Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Életvédelmi kapcsolás, FI relé
Témaindító: bankimajki, idő: Máj 6, 2009
Miért csak egy FI relé ? Mert kicsi a doboz és a bojlernek már nem jutott ?
Az, hogy anno tizenpár éve átvették, nem jelent semmit. Azóta sok szabály változott. Tegyél fel egy másik dobozt e mellé, abba a bojler kismegszakítóját és egy FI-relét. Ezt nem szolgáltató, hanem a Méréssel foglalkozó hivatal adta ki. Ezen jól látható, hol van a PEN szétválasztás helye. A hozzászólás módosítva: Okt 19, 2021
Sziasztok
Lekapcsolt biztosítékú kört szereltem, összeért a földelés és a nulla vezeték, ettől leverte a FI relét. Ez most normális, vagy valami hibára utal? átvizsgáltam a köröket és kb 10Mohm volt a legkisebb ellenállás érték a földelés és a Nulla között. Mennyinek kell lennie ennek az értéknek az előírás szerint?
Normális a dolog. A szórt kapcitások/induktivitások miatt, valamint amiatt, hogy a vezetékek antennaként is szolgálnak, különböző potenciálon lehetnek. Ezeket összeérintve kielekulhat könnyedén a leoldási áram.
Mivel méred az ellenállást? Multiméterrel az előzőek miatt csak saccolni lehet, mert ha van egy kis szerencséd, akkor a szórt feszültség alaposan meg tudja viccelni a műszert.
Nem tudom helyileg merre vagy, és ott milyen típusú a hálózat, de... Manapság a bejövő PEN vezetőt (PE+Nulla) földelni szokták, pl. a bejövő csatlakozásnál ott ahol szétválasztják PE vezetőre (védővezetőre) és Nulla vezetőre. Ez azt jelenti, hogy lekapcsolt hálózat esetén, ha ellenállást mérsz a nulla, és a védővezető között akkor az maximum néhány ohm lehet, vagy inkább kevesebb. De ezt nem kellene összekeverni a hálózat ill. a földelés belső ellenállásával, ami nem lehet nagyobb annál, mint ami (pl. test-zárlat esetén) nagy biztonsággal elegendő a védelem leoldásához szükséges áram eléréséhez.
Ha a lakhelyeden nem földelt hálózat van, akkor kialakulhat akkora feszültség a nulla és a földelés között, hogy ha ezeket összezárod, akkor kialakul a Fi relé leoldásához elegendő áram. Földelt hálózat esetén is létezik ez a jelenség, mert ha vannak üzemelő fogyasztók a hálózatban, akkor a nullavezetőn folyó áram is okoz feszültségesést, emiatt is eltérhet a nulla és földelés potenciálja. A hozzászólás módosítva: Márc 13, 2022
Igen, sima multival mérek. Ja és folyamatosan emelkedik az ellenállás ha rajta tartom, akkor ezek szerint antennázik.
Az utóbbi időbe sokszor leoldott a FI relé, olyan esetekbe ha kapcsoló üzemi fogyasztó be lett kapcsolva, vagy hirtelen nagy áramfelvételű fogyasztó. Teljesen átvizsgáltam az összes kört, nem találtam hibát, mostmár nagyon azon vagyok, hogy a FI relé a rossz, amit persze normál esetbe nem mondanék.
A Mérést természetesen lekacsolt főbiztosíték és egyenként kikötött Nulla vezeték mellett mértem.
Idézet: Ez a jelenség általában akkor jelentkezik, ha a nulla és a védőföldelés valahol összeér a Fi-relé után. ÉV műszerrel mérhető (500 V-os vizsgálófeszültséggel). A multiméter felejtős. „Az utóbbi időbe sokszor leoldott a FI relé, olyan esetekbe ha kapcsoló üzemi fogyasztó be lett kapcsolva, vagy hirtelen nagy áramfelvételű fogyasztó.” Idézet: „kapcsoló üzemi fogyasztó” Ezt jól elírtad, jót kuncorásztam. Idézet: „a FI relé a rossz” Igen. Az "FI"-relé eleve rossz. Ugyanoly dolog, mint az erőszak: a gyengék végső menedéke.
Sajna nekem csak multiméterem van, tehát jó fele vizsgálódok, hogy a földelés és a Nulla között keresem a hibát.
Ez a gyakorlatba hogy néz ki? Rákötnek fél kV-ot és valahol átüt, elkezdi égetni a hibás részt és szag alapján megtalálják?
Ezt most szakértői vélemény volt részedről, vagy egy olyan villanyszerelőé, aki 2 hónappal ezelőtt elkért tőlem 20 ezret, azért, hogy megírjon egy érintésvédelmi tanúsítványt, úgy, hogy elő se vette a műszerét a táskájából?
Nem. Ez egy olyan műszer, ami (beállítástól függően) 500 V egyenáramot ad ki magából. Ha valahol szivárgás van, azt tudja mérni. A kimenete nagy ellenállású, teljes zárlat esetén sem éget szét semmit.
Idézet: „Lekapcsolt biztosítékú kört szereltem, összeért a földelés és a nulla vezeték, ettől leverte a FI relét.” Szerintem teljesen normális. Tette a Fi-relé a dolgát. Ha a FI-relé után bárhol összeér a nulla és a védővezető leold, fel sem lehet kapcsolni.
A kezdők a FI relé cserével kezdik, a kicsit tapasztaltabbak, meg az okát keresik meg. Kicsit olyan, mint a kiolvadt biztosíték csere, biztos az a rossz....
Ezen én is el tudok gondolkodni...
Mert ha egyszer biztosítékot kell cserélni, már az is gyanús. Ha mégegyszer, hát akkor annak már egészen biztosan oka van. Mint az újmagyar segédmunkás: -Sanyi bácsi, füstöl! -Akkor nyomjad, b...meg... (Mindegy volt már)
Közbe eszembe jutott, hogy ehhez hasonló műszert raktam már össze, magas hőmérsékletnek kitett műanyag szigetelők vizsgálatához és nagyon jól működött, igaz nem 500V, hanem csak 230V-ot egyenirányítottam és puffereltem(320V kb) nagy értékű ellenálláson keresztül mértem.
Ezzel le tudnám csekkolni a köröket. Tudnál esetleg tippeket adni, általánosságba hol szokott átvezetés előfordulni? A teljes villamos hálózat pár éves, a kapunyitót már kizártam, mint bizonytalansági tényezőt.
Itt nem biztos hogy jó ez a "műszer". A nulla védőföld között szinte biztosan nem tudsz mérni a saját hálózatoddal. A hiba kereséshez leginkább a betáp oldalon fognék hozza. Sajnos a nulla és a védőföld hálózatot szét kell bontani. ( erre lehet elég a FÍ lekapcsolása.) utána az összes biztosíték lekapcsolása jön, majd a nullák egyesével kikötése, lemérése a védőföldhöz min 100-200V-al. Itt már ki kell bukni a hibának. Hogy mi lehet a hiba? bármi, hangyák által átalakított kötődoboztól kezdve az átvezető zavarszűrőn, az esetlegesen kirepedt villanysütő fűtőszál, nedves kültéri konnektor, bármi ahol elektromosság van...
Szerintem most már beért, hogy csináljak egy akkuról működő 600Vdc adaptert ilyen és ehhez hasonló esetekre.
Félek, hogy valami páralecsapódás valamelyik padlásteri kötődobozba, ill amitől félek, 10méter föld alatt elvezetett 5 eres 3Fázisú kábel, igaz védőcsőbe van téve, de kitudja, mennyire bírja hosszú távon.
Elolvastad, amit írtam. Milyen hibát keresel ?
Ha csak szigetelési ellenállást akarsz mérni azt lehet nagyon egyszerűt is csinálni otthon a fiókból, kell hozzá egy lion cella, egy dupla szekunderű nyáktrafó meg pár alkatrész. Megjelenítőnek pedig egy 10Mohm belső ellenállású műszer. A rajzát feltettem vagy a villanyszerelős vagy a szigetelésvizsgálós topikba már nem emlékszem. Olyan 10Gohm-ig lehet vele nagyjából jól mérni, a mérőfeszültsége 100-150V körül van, durva hibák felderítéséhez tökéletes. Először én is mindig ezt használom, és csak akkor veszem elő a gyári nagyot ha ezzel hibát találok.
Idézet: „Az utóbbi időbe sokszor leoldott a FI relé, olyan esetekbe ha kapcsoló üzemi fogyasztó be lett kapcsolva, vagy hirtelen nagy áramfelvételű fogyasztó.” Előzmény, csak rég volt... Bár utólag lehet én sem olvastam figyelmesen, és más típusú FI kell. Egy alapos hibakeresés akkor sem árt....
Az sem derült még ki, hogy a hálózat TT rendszerű-e ?
Az nem ártana tudni.
Mit jelent az, hogy TT rendszerű?
A villanyóra felől csak a fázis jön, a Nullát a földelésről kapja
Na ez meg biztosan nem igaz. Az oszlopról 1/3 fekete és egy tartósodrony, mint 0 érkezik. Nulla nélkül nem ad a szolgáltató jó esetben semmit. ( a legjobb otthoni szonda is 3-4 ohm, ami azért 16 A nál már tetemes veszteség lenne)
Szia!
Ilyen még az USA ban sincs. De itthon ez a két rendszer van TN_C_S és a TT a régebbi át nem épitett helyeken pl; Szabolcs -Szatmár, Békés, Csongrád megyék egyes részein. Itt azért rögtön az óránál egy FI relével kezdődik , legalábbis 1985 óta. Mint látható az eltérés a PEN vezető meglétében --ill. a sok egyedi földelésben keresendő. A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2022
Üdv urak, jól jönne egy kis segítség!
A fiamnál 3fázis+évrelé minden flottul működik! A napokban feltettek egy H tarifás mérőt, mert az jó.... amire a két légkondit szeretnénk a felső dobozról átkötni! Az egyik légkondi fázisfezetőjét lehúzva az alsó dobozra és a kismegszakítóba kötve, az firelé nem lehet felkapcsolni, azonnal leold! A másik légkondival ugyanígy jártunk..... Mindez kikapcsolt légkondi mellet történt, magyarul nem zártuk az áramkört! Az alsó és felső doboz nulla sínjét nem kell összekötni ilyenkor? Mit kéne megnézzek? Köszönettel, feri
A két nulla sínt nem szabad összekötni! A klímá(k)nak nem csak a fázisát, hanem a nulláját is az alsóba dobozba (H tarifa) kösd! Csak így fog működni! Na meg a földelését is oda illene! Keresd meg fenn a 6 szál vezetéket, ami a két klímához megy és mindet vidd az alsó dobozba! De a két klímának két kismegszakító is kellene!
Az a sok C16-os kismegszakító sem tetszik nekem a régi elosztóban... A hozzászólás módosítva: Márc 27, 2023
Köszönöm, jelen esetben mivel érdemes toldani a vezetékeket, ugyanis mind rövid ....
Szia!
Toldani -csak Wago val.(de ez annyira nem egésséges !A hosszú üzemidők miatt.) De ; miért nem lehet a H tarifás dobozt annyival feljebb tenni, hogy elérjen a vezeték?
Wagóval. De legjobb lenne sehogy. Kiépíteni a csövet az alsó dobozig és új vezetéket behúzni.
Már azért is, mert ha a felső dobozt feszültségmentesíted, csak úgy lesz az, hogy az alsót is le kell kapcsoljad az áthaladó vezeték miatt. |
Bejelentkezés
Hirdetés |