Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Idézet: „Csak a nagytesó rajza van meg” A kérdés eredetileg nem erre vonatkozik ,viszont ennél is nem ennyi a hidalás , a kimenetet elfelejtetted átrajzolni, Hidalás esetén azt is át kell mókolni ,sőtt itt még vannak más egyéb kacatok is amiket mókolni kell hogy nem robbanjon fel az első bekapcsolás pillanatában.
Nagyon szépen köszönöm a gyors választ.Ilyenen gondolkodtam én is, csak nem tudtam esetleg ki kell hagyni valamit, vagy cserélni kell.
A hangszórót kell a két+ csatlakozóra kapcsolni.Ennyit tudok.
Köss sorba a hangszóróval egy 100 Ω körüli ellenállást, akkor kockázat nélkül kísérletezhetsz.
Mérni is lehet terhelés nélkül, ezt tartom a helyes ellenőrzési módszernek. Íme egy tesztjel. Mindkét kimeneten azonos AC feszültséget várunk el és dupla feszültséget a "+" csatlakozók között.
Mérés háron múl, múltkór 1.5v volt
Akkor pukkant egyet a hangszó terhelés allat mértem utána levettem a hangkimeneten és ugy méetem az adot értéket Elszált a végfok tranziztór!?
Egyelőre nem tudunk alkatrészre szűkíteni, ezért nem sok értelme van bármely alkatrész kiforrasztásának. Ezzel inkább csak nő a hibalehetőségek száma.
Akár 0,5 V, akár 1,5 V egyenfeszültség van a kimeneten, nagyon helyesen bontja a relé az erősítő és a hangszóró közötti kapcsolatot. Mivel pontosan megegyező a két csatorna DC hibája, globális hibát keresünk, nem valamelyik alkatrészét a végerősítőnek. Szinte kizárható, hogy hajszálra egyforma legyen két független áramkör meghibásodása. Először készíts képet a végerősítőt tartalmazó panelről, lehetőleg a forrasztási oldaláról is, hogy mérési pontokat jelölhessünk ki!
Szia! Miért érzed aggályosnak a tranzisztoros erősítőt az STK helyén? Visszacsatolásba ágyazott hangszínszabályzós?
Igen, az 1-es láb is és a C2 kondi is féltápon van. (6,3V) amikor be van húzva a relé. Amikor a C4 kiürül, lassan visszamászik a fesz. tápfeszültség közelébe, de most az éjjel valami történt, mert nem kapcsol le, pontosabban csak egy pillanatra, de aztán újra vissza húz a relé. Lehet az NE5532 mégsem alkalmas?
Az NE5532 valóban lehet problémás, mert belsőleg korlátozott a bementek közötti feszültségkülönbség és ez visszahat a 10k/10k osztóra R6-on keresztül.
Az 1-es lábon minden üzemállapotban féltápnyi egyenfeszültség kell megjelenjen! Amíg ez nem valósul meg addig keressük a hibát. Az áramkör érzékenységével csak ezután foglalkozhatunk. Az R6/R7 osztó minél közelebbi feszültséget ad a féltáphoz, pontosabban az 1-es láb feszültségéhez képest, annál kisebb jelre fog indulni a relé, tehát az R6 értéke fordítottan arányos az érzékenységgel.
Szia nem érzem aggályosnak,van egy régi STK ic-s erősítőm amiben oda van az ic. Eredeti már úgy sincs, épitek a helyére valamit. Kis St. vagy valami...Sharp 7700 Csak azért kérdeztem.
Helyesbítek, tehát a relé behúzott állapotában az 1-es lábon 6,3V körüli fesz van, ha bont a relé, akkor ez meg emelkedik 8,5V körüli értékre. Többször próbáltam. Az IC-t cseréltem de ugyan az. A C4-et ami az időzítést biztosítja visszavettem 22µF-ra, a kapcsolás tesztelhetősége végett. Így kb 5 perc a kapcsolási idő.
Az IC-cserélni fogom TL072-re a kíváncsiság kedvéért. Egyébként a kapcsolás úgy tűnik működik újra. Egyetlen egy hiba merült még fel, amit egyenlőre nem tudok hová tenni. Tehát a relé leold ha megszűnik a jel a beállított időzítés után, de ha a jel megszűnését az okozta, hogy az erősítő ki lett kapcsolva, akkor néhány perc után visszakapcsol, mintha a kikapcsolt erősítőtől jelet kapna és soha nem kapcsol le. Ha kihúzom a jelkábelt akkor az időzítés után lekapcsol és úgy is marad míg a bemenetre valami jelet nem generálok. Egyenlőre ez számomra kicsit érthetetlen. A másik dolog: a subláda erősítőjének tápjának szűrése 2x10000µF/63V kondi és van egy kicsi brumm. Teljesen mindegy hogy mit teszek mindig van. Ezt le lehet valahogy szűrni? A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2021
Az 1-es lábon mért 6,3 V és a 8,5 V az aktuális tápfeszültség fele? Tehát 12,6 V-ról 17 V-ra emelkedik a táp, ha old a relé?
Mivel sikerült elérned, hogy az 1-es láb már nem megy fel 12 V-ra? Itt még elkeserítő volt a helyzet.
A tápfesz13V kb. Igaz nem mértem, de nem hiszem hogy 1-2 tized Voltnál nagyobb lenne az ingadozás. Végig kapartam a panelt már többször is. Szerintem valami szivárgásom lehetett, másra nem tudok gondolni. Az egyes láb feszültségszintje érdekesen viselkedik nálam. Áramkör bekapcsolásalor 1-es láb közel tápfesz relé behúz, majd kb 5sec után visszaesik 6,3v körüli értékre és ott billeg. Időzítés letelik a fesz emelkedik 10-11V körülig, közben relé old, fesz visszaáll 8,5V körüli értékre. A tápfesz csak az áramkör indulásánál jelent meg pár másodpercre.
A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2021
Például ilyen amikor a NYÁK beszívja a maratószert és össze-vissza folyik az áram. A magas áramfelvételed is kezdettől gyanús.
Magas az áramfelvétel? Ha a relé nincs behúzva olyan 10mA lehet most, amikor a relé behúz az még rádob kb 30mA-t. Ez még sok? Ennek az Ic-nek az adatlapja szerint 8mA az áramfelvétele.
A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2021
Az STK4241-ből 2x130 W-ot kifacsarni nem a hosszú élet titka. A ±64 V-os tápfeszültségre két pár végtranzisztort használnék csatornánként. Az ST151 jó erre a célra, de választhatsz szofisztikáltabb kapcsolást is. Képeket nézegetve az erősítő belsejéről, egy hőfokfigyelős venti sem ártana annak a kicentizett hűtőbordának.
A nyák sárga bakelitszerű lap, vas kloriddal marattam, tisztításhoz csapvizet és csiszolópapírt használtam egyéb kemikáliát nem. Szoktatok esetleg még valamit használni tisztításhoz?
Itt a mért afatok
Az áramfelvételt korábban 50 mA-nek mérted behúzott relével, azért gondolkodtam el rajta.
A NYÁK-ot folyékony súrolószerrel szoktam tisztítani. Sajnos előfordul, igaz nagyon ritkán, hogy a NYÁK hordozó anyagában légzárványok maradnak, ami a tábla egy kis részét érinti - Murphy törvényei alól nem lehet kibújni Ha oda vezetőképes folyadék jut be az ott is marad és a környezet hőmérséklete és páratartalma szerint keseríti meg az életünket. A maratás amúgy jól sikerült, nem maradt réz-köd a bakeliton?
Nem tudom mivel érintkeznek a tapogató csúcsok, nem tudom hová tenni a méréseredményt.
Ebből a szögből nem látszik a panel, amit kértem, hogy fotózz le. Még egyszer a hozzászólásom.
Az erősítő brummogására még nem válaszoltam. Tipikus okai:
- jelkábel árnyékolási, illesztési hibája, - az erősítő huzalozása (akár NYÁK szintjén) nem megfelelő, a táp hullámossága hozzáadódik a jelhez, - utolsóként pedig a trafó szórása marad.
Igen, szerintem jó lett. Rézköd egyáltalán nem maradt. A vasalót kicsit jobban megnyomtam, emiatt kapartam a forr szemeknél, de hogy őszinte legyek nagyító alatt egy helyen találtam gyanús közelséget az IC-körül, de akkor már inkább végig kapartam mindent. Beültetés után csináltam, mikor javasoltad. A kapcsolást már elpakoltam a trafó közeléből is-amennyire lehet-, hátha bekavar a mágneses tér, de nincs változás. Nagyon-nagyon kíváncsi leszek másfajta Ic-vel mit mutat az áramkör...
A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2021
Huh, ebből legalább egyet ki kellene zárni. Ha a jelkábelt leveszem a nyákról, de a brumm marad, akkor valószínű a másik kettő hiba igaz? Amennyire lehetett már elraktam az erősítőt a trafótól(kb.:20cm). Remélem nem az lesz a ludas. Egyébként hiperszil trafó. A kondik meg egyen irányító azok tök újak. A nyák valami ezer éves, ha jól emlékszem még a hobbi elektronika újságba lett közkinccsé téve TDA7294-hez. Az biztos, hogy a jelföld a táp földjéhez egy az egyben csatlakozik. Úgy emlékszem Te is csináltál már nyákot ehhez az Ic-hez, már valahol láttam, csak nem emlékszem hol, de megkeresem majd.
Köszi, hogy ennyit segítesz.
A végerősítő jelbemeneti pontját zárd össze a hozzá tartozó testponttal! Ha a brumm megszűnik, akkor innentől a bementi csatlakozó felé keressük a búgás okát.
Amikor az auto-start áramkörből kiemelted a műveleti erősítőt, mérj rá az 1,2,3,5,6,7 lábak helyén mire áll be a feszültség néhány másodperc után? 3 - féltáp, 5 - féltáptól 0,5 V-tal kevesebb, a többi 0 V körül. A C2 legyen kisütve mielőtt rákötöd a méréshez a tápot!
A végtranziztornak emiter és colektor lába.
Szerintem azokkal lesz a baj mert a biztósiték kiéget
Szia! Harmadszor is megkérlek, hogy fotózd már le azt a panelt amin a végerősítő található, hogy mérési pontokat jelölhessünk ki.
Valahogy kellet mérnem ki cserélem csak n jötta gls még
|
Bejelentkezés
Hirdetés |