Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Központi fűtés (vezérlés)
Témaindító: farago_bme, idő: Aug 29, 2010
Témakörök:
Igen, ezért célszerű nem a vízhőfokot, hanem a füstgáz hőmérsékletet mérni.
Idézet: Nem jó, nincs és/vagy kapcsolat. Egy készülék hasonlít össze két hőmérsékletet:„Ha kialszik a tűz, és csak az előremenő és/vagy visszatérő vízhőfok van mérve, attól a keringető nem fog leállni” Ha az előremenő víz melegebb mint a visszatérő, akkor üzemel a keringető szivattyú. Természetesen ez csak az alapfeltétel, ki kell még egészíteni egy-két dologgal, pl. 35 °C alatti előremenő esetén be se kapcsoljon.
Nem tudom mi az amit nem értesz. Itt egyedül a Te nézeted helytelen. Ha egy áramkörrel figyelteted a kazán előre menő- és visszatérő fűtővíz hőmérsékletét, akkor az előremenő magasabb hőfokára fogja bekapcsolni a keringetőszivattyút. Hiába 80 fokos a puffer hőmérséklete, nem lesz hőkülönbség ha nem ég a tűz benne, így az áramkör akárhány fokos a víz lekapcsolja a keringető szivattyút, mert nincs meg a beállított hőkülönbség az előremenő javára. De ha elolvastad volna a cikket ez már érthető lenne.
Ha van kazánvédő szelep vagy Laddomat akkor a tűz kialvása után ha a keringető bekapcsolva marad, nagyon sokáig szinte semmi hőfokkülönbség nem lesz az előremenő és a visszatérő között.
Vagyis ha itt differenciál detektálást alkalmazunk és nem hajszálpontosan van beállítva akkor elvileg örökké is mehet a keringető. Pl. egy 70 fokos Laddomatnál ha felfűtött a kazán akkor az előremenő 75, a visszatérő 70 fokos. Akkor megy feljebb az előremenő ha már a pufitartály is elég meleg, ez 65 fokos víz felett következik be. Én is sportoltam hasonlóval és a vége füstgáz érzékelés lett. Az Atmos kazánokba is így van és nem véletlenül. Annyi eltéréssel hogy nálam egy valamikori hőtárolós kályha érzékelője van a kazántól kicsit messzebb a füstcsőre bilincselve, gyárilag 360C fok a maximális értéke, nekem még bírja, 3 éve működik. Idézet: Úgy látom, nem értitek az összehasonlítós mérés logikáját. Ha az előremenő és a visszatérő hőmérséklete egyezik, nincs hőtermelés, leáll a szivattyú. Kazánba bemegy 40 °C-os víz, kijön 40.1 °C-os. Ez azt jelenti, hogy a tűz kialudt. Ezt bármilyen hőmérsékletnél el lehet játszani.„ha itt differenciál detektálást alkalmazunk és nem hajszálpontosan van beállítva akkor elvileg örökké is mehet a keringető.” Nyílván, ha a kazán előremenője 60 °C-os és a puffertartály tele van meleg vízzel, kényszerített fűtést kell beindítani, ami független a szobatermosztáttól.
Nálam is hőfokkülönbség méréssel történik a tűz kialvásának detektálása.
Adott egy (1000L-es belső csőkígyós) puffer, ezt fűti a fatüzelésű kazán.A tűz kialvásának érzékelése azért fontos nálam,hogy a tűz leégését követően a kéményhuzat ne hűtse vissza a kazánon keresztül a puffert,ugyanis miután leégett a tűz, a kazán-puffer körön tovább kering a víz, szóval a kazán kb.mindig egy hőfokon van a pufferrel. A pufferben 4 helyen van hőszenzor a gyárilag kialakított csonkokban, a kazánban pedig az előremenő csövön. A tűz leégését "közvetett" módon érzékelem.Abból indultam ki, hogy a pufferbe hőt bevinni csak akkor lehet, ha a kazán víz hőmérséklete legalább 5-10 fokkal magasabb mint a puffer hőmérséklete.(mivel elég rendesen rétegződik a víz a pufferben, az sem mindegy hogy melyik hőmérsékletet vesszük alapul, én a két felsőből átlagot számítok, tapasztalataim szerint így jó) Így a kazán és a puffer közötti szivattyú vezérlése hőfok különbség alapján történik, persze hiszterézisekkel.(Illetve 40 fok alatt nem indulhat a szivattyú, 85 fok felett meg mindenképpen indul.)A gyakori ki/be kapcsolgatást elkerülendő még 5 perc utánfutási ideje van a szivattyúnak.(kb 5x indul a szivattyú egy begyújtás alatt)Amikor már 45 perce nem indítja a vezérlés a szivattyút, az azt jelenti, hogy leégett a tűz.Ekkor egy elektromágnes oldásával elzárja a kazán levegőellátását.
Talán meg kéne állítani a tűz leégés utáni keringetést.
Ez mire válasz?
Arról szól a fáma, miként érzékeljük azt, hogy kialudt a zűz.
Az én vezérlésem a következő:
A kazánon 1, puffertartályon 4 hőszenzor van. Kazán keringető szivattyú 70foknál kapcsol be. 70 fok felett: Ha a puffer alsó hőfoka eléri a kazán hőfokát tehát a visszatérő melegebb lekapcsol a keringető. Ha a visszatérő eléri a 90 fokot bekapcsol a padlófűtés. A pufferen van egy összekeverő szivattyú, ez minden délelőtt 9-10ig összekeveri a puffert. A keverés akkor is bekapcsol ha a padlófűtés meleget kér, de az a réteg 35 fok alatt van. Radiátor és a padlófűtés csak akkor kapcsol be ha megfelelő hőfok van. A keverő szivattyú mellett van egy 3kW cekász ez bekapcsol ha nincs elég meleg víz 12 órán keresztül. A kazán keringető egy sima kazán termosztáttal van biztosítva. Bármilyen veszélyes hőfok esetén minden szivattyú elindul, és sms-ben értesít. Mellesleg a napelemekről "ellopja" a túltermelést a bojlerek részére, amiket megint csak vezérel. A hozzászólás módosítva: Jan 22, 2022
Arra hogy normális vezérléssel nem fordulhat elő hogy folyamatosan megy a keringető.
Éppen azt ecseteljük, hogyan lehet detektálni, ha kialudt a tűz.
Ahogy leírtam. Nem csak a kazánt, hanem a puffert is vezérelni kell. Szerintem teljesen mellékes hogy ég e a tűz. Csak a hőfokokat kell szabályozni.
Idézet: Ha szeretnéd hogy a már megtermel meleg keringjen a kazánban és leadjon némi energiát a kéménybe miután kialudt a tűz, akkor jó az úgy. „Szerintem teljesen mellékes hogy ég e a tűz.”
Miért is keringene? Ha kazán kialudt a visszatérő mindenképp melegebb lesz.
Az a vezérlési módszer amit leírtál, tartalmaz pár hibát:
Pl.: Idézet: Butaság összekeverni a pufferben a vizet. Mivel a meleg fenn van, onnan is kell kivenni (ha van benne), feltöltéskor oda is kell pumpálni (ha a lakás nem kér meleget).„A pufferen van egy összekeverő szivattyú, ez minden délelőtt 9-10ig összekeveri a puffert.” Idézet: Ha csak annyira gyújtok be, amennyi a puffer feléig elég, mi történik?„Ha a puffer alsó hőfoka eléri a kazán hőfokát tehát a visszatérő melegebb lekapcsol a keringető.” Ellenben, ha neked ez így megfelel, akkor hajrá. Egy időre elengedem a témát mert úgy látom, nem értitek a két érzékelős részt.
A gravitáció miatt kering,hiába állítod meg a keringetőt..És ha a puffer fel van fűtve pl.70fokra, de kialudt a tűz,akkor a kazán is 70fokon lesz.A kéményhuzat meg kihűti az egészet.Ezért kell az infó,hogy kialudt-e s tűz.
Úgy hívják hogy visszacsapó szelep. És nem fog gravitációsan keringeni a víz.
Nem butaság összekeverni. Most pl. 85 fokos az egész tartály.
Idézet: „Ha csak annyira gyújtok be, amennyi a puffer feléig elég, mi történik?” Mi lenne? Félig feltölti.
Már vissza is jöttem, jól összekevertél, beugrottam a csőbe.
Idézet: ...„Szerintem teljesen mellékes hogy ég e a tűz.” Idézet: Ezzel gyakorlatilag azt detektálod, hogy kialudt a tűz.„Ha a puffer alsó hőfoka eléri a kazán hőfokát tehát a visszatérő melegebb lekapcsol a keringető.” Idézet: Akkor sem, ha a csak a felső egy harmadában van meleg víz? „Nem butaság összekeverni. Most pl. 85 fokos az egész tartály.”
Mivel nagyrészt padlófűtés megy ezért össze tudom keverni. A felsőrészbe ahonnan a radiátor kör megy meg nem kever bele a szivattyú. Ez a pár cm. elég a radiátoroknak. Ha begyújtom a kazánt a radiátor kör egyből tud kapni meleg vizet, mivel a kazán bekötés felett van.
Nekem ilyet nem építettek be,de akkor rakok be egyet.Pontosan milyet vegyek?Szóval kazán,puffer közé, ahol szivattyú keringet,de nyitott kör!( a kazán a puffer belső csőkígyóján keresztül fűti a puffert)
Ne vegyél semmilyet hanem keress olyan fűtésszerelőt, aki tudja is, mit csinál. Csőkígyóval fűteni a puffert szintén nagy hiba. Olyasmi elrendezés kell, mint a mellékletben is látható.
A pufferbe megy a "felesleg". Ha kialudt a tűz és a pufferben van meleg, onnan vissza lehet kérni az energiát.
Nekem is nyitott rendszerem van. Én fémtányéros rugós visszacsapó szelepet raktam be.
Tudtommal szilárdtüzelésű nem szabályozott égésű kazán csak nyitott körbe építhető,ezért van leválasztva.A puffer, padló,radiátor körök stb. zárt rendszerűek.
A rajz alapjában hibás. Kazánvédő szelep mindenképp kell. De azzal meg a felesleg a kazánban marad.
Lehet azt zártba is üzemeltetni, de sok minden kell hogy biztonságos legyen. A csőkígyóval fűteni puffert valóban nem optimális.
Én a biztonságot tartottam szem előtt,amikor 10 éve a rendszer elkészült.
Működik,nincs vele baj.Kazánvédő szelep sem kell.
Mindegy, hogy nyitott vagy zárt a rendszer, csőkígyóval fűteni a puffert finoman szólva is pazarlás.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |