Fórum témák
» Több friss téma |
De, egyszerűbb lenne, ha tudnám, mennyit kell mérnem, ott, ahol. (Kondenzátort mérni: azt mondtátok eddig, úgy kell, hogy kiveszem. Hát innen én kiveszem, de mondtam már, hogy visszatenni ezt a fajtát oda nem tudom, ahol még három másik picurka is tolakszik. Mert nincs akkora kézügyessegem, gyakorlatom, oly kis pákám.)
Én csak érdeklődő hobbista vagyok, nem megbukott TV szerelő (aki azért tanítódott, csak nem tanult). Azért a Hobbielektronikán kérdezek, nem szakmai fórumokon. A hozzászólás módosítva: Okt 24, 2021
Nem kell kivenni! Az a faék egyszerű ESR mérő pont erre való. Alacsony értékeknél nem pontos (nem leolvasható), meg nullázni is kell néha, de épp a hibakeresésre lett kitalálva. Mivel a mérőfeszültsége 30mV nem nyitja ki maga körül a félvezetőket. Amikor egy elkónak a 0,5 ohmos ESR-je 3-4 ohm lesz azt ezen gyönyörűen látod, többet nem is kell rajta látni.
A mennyit kell mérni az egy más tészta, ahhoz tapasztalatból összeállított táblázat kell (neten keringőek felejtősek), vagy az adott elkó adatlapja. Szakmai fórumokon nem nagyon segítenek, mert aki napi szinten ebből él (van egyáltalán olyan?) az nem fog online javítani. Aki meg nem az nem is tud, mert ez már nem a 80-as évek, hogy van összesen 15 (csak mondtam egy számot) típus, aminek mindenki ránézésre megmondja mi a baja, mert már fejből tudja a hibajelenség alapján. Idézet: „nem a 80-as évek, hogy van összesen 15 (csak mondtam egy számot) típus,” Tényleg nem. Most három van. Samsung, Lg, Vestel (ami az összes többi). Természetes, hogy aki ebből él, az nem fog idejönni nekem ingyen segíteni, nem is várom. De az nem sokat lökött a dolgomon, hogy állítsak össze egy új műszert (ESR mérőt), aminek a méréseit csak a Idézet: „tapasztalatból összeállított táblázat kell” Ennél az a javaslat is többet segít, hogy "az a lap halott", és még az észnélküli kondenzátorcsere is. Sajnos nem fognak felvenni a tv-szerelő szakmunkásképzőbe, hogy megfelelő tapasztalatot szerezzek, pláne, ha elárulom, hogy csak a saját tv-imet javítgatnám a megszerzett tudással A hozzászólás módosítva: Okt 24, 2021
Manapság jó pénzért bármilyen szakmát tanulhatsz, ha épp indul tanfolyam. Egyébként teljesen egyetértek a hozzászólásoddal ...
El nem tudom képzelni, hogy a hármat honnan vetted. Nem három van, hanem kismillió. Még azonos gyártmányon belül is eltérések vannak, máshogy néz ki a panel és egyebek. Sőt, mindennel variálnak amivel csak lehet, és amivel tudnak faragni akár 1 centet is az előállítás költségén (az egyikben olyan LED van amelyiknek a nagy SMD pad a katódja, a másikban meg olyan amelyiknek a kicsi, stb). Ezért nem működik a ránézek és megmondom a hibát dolog, mert aki naponta csinálja, az sem úgy van mint 40 éve, hogy napi szinten ugyanazzal a 3-4 típussal találkozik. Ezért nem elég ma a TV javításhoz 2 csavarhúzó meg egy pisztolypáka...
És akár tetszik neked akár nem, a legtöbbet az ESR mérő segítené a jelenlegi problémádon, mert kb. nincs ember ezen a világon, aki megmondaná neked hogy melyik 5db elkót cseréld ki. Így maximum olyan tanácsot kapsz, hogy mindet. Ha téged ez visz előbbre a "megcsinálom magam" elgondolás útján, akkor hajrá. Jó hosszú lesz az az út... Egyébként a szerelő az úgy dolgozik, hogy előbb megkeresi a hibát, azt meg műszer nélkül nem nagyon lehet. Ja, de. Vesz egy másik alaplapot.
Idézet: Ezt a szakmát megtanulni egy tanfolyamon? Egy élet is kevés hozzá, nem egy tanfolyam... „tanfolyam”
Nekem is kevés volt. Pedig már hamarosan kiadják a végbizonyítványom.
Á, félreértesz
Idézet: „ akár tetszik neked akár nem, a legtöbbet az ESR mérő segítené” Nem is ezt vitattam, az jótanács. Azt "hánytorgattam", amit hozzátettél, hogy a tapasztalati táblázatom használjam... Hát az nincs, ezért puhatolódzok, hogy hol, és mennyit. Vágom, hogy így, hogy nincs is a kezetekben, nagyon nehéz segíteni. De ha nem kérdezek, akkor az sem tud, aki pedig már kénytelen volt ilyennel, ezzel foglalkozni. Igen, a gondolkodás nélküli cserélgetést el szeretném kerülni, hiszen akkor sohasem tudom meg, mitől lett siker (ha lett is). Ha nem lett, akkor meg minek. Idézet: „de. Vesz egy másik alaplapot” Az nem biztos, hogy jó szerelő, aki azzal kezdi. De juthat oda a dolog, hogy mást ő sem tud már tenni...
Munka során 3 dologból tevődik ez össze, tudás, tapasztalat, idő. Kezdetben vala a tudás, ami az iskolában az emberre (kinél mennyi) ráragad, ez általában még kevés az üdvösséghez. Erre jön aztán a javításokkal szerzett tapasztalat, ebből minél több van annál jobb, mert annál kevesebbet kell gondolkodni, több dolog megy már rutinból. Aztán van az idő. Általában van egy adott időkorlát, ami egy szervizesnél elég rövid, egy hobbistánál meg akár jó hosszú is lehet, ami alatt vagy megtalálod a hibát vagy nem, és ami után már értelme sincs keresgélni. Gelkások mondása volt régebben, hogy ha egy TV-ben fél órán belül nincs meg a hiba, akkor nem éri meg már tovább keresgetni. Mai szervizek dettó, futószalagon javítanak, ha nincs meg rövid idő alatt a hiba akkor nem üldögélhetnek tovább rajta, mert az idő pénz, a semmiért meg nem fizetnek.
Az évek során összeszedett ESR táblázat is olyan, hogy az alapból senkinek sincs, az is idővel lesz. Mint ahogy senki nem 40 évesen születik, előbb csecsemő, aztán jön a többi. Anélkül is lehet boldogulni, sokkal jobban mintha szemrevételezéssel próbálnád eldönteni egy elkóról hogy az most jó vagy sem. Fejben tartani képtelenség mindent, de még dokumentálni is. Ha pl. javítok egy be nem kapcsoló, vagy néha bekapcsoló, néha készenlétben ragadó Kenwood erősítőt, és tudom hogy 3 elkót kellett kicserélni benne ahhoz hogy hibátlanul működjön, akkor ha 1 hét múlva hoznak egy ugyanolyat ugyanazzal a hibával, akkor már nem kell keresnem a hibát, mert tudom hogy hova kell nyúlni. Na de egy másik típusnál amit még nem javítottam nem fogom tudni, ahogy ennél se fogom tudni már 10 év múlva mert addigra elfelejtem. Mondanám hogy küldd el a panelt és végigmérem neked rajta az összes elkót, de a 2db (ide-vissza) postaköltségnél olcsóbb ha megépíted azt az ESR mérőt.
Egyetértek, viszont az én tapasztalatom szerint azt a panelt kár toldozni foltozni, annak nem kondenzátorbaja van, inkább processzor.
Mondom, hogy szórd ki őket. Megcsavarod fogóval és már le is jött. A processzorok folyamatos resetbe állnak, ha zajos tápjuk, rossz a hidegítésük. Gyakori probléma ez, volt már több ilyen tévé a kezeim közt. Ha mégsem lesz jó, akkor legalább gyakoroltad a javítás mechanikai részét.
Szervusztok, ismét kérdéseim vannak.
A képen az akidurrant ellenállást jól látom, naranvs-fekete-ezüst-arany-zöld valóban, és akkor 3-0-semmi-0,1-5%? Azaz 3 ohm, vagy 30? (Miközben leírtam, már kétségbe is estem) A kérdést azért itt teszem fel, mert tovább is van. Került egy LG tv, melynek (látszólag) annyi baja volt, mint a másudik képen, aztán még kiderült, hogy egy 0,1 ohm-os ellenállás is meg van szakadva és a (fő) biztosíték. Azt a szétdurrant kondit kicseréltem, de nem látszott, milyen értékű, hát vettem 1000V-osból 100 és 560 pF-ost, végül a nagyobbat tdttem be. Ellenállást (már nem is tudom miért) 5W/0,1 ohmost találtam venni, de végülis befért. Kicseréltem a T5A-es biztosítékot is. Erre kidurrant (szó szerint) az a biztosíték, aminek a színkódját kérdezte. És most nézem csak, hogy a mellette levő fet (8R1K0CE) minden lába mindenfelé vezet... Azt nem kéne neki, ugye? És azt a hestore-ban kaphatókból mire cserélhetem? És lehetséges-e az is, hogy most ment tönkre, és máshol is baj van?
Ahhoz képest, hogy csak magának dolgozik, nekem életemben nem volt annyi TV-m, mint amennyit ő pár hét alatt javít.
Te bűnöd, a te egyik hsz-ed után szántam rá magam, hogy belenézzek a "villámcsapott" monitoromba. És sikerült, és (gyakorlásképp) hoztam haz párat, sikerültek. A munkám során járom az országot, férek hozzá ilyen kidobott dolgokhozt(amelyik szöszölésével untatlak bennetek)Tv-t is hoztam, és hidd el, tényleg csak szeretem, azaz szeretném csinálgatni... Bízva abban, hogy itt segítenek, merre induljak.
A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2021
Hi, ez egy pltv sorozatú táp?
Ha igen akkor keress rá, a fet, a fet hidegítő kondi és az ellenállás illetve a fet driver ic és a körülötte lévő 20k alatti smd ellenállasokat kell cserélni. Abszolút típushiba, de a fet driver ict nem kapod meg itthon, esetleg ha szervizestől kérsz adhat. De ha barmit nem cserélsz vagy mérsz ki biztosra akkor újra durranni fog. Ha a fet kimérése elvi kérdést vet fel akkor inkabb csinaltasd mwg valakivel, rutin javítás és nem drága. A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2021
Igen, pltv van ráírva. PLTVGL251XAT9.
Én azt hiszem, a FET-et "hidegítő" kondit cseréltem (de lehet, hogy tévedek). Az van a 3. képen kinyílva. Az 1. képen az új helyette. Fet-et az adatlapját ha átnézem, lehet, hogy tudok helyettest beszerezni. A FET-driver IC-t nem látom (és ebből adódóan a mellette levő smd ellenállásokat sem). Hol keressem?
A kondi helyett minimum kétszeres feszültségűt tegyél, az eredeti kevés, 2 vagy 5kV legyen és azonos besorolású.
A fet pótlása nem nagy szám, de nagyon nem kéne hálózati smps tápokat javítanod, ha egy fet helyettesítése nem megy rutinból, ez nem olyasmi, ami kezdőnek ajánlott. (és nem online fet keresztreferencia oldalak alapján, amik tévednek.) Kapásból a fet drivert megtalálnád a nyák túloldalán, ha a gate lábat követnéd. A konkrét tápnak van topicja Elektrotanyán több is (én is csináltam). Hidd el ha mondom, de a fet vezérlő ict nem fogod tudni beszerezni itthon. Szóval kikereshetem neked az összes pozíciószámot hogy mit cserélj, de ic és tapasztalat nélkül sokra nem fogsz menni vele. A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2021
Üdv mindenkinek! Elnézést ha nem a megfelelő témakörhöz írok.Szeretném a segítségetek kérni egy hordozható Akai APD624B típusú készülékhez.A probléma az hogy bekapcsolás után a kijelzőn semmi nem látható csak világít.Csatolok egy képet is hogy egyértelműbb legyen mire gondolok,a segítséget előre is köszönöm.A kérdésem az hogy javítható a hibajelenség és miből adódhat?
A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2021
Nagyon halványan nem látszik valami rajta?
Mármint oldalról, különböző szögekből esetleg...
Nem látok a kijelzőn semmit halványan sem
Nahát, egész héten este jártam haza, nem volt időm rá. De ma már foglalkoztam kicsit vele.
Arra jutottam, hogy (ahogy jelezted is) a kapcsolóüzemű táp nem megy nekem olyan fokon, hiába értem az alapját, azért kicsit többet igényelne. Azt a kis IC-t is megtaláltam, de felületszerelt apró alkatrészt nemigen tudok felforrasztani, ilyen sűrűlábút pláne nem. Azonban nézegettem a nyákot, a lapot, és (mivel elég előzékenyen) rá is írták a feszültségeket, hát úgy gondoltam, kiméregetem, és kipróbálom. Lásd még alul a képet. Kimértem, hogy az első dióda (MBRF10150CT) középső lábától közvetlen jut el a 12V a csatlakozó megfelelő pontjaiig (pirossal jelöltem). A második dióda középső lábától a nagy diódáig közvetlen kapcsolat van, a katódtól a háttérig ugyancsak. Úgy éreztem, ezt ki kell próbálni. Adtam az elsőnek 12V-ot a stabil tápomról, hát lett LG logo, utána a felső csíkban "kábel tv, disney ch". -Persze háttérvilágítás nélkül, lámpával belevilágítva láttam. A másik diódára áttéve a 12V-ot persze kevésnek bizonyult háttérvilágításnak A kérdés az lenne: Ha kiiktatnám a nagyfeszültségű részt, (pl kiveszem a kis trafót) mad bekötöm kívülről a 12V/8A-es stabil tápot, és beszerzek egy step-up ot, példáut ilyent és azt a 12V-ról leágaztatom a háttér diódájához, beállítom (mondjuk először) 23,5V-ra, van sansz, hogy működjék a dolog? A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2021
Nem, a lednek nagyobb feszültség kell és cc meghajtás.
Ez egy olcsón javítható tápegység, amivel a végén teljes értékű tvt kapsz, írj elektrotanyán, hogy keresel valakit aki megcsinálná, azzal jársz a legjobban. Ha a backlight kapcsolgató jelet benézed, az alaplapon is ki fogsz lőni dolgokat és onnantól nagyon drága lesz hirtelen. De ha beszerzed az ict hozzá kínából és utána eljössz akkor kicserélem neked. Meg ha szólsz megvan az ic akkor a hozzávaló kis egyéb smd cuccokat is összeválogatom. De írd meg ezen melyik ic van, ezeken kétféle szokott lenni, fejből ez nem tudom melyik, megkérdezem ismerőst van-e neki esetleg eladó. A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2021
Köszönöm a választ, és a felajánlást is. Holnap reggel megnézem azt az IC-t (ahhoz szét kell szednem újra). És lesz kérdésem is.
Ez van ráírva:
-3S121 -SK76IA -809L
Itt van egy bő leírás, alul az adatlap féle is.
3s121 A google fordító cseppet segít. A hozzászólás módosítva: Nov 1, 2021
Köszönöm, átrágom.
Bár tanítottak oroszul, de nem tanultam, tehát fordítóval. Úgy kicsit macerásabb.
Üdv.
Egy kis segítség. Az smd ic típusa pontosan SSC3S121 és kapható a HQ elektronikában. Nekem is ilyen ic kellet az LG tévémben. Van még egy zéner dióda, értéke 5,1 volt aminek a pozíció száma ZD9108, azt is cseréld ki.
Jó, hogy kapni, csak pofátlanul drága, na de mindegy. A zenerben igazad van, de a 20k alatti smd ellenállásokból is szokott meghalni körülötte, a táphoz lehet részleges rajzot találni, azon rajta vannak az értékek is.
Nos, akkor felteszem a kérdést.
Nem véres vitát akarok veled kezdeni, ellenkezőleg, csak érteni szeretném, mert nagyon elhiszem, hogy nem én vagyok a szagértő 1. képen szerepel az áram útja a LED+ hoz. -Elindul a kis trafótól -Átmegy a kettős (valószínűleg schottky) diódán -Felmegy L8601-ig, miközben útbaejt három kondenzátort, amik 25V-osak (C9116-C9122-C-9124), és még közvetlen az induktivitás előtt érinti C8601-et (ez azonban 50V-os) -L8601 után áthalad D8601-en, ami 60V-os -Ezután áthalad FB9904-en, majd (két 50V-os kondit útbaejtve) közvetlen megy LED+ ig. Mivel 25V-os kondenzátorok vannak az áram útján, és a 2. kép szerint is 23,5V/1,005A a LED táplálása, és a 3. kép szerint is 3 pozitív és 3 negatív szál megy a LED-ek felé, azért gondoltam, hogy valóban 23,5V kell nekik (hiszen ha több menne afelé, akkor a 25V-os kondi kinyiffanna). Bár úgy tettem fel a kérdést, hogy közben egy kérdő mondat sem volt, biztos vagyok benne, hogy érted/értitek, mire akarok kilukadni.
Kövesd vissza a led negatív ágát is, kizárt, hogy feszültség menjen rá, egy áramgenerátor lesz benne.
Tehát led- nem a táp - pontjára megy. (mellesleg az említett kondik közül a leírtak alapján egyetlen dolog jelenthető ki vakon, a ledeken nincs 50V-nál nagyobb feszültség, mivel az a kondi van közvetlenül rajta. A tekercs lehet akármi, boost konverter is akár, így lehet a bemenetén 25V-os kondi van, de a kimenetén akármi lehet. Nem mondom, hogy jelen esetben boost konverted van, de alapvetően a gondolatmenet nem alkalmazható.) 1.005A az áramgenerátor árama, ehhez a tvben lévő ledeken kb 23,5V fog esni. de ráköthetezs egy ellenállást, kakaóscsigát, egyetlen ledet, bármit, az áram 1A-ig növekedni fog maximális feszültségen, majd 1A fölött a feszültség fog csökkenni. Az alap, amit meg kell érts az az, hogy a led nem feszültségről üzemel, hanem áramról. ha feszültségről hajtod, vagy hőmegfutás miatt öngerjesztő módon meg fog halni elég hamar, vagy olyan szinten alulhajtod, hogy a fényereje a tizede sem lesz. Kis 3mm-es karácsonyfa ledeket lehet soros ellenállással áramkorlátozni, de ez powerled, nem rakhatsz elé egy öklömnyi áramkorlátozó ellenállást. |
Bejelentkezés
Hirdetés |