítani, néha nem. Egy vezeték szakadás pedig elég alattomos dolog...

Egy dolgot kipróbáltam, talán ez a végszó részemről: B1 és B2 elvágva, és 10K-val B--hoz képest 3mp-ig kisütve. A töltés megindult, ugráló árammal! Tehát kontakthibás vagy elszakadt vezetékkel a bemenetek annyi zajt szednek/ szedhetnek fel, hogy a töltés megindul, pedig a BMS-nek fogalma sincs a cellák feszültségéről...
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 30, 2020 /
 
Kell a max. 30uA fogyasztás, szépen virít az adatlapon, jó reklám érték, szinte semmi sem fogyaszt. Azért pár uA-nyi terhelést rakhattak volna a bemenetekre, ezt még le fogom tesztelni, kb. 1Mohm-mal, ez 4.2uA fogyasztás pluszban cellánként.
(#) lobo67 válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 30, 2020 /
 
Ha jobban belegondolsz, azt egy ilyen buta jószág nem tudhatja, hogy van-e kábel bekötve. Talán úgy meg lehet oldani - ki kellene próbálni - hogy B1 és B2 felől is egy-egy mondjuk 10k és 22k ellenállást a B- ra forrasztani. Ezzel megszűntetted a nagy impedanciát. Viszont azokon olyan kis áram folyik, hogy évekig bírhatja az akksi.
(#) lobo67 válasza lobo67 hozzászólására (») Dec 30, 2020 /
 
Egyszerre írtuk, nagyjából ugyanazt.
(#) Kovidivi válasza lobo67 hozzászólására (») Dec 30, 2020 /
 
Lehet az 1Mohm túl nagy. Majd kísérletezgetek, remélem ez megoldja a problémát! Köszi a tippeket.
Ha beválik, minden egyes BMS-nél így fogok eljárni a jövőben!
(#) lobo67 válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 30, 2020 /
 
A 10k meg lehet nagyon kicsi, ki kell kísérletezni szerintem is. Köszi az infót, ezt később is figyelembe kell venni nekem is.
(#) keurus válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 31, 2020 /
 
Ezt találtam: http://www.78294.ru/forum/23-618-1 itt van kapcsolási, ha jól látom, gugli meg lefordítja.
(#) Kovidivi válasza keurus hozzászólására (») Dec 31, 2020 /
 
Köszi! A 2.5V lekapcsolási feszültséget én is tapasztaltam, elég alacsony, de hát ez van. Itt van a link, már a fordítóval angolra fordítva: Bővebben: Link.
(#) lobo67 válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 1, 2021 /
 
Ráadásul szélsőséges esetben az IC adatlapja szerint a két határfeszültség akár 2.425 és 4.35 V is lehet. Ezek azért nem garantálnak a celláknak túl hosszú életet.
(#) Kovidivi válasza lobo67 hozzászólására (») Jan 1, 2021 /
 
Ezt sajnos már megszoktam, szinte az összes balanszer minimum 2.7V-ig engedi merülni a cellákat. Ami jelenleg van, kb. 2.45V-nál kapcsolt le, direkt figyelte... Meg is lepődtem, mert a 3S akkupakkra 8.10V-ot írt a műszerem, és még mindig merített! Nem egy megszokott látvány. A 4.35V talán annyira nem baj, hiszen a balanszer áramkör később visszameríti 4.20V-ra. Ez van, ezt kell szeretni. Ez a 3S8P pakkom egyébként is a legrosszabb celláimból lett elkészítve, ezeknek már "mindegy".
(#) lobo67 válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 1, 2021 /
 
A túlmerítés elkerülésére én figyelem a töltöttséget, és nem használom tovább, ha már csak egy pöcök világít, ilyenkor cellánként még kb. 3V van benne, persze a leggyengébben a legkevesebb, de mint írtad, "annak már úgy is mindegy".
Ezek biztosan mind így működnek, mert szinte mindegyikben ez az IC figyel.
(#) Kovidivi válasza lobo67 hozzászólására (») Jan 1, 2021 /
 
Pontosan én is így teszek, ahol van töltöttség visszajelzés. Pl. E-scootert csak 3.4V-ig merítek maximum. Viszont ahol ez a 3S BMS van a rossz akksikkal, ez egy 20W-nyi LED lámpát hajtana. Majd megpróbáljuk gyakrabban tölteni, mint hogy a BMS kapcsoljon le.
(#) FAZ1 válasza sector99 hozzászólására (») Jan 2, 2021 /
 
Kipróbáltam gyári forrasztó-zsírral, amit a "vizesek" (vízszerelők) a mindenféle rézcső-idomok összeforrasztására használnak.
Mondjam azt, hogy csodálatos!.
Szépen megfolyik utána a forrasztóón, tehát az akksi pack-nak a továbbiakban annyi!

nem hinném tehát, hogy CSAKIS pont-hegeszteni lehet!
Következő: »»   17 / 27
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem