Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
TN150 adatlap
Harmadik oldal, összetétel. Ott van benne a Sósav is, mint összetevő Ui: Köszi a videót, ma is tanultam valamit A hozzászólás módosítva: Máj 28, 2021
Akkor érdekes, ha réz-oxid is van a lapon.
Sziasztok,
NYÁK készítés kapcsán érdekelne néhány alapelv amire jó ha oda van figyelve tervezés közben. Ilyenek pl. hogy vezetősávok vastagsága az áram függvényében, vezetőksávok közötti elválasztósáv vastagsága a feszültség függvényében, földsáv kialakítása, táp hozzávezetés kialakítása, jelvezetékek optimális huzalozása. Most hirtelen ennyi jut eszembe de ha lenne valaki akinek nagy tapasztalata van ebben és megosztaná velem ezeket az alap információkat azt nagyon megköszönném. Köszönöm előre is!
Szia, Mivel még nem kaptál választ, akkor néhány gondolat általánosságban, aztán majd kiegészítik a gyakorlottabbak:
- A vezetősávok vastagsága a rézfólia vastagsága, amiben az alap a 35um (1oz), de lehet 17um (0,5oz) vagy 70, 150 um (2 vagy 3 oz) vastagságú. - A vezetősávok szélességét te választod meg. Hobbi célra nem érdemes 10mil alá menni. SMD nyákon 10..15 mil, normál lábasnál 15..30 mil, esetleg több. De nyilván ez sok mindentől függ. - Nagy áramú vezetősávok szélességét méretezi szokták, erre van szabvány, de általában egy egyszerű kalkulátorral számolható. Mint pl. EZ Itt max kétoldalas NYÁK esetén az external layernél kiszámolt eredmény számít. A réz vastagsága a vezetősáv szélessége és hossza illetve a maximális hőmérséklet emelkedés megadható, ebből számolja ki a javasolt vezető szélességet. - Vezető sávok közötti elválasztó rész hobbi NYÁK-oknál 10mil alá szintén nem érdemes menni. Itt viszont meg kell különböztetni a az életvédelmi szempontból fontos kúszóutat a normál sávok közötti távolság tartástól. Például egy kapcsoló üzemű táp primer és szekunderje között a kúszóútnak min. 6,5mm-nek kell lennie. Ez a távolság csökkenthető, ha bemarás van a NYÁK-on, mert az növeli a kúszóút hosszát. Normál távolságra pedig többféle adat van. Ezen az oldalon vannak táblázatok kiindulásnak. Ez alapján a 230V egyenirányítva 325V csúcs feszültséget ad, ami 2,5mm távolságot jelen, ha nincs semmilyen bevonat a NYÁK-on. Ezt azért nehéz tartani, mert egy TO220-as tok lábai között széthajtás nélkül lehetetlen is. Méretezni például az ingyenes Saturn PCB Toolkit Conductor Spacing fülén lehet. Mellékelek egy képet róla. - Táp és föld: Analóg áramköröknél a csillagpontos kialakítás a kívánatos. Digitális áramköröknél meg a legjobb megoldás a föld kialakítására a teleföld az egyik oldalon (4 rétegűnél a tápra is). Ez adja a legkisebb impedanciát. A teleföld analóg áramköröknél is alkalmazható, de mivel parazita kapacitásokat okoz, ezért az érzékeny helyeken, pl. nagy frekvenciás erősítő bemenet környékén el szokták távolítani. Egyébként meg széles és rövid vezetősávok legyenek. - Jelvezeték: A bemenet és kimenet lehetőség szerint távol legyen egymástól, ne menjenek párhuzamosan. Nagyon érzékeny áramköröknél a jelvezetéket a bemenetnél körbeveszik egy (nem zárt) föld vezetővel, ami a nagyon kis értékű szivárgó áramokat megszünteti. Hobbi áramköröknél ritka. Érdemes megnézni a felhasznált félvezetők adatlapját. Sokszor tesznek benne ajánlást az elrendezésre, illetve mely vezetősávok legyenek a minimális hosszúak, a szórt kapacitások és induktivitások csökkentése miatt.
Nagyon köszönöm.
![]() ![]() ![]()
Sziasztok elég sok hozzászólás van.. nagyon sok lenne visszaolvasni , valaki tudna ajánlani egy bevált és olcsóbb esetleg laminatort .. ? Amin nem kellene alakítást végezni ?
Köszönöm szépen .. Egy Gmo Lsi 17 el szemezek, csak nem tudom .. szerintetek... ?
Szia, szerintem jó választás. Nekem pár ezer db nyákot lelaminált már. Viszont Én ki dobtam belőle az eredeti fűtést s kapott felülre - alulra 1-1 db 500W halogén "fénycsövet" (triac) cserével, és új dobozzal. Szóval ez is átalakítós, de elnyűhetetlen
![]()
Támadt egy perverz ötletem. Gyantás nyomtatóval nem lehetne nyákot készíteni? Kétféle megoldás van előttem. Eleve a miénk LCD kijelzős, ami egy maszkot készít minden réteghez. Ez ugyanaz mint a fotoeljárás. Egy vékony réteg 2-30mp alatt kész műgyantából. Ha jól át van szintezve, egy PCB panelt is lehetne az alu lapra rögzíteni. A nyomás után csak mosni és maratni kellene. Sőt a másik verzióban Lehetne gyanta nélkül fotorezisztív lakkal is használni. Kísérletezett valaki már ilyennel?
Már több videót láttam erről , működik ...
Be lehet egyáltalán állítani úgy anyomtatót, hogy kapásból a hasznos réteget (rétegeket) készítse el? Nem ismerem testközelből ezeket a nyomtatókat de úgy tudom, eleve nem a nulla magasságnál (első pár réteg az alu lemezre) kezik el felépíteni a nyomtatandó tárgyat. Úgy, mint ezen a videón is látszik: Bővebben: Link, 6:35-nél.
Mivel lehet oldani úgy, hogy utána forrasztható is legyen? Fényérzékeny lakk + kiszuperált LCD monitor + UV fény kombinációról van pár videó a neten. Olcsóbb, mint a nyomtató.
Sziasztok!
A LOMEX-nél szoktam venni nyák lemezeket. Általában A4 méretű 1 oldalas, 1,6mm vastag darabokat. Nem tudom mi történt, de úgy ki van fosztva, hogy egy-két 0,8 mm-es darab van csak. Évek óta ilyen nem fordult elő. A Hestorban sincs olyan ami nekem kellene. Tudtok esetleg stabil beszerzési forrást? Lehetőleg magyar üzletet vagy webáruházat.
Köszönöm.
Néztem a RET oldalát. kb dupla áron adja, és ráadásul rossz a méret is. Nekem úgy van megtervezve a nyák, hogy kell a 210mm szélesség így ad ki 4 egységet. A RET méretével a fele pocsékba menne, semmiképpen nem gazdaságos. A Kontel lesz a nyerő. Ott van A4 méret, nagyon kedvező áron. Ismerem a környéket, és közel is van, a csomagküldés árát is megspórolom. Köszi az ötleteket.
Üdv!
Használ valaki nyák lap vágására kőrfűrész tárcsát, csak kisebb méretben? Van egy kidobottt bot mikszerem, azon gondolkodtam, hogy készítenék belőle egy darabolót. De üvegszálas lap vágására milyen korong ajánlott? Persze max 6-7 cm átmérőjűre gondoltam. A hozzászólás módosítva: Jún 14, 2021
Ha elkészül utálni fogod ! Az üvegszál pora nagyon finom sokáig "lebeg" a levegőben , porálarcban kell majd használnod . Inkább vegyél valahol egy használt karos ollót.
A por nem akadály, van elszívóm. De úgyis csak kint, szabad levegőn használnám. Karos ollóm is van, de nem mindig alkalmas arra ahogy vágni szeretnék.
Csak gyémántos korongot érdemes használni.
Ha a por nem akadály akkor a flexnek párja nincsen, ha vágni kell.....
Ha van elszívás, beltérben is lehet használni.
Rézzel bevont lapokhoz gyémántos korong dukál, Epoxy alapú réz nélkülihez és plexihez lapkás kell. Utóbbiak a gyémántos korongra ráégnek/ráolvadnak.
Valami ilyesmi gépre gondoltam én is. Tudsz valami bevált márkát javasolni? Mármint a korongra.
A képen látható motor egy Proxxon KS230-as fűrész, megszabadítva a bundájától. A korongok a hozzá való korongok. Figyelem! Lapkás korongból két típus létezik, a képen a sűrűbb fogú van.
Helo.
Lehetséges vasalással házilag tqfp32 tokozáshoz nyákot csinálni, vagy esélytelen? Olvasom hogy távolságban 0.01inch alá nem érdemes menni, ennek a padjai közt kapásból kevesebb. Sajnos nem nagyon csináltam még ilyet, mindent próbanyákon raktam össze, ideje lenne elkezdeni. Van egy gagyi tervem is, csak sajnos még lézernyomtató nincs hogy kipróbáljam mennyire folyik egybe az egész. A hozzászólás módosítva: Jún 17, 2021
Érdemes a pad-ek szélességét kb a lábéhoz igazítani, vagy annál nem sokkal nagyobbra, mert akkor jóval nagyobb tér lesz a pad-ek között, könnyebb legyártani, és beforrasztani is...
Gondolom 0,65mm-es lábtávolságú IC ez..., azt elég egyszerű még otthon is megcsinálni...
0.8mm. Kérdés hogy eagle ben hogy lehet a padokat elvékonyítani. Utánanézek. Szerk.: Egyszerű, meg kell nyitni a footprintet és jobbklikk a padokra aztán size.
A hozzászólás módosítva: Jún 17, 2021
Ha nem változtatod ennek a méretnek , akkor is sikerülnie kell.
Könnyen megoldható, nem kell feltétlenül átrajzolni a ic tervet. Felteszed az ic-t és a pedeket, pozicionálásra használva vékonyabb kisebb "testpad"-eket teszel rajuk( van mindenféle méretben). És aztán törlőd az ic-t és ott maradnak az uj kisebb pedek. 0,3 mm vagy több hely maradjon a pedek között, akkor már gond nélkül kilehet tisztani a papirt. Mert ez szokott probléma lenni. Ha tul kicsi a hely, akkor papirt sehogy sem lehet kikaparni közülük, és végső esetben már túvel kell kapargatni. Mig elegendő 0,3mm távolságnál simán ujjal lelehet dörzsölni.
Sziasztok!
Az idők kezdete óta tango-ban tervezem a nyákokat. Most az egyik ismerősöm, akinek szintén terveztem nyákot kínai nyákgyártónál akar készíttetni pár darabot, de azok meg nem tudják kezelni a tango által generált gerber fileokat. Állítólag az Eagle fileokat tudják. Van valami lehetőség az eagle-ben importálni, konvertálni a tango állományait? |
Bejelentkezés
Hirdetés |