Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Melegszik a DC motor mitől lehet ?
Lapozás: OK   3 / 3
(#) Massawa válasza Karesz 50 hozzászólására (») Márc 2, 2020 / 1
 
Ebben a kérdésben van a legtöbb konfliktus a nézetekben. Ahogy a leirtakbol is kiderült, két szempont van a probléma megitélésére.
1. A motorbol kivenni az egész forgási tartományban a legtöbb mechanikus energiát és kitágitani a vezérlési/forgási tartományt. Azaz leküzdeni a fix motorveszteségeket, amik egy része feszültségfüggö illetve mechanikus. Erre a motorhoz igazitott frekvenciáju PWM jel kell. A vasmagos motorok esetén < 1 kHz alatti, vasmag nélküli motoroknál magasabb frekvencia.
2. Ha nem a maximális mechanikus energia kivétele a cél, csupán az elektronika veszteségeit kell csökkenteni (több amperes áteresztö tranzisztoros DC áramkör), akkor elvben bármilyen magas frekvenciáju PWM müködhet, de a motor müködése veszteséggel jár és sok esetben rosszabb, mint sima DC hajtásnál. Az ilyen PWM hajtásnak alig van szerepe a motorveszteségek leküzdésében és sok esetben a leadott energia sem jelenik meg a motortengelyen mechanikai energia formájában. Csak az elektronika jár jol, mert nincs annyi veszteség mint mondjuk egy sima áteresztö tranzisztoron, de a motor sok esetben nagyon szenved, a meddö energia elveszik és elképesztö zavaro hatása van. (Valamikor egyetlen pártunk ilyen motorral és a jele kisugárzásával zavarta a nem kivánatos rádiovételt szerte Keleteuropában.)
Ezzel be is fejezem, mert már itt a modi.
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2020
(#) Massawa hozzászólása Márc 2, 2020 /
 
Akit érdekelnek a mai motorok tipusai itt egy jo áttekintés:

Motorok
(#) pucuka válasza Massawa hozzászólására (») Márc 2, 2020 / 1
 
Típusból azért nincs olyan sok. A kivitel módjában viszont elég változatosak, de az nem típus.
Váltakozó áramra:
Szinkron, aszinkron, és az univerzális soros motor.
Egyenáramra:
Soros, párhuzamos, és külső gerjesztésű.
Az, hogy ezen belül hány pólus, fogazott, vagy egyéb kialakítású az már másodlagos, és a felhasználás speciális igényeinek megfelelő.
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2020
(#) Massawa válasza pucuka hozzászólására (») Márc 2, 2020 /
 
Valoban, de egy tipuson belül is elég sok fajta motor van és ahogyan már korábban irtam, más feltételek vannak mondjuk egy vasmagos motor hajtására vagy egy lapos sztatoros motor vezérlésére. ( ilyen nincs is abban a felsorolásban - valamikor sok profibb magno capstan motorja volt ilyen).
De pl a vasmagos motorok között a csavart (skewed) armaturáju (rotor) motor teljesen másképp viselkedik, mint a videoban bemutatott sima vasmagos DC motorok. Pl ha a hajtásban lendkerék van akkor a sima DC motor lefékezi azt amikor nincs hajtás ( áram) , ha csavart armaturáju a motor vagy vasmentes akkor meg alig van fékhatás. Azaz sokkal jobban érvényesül a lendkerék stabilizálo hatása. Szoval ezek a nuánszok teszik érdekessé a kérdést és ezért nem lehet csak ugy kijelenteni, hogy ilyen vagy olyan frekvenciás PWM hajtás az optimális.
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2020
(#) Istyu97 hozzászólása Szept 22, 2023 /
 
Sziasztok!
Nem találtam erre alkalmas topic-ot így remélem nem gond, hogy ide fordulok segítségért és tanácsért.
Adott egy 380W-os Skil márkájú dekopír fűrész.
A probléma az hogy mechanikai terhelés nélkül kb 1 perc alatt felforr a motor és ilyenkor az áramfelvétel 3A ami kb 700W illetve a fordulata sem az igazi.
A forgórészen semmi problémát nem látok de az állórészen sincs semmi látható égés.
Az állórész mindkét tekercsén 8Ohm-ot mértem, azt nem tudom, hogy ha pl. menetzárlatos lenne akkor az egyenáramú ellenállás méréssel megállapítható lenne-e.
Van egy referencia állórészem ami fizikai méreteiben egy kicsit eltér a dekopírban lévőtől de a tekercsek ellenállása szintén 8Ohm.
A forgórészen is mértem egy pár szelvényen ellenállást ott 14Ohm volt, nem volt kedvem az összes szelvényen végigmenni, elvileg ha a forgórészen lenne menetzárlat akkor ott csúnya szikrák lennének.
Mit tegyek vagy mit ellenőrizzek még?
Zsírzást adtam a mechanikus részeknek, és a csapágy is rendben van.
(#) erbe válasza Istyu97 hozzászólására (») Szept 22, 2023 /
 
Idézet:
„mértem egy pár szelvényen ellenállást ott 14Ohm volt, nem volt kedvem az összes szelvényen végigmenni,”

Pedig azt kell. Biztosan forgórész hibás.
(#) Istyu97 válasza erbe hozzászólására (») Szept 22, 2023 /
 
Végig mértem, mindenhol 10Ohm-ot mértem.
A szelvényeket szemben mértem, tehát mindig az adott szelvénynel az átellenben lévő szelvényt mértem hozzá.
(#) Bakman válasza Istyu97 hozzászólására (») Szept 22, 2023 /
 
Szomszédos szelvények között mérhető ellenállás?
(#) erbe válasza Istyu97 hozzászólására (») Szept 22, 2023 / 1
 
Nem szemben szokás mérni, hanem ötöd-hatod ívet, kb. 5-7 szeletet befogva. Nagyon kis menetzárlatot esetleg nem fedez fel a mérés, erre speciális zárlatvizsgáló eszközt használnak. U alakú vasmagon tekercs, az U kiálló lábai íveltre marva. Kisebb feszültséggel meghajtva vékony lemezcsíkkal tapogatva meg lehet találni a zárlat helyét.
(#) Istyu97 válasza erbe hozzászólására (») Szept 23, 2023 /
 
Végigmértem, negyed körönként.
Ahogy a rajzon is próbálom szemléltetni a kék mérő kábel fix és a pirossal mentem mindig odébb, majd mikor elértem a következő negyedig átraktam a kéket a következő negyed elejéhez és a pirossal úgyszintén mentem szeletről szeletre.
A mérés során ahogy távolodtam a pirossal a kéktől úgy nőtt az ellenállás 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 és 10Ohm.
A forgórészen több szelet van mint a rajzon azthiszem 26db.
Nem találtam sehol kiugróan alacsony ellenállás értéket.
Viszont úgy néz ki hogy az egyik szénkefe lesz a ludas mivel 1 szénkefe egyszerre két szelettel érintkezik namost az egyik csak egy szelettel érintkezik és valószínű, hogy ezért is ilyen alacsony a fordulata.
A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2023
(#) Istyu97 hozzászólása Szept 23, 2023 /
 
Megtörtént a kefe csere, de így sem lett sokkal jobb.
Viszont a következő dolog amivel sikerült normál működésre bírni az az hogy egy kicsit megrázom illetve kézzel megkocogtatom a gépet akkor valami beáll és szépen pörög az áram felvétel is 1-1,5A.
Szóval ott valami elmozdul, sajnos öreg gép kijárna neki egy új burkolat. De mivel régi így nem hiszem, hogy lehet még hozzá kapni.
(#) erbe válasza Istyu97 hozzászólására (») Szept 23, 2023 /
 
Ki kell hézagolni a burkolatban az állórészt. Ha kiveszed, meglátod, hol érhet hozzá a forgórész, illetve hol lötyög a házban.
(#) Istyu97 válasza erbe hozzászólására (») Szept 23, 2023 /
 
Azt nem mondtam, hogy a forgórész hozzáér az állóhoz.
Én inkább a kommutátor és a szénkefe pozíciójának az elmozdulására tippelek.
Bár a burkolatnak az a része ahol a kefék és a kommutátor felőli tengelyvég (ahol a csapágy is van) helyezkedik el ott a burkolat eléggé jó állapotban van.
Valószínű az elmozdulás mértéke igen pici de ez már épp elég ahhoz, hogy ne működjön megfelelően.
Az a gond, hogy miután ráhelyezem a burkolat másik felét onnantól nem látom, hogy mi mennyire van leszorítva.
(#) Istyu97 hozzászólása Szept 23, 2023 /
 
Nos itt lenne az egész gép, bekarikáztam azokat a részeket ahonnan letörtek darabok.
(#) Istyu97 hozzászólása Szept 23, 2023 /
 
Közben rájöttem a hiba okára.
A gép alsó részén lenne 3 rögzítő csavar de mind a három részen ki van törve a burkolatban.
Így amikor kézzel azon a részen szorítom olyankor szépen megy.
Teszt--> https://youtu.be/gbF9YG1_9ZA
Nos vagy két komponensűvel megpróbálom azokat a részeket helyettesíteni, bár a kimenetele kérdéses, hogy mennyire lesz stabil, vagy átmenő csavarral húzom össze bár ekkor a kettős szigetelés már értelmét veszti, hacsak nem tudom valamilyen módon szigetelni a csavarokat.
(#) Istyu97 hozzászólása Szept 23, 2023 / 2
 
Nos végül kész lett.
Középen pont volt egy átmenő lyuk ami az imbuszkulcs tartó volt a gépen, oda be tudtam rakni egy átmenőt és a két burkolat közzé raktam egy kis szigetelő csövet, hogy ne érhessen hozzá semmi, az elől lévőnél pedig csak fúrnom kellett és ott nincsenek elektromos alkatrészek így a szigeteléssel sem kellett foglalkozni.
Tudom nem szép de legalább stabilan összetartja a burkolatot.
Nem sok segítséget adott számomra ez a topic de remélhetőleg ha másnak lenne ilyen problémája az talán hamarabb megtalálja a hibát azokból a tapasztalatokból amiket eddig leírtam vagy esetleg ötletet meríthet belőle.
Következő: »»   3 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem