Fórum témák
» Több friss téma |
Szevasztok!
Építettem egy 2*40W os erősítőt és hozzá tartozó tápot. És csodák csodájára mindkettő pöccre indult és olyan hangosan szól, hogy zárt térben már-már egészségtelen. Mint boldog apuka örvendtem a zajos eredmények. Ez így akár sikertörténet is lehetne a távoli Hálivúdból. Sajnos nincs ilyen mákom. Az erősítő lényegében egy TDA8560Q. Az adatlapon, amit az inter-menyéten találtam : http://www.nxp.com/acrobat_download/datasheets/TDA8560Q_3.pdf azt írják, hogy 9-18 DCV terjedelemben működik megfelelően. It föl is lehet akár kiáltani, hohó ennek a balfa...nak milyen könnyű dolga volt. és jelentem igen, az volt, de mégsem sikerült tökéletesre. Mert a táp 18.9V feszt ad le ( egyenirányított szűrt feszültség). Ugyan 0.9V nem tűnik nagy bajnak, de tegnap 45 perc használat után mikor hozzá értem a banálisan nagy hűtőbordához szabályosan megégetett. Ezért is fogok venni rá egy kicsi ventilátort, de ezt majd később. Szóval az az én nagy bajom, hogy ebből a 18.9V ból szeretnék csinálni kb 16V ot. Ami nem is nagy akadály hiszen egy 11 Ohm os ellenállás soros bekötésével ez lehetséges is. A probléme ott kezdődik, hogy ha növelem az erősítőbe érkező jelek erejét (magyarul nyomom a kis szürke gombot az mp3 mamon) akkor növekszik az áttfolyó áram nagysága és ebből arra következtetek, hogy csökken az erősítő IC ellenállása. Utánna számoltam és arra jutottam, hogy ha jobban kihúzom az erősítőt akkor 1A is áttfolyhat rajta. Ebben az esetben már több mint 6V esne azon a 11Ohm os ellenálláson. Az meg nem Fun mert akkor csak 12 V jutna az IC nek. Szóval hiába tekerem a hangerőt nem szól hangosabban. VAGY IGEN??????. Erre szeretnék valmi megoldást kérni: Hogy érjük el , hogy mindig ugyan akkora feszültség legyen az IC-nken és az NE legyen több 18V nál de kevesebb se 14 nél. (azért 14 nél mert ez jutott eszembe. Második nagy problémám az meg az , hogy úgy forrósodik a TDA-m, hogy már féltem az épségét. Hiába Uber hűtő borda, hiába hővezető paszta közéjük szegény nagyon izzad. Gondoltam, hogy sorosan bekötök egy kis ventilátort , de a fent említett probléma és a venti korlátai miatt ez szóba sem jöhet. Gyanítom, hogy párhozamosan kellene bekötni, és egy gyönyörű ellenállással beállítani, hogy ne gyilkolja meg őtt az idegFESZÜLTSÉG. ezzel annyi a bajom, hogy Ő is kifogja venni a mag kis pár mA ét ami valszeg működőképes, de nem elegáns megoldás. Minden elktronikai nagymestert, főgurut, algurut, padavant és Chuck Norrist megkérek szépen, hogy segítsen Köszönöm!! Itt van a táp és az erősítő kapcsolási rajza, egyik sem saját ötlet, de úgy félek a szerzői jogok megsértésétől, hogy még azt sem merem kiírni, hogy honnan szereztem http://www.nxp.com/acrobat_download/datasheets/TDA8560Q_3.pdf
Hello, igy laikusként, egy vagy több diódát javallanék a tápfesszel sorbakötni, azokon darabonként közel és hozzávetőleg stabilan, 0,6-0,7 V esik.
3 db egyenirányító diódát kell sorbakötni a táp és az erősítő közé nyitóirányban. 1 db dióda nyitófeszültsége 0,7V, 3db már 2,1V-ot ejt, ami garantálja hogy kisebb hálózati feszültségemelkedés során sem megy 18V fölé. Diódaként megfelel minden 10A-es si dióda.
A trafóból kéne letekerni a szeekunder részről pár menetet!A stabilítás úgy lehetséges,hogy egy jól inkább túlméretezett trafó és jó sok puffer!Sok lesz annak a 18V szerintem inkább vedd le jobban 16-ra és úgy nem melegszik majd annyira!
bevallom nem vagyok jártas a diódák lelki világában.
Azt értem, hogy esik rajtuk feszültség, de ha az IC ellenállása csökken akkor a diódákon nem fog több feszültség esni?
Ha azt a trafót én egyszer felnyitom akkor többet vissza sem lehet csukni. Kb flex a legfinomabb és precízebb szerszám arra. Ezt a fajtát nem hiszem, hogy átalakíthatóra tervezték volna. Komoly burkolata van.
De azért köszönöm és tisztelet, tényleg jó lenne az a megoldás.
Csak kismértékben. ioda_IV_karakterisztika.jpg" target="_blank" rel="nofollow" >http://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%A9pioda_IV_karakterisztika.jpg a karakterisztika nyitóirányban egyre meredekebb, tehát elhanyagolható a feszváltozás a 0,7V-hoz képest.
csá
szerintem ebben az esetben még szóbajöhet egy áteresztőtranyós stabilizátor is (egy kicsit fog fűteni..10-15W ot teljes kivezérlésnél (80W 16V os tápnál = 5A) ami egyátalán nem vészes,+ a tápfeszültség is esik valamenynit 5A terhelésnél!)... a stabilitása szerintem ennek lenne a legjobb, de a diódás megoldás is megteszi (legegyszerűbb).. hello
ez nyílván hülye kérdés, de kibírja egy kis szar dióda a 18.9 V -ot ami már nem is annyi ha berakom a kis drágákat?
Elmagyaráznád pls, hogy működik ebben az esetben a dióda? Azthiszem súlyosan hiányosak az ismereteim ezen a téren. Ha egy diódanáak 0.7V a nyitófeszültsége akkor az azt jelenti, hogy 0.7 ig szakadás utánná pedig gond nélkül vezeti az áramot. de akkor hogy esik ott feszültség?
korrepetálnál instant itt a fórumon?
Ha fognál egy adatlapot, láthatnád az idevaló normál Si-diódán eső nyitóirányú feszültség alakulását az átfolyó áramtól függően; vannak diagramok. Pl. 0,5 ampernél 0,7 V, 1 ampernél 0,75 volt 5 ampernél 1,1 volt kábé/sacc.
Minden diódára más egy cseppet.
Az 1 dolog, hogy legalább 10A s dióda kell, de ezt a diódát nemártana kisebb bordára szerelni, mert 4-5W ot nem fog csak úgy a levegőbe eldisszipálni.
Érdemes TO-220 as tokozást vagy valami csavarosat választani.
Kezd a....... tele lenni ezzel a hő eldiszipálással. Úgy érzem, hogy egy gigantikus és bonyolult fűtőszálat építek. Már van így is 2 hűtőborda benne. De tényleg, alig van pár olyan alkatrész amin nem keletkezik hő.
Már arra is gondoltam, hogy az egészet a hűtőben fogom tartani. Minden esetre köszönöm, ez tényleg hasznos info. Tisztelet Cimopata, megmentetted 3 ártatlan dióda életét
Megnéztem az IC-d adatlapját... ezt a rajzot javasolom, mert a táp ne legyen 15 voltnál sem nagyobb... ( car radio...). 4 voltért meg step-down-t ne..
2-3 amper felett a 245 ajánlott.
Üzem közben mérted azt a 18,9v-os tápfeszt??/üzem közben értsd azt, hogy teszemazt félhangerőnél, vagy amin hallgatod/
Mert ha üresjáratban, azaz készenlétben, akkor el nem tudok képzelni olyat, hogy egy tápegység ne ejtsen 1v-ot, hacsak nem 25A-re van méretezve 1Farádos kondival... Mert ha üzem közben leesik 16-17v-ra és mégis tűzforró, akkor kevés a bordád, rakhatsz rá ventillátort, p.l.PC-tápét, és mehet az is a 17v-odról/jobban is fúj!/, vagy nagyobb bordát!
Nem tudom mi lenne sok erősítővel, ha így lenne használva... erre nem gondoltok???
Próbáljatok csak ki egy beállított, +/- 30...40 voltos végfokot hirtelen folyamatos cca. 25 %-kal magasabb tápról járatni... megnézném, hogyan bírja. Itt is ez a helyzet, lásd melléklet.
Nem járatom 25% magasabb feszültségről, 18 ot bír 19 van rá kötve. tudom, hogy ez így nem elegáns, de nem is katasztrófa.
Én csak a MÁV vonatokon láttam nagyobb bordát mint az erősítőmön. A ventillátor jó ötlet, majd keresek is valkit akitől kunyerálhatok eggyet
De biztos lehet egy 5V ról üzemelő ventilátort 17 ről járatni?
De ezeknél az ic-nél a max az jelenti ami a nagyon max szóval azon se csudálkoznák ha ic-d tőnkremenne.Igaza van fercinek.Nézd meg az adatlapot, 18V nál 180mA a nyugalmi áram.Lassan A-osztályba megy az ic-d.Valami utón módón vidd le 15v a tápfeszt.Trafó tekerés kizárva mert írtad, hogy kiöntöt, marad a stabilizált tápegység, ami nem hátrány mert az erősítő hangjára dob egy kicsit.Ferci tápját épisd meg hozzzá.Bár a BD243 lehet nem lenne hátrány valami combosabbra cserélni.
üdv Bírom a szőveged.
5V ventit ne járas 17v-ról.12V ventit szerez be de 17V-tól annak is olyan hangja lesz mint a MÁV vonatoknak.
Tele van a világ 12 voltos ventikkel... oda aztán tényleg jó egy +7810...7812. 7805 csak hűtve, ha ragaszkodsz az 5 voltoshoz. Ezeket még rárakhatod a majdani +tápodra.
A rajzomon ott van a "combosabb" is és az ajánlás is a szövegben.
Megmértem és az derült ki, hogy terhelve, azon a hangerőn ,amin halgatn szoktam (tehet mp3 minimuma mert utánna már MUTE) 18,3 V feszültség van rajta. Ez pontosan miért is van? úgy rémlik a suliból, hogy a fezültség generátor belso ellenállása miatt? Megint tévedek Mesterek?
És észre vettem még egy érdekes dolgot. Amikor kihúztam a röfi orrából a dugót akkor a multiméterem elkezdett vissza számolni. Hát már be....(topi megint le fog.....) . Arra gondoltam, hogy lehet nem az arab kereskedőt kellett volan féláron venni a műszert. De aztán nagyagyamba villant, hogy lehet a kondik kisülése miatt is ez a jelenség. Igazam van vagy nem tévedek?
A PC táp hűtőventillátora a saját 12v-járól megy!
Bontóban táppal együtt 200Ft!
A legelső rajzodon van egy 723-as stab. rész... ha az is üzemel, csak be kellene állítanod a két ellenállással az új kimenőfeszt... a Vref 7,2 volt kb. , a képlet pedig mellékelve.
Ha nincs meg, akkor ez tárgytalan.
Erről van szó ember!!!!
király vagy! mostmár csak be kell helyettesítenm és kééész lol, és már eltemettem az örök amper mezőkön az erősítőmet. pfffff. meg nyugodtam. Ha nem lenne az egyik hűtőborda egy darab kábellel rá kötözve a tranizisztorra akkor jutalom képpen küldenék nektek egy képet a tápról. Látjátok megkap(nátok) a sok segítség jutalmát tőllem! Köszönm még egyszer mindenkinek az ötleteket és a rám pazarolt időt különösen Fercinek! Respect!
Azon már gondolkoztatok, hogy a passzív tranzisztoros feszültségszabályzón fellépő hőveszteséget ugyanúgy el kell disszipálni hűtőbordán??
Most majd nem az erősítőd fog melegedni, hanem a stabilizátorod... :eek2: Nameg nem tudom mit paráztok a 180mA-es nyugalmi áramtól, az a 3-4w nem hiszem, hogy egy normális méretű hűtőbordát felforrósítana! Egy jól méretezett 100w-os 2x50v-ról működő erősítő például 50-100mA-t vesz nyugalomban, ez 5-10w hődisszipáció. És ha megfelelő a bordája, észre sem lehet venni, hogy be van kapcsolva. Ha neked esetleg nyugalomban is melegszik, az sem lehetetlen, hogy gerjed a cucc, csak nem hallod, mert több száz kHz-en.
Még egy kis extra:, TDA 2030-al sokat játszottam annó, elvileg max 2x18v-ról mehet, én akkoriban vetítőgép trafókból csináltam neki tápot, amik 2x22v egyent szolgáltattak! Semmi baja nem volt! Nem melegedett alapban sem a 6v-al több fesztől, meg szerencsémre azért véghangerőn leesett 2x17,5-re.
Vagy nem lehet, hogy túl kicsi a hangszóród impedanciája??
Bocsánat! 8v-al több!
Már számolni sem tudok!
nem kicsi a hanszórók impedanciája 2 vagy 4 Ohm osat írtak én meg 4 -eset vettem. Ha nem szól a zene nem melegszik, csak ha némításról följebb tekerem, de akkor piszkosul.
Aban látom a megoldást, hogy kicserélek 2 ellenállást a UA723-as részben. És veszek egy ventilátort amit fölrakok majd valahogy az erősítő hűtőbordája elé. VAGY ha ott mégse lenne szűkség rá akkor a 2N3055 ös bordájára. Bár szerintem a tranzisztor a kevésbé hő érzékeny közülük és ráadásul keményebb csávó is. sajnos beszereléskor nagyn fölforrósítóttam mert (az istenit topi már megint le fog cse.....) ......gyerek voltam , de nem lett semmi baja. Szóval a tranzisztor melegedésétől kevésbé félek.
Ehhez csak annyit, hogy nem az "extra" tápfeszre kell elsősorban csinálni valamit... - van , ami bírja, van ami nem.... változó.
A kérdés meg az volt, hogyan csökkentsük a tápot. Nyilván valahogyan kell - aztán mindenki úgy csinálja, ahogy neki tetszik. |
Bejelentkezés
Hirdetés |