Fórum témák
» Több friss téma |
A repülők rádió forgalmi rendjét ismerve nem szükséges mindkét rádióadó vétele. Ami utasítást kapnak a földről , azokat megismétli a személyzet nyugtázásként az irányító felé.Így ha csak a repcsit hallod mindenről tudsz, mit forgalmaznak egymás között. Persze ezeket a fent lévő gépekre igaz. A reptér közeli egyéb szolgálatok forgalmához közelebb kell menni vagy esetleg a reptér felé fordított nyereségesebb YAGI-val megpróbálni figyelni a földi kiszolgáló szervezetek forgalmát. Ha megnézed a BUD csatorna kiosztását akkor többféle csoportosítású szolgálat rádiórendszerének a csatornáit láthatod. Földi gurítást végzők. Vannak a közel és távol körzeti irányítók. Minden légi folyosó szintnek külön külön magassági és iránytól függő egyedi rádió csatornája van. (alsó közép felső) Aztán nem kevés baecon (nem szalonna ) adó is van a repsávon 108-136 MHz . Azon kívül különböző telemetria adók is. Lásd pl.: ACARS amiket a repcsik adnak magukról pozíció és egyéb információkat , ezt megfelelő szoftverrel flightradar24 weboldalához hasonlóan valós vett adatok alapján jeleníti meg a monitorodon. Kicsit OFFabb: Másik érdekesség a 1090MHz körüli ADS-B "radar" ami a repcsik által kisugárzott digitális információkat dolgozza fel hasonlóan mint az ACARS rendszer.Erre legegyszerűbb USB-s RTL-SDR donglét használni. (nagyon egyszerű akár 2db derékszögben meghajlított dróttal (nyitott dipól 1090MHz méretezve) is közel 100-200 km is kapsz adatot a gépekről) Lassan be is fejezem mert még számtalan rádiótechnikai eszköz rendszer működik a mai repülőgépek fedélzetén és csak azt az 1 2 érdekesebbet említettem meg amiket már megfigyeltem és kipróbálgattam a működésüket. A hozzászólás módosítva: Nov 21, 2018
Van egy ismerősöm, Ferihegyen dolgozik. Állandóan hallgatja a szkennert amikor bent van.
Tóalmás és Gödöllő felett lakik egy faluban és hiányzott neki, hogy nincsen képben otthon. Vettem neki egy ilyen antenna csomópontot, és nyolc pálcikát a börzén. Felrakta a padlásra, szerinte olyan mintha bent lenne a reptéren. Persze ez nem jelenti azt, hogy megbízható "iparszerű" a vétel (adás meg ugye szóba sem jön). Valamint ugye a domborzati viszonyok miatt szinte "rálát" Ferihegyre. És a scannere is klasszissal jobb mint az enyém... Igaz én meg klasszikus akusztikus módszerrel is hallom hogy mit csinálnak a reptére. @mineral: Ha csak ezen múlik, akkor próbálunk szombaton venni egy "kittet". Nem tudom most van-e és mennyért mérik. Ha nem jársz erre, akkor eljuttatom Móninak... A hozzászólás módosítva: Nov 21, 2018
Az 50km igazából csak 42km (google maps szerint). De sokat ez sem számít. Amit írtál értem. A Pusztaszabolcsi fordulópont közelében lakom. Így elég sok gép jár erre. Ha így is sikertelen a vétel akkor sem bánkódom. Csak a kíváncsiság hajt. Ilyen reptéren kívüli földi sugárzók hol találhatóak?
Nem tudom, hogy hol a vételi hely pontosan. Tóalmás 130 m magasan van, a gödöllöi dombság túloldalán, ami kb 250 m magas. A ferihegyi irányító torony 52 m magas, a talpa 124 m. A távolság a két pont között 32 km. Ha jó helyen lakik, elképzelhető, hogy van vétel két domb között.
50 km már azért soknak tűnik, ha figyelembe vesszük a 4/3 -os földgörbületet, nem beszélve a domborzat csillapító hatásáról. Én nem reménykednék, bár előfordulhatnak nem szabályos terjedések. 100 MHz még nem olyan nagy frekvencia, hogy ne lennének ilyenek. Mindenesetre stabil vétel nem nagyon valószínű. Isaszegtől nem messze van egy állomásuk, de ha jól emlékszem, ott csak NDB van.
Ahogy Pucuka is írta túl messze lakom. Nem így írta de a lényege ez. Szerencsére kis rádióról van szó. Majd elmegyek a reptér közelébe és ott hallgatózom. (Ha másképp nem megy.)
A hozzászólás módosítva: Nov 21, 2018
Köszönöm. Igazán hálás lennék érte! A részleteket privátban egyeztetjük.
Ott van mellettetek (Velence felé menet balra) egy VOR állomás (UFO), azon gyakorolhatsz. Sok infót nem fogysz hallani, de hangolni gondolom jó lesz, meg a gépeket is hallhatod. Az a fordulópont.
Kis rádió is lehet érzékeny, meg egy magas antenna csodákat tesz. Az a baj, hogy abban az irányban túl sík a talaj. Hegyes dombos vidéken mindig van némi reflexió. A hozzászólás módosítva: Nov 21, 2018
Akkor majd látod mire jutsz 40-50 km távolságból.
Ha jó a terjedés akkor lehet hallani fogod a "kántáló" VOLMET adót. VOLMET : "közel téri" időjárási tájékoztató adó. A reptérre jellemző időjárást folyamatosan "mesélőgép". Erre lehet igazán jól "gyúrni" a vevőd érzékenységét és antennád jellemzőit mivel állandóan működik. A pozíciódból adódóan minden (kelet,nyugat,dél,észak) légi folyosó forgalmára lesz rálátásod. Ezt javítja a gépek utazó magassága, persze a leszálló és messzire eltávolodott gépeket már nem hallhatod. Amivel bajban leszel az a hangoló gombod, érdemes lehet még egy tizednyi értékű potit is vele sorba kötni a finomabb hangolás érdekében.Esetleg helikális potira cserélni a meglévőt. A közeli VOR adó pedig segít saccolni a freki beállításban. Idézet: „Ilyen reptéren kívüli földi sugárzók hol találhatóak?” Nézzél körül a DME, VOR , NDB és egyéb airband / légi sávi frekvenciák, BUD frekvenciák , stb."varázs szavak" körül és akkor teljesen képben leszel. például a melleted lévő : (PTB) Itt a közép - hosszú hullámú baecon NDB adók is megtalálhatóak. Közeledben lévő VOR NDB lista Mire nem lehet jó még egy Sokol rádió , persze érdemes lesz lejjebb hangolni a KH műsorszóró frekije alá . Alapnak ezt : NMHH AirBand list A hozzászólás módosítva: Nov 22, 2018
A reptéren kívüli földi adókkal nem sokra mész, azoknak nincs beszéd modulációjuk. A VOR pl. a vivő modulációja 90, éa 100 Hz, az egyik jobbra forogó, a másik balra forgó vivőt jelöli. A vevő ebből számolja ki az aktuális irányszöget. Az NDB egy középhullámú kőrsugárzó antennájú adó, felfelé irányuló karakterisztikával, általában egy VOR adó mellett van. Ennek a modulációja az állomás neve Morse kódban. A DME az 400 MHz -en távolságmérő radar, azzal nem sokra mész. A repülőtéren kívüli földi állomásoknak speciális modulációja van, azok nem használnak beszéd modulációt.
A távolkörzeti irányítás a Bakonyban van, bár épp mostanában van az egész átszervezés alatt.
Remek. Nézegetem nézegetem, de ez alig több, mintha egy régi TV nyomógombos - helipotos memóriás hangolóegységet alkalmaznánk. Nincsen visszacsatolás..., ha a vevőben lenne FM demod. akkor egy gyenge AFC még javíthatna rajta. Persze a puding próbája az evés, és lehet, hogy használhatóan működne. De ettől alig több munka egy PLL kijelzővel. Az meg elméletileg biztos jó.
Jogos az észrevételed , igen ez egy uCben "tárolt helipotis tuner".
Kicsit alszik ez a topic .
Fel kéne kelteni ... VOR adók kb mekkora kimenő teljesítményel sugároznak? Egy japán hivatkozásban 200W kimenőt olvastam ... ez reális lehet ? Adattáblában ennyit láttam Coverage 100 NM / 185km Bővebben: Link Idézet: „Frequency: 112.9 MHz Transmitter Location: Kushimoto-VOR at (128.8 E, 32.7 N) VOR Beacon for Air-flight (200W 30Hz AM, 115.800 MHz)” igen van részletesebb adat az aktuális NMHH-s ajánlású NFT-ben is. Abban nem rémlik a VOR kimenő jelek szintjének taglalása.Habár régen olvastam bele és akkor nem volt lényeges számomra.
Ha valaki lusta vevőt építeni, itt lehet hallgatni pl. Ferihegy frekijein menő forgalmat:
https://www.liveatc.net/search/?icao=LHBP Hejj, milyen egyszerű manapság, én anno gyerekként még a kis nyugati normás FM rádió légmagos tekercsét széthúzva hallgattam a Malév gépeket!
Sziasztok!
Hallgatózáshoz érdemes egy SDR vevőt beszerezni, rögtön elérhető a légiforgalmi sáv is meg minden más frekvencia csak győzze az ember tekergetni a frekiket. A beszerzéskor kicsit szkeptikus voltam a használatával kapcsolatban de beüzemelve nagyon jól használhatónak bizonyult. Most antenna készítésben vagyok , hogy ki tudjam használni a lehetőségeit. Üdv: Gábor
Szia Vili! Nem vagyok a témának a szakértője. Egy táblázatot találtam ebben vannak lefedettségi adatok és kimenő telhesítmények is. Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Máj 27, 2022
Üdv mindenkinek! Megpróbáltam ADS-B vételt csinálni, viszont nem sikerült, Amit használtam usb Sdr Rtl2832u,rtl1090,és egy virtual radar server nevezetű szoftver Ground-plane antenna. Ezeket a jeleket minden repülő sugározza vagy csak bizonyos időközönként fogható? Vártam és semmi vétel.
Szia! A vételhez telepítetted a módosított drivert (Zadig)? Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Márc 12, 2024
Megoldódott a probléma, elindítottam az rtl1090 és hagytam futni egy ideig, működött. Ritkán van jel.
Mekkora tavrol latsz gepeket?
Alap esetben legalabb 100-200km belul siman hallhatoak egy haz teton levo GPvel. GPnel hatasosabb tud lenni 1 colinearis antenna. Kb max 1 meteres merevebb rezdrot amivel 2 gyuru szerut(~20mm atmerovel) egymastol 3 4 cm magasra feltekerve .Alja pl egy nagyobb femlemez mint ellensuly. Minel Rovidebb jo minosegu 50 ohmos kabel kell is kell .
No errol regeltem itt pontosabb meretek vannak
Bővebben: Link adsb collinear hazikeszitessel Eloerosito nem szukseges , felteve szeretnel ilyennel is jatszani vakon muszerezetseg nelkul. Masik oldalon is van : Bővebben: Link masik kol
Akkor ott valami nem stimmel. Kb fél másodpercenként jön infó egy-egy repülőről és napközben több mint egy tucatot tudok egyszerre venni egy fél Magyarországnyi területről, teljesen másra való antennákkal.
Mondjuk nem RTL SDR vevővel.
Köszönöm a segítséget holnap kipróbálom az antennát.
Mikor halottam a gép hangját a jel is jött, viszont ritkán van vétel.
Milyen antennád van? Egy darab dróttal is jól kellene működnie.
Próbáltam dróttal, fm antennával az antennáról csatolok képet. Igaz talált kép viszont megegyező típus, semmi vétel csak mikor hallom a hangját akkor mozdul valami. Nem érdekes nem foglalkozom vele tovább. Köszönöm a segítséget.
Megpróbáltam építeni egy Ground-plane antennát semmi változás.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |