Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akkumulátor töltő
 
Témaindító: josephx, idő: Jan 18, 2006
Lapozás: OK   288 / 302
(#) Kovidivi hozzászólása Nov 30, 2022 /
 
Sziasztok.
Sima, átlagos autóakksit hogyan lehet lemeríteni? Mármint hány Voltig, és ez terhelés alatt értendő, vagy pedig terhelés nélkül?
Van két használt akksim, 60Ah es 70Ah-sak, feltöltöttem őket ImaxB6-tal, ólmos akksi programmal.
Majd fogtam, és lemerítettem őket, 6A-rel, terhelés alatt 11.2V-ot mértem az akksi pólusain, majd leállítottam a merítést, mert olvastam, hogy 11V alá nem érdemes őket meríteni, mert károsodnak. Az eredmény: 25Ah-t mindkét akksinál. Simán elképzelhető, hogy ez a valós kapacitás érték. Terhelés nélkül felkúszott a feszültség 11.7-12V közé.
A tervem az, hogy a két akksit sorbakötve (később 4-et a 48V-os névleges feszültséghez) egy invertert hajtanék meg. Szeretnék egy védelmet készíteni, ami jelez, ha az egyik akksi le van merülve. Ezt hogyan jelezzem? Mérjem a feszültséget közvetlenül a kivezetéseknél, és amelyik 11.0V alá merül, azt vegyem lemerültnek? Vagy ez túl alacsony/magas érték?
A terhelés 250W folyamatos lenne, de ha bírják az akksik (esetleg később beszerzek még többet), akkor max. 1kW.
Köszi!
(#) Ge Lee válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 30, 2022 /
 
Ha az a cél, hogy megtudj valamit az akkuk állapotáról, akkor először is kell venned olyan műszert ami tud belső ellenállást mérni. Utána kell építeni egy szulfátoldó áramkört ami képes lerázni a lemezekről a rajtuk lévő szulfát réteg egy kis részét. Ezt a fajta regeneráló töltést viszont úgy érdemes csinálni, hogy előtte le kell meríteni az akkut. Én addig szoktam meríteni amíg el nem éri a 9-9,5V-ot. Nem terhelve, hanem terheletlenül.
Használat közben viszont én nem merném 11V-ig meríteni az akkut, inkább csak 11,6V-ig.
(#) Kovidivi válasza Ge Lee hozzászólására (») Nov 30, 2022 /
 
Belső ellenállással nincs gond, nem autó indításra lesz használva, hanem C/3-C/10-zel (valós C) lesz merítve. A regenerálás jó ötlet. Van erről konkrét mérésed, hogy mit nyertél? Előtte-utána kapacitás növekedés? Vagy csak a belső ellenállás lett jobb?
Ez a 11.6V-os határ elég magas (számomra), nem olyan egyértelmű, mikor üres az akksi, mint a ltihium celláknál. Lehet emiatt nem is fogok ólmos akksikkal srmmit sem kezdeni. Ha veszel egy vadiúj 60Ah-s akksit, abból is csak 30-50Ah-t tudsz kivenni, hogy ne essen a feszültség 11.5V alá... És még az is lehet, ilyenkor már károsodik is az akksi... Akkor meg mi értelme az egésznek.
Azt is olvastam, hogy mindig 12V körül kellene a feszültséget tartani. Na én most napelemes rendszerben használnám előbb vagy utóbb, ott meg pont az lenne a lényeg, hogy a megtermelt energiát tároljuk, majd az egészet kivesszük. Élettartam szempontjából is kérdéses, 3-5év ilyen terhelés mellett. Lithium akksit nem szívesen telepítenék ekkora méretben. Esetleg a vasfoszfátos verziója jöhetne számításba.
Átgondolom. Köszi.
A hozzászólás módosítva: Nov 30, 2022
(#) Ge Lee válasza Kovidivi hozzászólására (») Nov 30, 2022 /
 
Pontos értékre nem emlékszem, de csökkent a belső ellenállás. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy plusz egy szezont (beleértve a telet is) elment még az az akku amit egyébként ki kellett volna dobni, mert már +5 fokban sem indított.
Ólmosból napelem mellé kizárólag munkaakku, de már az is drágább mint az indító. Egyébként az elképzelésed nem jó, de ezt majd látod igazolódni a gyakorlatban is. Ha a megtermelt energiát az akkuba pakolgatod oda vissza az egyrészt dupla veszteség a hatásfokot tekintve, másrészt sokkal rövidebb élettartam az akkukra nézve. A megtermelt energiát ott és akkor kell felhasználni ahol és amikor előáll, vagy, be kell termelni a hálózatba. Könnyen belátható, hogy előbbit lehet ugyan optimalizálni, de sosem érhető el vele egy kellően hatékony rendszer (hosszútávon nem biztos hogy meg fogja érni).
A hozzászólás módosítva: Nov 30, 2022
(#) Kovidivi válasza Ge Lee hozzászólására (») Nov 30, 2022 /
 
Igazad van, de kicsit mások a körülmények és az elvárások, ez csak egy pici tesztrendszer lenne, jelenleg csak gyűjtöm az infókat. De elég rosszak a kilátások, ha az akksit nem kellene 11.5-12V alá meríteni, meg nem kellene se feltölteni, se teljesen lemeríteni. Esetleg használom mint tartalék áramforrás, inverterrel, vészhelyzet esetére. 720Wh is már valami, elmegy róla a kazán legalább egy napot (keringető szivattyú, 50W).
(#) KissAttila hozzászólása Jan 5, 2023 /
 
Sziasztok,
Valakinek nincs meg véletlenül a Reszursz akku töltő NYÁK-ja Sprint Layut-ba és meg is osztaná?
Érdekelne a trafó szekunder feszültsége is.
A válaszokat köszönöm, kellemes napot.
(#) btamas81 válasza KissAttila hozzászólására (») Jan 5, 2023 /
 
Eagle-ös van
(#) KissAttila válasza btamas81 hozzászólására (») Jan 5, 2023 /
 
Sasos nem jó, viszont ha átkonvertálod PDF-be, felülnézetből, akkor talán meg tudom oldani.
Köszi.
(#) vargaf válasza KissAttila hozzászólására (») Jan 5, 2023 /
 
Reszursz 1 Layout 6-ban.
(#) KissAttila válasza vargaf hozzászólására (») Jan 5, 2023 /
 
Köszönöm, meg is építetted? Így ahogy van működőképes? A három kondenzátornak mik az értékeik?
(#) vargaf válasza KissAttila hozzászólására (») Jan 5, 2023 /
 
Én nem építettem meg, de a fórumban többen írtak róla. A kapcsolási rajzot mellékelem.
(#) KissAttila válasza vargaf hozzászólására (») Jan 5, 2023 /
 
Igen, köszönöm, közben én is megtaláltam a cikkek között.
(#) rozsdas111 hozzászólása Jan 7, 2023 /
 
Bővebben: Link BUÉK mindenkinek, Én most ezt próbálom megépíteni, egyenlőre ebben a teljesítményben. Elvileg ha lassan is, de nagyobb teljesítményű aksihoz is használható lesz.
(#) denber hozzászólása Jan 8, 2023 /
 
Tönkrement az akkumulátor töltőm, van itthon egy trafóm amit már egyenirányítottam szűrtem ahogy egy leírásban olvastam, nem tudom hogy gond e autó aksi töltésénél hogy innen 17,5 Voltot kapok, rávezethetem e az aksira, (12 voltos töltőből való a trafó, sajnos az alaplapja teljesen tönkre ment)?
Ha nem használhatom így a töltőt, akkor kérhetek egy egyszerű feszültségszabályzó alaprajzot?
Valami esetleg még fontos lehet az üzemeltetéséhez, kérem jelezzétek.
Van egy EL338T IC-m ezzel tudok kezdeni valamit, már ha egyáltalán feltétlen szükséges?

Köszönöm.
(#) tbarath válasza denber hozzászólására (») Jan 8, 2023 /
 
Terhelés nélkül 17,5V?
(#) Gafly válasza denber hozzászólására (») Jan 8, 2023 /
 
Szűrni nem kell, teszel a kimenettel sorosan egy izzót, és már készen is vagy.
Hacsak nem "automata" töltőt szeretnél...
(#) szs válasza denber hozzászólására (») Jan 8, 2023 /
 
Az akkukat ritkán kell töltenj, de akkor ez a szükségmegoldás kiválóan megteszi, amid van.
Persze, cssk feltételezem, hogy (hagyományos) ólomakksiról beszélsz. (Ha nen, hát a te bajod).
Szóval: semmi baj azzal, ha nagy a feszültség (többször leírtuk már), az áram a lényeg, és még az sem árt, ha (például) az ólomakku töltését mdgállítog 14,4-nél..
Az egészről értekeztek már kb 15 éven át, átolvastad??????
(#) denber válasza Gafly hozzászólására (») Jan 11, 2023 /
 
17.5 V terhelés nélkül.
az izzót kiválthatom ellenállással? Ha igen akkor az milyen értékű legyen?
Motorom indító aksijához kell.

Köszönöm.
(#) Doky586 válasza denber hozzászólására (») Jan 11, 2023 /
 
Ilyenek az elektronika nélküli töltők. Régen az enyém is ilyen volt. 20V-ot lehetett mérni rajta.
Egyedül arra figyelj töltéskor hogy ne menjen az aksi feszültsége 14,4V fölé. A töltés vége felé ugrásszerűen kezd nőni a feszültség. Állandóan mérd műszerrel a feszültséget.
(#) Inhouse válasza denber hozzászólására (») Jan 11, 2023 /
 
Idézet:
„az izzót kiválthatom ellenállással?”

Nem, izzó kell. Más a karakterisztikájuk, illetve zárlat ellen is véd.
(#) fakezű hozzászólása Jan 21, 2023 /
 
Sziasztok,

LM317 felhasználásával szeretnék egy 32V 300mA DC tápegységből előállítani 23V 125mA-t úgy, hogy mind a két kimenő érték fix legyen.
Ez megvalósítható ahogy az 1. képen van lerajzolva, vagy két LM317 kell hozzá, ahogy a 2. képen van?
(#) elektrorudi válasza fakezű hozzászólására (») Jan 21, 2023 /
 
Szia!
Szerintem elég az 1. kapcsolás.
32V-23V=9V
9V x 0,125A = 1,125W.
Az LM317 elvileg 20W-ot tud, tehát megfelelő hűtéssel, bőven tudja ezt az áramot és feszültséget szolgáltatni.
(#) Peter65 válasza fakezű hozzászólására (») Jan 21, 2023 /
 
Szia!
Ha "sarkos" karakterisztikát akarsz, akkor a terv2 a jó választás. Ez fog 125mA-en korlátozni mondjuk 22V kimenő feszültség mellett is. A terv1 kb. fele kimenő feszültségen kb. fele áramra korlátoz.
(#) Remci hozzászólása Jan 21, 2023 /
 
Üdv!
Kukáztam egy gyári akku töltőt, 12v/6A-t tud a felirata szerint. Az első képen látható a belső elrendezése. Van benne egy kapcsoló, amivel a minimum és maximum állás között lehet váltani. A pozitív ágban van egy üvegcsőben lévő, relé érintkezőre hasonlító valami, ami talán a töltés végén lekapcsolná a töltőt, vagy esetleges rövidzár esetén bontaná a kimenő feszültséget? Nos, ezt a töltőt szeretném kicsit átalakítani a második képen lévő kapcsolás szerint. Viszont a C122 jelzésű tirisztorról nem találok adatot, ide bármit betehetek ami bírja a kimenő áramot?
(#) Doky586 válasza Peter65 hozzászólására (») Jan 21, 2023 /
 
A visszahajló karakterisztika minden szempontból optimálisabb a "sarkos" nál és olcsóbb is az 1.rajz.

Idézet:
„mind a két kimenő érték fix legyen”
Ezt én úgy értelmezném hogy nem potméterrel változtatható..
(#) fakezű válasza Doky586 hozzászólására (») Jan 21, 2023 /
 
Igen, állandó áramra és feszültségre számoltam ki, az IC adatlapjában lévő képletekkel.
Kimaradt a hozzászólásomból, hogy 18V-os Ni-Cd akkumulátor töltéséhez gondoltam ezt az egyszerű kapcsolást.
(#) proli007 válasza fakezű hozzászólására (») Jan 21, 2023 /
 
Hello! Segítségképpen készítettem két szimulációt.
- Elsőnél láthatod az akkumulátor feszültség és a töltőáram összefüggését a "terv1" szerint.
- A terv2 már korrektebb kapcsolás, de a Led-es jelzés nem, mert a Led árama nagyban függhet annak nyitófeszültségétől. Inkább a tranyós módosítást ajánlom. A 32V és 23V feszültség különbsége kicsit neccesen, de elegendő lehet a terv2 megoldásához.
(#) btamas81 válasza Remci hozzászólására (») Jan 21, 2023 /
 
Én nem akarok beleokoskodni, de az trafó nem biztos, hogy jó lesz. Neked egy 3 kivezetésű kellene, amin a középső a gnd, a másik kettő egyforma. Csak neked nem egyforma a kettő. Feljebb van a reszursz, azt építsd meg, potméterrel állítod a töltő áramot, a végén 14,4V-nál lekapcsol. Jó a trafód is hozzá.
(#) Peter65 válasza Doky586 hozzászólására (») Jan 21, 2023 /
 
Akkumulátor töltésnél szerintem "sarkos" karakterisztika szükséges.
A visszahajló karakterisztika azt jelent az én tudomásom szerint, hogy minél kisebb a kimeneti feszültség, annál kisebbre veszi az áramkorlátot. Viszont a rajz1 rövidzárlat esetén adja ki a 125mA-t, és a jellemző 18V körüli munkapontban csak kb. 31mA-rel fogja tölteni az akkumulátort.
(#) Peter65 válasza Remci hozzászólására (») Jan 21, 2023 /
 
Igen.
A tirisztor jelzése egyébként a Ti1 és az ajánlott típus az C122, ami 8A-es, de jobb, ha egy kicsit nagyobbat teszel be.
A Ti2 jelű C106 pedig egy 4A-es típus, de csúcsban sem folyik rajta 0,4A, úgy hogy ide egy 1A-es típus is elég.
Következő: »»   288 / 302
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem