Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Attól függ.
Az ellenálása a vezetéknek állandó míg egy hangsugárzónak válltozik a frekvencia függvényében. Nem lehet tudni pontosan hol lessz nagy az ellenálás és hol kicsi de alapjábavéve elsőnek a magashangok fogják megsínyleni majd utánna csak a mélyhangok. Egy zenei anyagban a mélynek van úgymond nagyobb energiája így az a plussz ellenálást könnyebben legyőzi mint a picike impulzusú magashangok amik jóval kissebb energiával érkeznek az erősítő felől.
Érdekes, akkor pont rosszul gondoltam, az Én logikám az volt, hogy mély hangnál indul meg nagyobb áram a vezetéken, így akkor esik nagyobb feszültség. Elfogadom, köszönöm.
Idézet: „mélynek van úgymond nagyobb energiája így az a plussz ellenálást könnyebben legyőzi mint a picike impulzusú magashangok amik jóval kissebb energiával érkeznek az erősítő felől.” Legyőzi?!? Ez nem szkander verseny!! Ez az egész egy ellenállás osztó! Amit az erősítő belső ellenállása (damping faktor), kábelellenállás, hangváltó, és az adott hangszóró, az adott frekvencián mérhető impedanciája fog alkotni! Impedanciamenet ismerete nélkül ezt meghatározni jóslás!
Akkor is előbb a magasba fog beleszólni majd a mélyhangba.
Nem feltétlenül, mert a mélysugárzónak éppen alacsony frekvencián van egy kiemelés az impedanciájában, ha reflex a láda, akkor kettő is.
dB_Thunder Badarság a teljes komment, hagyjuk ezt, értelmetlen a vita. A hozzászólás módosítva: Júl 28, 2023
Ha a kedves olvasó megszédült volna a látottaktól, és eluralkodott volna rajta a kilátástalanság, akkor pár szó arról, ami itt nem merült fel a mérések birodalmában...
Mit lehet hallani egy "bemért" hangfalon? Hát sok mindent, ami a méréseken kívül van. Például adott helység akusztikáját, az adott rendszer milyenségét, az adott felvétel képességeit, és nem utolsó sorban bizonyos kór felett a jelenlegi biológiai állapotát a hallgatónak. Most amikor a RIAA korrektorom köt le, és próbálom testre szabni, hát beleolvastam a Sipos könyvbe retrózva. Azt írja Gyula Úr a hangszínszabályzóknál,, hogy a potik együttfutása nem megfelelő, így eltérő szabályzás adódik az oldalak hangszínében, ami a változó hangmagasságoknál megváltoztatja a helyét a hanghelynek a hangmagasság függvényében. Nos ezt nem csak a poti okozhatja, hanem más építési eltérés is az oldalak között. Rögtön a független tápokat említeném, de hallgatóval hallható, ha a két oldal testje sem közös. Olyankor a középen jobb a szeparáció, és ha visszhangok vannak rövidebb a lecsengése, és irányszeparáltabb a lecsengés. Feltételezve a duál monó kiépítést. Tapasztalataim szerint minden fokozat ilyen kiépítése javítja a térhatást függetlenül attól, hogy előtte, vagy utána közös a test. De mért is említem ezt? Véleményem szerint minden hangelmosódás a térben növeli adott hang mennyiségi érzetét. Vagyis ez is nevezhető egyfajta torzításnak. És ez vonatkozna a soobwoferre is. Mert a mély hangoknak is van iránya, és helye. De van még egy érdekes tapasztalatom a hangfalvezetékekkel is... Amikor először belebotlottam e témába nem akartam elhinni, hogy mekkora változást jelentett a Vidi korona hangfalaimon. És amikor ezt konstatáltam, hát kicseréltem a hangfal belső vezetékezését is. De a hangváltó panelt is végig forrasztottam ugyanazzal a vezetékkel ugyanúgy, mint az erősítőben a végfoktól a csatlakozóig. Mindig amikor a mérések felmerülnek, és azokra hivatkoznak, én még olyat nem láttam, hogy adott eszközt bejáratás után is lemérték volna, és azt valaki közölte volna. Pedig a hallható hang meg szokott változni. Jobb eszközöknél erre fel is hívják a figyelmet. Ha megvetted ami a boltunk tetszett, ahhoz kb hány órát kell járatni otthon, hogy hasonlót hallhass. Ugyan azt nem lehet, mivel másak a helyi akusztikai viszonyok. Hát ennyire relatív a mérések elvárható eredménye...
Éppen akkor hírdetik nagy szavakkal a bejáratást, amikor kamu cuccról van szó, ilyenkor ugyanis nem a berendezést járatod be, hanem magadat és máris nem állsz el a vásárlástól.
Amúgy a hangszóróknál éppen van jelentősége a bejáratásnak, de a többi bejáratás javarész marhaság. Hanghűség szempontjából hangszínszabályzás például szóba sem jöhet. És lehet bármilyen a a szoba akusztikája, sőt ezer más dolog befolyásolhatja a végeredményt, de nagyon demagóg dolog azt vitatni, hogy a hangszóróknál mindegy, meg ízlés szerint rontsuk el stb. A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2023
Ha nem haragszol meg érte, ha választanom kellene a B&W és közted, én a B&W-t választanám...
Én sokat mértem a PKI süketszobájában, elég profi Wandel&Golterman műszerekkel, és mondhatom, hogy egy bemért hangfalon (ami ugyebár doboz, de ezen ne vesszünk össze) nem lehet hallani a szoba akusztikáját. A szoba akusztikáját hallhatod, de az nem a hangdoboz hibája, hanem a szobáé. Az adott rendszer milyensége sem a hangdoboz hibája, hanem a rendszeré. Ha a füled már nem hallja a 18kHz-et, pedig a hangdobozod lesugározza, akkor az a te hibád, nem a dobozé. Ne keverd bele már az ősrobbanást is a zenei témába. Ez a topik a hangdobozépítésről szól, nem arról, hogy neked milyen hang tetszik, milyen márkájú hangdobozokat szeretsz vagy hogy milyen kábelt használsz odahaza. Lehet, hogy az neked otthon jól szól de másutt, másnak nem szól jól. Akit érdekel a rendszered majd kérdez tőled privátban, vagy nyissatok új topikot.
Először is én ebben nem mennék tovább, már csak azért sem, mert füles üzemmódban vagyok jobbára. Teljesen egyetértünk abban, hogy mi az amiért a hangfal lenne okolható. De ez egy hobbista társaság lenne, és nem hiszem, hogy egy profira mért hangfalra oly nagy szükség lenne amatőr viszonylatban, hiszen amiről írtam, az legalább annyira meghatározó egy saját célra készült hangfal hangzásában. Úgy gondolom süket szobáról nincs sok értelme meditálni, mert sokunknak, még megfelelő helysége sincs erre, nemhogy süketítésről lehetne álmodnia. És így igenis meghatározó szerepe van a helység akusztikai tulajdonságainak, a pontos mérésekkel szemben. Gondolom aki hangfal építésre adja a fejét szeretné az azzal való zenehallgatását jobbá tenni. És ebben adódhatnak egyéni elvárások. És ezt nem szerencsés elvitatni, szerintem. Nem keverek én semmit semmibe. Legalább annyira tisztába vagyok egy rendszer elemeinek a sajátosságával, mint Te. És ha már ez szóba került, a hangfal is egy rendszerelem, és ha annak jóságáról van szó, akkor figyelembe kellene venni azokat a körülményeket, amik befolyásolják az építés várható eredményét. És végül, a B&W-s tapasztalataim egy ismerősömtől származnak. Csak a bejáratás miatt említettem meg, mert ami a B&W-nek ajánlatos, szerintem másnak sem árt.
Nem fogom egy szó jelentését magyarázni, keress rá a neten.
Nem kell "profira mért hangfal" de egy száz forintos kapszulával mérve beállított hangváltó nem az ördögtől való dolog amatőr szinten sem. Így volt régen is még ebben a topikban is, ha visszaolvasol néhány évet, csak mostanában jött a nyugdíjas megszállás és az ezotéria erőltetése mindenáron.
Nem a jelentésére vagyok kíváncsi, hanem az elmélet gyakorlati megvalósítására. Mivel egy felvétel több hangszínszabályzóba megy be, amit több ember kezel. De ki guglizom és gondolok róla valamit, ami nem biztos, hogy egyezni fog a bolsevik (aki nem velem, az ellenem) felfogásoddal.
Itt biztos nem én vagyok a bolsevik. A zene LEJÁTSZÓ berendezésnek annyi a feladata, hogy visszajátsza a felvételkor készült művet úgy, ahogy azt a felvétel készítő megalkotta és még véletlenül sem az, hogy személyre szabja.
Tökmindegy, hogy felvételkor a művész miképpen rögzítette azt és mit használt közben. Már megint szándékosan egy kalap alá van véve a felvétel és a lejátszás, pedig a kettő nagyon más műfaj. Az elektromos gitárt az esetek jelentő többségében torzítják, így készül a metál zene, de nem hiszem, hogy gitár torzítón keresztül játszák le a komplet felvételt...
A csak után, figyelmen kívül hagyva, a többivel egyetértek én is.
" Az elektromos gitárt az esetek jelentő többségében torzítják, így készül a metál zene, de nem hiszem, hogy gitár torzítón keresztül játszák le a komplet felvételt... "
Azért ez így zavaros, mármint, hogy a hasonlatot konkrétan, hogy érted? Mert ezt így szerintem senki nem tenné. A hangfalaknál maradva, azért hallani egy torzított gitárhang esetén is, hogy milyen rendszeren van a hangfal.
A hasonlatot értsd szó szerint! Normális esetben nem ízlés szerint szokás megtervezni egy hangsugárzót, hanem az lenne a cél, hogy hűen visszaadja a felvételt, már amennyire ez lehetséges.
Meg lehet mérni a hangszóró TS adatait, ami alapján lehet tervezni hozzá dobozt és a reflex doboz hangolásának is megvan a megfelelő módja, nem ízlés kérdése, amit itt sokan erőltetnek. A hangváltó elkészítése sem ízlés kérdése, tudni kell mire képesek a hangszórók, ha nem tudjuk, mérni kell és az alapján lehet tervezni, de nem szokás például ízlés szerint "lukat" hagyni a középtartományban, mert éppen az tetszik. Persze ezt megteheti, akinek ez az igénye, de ne terjesszünk ilyesmit követendő példának. Idézet: „Mindig amikor a mérések felmerülnek, és azokra hivatkoznak, én még olyat nem láttam, hogy adott eszközt bejáratás után is lemérték volna, és azt valaki közölte volna.” Van ilyen mérés. SZAKIRODALOMBAN, Nem is újkeletű. 2006-ban jelent meg RICHARD H. SMALL cikkében. Reflex dobozok mélyátvitelét vizsgálták Cms +/- 50 százalékos változására. Ami ugye a membrán felfüggesztés engedékenységének elég durva megváltozását jelenti. Jó hír, hogy a a mélyátvitel nem sokat változott. (fizika). Rossz hír, hogy ez csak szigorúan a mélytartományra vonatkozott, tehát a zavarosban továbbra is lehet halászni a "bejártással" A hozzászólás módosítva: Aug 1, 2023
Épp a hangszórók bejáratása volt az, ami nem is lett vitatva, szóval értelmetlen ezen problémázni. Mellesleg én is mérem a hangszórókat használat után is.
Nos véleményt szeretnék hallani pro-kontra.
Van egy jóképű dobozkám benne 2 darab 20centis szélessávú gitárhangszóró félével. Mivel a fiam gitározik és néha vonyíkol is hozzá adott egy kis keverő interface amivel megmixeli a hangot . Namármost ilyent még én sem csináltam azért kérdelek benneteket. Adott a hangfal két hangszóróval. Építettem hozzá egy sztereó kis végfokot amit szeretnék beleépíteni a hangfalba. A keverő kimenetéről sztereó jel jön le ami menne a szereó végfokra és onnan a két hangszóróra. Ezzel még nem is lenne nagyon problémám de ugye a keverő egy interface is így a pc-ből is jön kifelé belőle a hang. Néha film nézésre, beszélgetésre , óvatos zenehallgatásra lenne így a hangfal használva. A mikrofon és gitár esetén nem is lenne probléma mivel azok monó jelek persze sztereósítva de az mondjuk lényegtelen. Ami nekem piszkálja a csőröm az a pc-ről jövő sztereó hang aminél azon agyalok hogy vajon van-e értelme a dobozt elválasztani a két hangszórónak a sztereó miatt vagy annyira nem lényeges. Igazándiból egy boombox lenne két hangszóróval és egy sztereó végfokkal ami néha gitár és mikrofon de néha pc hangfal-ként szuperálna. A kérdés az hogy hogy lenne a jobb ? Hagyjam egyben a dobozt és akkor szól úgy ahogy szól vagy válasszam ketté a dobozt a két hangszóró sztereó üzemben mint két összecsavarozott hangfalként üzemeljen?
Teljesen mindegy, valamirevaló sztereó térhez úgyis el kéne vinni őket egymástól legalább 3 méterre. Plusz ha a gitár és a mikrofon is mono, akkor én összegezném azt a PC jelet a bemeneten és akkor annak is elég egyetlen végfok, felesleges a sztereó.
Na most a doboz megvan, vagy nincsen meg?
Mert ha még nincsen komplettírozva, akkor hagynám összenyitva, mély tartományban úgysem igazán van értékelhető térhatás. Amúgy is, valamire való gitárkombó hátul nyitott. Alul ráccsal, hogy zenészek ne rúgjanak bele, felül meg a tekerentyűkkel, meg ahová dugod a gitárt és mikit. Elején meg fémrács, rajta nagy "MARSAL" cimkével.
Az ilyen boombox jellegű hangoskodók esetében figyelembe kell vennünk a két hangszóró távolságát. Mivel az 20-40cm körüli lehet, már érdemes sztereó meghajtásról gondoskodni, de a közös légtér miatt alacsony frekvencián monósítani illik a két oldalt. Ez nem bonyolult, 300-500Hz környékén kell egy olyan szűrő, ami monósítja a mély hangokat. A magas hangok sztereósítása azért fontos, mert gitár és ének zengetők, de a keverők effektjeinek is úgy lesz térhangja, ha a visszaverődések sztereóban hallhatóak.
Mindenképpen sztereó végfokkal kell hajtanom őket mert egy véggel hajtani nem jó mivel egy végfokból jóval nagyobb teljesítményű kellene.
A doboz megvan készen max picit reszelni kell rajta. Tudom milyen egy gitárkombó de most nem arra van szükség. Illetve mint írtam előfok keverő interface adott így csak egy végfokos hangdoboz kell.
Nem kell semmi trükk, sem monósítás, csak be kell kötni normálisan és rendben lesz. Nem is értem miért kellene monósítani, ha két külön doboz lenne, akkor is kioltaná egymást a két oldal, ha ellenfázisban szólnak például, tehát egyáltalán nem kell külön kezelni az ilyen dobozokat sem.
Az igaz hogy közös dobozban ha ellenfázisban szól két hangszóró akkor akusztikailag kiolják egymást, de a hangszóró szempontjából ez cseppet sem kedvező. Az sem, ha csak az egyik kap meghajtást, a másikat csak a csendes végfok csillapítja.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |