Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   269 / 327
(#) Kovidivi válasza antikzsolt hozzászólására (») Nov 16, 2021 /
 
Majd meglátod, de lehet az 5V-ot feljebb kell csavarnod, ha kevés a meleg, pl. 6V-ot tuti kibír, és kb. 10-20%-kal több meleget kapsz cserébe. A kábeleken eső feszültséggel nem is számolva. Amúgy meg beállítasz 5V-ot, majd beállítod az áramot 2A-re, akkor nem fog többet szívni. Beállítani pedig úgy tudod, hogy pl. 5V-ra ráraksz 2Ohm-ot, akkor 2.5A-nek kellene folynia, és tekergeted az áram potit, amíg nem 2A folyik.
(#) antikzsolt válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 17, 2021 /
 
NEm igazán kell emelni mert 3 fokozatban lehet emelni a hőmérsékletet. 25 fok a minimum. 40 fok a maximum. Vastag kabát alá lesz beszerelve a mellény amit fűt így nem tud annyi meleg elszállni.
(#) bbalazs_ válasza antikzsolt hozzászólására (») Nov 17, 2021 /
 
Az embernek elsősorban a végtagjai fáznak, az határozza meg a komfortérzést.
Fűthető kesztyű és bakancs kellene. A bakancsba bele tudnak építeni még értelmes méretű akksikat a fűtéshez, a kesztyű meg inkább kapja csatlakozón át a kabátba varrt akksiktól.
(#) Kovidivi válasza antikzsolt hozzászólására (») Nov 17, 2021 /
 
Csak azért írtam, mert 10W nem valami sok, de majd kipróbálod. Nekem a hátam sosem fázik, igaz 2-3 pulóvert felveszek a széldzseki alá, így a meleg bent marad, plusz táska nyomja a hátam. Attól is függ, hogy tekered-e a biciklit, vagy csak mondjuk állsz/ülsz a járgányon. Én fűthető kesztyűt vettem, az ujjhegyem tud lefagyni egyedül, kb. 5fok alatt, 15-20perc után kezd el fázni, pedig van elektromos kézfűtésem is, mondjuk az inkább csak a tenyeret fűti, a gázt mutató ujjal kell húzni, a hüvelykujj meg egyébként is kilóg. Talán a kesztyű megoldás lesz, várom, hogy megérkezzen. Kesztyűnként 3db AA elem megy beke, de úgyis át fogom alakítani. A vezetékes megoldás is jó lenne, csak elemmel/akksival egyszerűbb (a kesztyűben van neki egy külön zseb), meg nem néz ki furcsán
Ezekkel a fűtésekkel az a jó, hogy lehet kicsit emelni/csökkenteni a teljesítményt, ha nem lenne megfelelő.
(#) antikzsolt válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 17, 2021 /
 
A munka miatt még minusz 10 fokban is megizzadok. Na mármost nem igazán kellemes úgy a gépen ülni ha vízes az ember háta. 2-3 pulóver sajnos nem igazán jó mert akkor még mozgásban is korlátoz már.
A fűthető bakancs nekem is eszembe jutott már lehet 1-1 talpbetétre is beruházok. Bár hozzáteszem nem igazán szokott fázni a lábam. Zokni és cipő csere még oké a hidegben ha beázna a cipőm, de átöltözni úgy hogy gatyára kell vetkőzni na akkor tényleg nagy lehet a baj.
A hozzászólás módosítva: Nov 17, 2021
(#) Kovidivi hozzászólása Nov 18, 2021 / 1
 
Sziasztok.
Régebben is raktam már össze akksit, pl. legutóbb a 10S4P pakkot használtam hosszú idő után, és mivel mindenféle szedett vedett cellákat használtam, nem is csodálkoztam, hogy a cellafeszültségek fél év állás után elcsúsztak egymástól. Gondoltam felrakom tölteni, aztán majd a balance elintézi egy-két nap alatt. Direkt balanszos BMS-t raktam bele, mégpedig 2db 200Ohm van párhuzamosan kapcsolva, tehát a balansz áram kb. 42mA, ami elég jó érték! 200mAh eltérést 5 óra alatt simán helyrehozna. Meglepetésemre nem történt változás. Alaposabb áttanulmányozva a BMS specifikációját, megakadt a szemem egy értéken: túltöltés védelem törlése 4.08V (+-0.05). A balanszer áramkör viszont csak 4.20V-ig merít! Tehát töltöm az akksit, az egyik cellacsoport felkúszik 4.20V fölé, balanszer bekapcsol, meríti, 4.30V-nál letiltja a töltést, a balanszer 4.20V-ig meríti a cellát, majd leáll. Hát így aztán várhatja az ember, hogy ki lesz balanszolva az akksija! Plusz a balanszolás nem tartott kb. csak 2 percig, mert a balanszer kábel soros ellenállása miatt a BMS-nél 42mA áram mellett hamar 4.20V-ot mér a felelős IC. Csalódott vagyok. Ez azt jelenti, hogy kb. 1-2mAh kapacitás különbséget tud a BMS lekezelni töltésenként! Kivéve persze, ha 30mA-rel töltöd maximum, mert akkor nem fog a BMS lekapcsolni, és a BMS is meríteni fog folyamatosan.
A legrosszabb, hogy találkoztam olyan "töltővel", ami már annyira okos, hogy ha lecsökken az áram egy bizonyos érték alá, relével választja le az akksit a szekunderről, nehogy még egy picike áram esetleg a balanszer felé csordogáljon...
Bővebben: Link Ez a BMS, rengeteg helyen szerezhető be, jó féle, olcsó. Egyébként valószínűleg az összes BMS.hasonlóképpen működik, nem csak ez. Kivéve a 40-50$-os bluetoothos BMS-t, ahol telefonon tudsz mindent állítani. Bár olyanom még nem volt soha.
(#) Kovidivi válasza antikzsolt hozzászólására (») Nov 18, 2021 /
 
Akkor mi két külön dologról írtunk, én munkábajárásról írtam, e-scooterrel/motorral, ahol nem mozog az ember szinte semmit. Az nagyon nehéz, ha mozognod is kell, plusz ne is fázz...
(#) pipi hozzászólása Nov 18, 2021 /
 
Hali!
Vettem egy ilyet: https://www.aliexpress.com/item/1005001723297154.html
Szétszedtem, képek mellékletben...
Jól érzem hogy ráfáztam? Le vannak spórolva a balanszerhez való alkatrészek?
Az ic tipusa TMI4101A
(#) antikzsolt válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 19, 2021 /
 
Nem is a munka közbeni fázásról van szó. Ott már tavaly is kiderült hogy -10 fokig is képes vagyok izzadni De az viszont nem tetszett hogy hiába a pufajkás kabát cidri van a kabát alatt mert vizes a ruhám. Egy kis plusz segítség kell. Amúgy megjött a mellény. Elég feszes a dolog pedig xxxxl vettem direkt. (Kínában talán ez lehet a 4x ) Kellemesen fűt igas még csak 1 aksis power bank van hozzá. Jövő hónap elején lesz egy kis időm megépíteni a saját power bankomat azután már bátran fogom nyomogatni rajta a power gombot.
(#) uniman válasza pipi hozzászólására (») Nov 19, 2021 /
 
Bizonyára ez az újabb fejlesztés...(ha lenne az IC-ről infó, az ezt igazolhatná is)
A hozzászólás módosítva: Nov 19, 2021
(#) Kovidivi válasza pipi hozzászólására (») Nov 19, 2021 /
 
Nincs rajta balanszer.
(#) uniman válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 19, 2021 /
 
Láttad a linkjeimet? Ismered azt az IC-t?
(#) bbalazs_ válasza pipi hozzászólására (») Nov 19, 2021 / 1
 
Igen, lespórolták.
Érdekes, hogy a címben említi még a balanszolást, de utána a leírásban/specifikációban már nem. Az IC sem tartalmaz ilyen lehetőséget.
A hozzászólás módosítva: Nov 19, 2021
(#) Kovidivi válasza uniman hozzászólására (») Nov 19, 2021 /
 
Láttam, de nem változtat semmit azon a tényen, hogy a nyákon nincsenek teljesítmény ellenállások, se az őket kapcsoló félvezetők (2db Sot-23 tranzisztor/csatorna, vagy 1db sot23-5 speciális IC). Ezért bátorkodtam a válaszom írni.
(#) pipi válasza bbalazs_ hozzászólására (») Nov 19, 2021 /
 
Igen, este nézelődtem, van ahol megemlítik a balance áramot. Ahol nem említik ott valószínűleg nincs, nem szabad megvenni. Hasonló "ócsójé" nem láttam balanszolóst csak kb dupla áron. Nekem nem kellene nagy áramú, elég lenne a 10S 5-10A -es
(#) pipi válasza uniman hozzászólására (») Nov 19, 2021 /
 
Gyanús hogy a linkjeiden lévőkön sincsenek megszerelve, a leírás nem említi...
(#) Kovidivi válasza pipi hozzászólására (») Nov 19, 2021 /
 
Én olyan helyről veszek BMS-t, ahol van felhasználói visszajelzés, képpel, ahol látszik a valódi termék. De másik témában írtam, hogy a balanszos BMS-ekben nagyon csalódtam, 1-2mAh-t tud csak balanszálni periódusonként.
(#) pipi válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 19, 2021 /
 
Igen, olvastam. Én is igen picinek tartom a "gyári" 40-100mA környéki balansz áramot. Mindegy, jó lesz ez a balansz nélküli is, majd kívülről töltöm rendesen, a csavarbehajtómat is így töltöm. Van 4S cellás töltőm, ami "balansz nélkül", gyakorlatilag cellánként tölt.
(#) Kovidivi válasza pipi hozzászólására (») Nov 19, 2021 /
 
Ha jók a cellák (mármint teljesen azonosak), akkor nem kell a balansz (rengeteg eszköz így működik). Csak nekünk, hobbistáknak lenne fontos a jó balansz, amikor minden cella más önkisüléssel rendelkezik...
(#) Régi motoros válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 19, 2021 /
 
A jó cellák is elmásznak idővel, fél év, egy év ki tudja...
Gondolom a gyártási szórás miatt.
Régebben hoztak hozzám egy akku pakkot elektromos robogóból, hogy nézzek már rá,
mert hiába töltik fel, nagyon keveset tudnak csak menni vele. Pedig aki csinálta, új cellákat használt.
Szétszedtem, mondom ebben nincsen balanszer, sürgősen tenni kell bele, ha akarod még használni valameddig, különben hamarosan beadja a kulcsot.

Tipikusan néhány cella alig 4V- on, néhány meg 4.35V környékén, meg felette.
A túltöltöttek szépen kipúposodva, úgyhogy ki se tudtam szedni a keretéből...

Szóval én nem mondanám senkinek, hogy új cellákhoz nem kell balanszer.
De ha belegondolsz, laptop aksikban is mindben van, azok is mégis tönkre mennek.
Általában kettő vagy négy cella alulmerül, míg a mellette lévő kettő vagy négy simán jó.
Ezt a tényt kb 150 akku bontásából vontam le.
A hozzászólás módosítva: Nov 19, 2021
(#) Kovidivi válasza Régi motoros hozzászólására (») Nov 19, 2021 /
 
Szerintem a laptop akksikban sincs balanszer áramkör, miért is lenne, az plusz pénz. Itt van pl. 2db is (melléklet). Ha ezzel a pici smd-vel akarnak balanszálni, az lehetséges, de kétlem, a kapcsolóelemek sem nagyon látszanak. De ez csak az én gondolatom.

Egyébként én mindenhova (tényleg!) balanszeres BMS-t rakok, és jelenleg is küzdök, mert az egyik akksipakkom 53.5V-nál nem megy feljebb (54.6V-ig kellene), pedig jó cellákból van összerakva, a BMS nem akarja rendesen balanszálni, lekapcsolja a töltést, töltés nélkül pedig nincs balansz... Pedig csak pihent 4 hónapot, ez volt a baj. A másik, direkt rossz cellákból összelapátolt akksim pedig 38V-nál jár jelenleg, 42V helyett...

Sok akksit javítottam már, hoverboard vagy e-scooter, és nem látok sehol balanszert. Most átgondoltam, de még az általam minőségi akksinak titulált Xiaomi M365-nél sem látok sehol 10db azonos értékű (200Ohm alatti) ellenállást a balanszolásra (se kis, se nagy teljesítményűt). Felraktam egy hoverboard BMS-t is, 10S, tehát 10db 200-400 Ohm allatti ellenállást kell keresni. Nincs. Sehol.

Meg kellene reformálni ezt az egész akkumulátor ipart, a BMS-ek működését: tőlem akár 4.10V-on kezdjen el balanszálni, 4.25V fölött, túltöltésnél tiltsa le a töltést, majd 4.15V-nál ismét engedélyezze, hogy a balansz áramkör rendesen tudjon működni. Így minden cella a töltés végére 4.10-4.20V között lesz, az önkisüléses cellák fel lesznek húzva a többihez.
A hozzászólás módosítva: Nov 19, 2021
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 19, 2021 /
 
A hoverboard nyákján az SMD IC-nél pont vannak 100 Ohm-os ellenállások, mindjárt ránézek, hogy ezek sorban vannak-e az IC bemenetével, hogy a kondival szűrőt képezzen, vagy mit csinálnak. Egyébként az IC dw01a SOT23-5 védelmi IC.
Adatlapban is szerepel, hogy az a 100 Ohm a tápja az Ic-nek, és nem balansz. A mérésem ist ezt bizonyítja. Nincs a nyákon balansz.
A hozzászólás módosítva: Nov 19, 2021
(#) pipi válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 20, 2021 / 1
 
Találtam csak balansz panelkét....
Google-be: HX-JH-001 HX-JH-004 HX-JH-008
Aliról is begyűjthető, csak nehéz rátalálni, típusszám szerint nincs )) balancer és egyéb bűvszavakra keresve meg dől minden, ami nem is az....
pl: itt egy sor: https://www.aliexpress.com/item/32806750570.html
Azon elmélkedtem ez esetleg bedrótozható úgy is, hogy a protection board ne szakítsa meg...
Esetleg ellenállás cserével tudhatna nagyobb áramot... elvileg ez a fet van rajta: https://datasheetspdf.com/pdf-file/1381521/LowPowerSemi/A2SHB/1
A panelkék meg - ahogy elnézem- egymás után sorba kapcsolhatók, illetve "rövidíthetők"
A hozzászólás módosítva: Nov 20, 2021
(#) Kovidivi válasza pipi hozzászólására (») Nov 20, 2021 /
 
Egyszer használtam már ilyet, dupla áramra átalakítva, de ha gyorsabban töltesz mint balanszálsz, akkor a BMS át fog állni túltöltés védelemre, és a töltést szakítja meg, és ez a gond, hogy később sem kapcsolja vissza, csak ha a cellafeszültség 4.10V alá csökken (amelyik túl lett töltve).
(#) Régi motoros válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 20, 2021 /
 
Na most nem akarom az ördögöt a falra festeni, de nem szoktam az elektronikákat nézni.
Az elektronika nálam kis ívben megy is a kukába, mert tipikusan csak cellavadász vagyok.
De egyszer kétszer csak kíváncsiságból ránéztem milyen IC van rajta és BQ3050 vezérlőt találtam.
Az pedig belső kapcsolófeteket tartalmaz a balanszoláshoz. Aztán, hogy ez a belső balanszolás most épp csak a jobb vagy márkásabb akkukon módi, azt már nem tudom eldönteni.
A 17.-ik oldal blokkábra, 20.-ik oldal kapcsolási rajz, na mondjuk itt se kell nagy áramokra gondolni, szerintem pár 10mA lehet, nem számoltam utána.

Szóval általad elmondottak alapján csak remélem, hogy ez a technika nem csak amolyan úri muri,
hanem általánosságban bevett módszer, legalábbis eddig ezt feltételeztem...

Mindenesetre megnézhetnél pár IC -t ha már úgy is ott csücsül nálad néhány bontott...
(#) Kovidivi válasza Régi motoros hozzászólására (») Nov 20, 2021 /
 
Nem láttam még ezt a balanszos IC-t, de jól néz ki!

Megnéztem, de sajnos semmi infó.
Egyik IC 3060 25kg4 cd3g, másik sa1414sc , erre sem találtam adatlapot, csak egy rövid leírást, de abban nem volt balansz írva (elvesztettem a linket...). Ezeken kívül csak Atmega8, LM358, meg a kapcsoló mosfetek voltak a nyákon.
Küldök egy képet a gyűjteményemből, amelyeket lecseréltem balanszosra.
Én nem igazán tudom, mit gondoljak, de balansz ide vagy oda, az akksijaim nem lesznek rendesen balanszálva, csak ha berakok egy 20mA-es áramkorlátot a töltő és az akksi közé, ez viszont biztos Szóval a következő projekt egy egyszerű áramgenerátor, 12-80V feszültségre.
A hozzászólás módosítva: Nov 20, 2021
(#) Suba53 válasza Régi motoros hozzászólására (») Nov 20, 2021 /
 
Pedig milyen jól tettem, hogy az elektronikákat nem kukáztam az akku blokkok bontása után!
Amikor felmerült az igény SO8-as power fetekre a polaritásvédelem, meg a páka fűtőáram kapcsolására, akkor a félretett akku BMS nyákokról tudtam leszüretelni ezeket, és kiválóan működnek az új szerepkörben is.
(#) Régi motoros válasza Suba53 hozzászólására (») Nov 20, 2021 /
 
Igen azok jók, nekem még nem volt szükségem rájuk. Hány amperosak vannak rajta?
Következő csomagból lehet lementek párat...
A hozzászólás módosítva: Nov 20, 2021
(#) Régi motoros válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 20, 2021 /
 
A 3060 az BQ3060 lesz szerintem (szintén TI gyártmány), gondolom a BQ3050 testvére,
de ahogy nézem az adatlapját, nem egyértelmű, hogy az is tud belső balanszolást.
Inkább valami külsőre hivatkozik. Kapcsolási rajz sincs benne.

A SA1414SC -t nem találom, a gyártó http://www.silan.com.cn/en/ oldalukon szintén nem találja,
ez gyalázat.
Gyártó alapján keresve ezeket találtam csak.
Talán a SN14141 hasonló lehet, de ahogy nézem ez sem tud belső balanszolást, szóval úgy nézki,
ha ezek mellett nincs külső FET, akkor valóban nem olyan általános a belső FET -es balanszolás,
mint ahogy én azt elsőre gondoltam...
A hozzászólás módosítva: Nov 20, 2021
(#) Suba53 válasza Régi motoros hozzászólására (») Nov 20, 2021 /
 
Ejha!
Változó, de olyan 12-18A 30V N, és P csatornás is előfordul.
Következő: »»   269 / 327
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem