Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Központi fűtés (vezérlés)
Témaindító: farago_bme, idő: Aug 29, 2010
Témakörök:
Szerinted hány részlet hiányzik még a rajzból? Mennyire szabványos a rajz? Ehhez képest te időnként megforgatod a vizet a pufferben... Érdekes nézőpont de elfogadom, hogy vannak ilyenek is.
Igazábol azokat sajnálom, akiknék Mekk Elek és leszármazottai készítik/készítették el a fűtést és nem értik, miért kell (sokkal) több tüzelőanyag egy elvileg jobb rendszernél mert a szaki váltig állítja, hogy márpedig a felhasználó nem ért hozzá. Hát nem.
Gyári bekötés. Szerintem ez is több sebből vérzik.
Ebből már csak pár részlet hiányzik. Most nézem ez sem jó.
A hozzászólás módosítva: Jan 22, 2022
Így már minimum elfogadható.
Miért kell a kazánvédő szelepet megkerülni egy golyócsappal?
Biztonsági okból. Rajtam már többször segített.
Részleteznéd? Nem látom azt az okot ami indokolná.
Volt hogy megszorult és csak meleget engedett vissza.
Én már egy-két helyen találkoztam olyan hibával, hogy a kazánvédő szelepben lévő termosztátbetétben megsérült a tágulótest, és nem nyitott ki a puffer felé. Ilyen esetben, na meg néhány kiépítésnél, hasznos lehet egy megkerülőág. De erre vagy feltöltésnél, vagy szelephibánál van csak szükség.
Nagy port kavartam, mert belevettem az én pufferes rendszeremet, mekkelek által megvalósítva, és mert a felfogásommal is van baj, (betegségből visszamaradt hogy egyre nehezebben fogok fel dolgokat, és valamit akár tízszer is el kell olvasni, hogy megértsem vagy ne...). Szóval igaz a mondás bölcsnek kell inkább maradni és nem szólni.
Nálam a puffer felső rétegcsatlakozásnál (oldalt) van a kazán előremenője bekötve, a tartály tetején van a rendszer előremenő. Így ha be van gyújtva a kazánba, akkor a felső réteg hamar felmelegszik és innen a rendszer már ki is tudja venni a szükséges melegvíz mennyiséget (ha a felső réteg 50°C akkor a gázkazán letiltódik és átadja a "vezérlést" a kazán körnek, ami egy keverőszelepen engedi a házra a melegvizet). A puffer közepén van egy vészhűtő érzékelő, ha itt 90°C a víz, akkor kényszerkeringetés van 2 percig és leforgatja a rendszer a vizet a lakás felé (ha ez kevés, akkor ismét forgatja 2 percig). A kazánon 1 hőfokérzékelő van, ha ez eléri a 60°C-ot, akkor beindul a puffer szivattyú. Nálam ebből származott a gond, ahogy említetted is nincs differenciál hőfokmérés, és csak egyirányba kapcsolt a rendszer, ezzel kialudt tűz esetén is ment a puffer szivattyú és szép lassan kihűtötte a puffert. Mivel a tűz detektálását kellett megoldani, ezt még mindig egyszerűbb füstgázhőmérsékletből megállapítani, mint differenciál hőmérsékleteket mérni, hisz ez a detektálás egy biztosan "megfogható" és kézenfekvő adat. Szóval ha 5 perc után a kémény hőmérséklet a beállított színt alá csökken, akkor kialudt a tűz. Ez egy lomha rendszer, személy szerint nem nem látok nyomós indokot egy bonyolult, akár fok vagy tizedfok pontos vízhőfok mérésnek, de lehet többször neki kell futnom hogy megértsem. Idézet: Semmi különös, csak a szokásos. „Nagy port kavartam” Idézet: Pont nem. Kazán és tüzelőanyagfüggő a dolog. A két pont hőmérsékletének különbsége viszont mindig megvan, ha van hőtermelés. „Mivel a tűz detektálását kellett megoldani, ezt még mindig egyszerűbb füstgázhőmérsékletből megállapítani, mint differenciál hőmérsékleteket mérni, hisz ez a detektálás egy biztosan "megfogható" és kézenfekvő adat.” A hozzászólás módosítva: Jan 22, 2022
Ebben veled értek egyet. A füstcső hőmérséklet érzékelés (nálam több mint 10 évig ez volt) nagyon bizonytalan volt, ha fújt a szél akkor is más volt, meg akkor is, ha nem fújt, vagy későn indult el, vagy állandóan ment a keringető. Az "újabb"mechanikus érzékelőknek meg túl nagy volt a hiszterézise, az is más beállítást igényelt. A hőfokkülönbség kapcsolóval ilyen gondom nincs, ha magasabb az előremenő, a beállított tértékkel akkor megy a szivattyú. Ennél egyszerűbbet nem lehet, meg ráadásul így is-úgy is mérni kell a kazánba a hőmérsékletet, így egy eszközzel minden megvalósul.
De szerintem ezt mindenki maga döntse el melyik megoldást választja, a többi csak "hitvita". A hozzászólás módosítva: Jan 23, 2022
Nem egy adott hőfokon kapcsol be hanem a két hőfok közti külömbség és annak előjele fogja aktiválni/inaktiválni.
Én használtam 4 évig házi füstcső hőérzékelőt és tökéletes volt. Atmos kazánoknál is ugyanezen az elven működik.
Munkahelyemen a legprimitívebb mechanikus termosztátos Atmos kazán van, 2x1500L pufival és a füstgáz és az előremenő érzékelésen kívül nincs más benne. Hibátlanul működik 6 éve, begyújtok, minden elindul, kialszik a tűz-minden leáll. Laddomat, kazánventillátor. Egy szóval sem mondom hogy a differenciál megoldás nem jó, mert jó de van más és atomstabil megoldás is. A füstgáz házilagos érzékelése ott szokott elvérezni hogy nem minden bírja az előforduló 4-500C fok feletti üzemet. Ha meg messze teszed a kazántól akkor lesz amit leírtál, teljesen bizonytalanul működik.
Neked szerencséd van velük. Nekem több mint húsz évig volt füstgáz érzékeléssel megoldva. Kb hat-hét különféle megoldással, ment is úgy ahogy (bimetálok sűtő hőmérséklet szabályzó, stb). Mint írtam a szeles időt nagyon nem bírta egyik sem, pedig felénk ebből van elég. A végén már "K" tipusú hőelem volt egy elektronikával, ez minimum 1000 fokig bírja, na ez volt talán az összes közül a legjobb, és persze a legdrágább is. De most, hogy ez a hőkülönbség kapcsoló van, semmi pénzértt nem váltanék vissza a füstérzékelőkre, ráadásul a kijelző a lakásfalon van, így látom a hőmérsékleteket is egyből.
De ez szerintem izlés-, és gondolkodásmód beli különbség függvénye. Mindenki csinálja úgy, ahogy tetszik neki.
Sziasztok!
A következő kérdésem lenne. A társasházunk fűtés és melegvíz ellátásáról két hőterm fuso 100-as kazán gondoskodik. Van két külön kör amire a fűtésre és bojlerekre forog le a víz egy 300 literes pufferből. A kazánok időnként felforrnak, mert csőtermosztátos kapcsoló indítja a keringtető szivatyúkat, kazánonként 1-1 darab van. Hogy lehetne a kazánnal egyszerre indítani és némi utó keringtetést eszközölni? A vezérlés egy Honeywell Aquatrol 2000. A kazánon van-e szivatyú bekötési lehetőség vagy a vezérlésen? Ha nincs hogyan lehetne jobban megoldani. Így túl nagy a hiszterézis és időnként ki is áll hibára vagy felforralja magát. Nyomás jó, nem levegős a rendszer, több ponton is van levegőztető szelep. A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2022
Idézet: A válasz a mondatban. Le kell cserélni a csőtermosztátokat normális digitális termosztátokra. Az utókeringetés könnyen megoldható ejtés-késleltetésű relével.„A kazánok időnként felforrnak, mert csőtermosztátos kapcsoló indítja a keringtető szivatyúkat” Pl.: AKO D14123, Finder 80.01.0.240.0000
A legegyszerűbb ha a kazánon van merülőhüvely, abba lógatni a szivattyú termosztátot, a csőtermosztát sokkalta később érzékeli a meleget.
Vagy nem tudom mi indítja a kazánokat, ezzel az indítójellel vezérelni a szivattyút is, akár kisegítő relével vagy ssr-rel, és még pluszba bekötni egy készen kapható 230-as időrelét amit a jel megszűnése után 1-2 percre kell beprogramozni. Így a szivattyú(k) a kazánnal indul és megvan az utókeringetés is.
A csőtermosztátot már nem lehet alacsonyabb hőmérsékletre beállítani, előbb is indulna tovább is keringetne.....
Köszönöm a válaszokat! A legjobb megoldás az lenne, ha maga a kazán tudná indítani és utókeringtetni, mint pl egy fég-21 vezérlése. De ebben nincs "vezérlés". Már az is jó lenne, ha indul a kazán és indulna párhuzamosan a szivattyú. Esetleg az aquatrol indító jele indítaná. Utókeringtetést meg egy időrelével a jel megszűnése után oldanám meg. A merülő hüvelyben vannak a termosztát érzékelők, de már a harmadik alig fér bele, azt hiszem két gyári van, a harmadik a csőtermosztát. Esetleg, hogy ezt hogyan lehet megoldani a fenti környezetben. Hova mit kössek?
A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2022
Kell készíteni egy új vezérlést, a csőtermosztátokat pedig elfelejteni, végleg. Az Aquatrol tulajdonképpen mit csinál?
Irányít. hmv és fűtés szivatyú indítások, nem a kazánok, hanem a hmv és a fütés oldali. Elosztja akét kazán közül melyik menjen , ha szükséges ráindítja a másikat, etc.
Akkor keresd meg a kazánok indtójelét, ez valószínűleg 230V. A kolléga által említett késleltetve elengedő Finder relét indítsd ezzel a jellel és ennek a kimenete kapcsolja a szivattyút. Tényleg nagyon egyszerű.
Tulajdonképpen mi a kérdés? A leírásaid alapján a teljes vezérlést kukázni kell és nulláról építeni egy újat.
Isten ments, a vezérlés intézi az összes feladatot. Szerintem van benne kazánszivattyú indítás is. Vagy nincs, a fene tudja.
Ne biztasd a kollégát ilyenre mert egy társasházba 3 percen belül elsöpri a népharag és lincselésig fajul ha komolyabban belenyúl és valami kár lesz, vagy akár 10 percig nem lesz melegvíz, a nép az már csak ilyen.
Jajj, ezt ismerem. Megy a foltozgatás, aztán sokszor 10 perc leállás után megszavazzák a cserét.
Hát én is ismerem, off, édesanyám 11 évig volt közös képviselő egy 160 lakásos panelházba.
Apám amilyen sz@rrágások ott voltak... Olyan nem volt hogy mindenkinek jó legyen, páran megvétózták még azt is hogy holnap reggel a nap fel fog kelni keleten
A kérdés az, hogy a kazán vagy a vezérlés képes-e az indítást és utókeringtetést kezelni, a csőtermosztát kihagyásával. Az csak hiba lehetőségre ad okot, meglátásom szerint.
A kazánon van bekötési pont, de mivel, nincs vezérlése, így az inditás még megoldott (talán), de az utókeringtetés nem. A vezérlés ad jelet az indításra, mivel most is indul a kazán, de ott sem vagyok biztos az utókeringtetés megoldottságában. A puding próbája az evés, multiméterrel, próba izzóval meg nézem, hogyan kapcsol, de az ugye hosszabb folyamat, mint rákötöm és működik jól. Mivel, nincs szoba termosztát, csak időre kapcsolás, ugye elég nehéz szimulálni az indítást és leállítást. A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2022
Te írod Bakman kollégának, hogy ne biztasson senkit egy komolyabb vezérlés átépítésre? Szerintem ez az igazán járható út, bár belebarkácsolással még hellyel-közzel megoldható valamilyen egyszerűbb megoldás. de nem tudni, hogy ez mennyire lenne megbízható, és hatásos.
A másik meg:"Akkor keresd meg a kazánok indtójelét, ez valószínűleg 230V" ez a kijelentés lenne. Hol találkoztál te mostanában ilyen megoldással? Én ilyen elvű vezérlést csak a régi kazánoknál láttam, de eléggé kihalófélben van. KB 20 éve nem gyártanak olyan kazánt aminek 230V kellene az indításához. A mostaniaknak, vagy gyengeáramú termosztát bemenete van, vagy (ami egyre gyakoribb) már buszos megoldása van a termosztát csatlakozásához. |
Bejelentkezés
Hirdetés |