Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Szia!
igen, ezt az összefüggést értem, csak annak fényében nem értem, hogy keveset szállít, alacsony nyomás mellett. Ezért is számoltam ki a tengelyteljesítményt, nagyon elmarad a tervezettől. Tehát érteném, ha túlterhelődik, mert mondjuk keveset szállít, de nagy légoldali ellenállás mellett, vagyis a tengelyteljesítmény magas. De se a légszállítás nem magas, sem a rendszerellenállás :/ Ennek a ventilátornak tervezetten 82Hz-en kellene forogni, 5250m3/h-t kellene szállítani, 885Pa nyomásemelés mellett. Ehelyett el sem érjük a 82Hz-et, fele annyit szállít, fele akkora nyomáson :/
Ez volna a motor
Ami deltában 230V, az csillagban éppen jó lesz a 400V-ra.
Célszerű lenne a frekvenciaváltót kiiktatni, és direktben mepróbálni a háromfázisú hálózatot (csillaga kötve.
Ha jól számolom, és most 7-8 A-t vesz fel, akkor vélhetőleg deltába kötötték be, és ezért áll ki túláramra. Ha csillagba kötik be, akkor jóval kisebb lesz az áramfelvétel.
Köszönöm szépen! Megnézzük frekiváltó nélkül is!
Viszont az a gond szerintem, hogy ez egy egyfázisú betáplálású frekvenciaváltó lesz, ami háromfázisú áramot állít elő, vagyis szerintem 3x230V, emiatt lehet deltába kell.?
És a motor+frekiváltó terv szerinti kiválasztása
Motor és fekiváltó adattáblát csatolj légyszíves.
82Hz-ig elmenni az már túl van a névleges üzemi paramétereken. Az aszinkron motor amilyen egyszerű felépítés, legalább olyan bonyolultak a működését leíró egyenletek. Ezeket ismerni kell legalább összefüggéseiben, ha speci üzemállapotban akarod működtetni. Az egyik legfontosabb, hogy a motor fluxusa meglegyen, ez lényegében a rákapcsolt tápfeszültség fesz-idő területe. Ennek nem szabadna se nem nagyobbnak lenni, se nem kisebbnek lenni a névleges értéktől. Ha ez nől, akkor a motor vasanyaga mágnesesen betelít, ha csökken mezőgyengítés lép fel. Betelíteni a motort nem akarod, mezőgyengítést alkalmazni, csak ha muszáj. Szóval 82Hz mellett a névleges tápfeszültség ~1,64 szorosa kellene a motornak, a frekiváltó mit bír kiadni? 3/3-as frekiváltó mondjuk a névleges fázis feszültségig ki tud adni jelet, de nem többet. Ha a motor csillagban, van akkor névleges fordulatig a frekiváltó elviszi, nincs gond. De felette mezőgyengítés lép fel mert a frekiváltó emeli a frekit de a feszültséget már nem tudja, ez azt jelenti, hogy a motor csökkentett feszültséggel megy a nyomatéka negatív négyzetes összefüggésben van a feszültséggel, a motor elgyengül, a ventilátor meg éppen pozitív köbös összefüggében eszi a teljesítményt a fordulatszámával (ha még jól emlékszem) ... Ha a frekiváltó 1/3-as, akkor még rosszabb, mert az meg a névleges fázisfeszültségnek csak 0,55 körüli értékét tudja kiadni (delta 230V motorral éppen névleges üzemig tudja hajtani a motort utána mezőgyengítés lesz). Ez nem alkalmas a feladatra! Persze ha 3/3-as frekiváltó, kössük át a motort deltába, akkor ki bír jönni 82Hz-nél a névleges fluxus, de mi lesz kisebb frekin? Túlgerjesztetté válhat a motor, betelíthet, a frekiváltót ezért programozni kell, hogy a motort ne tegye tönkre. Meg kell ismerkedni a frekiváltó lelkivilágával és ott kell megoldást (megoldásokat) keresni, alkalmazni. Esetleg be kell tenni egy 1:1,6 ékszíj/hosszbordás szíj áttételt és, akkor a gond letudva, akármelyik frekiváltó elviszi piszkálgatás nélkül, mert névleges paraméterek határát nem kell átlépni. A hozzászólás módosítva: Okt 4, 2022
Ipari körülmények -és szerintem otthoni viszonyok között sem- használunk 2kW-os motorokat 1 fázisról. Elvileg létezik egy ilyen irány, de nálam az 1 fázis örök kínlódás volt, ezért intéztem 3-at, és most minden gép könnyedén indul, és stabilan dolgozik.
De amúgy miért kell túlhajtani a ventilátort?
Terv szerint csak 50Hz-ről ment volna. Alá lett méretezve a ventilátor? Közben leesett (nagyot koppant!) egy jobb megoldás, motorcsere ~2800-as fordulatú motorra, és akkor 82Hz, helyett 41Hz környékén lesz a munkapont, az bőven jó.
Köszönöm válaszod!
Kértem a kollégákat küldjék el, addig is erről a frekvenciaváltóról van szó: https://shop.snv-e.com/lslv0022m100-1eofns-lslv-m100-frekvenciavalt...-0-10v A motor pedig a csatolt. Ezeket az eszközöket a légkezelő gyártója szállítja. Légtechnikában a 80-100Hz frekvenciák egészen gyakoriak. Gyakorlatilag mióta megjelentek a direkthajtású ventilátorok, azóta vannak ilyen megoldások. Szoktak működni. Ennek üzembehelyezése a gyártó feladata. Meg is tette. De nem tudják mi a probléma. Sokszor az üzembehelyező is egy alvállalkozó, aki annyit tud mondani, hogy bekötötte esetleg az automatikásra mutogat, hogy biztos ott a gond, mert a frekvenciaváltót az automatikásnak kell bekötni, a motort az üzembehelyezőnek. :/
Az a helyzet, hogy más projektjeinken is, meg általánosságban is szokott működni. Ezeket nem én találom ki, hanem így hozza a gyártó.
Egyfázisú frekvenciaváltó, 3 fázis outputtal. Olyan, mintha valami elkötés lenne.
A motor névleges adattábláján szerepel csak az 50Hz. A kiválasztási-méretezési adatlap szerint 82Hz lenne az üzemi frekvencia - csatoltam.
Ezek az épületgépészetben elég járatos megoldások. Sok ilyet kell telepíteni, és nem is rajtam/rajtunk múlik. Mi azt szoktuk megmondani, hogy mekkora légszállítással, és milyen nyomáskülönbséggel (plusz fizikai hely stb) kellene légkezelő. A gyártó meg megajánlja/szállítja, és adatszolgáltatlást ad, hogy mit kér: egy fázist, 3 fázist, mekkora teljesítményt stb. Nyilván a végső megoldás, hogy a gyártó cseréljen ki valamit. Én azért vizsgálódok, mert már hónapok óta húzódik, és valaminek lennie kell, valami blamának, ami miatt ez nem működik - hiszen máshol szokott.
És ki az aki a frekiváltót felparaméterezi, konfigurálja?
Ez nem egy mosógép, hogy bekötjük, bekapcs azt működik is. A frekiváltót programozni kell erre a feladatra, alapbeállításokkal aligha működne helyesen.
Igen, a frekvenciaváltót is az üzembehelyező paraméterezi. Épp ezért nehéz, mert az automatikás köti be, az üzembehelyező programozza. Mindkét fél szerint minden rendben.
Akkor rád marad, hogy alátámaszd az állításodat miszerint nem tudja az ígért paramétereket.
Milyen paraméterek mérésére van módod? fordulatszám áram feszültség frekivencia légnyomás légsebesség? A frekiváltót mi vezérli, manuálisan lehet irányítani?
Fordulatszámot tudok mérni, van rá műszerem. A légszállítást is és a nyomást is hitelesen.
Feszültséget is tudok, áramerősséget én nem, mert nem tudom hol sorba kötni a műszert - ha jól értem. A frekvenciaváltót épületfelügyelet vezérli, a befújt levegő nyomására szabályoz, de mivel kéziben tudom vezérelni, így ez nem számít. Oda állítom a frekvenciát, ahova szükséges.
Akkor mérj fordulatot, motorfeszültséget és légszállítási paramétereket a frekiváltó többféle beállításánál (mondjuk 25Hz, 50Hz, 82Hz-nél). Aztán majd kisilabizáljuk, hogy mi a helyzet.
Áramot lehet mérni lakatfogóval közvetlenül, nem kell fluke minőség, egy "olcsó gagyi" is megméri.
Lakatfogóm van, de a frekvenciaváltónál és a szekrényben sem fér a bekötéshez.
Megnézem mégegyszer. Köszönöm!
Kimenő áramot, a frekiváltó is tudna mérni ( kijelezni ), esetleg.
Szia!
Azt le szoktam olvasni. Csak nem tudom, minek higgyek. 7,7A-t ír, mintha minden rendben lenne.
Az igaz, de egy hiba keresésnél, ha lehet, akkor egyéb (megbízható) adatforrásokra szeretek hagyatkozni, amelyek nem részei a vizsgált rendszernek. Vagy ha nem lehetséges, akkor fenntartásokkal kezelve a rendszer saját méréseit, mert akár hülyeség is lehet.
Ha a frekiváltó ebből az adatból kiszámolva tilt le, akkor releváns adatnak kell tekinteni, bármely értéket is mérsz amúgy teljesen jól.
Eddig:
Van egy motor van egy frekiváltó van egy tengelyhajtású propeller ( ami közben változott paraméterileg is ). A motor forog valamilyen fordulaton, a frekiváltó terhelésének határán. Közben mérjük a léghozamot, légnyomást. Azt tudjuk, hogy a csigaház az adott propellerrel adott fordulaton mit kellene tudnia? - LS-ben 1 fázisú frekiváltó 2,2 kW-nél nincs nagyobb
Szia!
Bemutatom képeken alább. Nagyobb járókerékkel értelemszerűen ugyanazt a teljesítményt alacsonyabb fordulaton kell elérni. Vagyis az ha nem éri el a 82Hz-et az rendben van. A probléma nyilván az, hogy nincs meg a légoldali teljesítmény. Olyan, mintha a frekvenciaváltó és a motor között elveszne az elektromos teljesítmény jórésze. Bár ez csak akkor lehetne, ha a fordulatszám is alacsony lenne a járókeréknél. Vagy: olyan, mintha a frekvenciaváltó hinné azt, hogy 2,2kW-nál jár a felvétel. Végső soron fordulatszámméréskor kiderülhet.
Persze, hogy elvész, hisz nagyobb frekvencián nagyobb lesz a tekercselés impedanciája. Ezt feszültségnöveléssel lehetne ellensúlyozni, de arra meg nincs lehetőség.
Rajt van P1 illetve P2 két teljesítmény lehet butaságot írok de ez nem egy egyfázisú dahlender motor ?
Megoldódott a talány, elnézést a félrevezető információkért, én is abból dolgoztam.
Mint kiderült, az azonos ellenállások nem azonos színekhez tartoznak, erre nem jól emlékezett ismerősöm (késő este, fáradtság stb.). Egy szokásos, három fázisú bekötés szerinti tekercselrendezésű, 400/230 V-os motorról van szó. A gyártó sűrű elnézések közepette megírta, hogy nagy valószínűséggel elcserélték a gyárban a motor matricáját, küldenek egy olyat, ami arra a bizonyos motorra való. Köszönet a segítő szándékért és elnézést a bénázásokért ismerős nevében is!
Én az árát nézve, hamisítványra is gondoltam, mint a Grundfoss szivattyúknál volt anno.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |