Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor
 
Témaindító: Ko-bak, idő: Aug 3, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   63 / 70
(#) VIM válasza Vacok hozzászólására (») Dec 14, 2022 /
 
Szia! Ebben az esetben nem a Lenz törvény lehet a dologban? Ha relével bontod az áramkört akkor kikapcsoláskor felszökik az önindukció miatt a feszültség de ha csak a forgórészt kapcsolod ki akkor csak azt vetted ki a saját egyenirányítójának áramköréből de maga az egész áramkör nem lett lekapcsolva a betápról.
(#) Vacok válasza VIM hozzászólására (») Dec 14, 2022 /
 
Van fázis nulla illetve az állórész + - között varisztor.
A forgórésznél a + - között van egy soros RC tag, illetve a triak A1 A2 kivezetése között egy soros RC tag.
Ezek védhetnek ilyen jelenség ellen, illetve ezek hibája okozhat a fentebb vázolt gondot?
(#) Peter65 válasza Vacok hozzászólására (») Dec 15, 2022 /
 
Szia!
Valószínűleg a triak vezérlése hamarabb kerül kontrollálatlan állapotba, mint ahogy a relé megszakítana. A triak kontrollálatlan állapota alatt azt értem, hogy akkor is kap gyújtójelet, amikor nem kéne, és gyakorlatilag folyamatos vezetésbe kerül.
Kipróbálhatod, hogy a lehetséges maximális fordulatra felfuttatod a motort, hogy a triak gyakorlatilag folyamatosan vezessen. Ha igaz, amit gondolok, akkor az ebben a munkapontban kezdeményezett kikapcsoláskor nem fog bekövetkezni rántás.
Az, hogy miért kerül a triak olyan állapotba, amilyenbe, azt a vezérlés ismerete nélkül nem nagyon lehet megmondani, legfeljebb tippelni lehet, hogy mondjuk a szinkron jel bolondul meg.
Mondjuk nem egy korrekt kikapcsolási folyamat, hogy kirúgjuk a tápot a vezérlés alól. Megpróbálhatod meg esetleg úgy, hogy a vezérlés tápját ne szakítsa meg a relé. Akkor is fenn áll a rántás?
Igazából egy normális leálláskor legelőször a vezérlést kellene letiltani (gyújtásszög hátra), és ezután lekapcsolni az armatúrakört, majd a gerjesztést, és végül a vezérlést.
(#) Vacok válasza Peter65 hozzászólására (») Dec 15, 2022 /
 
Szia!
Köszönöm a válaszodat.
Idézet:
„Kipróbálhatod, hogy a lehetséges maximális fordulatra felfuttatod a motort, hogy a triak gyakorlatilag folyamatosan vezessen. Ha igaz, amit gondolok, akkor az ebben a munkapontban kezdeményezett kikapcsoláskor nem fog bekövetkezni rántás.”

Erre tudok válaszolni. Max fordulat esetén nincs rántás. Én is gondoltam arra, hogy a triak a kikapcsolás előtt folyamatos vezetésbe kerül. Azért vetettem el, mert a vezérlés 9V-ról működik, amit trafóról kap, és azt gondolom, hogy amikor az AC megszakad, a vezérlés pufferében még van annyi energia, hogy ha pár ms-ig is, de a triakot tudja tartani. Mire a triak folyamatos vezetésbe menne a tápfesz csökkenése és ezáltal megbolondulás miatt, addigra már nincsen AC, ami meghajthatná a motort.
Idézet:
„Megpróbálhatod meg esetleg úgy, hogy a vezérlés tápját ne szakítsa meg a relé.”

Ezt mindenképp megpróbálom, erre még nem gondoltam. Köszi.
A hozzászólás módosítva: Dec 15, 2022
(#) Vacok válasza Peter65 hozzászólására (») Dec 15, 2022 /
 
Szia!
Azt hiszem, hogy eljutottam arra a pontra, amikor azt gondolom, hogy könnyebb építeni egy új vezérlést, mint kideríteni, hogy ennek mi a baja.
Megpróbáltam azt, hogy a vezérlés folyamatosan kap áramot. Akkor nem csak leállításkor, hanem indításkor is ránt egyet.
Mondjuk szerintem jelentősen túl van bonyolítva a vezérlés.
A hozzászólás módosítva: Dec 15, 2022
(#) Peter65 válasza Vacok hozzászólására (») Dec 16, 2022 /
 
Szia!
Nekem inkább úgy tűnik, hogy ez egy korrekt vezérlés.
Van benne rendes gyújtásszög képző, áram és fordulatszám szabályzó, ahogy illik.
Feltehetőleg van benne szabályzó engedélyezés is, és ez ami neked nem működik.
Ha rajta hagyod a vezérlésen a megtáplálást, és indításkor is ránt egyet, akkor azt jelenti, hogy a szabályzók nincsenek tiltva, kiülnek, elől várakozik a gyújtójel, és elsőre kimegy a maximális feszültség.
A szabályzó engedélyezés pontját kellene megkeresned, és biztosítani a megfelelő működését.
Az ilyen egyszerű vezérléseknél vagy diódákkal húzzák el egy irányba a szabályzó erősítőket, és ezzel tiltják, vagy relé kontaktusokkal oldják meg ezt.
A panel képe alapján mind kettő szóba jöhet, mert van benne egy kis relé, d2-es számú, aminek a funkciója akár ez is lehet, de akár a nagyobb relé egyik kontaktusa is adhatja, illetve van benne néhány dióda (n2-n5), amik szintén biztosíthatják ezt.
Ha van még türelmed, biztosan kideríthető.
Az alsó kék sorkapcsok funkcióit kellene legelőször tisztázni, mert nekem az lenne logikus, hogy oda van kivezetve. A jobb szélső az egyértelmű, hogy az alapjel potméter. A másik három egy-egy pontjába belemegy egy háromerű vezeték. Az hová megy? Mik a sorkapcsok feliratai?
A szabályzó visszarajzolása is segíthetne. Jó eséllyel a TCA280A 5. lábára megy az áramszabályzó kimenete (gyújtásszög vezérlő jele). Az r1 és r2 ellenállások, mint söntök adják az áram visszavezetett jelet. A fordulatszám szabályzó kimenetét korlátozza a Jmax áramkorlát. Szóval elég sok támpont van ahhoz, hogy visszafejthető legyen.
Esetleg a ha lefényképezed a panel másik oldalát, lehet még többet tudunk segíteni. Ez esetben a felső sorkapocs feliratai is jól jönnének.
(#) Vacok válasza Peter65 hozzászólására (») Dec 20, 2022 /
 
Szia!
A jobb alsó 3-as sorkapocs, amibe a kék, sárga, piros vezeték megy az valóban a potiba fut. A másik háromnak csupán vezetékösszekötő szerepe van. Ide bejön a 230V, majd beleköt egy konnektor, majd innen megy tovább kábelen a kapcsolóhoz és a nyomógombokhoz. A nyákon semmi huzalozás nincs innen.
A nyák a felső 12-es sorkapocsból kapja meg a 230-at. Meg is jelöltem a kivezetéseket:
N-L : ~230V, plusz glimmlámpa
S+- : állórész egyenirányított feszültsége
R+- : forgórész egyenirányított feszültsége
X : visszajelző glimmlámpa
Jelöletlen : indító nyomógomb
A nyák felső részén lévő nagy relé indítja/állítja le a motort. Ez egy 3 váltóérintkezős 230V behúzótekercses relé. 2 érintkező vezérli a motort, egy pedig a relé megtartására szolgál. A kis relé szerepét még nem derítettem ki, de az folyamatosan be van húzva, ha a vezérlés áram alatt van.
A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2022
(#) Peter65 válasza Vacok hozzászólására (») Dec 20, 2022 /
 
Szia!
Korábban írtál egy bizonyos kikapcsoló gombról. Az hová van bekötve?
(#) Vacok válasza Peter65 hozzászólására (») Dec 20, 2022 /
 
Az sehova. Az a sorkapocsba bekötött 230V (L) szakítja meg, így a nagy relé elejt. A fehér kábeleket már én raktam be, így oldottam meg, hogy a vezérlés ne a relén keresztül kapjon áramot. Lehet látni, hogy hol vágtam át a nyák huzalozását.
A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2022
(#) Mate78 hozzászólása Jan 24, 2023 /
 
sziasztok!

Voltam egy bemutatón, ahol elektromos járművek motorjait hasonlították össze.
Az állandó mágneses szinkronmotor, és a tekercselt forgórészű (DC gerjesztéses,csúszőgyűrűs)szinkronmotor volt a két résztvevő.
Azt mondták, hogy a tekercselt forgórészű motornak jobb a hatásfoka kb. 3-5%-kal.
A kérdésem, hogy ez igaz lehet-e, és ha igen akkor miért, tekintve, hogy a forgórész gerjesztés is energiát igényel, emiatt inkább azt gondolnám, hogy az állandó mágneses motornak jobb a hatásfoka.(elektromos járműről van szó, tehát motoros,generátoros üzem is van)

Köszönöm.
(#) Vacok hozzászólása Ápr 26, 2023 /
 
Sziasztok!
Hajtóműves motor fogaskerék házába milyen olajat kell önteni?
(#) kadarist válasza Vacok hozzászólására (») Ápr 26, 2023 /
 
Szia!
Hajtóműolajat (80W90).
(#) BarnaPili hozzászólása Máj 5, 2023 /
 
Sziasztok!
Kicsit megállta tudomány. Van egy villanymotor, ami a hűtőventilátor hibája miatt(megforgott a tengelyen) részben zárlatos lett. Egy parkettacsiszológép motorja. Kézzel meglökve elindult. Az üzrmi kondi annyi, mint ami rá van írva. Forgott, de alig volt indítónyomatéka, és rettenet áramot vett föl. A teszkós hosszabító melegedett.
Kibontás után a kapocslécre 4 vezeték volt kivezetve. Elvittem, megtekerték, de visszakaptam 6 vezetékkel.
2 világoskék, felirat nélkül, 3.3 Ohm ellenállással, és 2-2 vezeték MF1-k, MF1-v és MF2-k, MF2-v felirattal.
Ezek ellenállása 1.1 Ohm.
Ha jól sejtem, ezek a fő fázistekercsek, és párhuzamosan kell kötnöm őket?
A segédfázis tiszta.
A csatolt képen látható a motor adattáblája.
István
(#) VIM válasza BarnaPili hozzászólására (») Máj 7, 2023 /
 
Szia! Szerintem a munkafázis (MF) tekercseket sorba kell kötni azaz a kezdetet kell kötni a másik végéhez és úgy kihozni és máris csak két vége lesz a főfázis tekercseknek. A többi remélhetőleg menni fog már Neked.
(#) jdani hozzászólása Máj 8, 2023 /
 
Sziasztok. Hogyan ellenőrizhető, hogy egy rotor nem-e zárlatos?
Áttekercseltem egy sarokcsiszoló sztatorját, összerakva zárlatosnak tűnik nekem.
Ilyen dolgokat DC 40Vra kötök, ha lassan elkezd forogni, mehet az AC230ba.
Ez a csiszoló még 80Von is csak zárlatot mutat, és meg se kottyan a rotor.
Rosszul lett volna áttekercselve a sztator? Rosszul lenne a sztator-szénkefe-bemenet bekötve?
Zárlatos lenne a rotor?
(#) VIM válasza jdani hozzászólására (») Máj 8, 2023 /
 
Szia! Egyszerre csak egy helyen írj, mert így más is elveszti a fonalat. Az a lényeg, hogy ha a csiszolód motorjának az állórész tekercsét tekercselted meg akkor a menetirányra oda kell figyelni amikor berakod az állórészbe. A tekercseket az óramutató járásával megegyező irányba kell berakni azaz ha felső részbe rakod be először akkor a tekercs kezdete legyen balról és a vége jobbról, ha pedig az alsót rakod annak az eleje jobbról a vége balról kell, hogy legyen. Ha valamelyik tekercset fordítva raktad volna be akkor azok egymás ellen dolgoznak ha áram alá helyezed a motort. A sorrendet a másik topikban leírtam: L (fázis) a felső állórész tekercs kezdetére majd ennek a tekercsnek a vége megy a hozzá tartozó szénkefére, majd a fordórészen át megy az áram a másik szénkefére ahová az alsó állórész tekercs kezdetét kell kötni és ennek a tekercsnek a vége kapja az N-t (nullát). Tehát a két tekercsnek és a forgórésznek sorosan kell egymáshoz kapcsolódnia és így lesz a tekercseknek is egy kezdete és egy vége áramiránynak megfelelően.
Ha véletlenül fordítva van berakva valamelyik tekercs akkor azt a végek felcserésével lehetne megváltoztatni de az áramjárta menetek nem úgy viszonyulnak a vastesthez mint ha helyessen volna kialakítva a tekercs.
(#) jdani válasza VIM hozzászólására (») Máj 9, 2023 /
 
Szia, nem jött oda válasz pár napig, feltettem ide is a kérdést, de nézem hogy mielőtt ide feltettem, nem néztem meg a másikat, ahová már válaszoltál. 80 menet volt rajta, de az irányát nem figyeltem meg, és én is csak véletlenszerűen indultam meg tekerni, nem tudtam hogy számít az irány, csak rácsavartam 80at egyik oldalra,. 80at másik oldalra.
Eleve úgy kötöttem be ahogy írtad, de a tekercs iránya kitudja hogy van. Megpróbáltam felcserélni az egyik oldalt (ami ment a szénkefére, az lett a bemenet, ami meg bemenet volt, az ment a szénkefére) a helyzet változatlan.
Na mondom mi van akkor, ha azt a DC 40V a két szénkefére kötöm?
A motor lassan forgott, de még igyis sokallottam a 7A áramfelvétel. Mi lehet akkor rosszul bekötve?
(#) Gafly válasza jdani hozzászólására (») Máj 9, 2023 /
 
Idézet:
„Szia, nem jött oda válasz pár napig, feltettem ide is a kérdést, de nézem hogy mielőtt ide feltettem, nem néztem meg a másikat, ahová már válaszoltál.”

Igen, pont ezért lenne ez a szabály.
(#) VIM válasza jdani hozzászólására (») Máj 10, 2023 /
 
Azt mindenképpen jó lett volna feljegyezned, hogy a menetirány az hogyan kapcsolódik a szénkefékhez. Esetleg csinálhattál volna egy közeli fotót is a kérdéses részekről. Annyit tehetsz, hogy ha fellelhető egy ugyanilyen gép azon utána nézel ezeknek a kapcsolatoknak. Arra nem gondoltál, hogy a forgórész az zárlatos lenne és amiatt nem működik rendesen? Én egy 550 wattos kis gépet tekertem meg, mert annak is az állórésze lett hibás a túlterheléstől de nem lett jó a forórész miatt, mert az is ment a levesbe.
(#) jdani válasza VIM hozzászólására (») Máj 10, 2023 /
 
Az állórész egyértelműen vizuálisan is meg volt égve. De a forgórésznek vizuálisan nincs baja, nincs megégve. Azért kérdem hogy esetleg hogy tudom lemérni, hogy az jó e. Ehez mit szólsz, ha a szénkefére kötöm az áramot, úgy forog?.. Csak a bekotéssel, a tekercs irányával lesz a gond..
(#) VIM válasza jdani hozzászólására (») Máj 10, 2023 /
 
A forgórész vizsgálatáról találsz videókat a neten, ne kelljen nekem ismertetni de a szénkefére nem lesz jó kötni a betápot. Vagy az említett módon kell sorba kötni vagy előbb a tekercseket sorba kötve kell annak végét kötni az egyik szénkefére és a másik szénkefén és a tekercs szabadon maradt végén megtáplálni a motort. Próbáld már megállapítani a menetirányt és kövesd végig a kapcsolatokon keresztül, hogy jól van e összekötve a tekercsek vége és kezdete. Talán úgy lehet a legkönnyebben, hogy a tekercs kezdete az mindig belül kezdődik mikor kezdik felcsévélni a meneteket egy bizonyos átmérőre és a vége az kívül van (felül) a tekercs külső menetei között.
(#) jdani válasza VIM hozzászólására (») Máj 11, 2023 /
 
Muszáj leszek szétszedni akkor, kivenni az állórészt belőle, hogy meglássam, merre is tekertem, aztán meglássuk hogy tovább.
(#) BarnaPili válasza VIM hozzászólására (») Máj 12, 2023 /
 
Köszönöm a választ!
Végül az antiparalel kötés jött be nyertesnek. A sorba kötött tekercsekkel nem vette fel a ráírt fordulatszámot.
Beszerelés után jó ideig járattam terhelve is,és számottevő melegedés nélkül szépen jár.
(#) jdani válasza VIM hozzászólására (») Máj 13, 2023 /
 
Az alsó állóresz az óramutató ellentétes irányába van tekerve. A felső rész jó. Tehát a kép szerint a felső rész jól van bekötve, a fázis megy a felső tekercs bal oldalára, ahol kezdődik a tekercselés, ami az óramutató járásával megegyező irányába van tekerve, és a tekercs vége megy a képen látható oldalsó szénkefére...?
Az alsó állóresz viszont fordított irányba lett tekerve.. Ha a másik szénkefét az alsó állóresz kezdetére kellene kötni, (ha jól lenne tekercselve) akkor az én esetemben ezt a szénkefét a tekercselés végére kell kötni, igaz?
A csiszolón fel van tüntetve az irány, és a Kezdet és Vég kezdőbetűi.
(#) VIM válasza jdani hozzászólására (») Máj 13, 2023 /
 
Kösd be ezek szerint, hogy sorba legyen kötve az állórész egyik tekercs kezdet a másik végével, majd a szabadon maradt véget kösd a hozzá az azon az oldalon lévő szénkeféhez. A szabadon maradt tekercsvég és a másik szénkefe kapja a betápot. Előzőleg nem tudtam, hogy nincs szükség forgásirány váltásra, mert azt rendszerint a forgórészen történik. Ha hajlékony vezetékkel hoztad volna ki a kivezetéseket, könnyebb volna cserélgetned a végeket.
(#) jdani válasza VIM hozzászólására (») Máj 15, 2023 /
 
Köthetem én akárhogy, sosem tűnik igazinak. Nagy árammal lassabban megy, kis árammal lassan megy, szóval összevissza, sehogy se jó. Rájöttem hogy a tekercseléskor egy szál elcsúszott az impegnált papír, és a vasmag közé. Szorocsan volt tekerve, igy lemaródott a lakk, és hozzáért a vasmaghoz. Kijavítva a hibás, az eredeti felállás, ahogyan előszor magamtól is kötöttem be, jól működik. Tehát mindkét betáp a tekercsekre megy, a tekercsek végei meg a kefére.
(#) VIM válasza jdani hozzászólására (») Máj 15, 2023 /
 
ITT ugyanezt írtam le először én is de nem mindegy, hogy a tekercs kezdete ill. a vége a vele szemben lévő tekercshez képest hová kerül. Ezen a képen jól látszik, hogy miről beszélek a tekercs kezdet és végről a menetek irárányának figyelembevételével, megfelelően berakva hogyan kapcsolódnak a tekercsek és a szénkefék egymáshoz. Amit a képen látsz alul a tekercsnél az egy beépített hővédelem de minden sorosan kapcsolódik egymáshoz és a végek elletétes oldalra kerülnek ha a menetek irányának megfelelően vannak berakva a tekercsek és az óramutató járásával megegyezően elforgatva is (ha a szénkefék felé néznek a kivezetések).
(#) jdani válasza VIM hozzászólására (») Máj 16, 2023 /
 
Minden jó, ha a vége jó. Legközelebb ha esetleg tekercselni kellesz állórészt, tudom majd hogy mire figyeljek oda, köszi az infót.
(#) GPeti1977 hozzászólása Aug 7, 2023 /
 
Az MVE-280 esztergán mekkora kW os motor van?
(#) Kinka István válasza GPeti1977 hozzászólására (») Aug 8, 2023 / 1
 
Szia!
Az MVE 280/2000
Leírás
Évek: 1973
Forgatható hossz: 2000 mm
Átmérő az ágy felett (max.): 590 mm
Átmérő a keresztcsúszda felett: 380 mm
orsófurat: 81 mm
Középtávolság: 1500 mm
Minimális orsósebesség: 19 1/min
Maximális orsósebesség: 950 1/min
Teljes teljesítményigény: 11 kW
Súly: 4,8t
Következő: »»   63 / 70
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem