Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Van ott több tévedés is. A kettős szigetelés nem csak kábelre vonatkozhat, IP44 teljes kapufa, RoHS szintén.
Ezt a képet a házikó szimbólumra mutattam. Mint írtam, a CE jelölésről nem tudok nyilatkozni.
Ui.: Attól meg hogy a készüléken rajta van egy samsung logó, még az sem biztos, hogy nem egy kínai hamisítvány.
Sziasztok!
Talán nem a megfelelő topic, de nem találtam jobbat. Egy kis segítséget kérnék, adott egy IFM O6H300 fix kábeles szenzor, aminek a leírás szerint 3 kábele van. Ezt PNP módban kellene kötni. Adott egy Harting csatlakozó, ilyen belsővel: 9330102601. Az eszközre egy ellen csatival fognak csatlakoztatni egy gépet, melyre az eszköz érzékelője küldi majd a jelet, hogy minden megfelelő, minden a helyén és ezzel engedélyt ad az gépnek a működésre. A leírás szerint nekem az 1-es lábra kell kötni a szenzort, a 9-esre a +12V-t és a 10-esre a 0V-t. Jól értem, hogy ebben az esetben a szenzor 1-es kábelét kötöm a 9-re, 3-ast a 10-re és 4-est az 1-re? Nagyon köszönöm! G.
Az Y kondinak tudtommal (specifikált ideig) ki kell bírnia 2...2,5kV-ot is. Azért ennyi a mérőfeszültség, mert a hálózatban (elméletileg) ekkora maximális feszültségtüskék fordulhatnak elő üzemszerűen (nyilván egy villámcsapás pl. nem üzemszerű...de az meg bármit átüt).
Tehát ha az Y kondi nem bírja ki a mérést, akkor nem volt megfelelő, és így gyakorlatilag a táp sem megfelelő biztonsági szempontból sem... Ezen kívül (mint írtam) nem csak a sárga szigetelő van a normálisabb trafókban, hanem a szekunder huzal megerősített szigetelésű, olyan, ami önmagában is kV-okat bír el. Tehát nem csak a zománc van rajta, hanem egy további bevonat is. Így oldják meg a kettős szigetelést.
Igazad van, így utólag utánanézve sokkal nagyobb teszt feszültséget elbírnak, mint a névleges, pl 4kV AC 60sec-ig.
Sziasztok! Lenne egy nem mindennapi kérdésem hozzátok, hátha a mondandóm végére valakinek összeáll a kép.. A Volánnál dolgozok és elromlott a buszom, azt írja ki hogy becsuklásvédő meghibásodás és letilt a motor. A céges diagnosztikai szoftver amiért évente egymilliót fizet a Volán, azt írja hogy a hiba a szögjeladótól jön, ekkor kicserélték a szögjeladót, de a hiba továbbra is fennállt. Na itt megállt a tudomány, ezért elküldték a MAN szakszervízbe a buszt. Ez volt januárban, havonta elkészül a busz, megyünk vele egy kört és megy vissza a MAN-hoz, immár negyed éve. Az a MAN szakszervíz minden csak nem szakszervíz...
Amit én megfigyeltem, hogy ha a busz még hideg, onnantól 2,5-3 órán keresztül a busz jó bármilyen forgalmi viszonyok mellett, aztán eltelik ez a kb 3 óra és bedobja a hibát a szögjeladó. Az a szögjeladó amit már kétszer kicseréltek. Valami tuti ennyi idő után melegszik fel. Tudom fura a kérdés, de ti mit javasolnátok a szerelőnek, hogy mi romlott el, mit mérjen ki? Mert tuti nekik is tele a hócipőjük vele, és szívesen vennének valami jó tippet akár a sofőrtől is (tőletek) Üdv: domel
Igazad van.
Mi innen a fotelből ugyan meg nem mondjuk mi a baj, de az biztos, hogy nem feltétlenül közvetlenül az, amit a diagnosztikai szoftver ír ki. Azt is emberek (bocsánat imformatikusok) írják, lehet életükben nem láttak még buszt. Kettő lehetőséget látok: - Eszkalálni az esetet a gyártó felé, hogy kérünk egy új buszt. - Elkezdjük túrni a netet hogy mi az a "becsuklásvédő". Én valószínűleg ezt fogom tenni, és minden órájában megtudok valami újdonságot, és nagyon fogom élvezni. Mivel hasonló területen (is) dolgozom (nem busz), tudom hogy mennyire nehéz valaminek néha megtalálni az alapvető okát (Root Cause Analysis). Mindig nagy örülés van, ha rájövünk. Röviden semmi gond nincsen azzal, hogy megkérdezted, sőt én nagyon örülök is miatta. Az egy másik kérdés, hogy mire mész a válaszokkal, mert ez ugye "hobbi" fórum, és a válaszok jelentős része várhatóan az alábbi kategóriákba fog esni: - Kicserélted a kondenzátorokat? - Régen a Ganzban akkorákat csuklott a kollégám, hogy leszállították a buszról. - Ha nem tolatsz, akkor nem csuklik. - ... Tuti, hogy nem ott keresitek a valós hibát, ahol ténylegesen van.
Ha van lehetőség a diagnosztikát elemezni egy kicsit, akkor jó lenne eljutni oda, hogy a jeladó semmit nem ad-e, vagy kimaradnak jelek, vagy egy hihetőségvizsgálat dobja-e ki hibával? Ezek szoktak a digitális oldalon lenni és jó esetben ezeket megkülönbözteti a szoftver.
Plusz még egy lehetőség szokott lenni, hogy ami életvédelmi funkció, ott szokás - körülményektől függően kötelező -, hogy legalább két szenzor van, és azok egymást ellenőrzik. Mármint nem a szenzor önmaga, hanem a szoftver például a két jelet egymáshoz hasonlítgatja. (Egyébként ilyet programozni iszonyú drága és emiatt van a vásárlónak sokszor a "mi kerül ezen ennyibe" érzése.) Az is lehet, hogy ez a folyamat fut hibára. Ha belegondolsz amikor a két szenzor értéke nem egyezik, akkor nem lehet a biztonságosságot garantálni, ezért van az, hogy látszólag banális hibák miatt a szoftver leállítja az egész gépet sokszor. Kalibrációra ennél az alkatrésznél nincs szükség véletlenül? A nyers értékei kiolvashatóak, jónak tűnnek? A diagnosztikás "szakember" ezekről vélhetően nem tud, és nem tud következtetni abból amit lát, de ha szerencséd van ez az infó kiolvasható azon túl, hogy "hiba van". Ha van ilyen információ, az segíthet a hiba behatárolásában. Én a kábelezésre, csatlakozókra gyanakodnék egyébként, mivel a modult cserélték kétszer, azt feltételezném, hogy jó. A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2024
Én eddig odáig jutottam, hogy ATC-nek hívják, tolómotoros autóbuszokon van, és nagyon nem primitív cucc.
Ikarusz sokat vacakolt vele, saját fejlesztésből. Ha lenne tipusa a járműnek, akkor esetleg lehetne célzottabban keresni, ámbár szerintem csuklós buszokat leginkább Pesten használnak, az alapján nagyjából ki lehetne találni...
Ha abból indulok ki, hogy 2,5-3 órán keresztül minden szép, minden jó, akkor valami melegszik. Na de mi?
Azon agyaltam, hogy ha valami dc konverter idővel elszáll és nem megfelelő feszültséget ad a szenzornak, akkor az a szenzor hülyeségeket fog mérni. De lehet hogy nem a szenzor mert abból már a harmadik van, hanem az annak az eredményét fogadó can-bus, vagy a can-bus tápja. Kérdésem, hogy ha egy dc konverter kondija felpúposodik, akkor annak milyen tünetei vannak? Azonnal, vagy később jelentkeznek?
Ezt innen, távolról nem fogjuk tudni megoldani. A MAN sem fog az itteni tippek alapján dolgozni. Ráadásul járműbe nem lehet csak úgy hirtelen másik alkatrészt tenni. Az adott alrendszernél olyankor kezdődik előlről a tesztelés, dokumentálás, jóváhagyás, akkreditált laborban tesztelés, stb.
Ebben neked igazad van.
Miután feltettem főni a vasárnapi ebédet, arra jutottam, hogy: - MAN Lion's City sorozatról lehet csak szó, nagy valószínűséggel. Ami amúgy szinte teljesen mindegy, mert doksikat (reklám és sajtó anyagokat leszámítva) nem igazán lehet róluk találni. - Csak érdekesség kedvéért, van ismeretterjesztő anyag a témában. Nem csak kondenzátor mehet tönkre egy áramkörben, életem során találkoztam már olyannal is, amikor más alkatrész. Például a ZC-18 cirkó utánkeringetőjében vezetett meg egy tirisztor, ami a melegben szeretett átmenni "drótba". Azzal nagyon sokáig el voltam, mert hidegen semmi baja nem volt. Ha a csatlakozók, vezetékek, stb. rendben vannak, akkor gyakran szokott olyan lenni, hogy hibás forrasztás, melegben elmozdul, előjön a repedés, stb... Az ész nélküli kondenzátor csere mellett a "mindent forrasszunk át" is be szokott jönni. Vagy a hőlégfúvós, hűtő spray technika. Amit célszerű célzottan alkalmazni...
A busz típusát eltaláltad! Mikor mentünk a MAN-hoz a buszért, ők mondták, hogy náluk nem csinálja a hibát. Mikor kérdeztük hogy elmentek-e vele próbaútra és mennyire, akkor mondták hogy igen, 20 percre. Mikor mondtuk hogy csak 2-3 óra után jön a hiba, akkor gúnyosan azt mondták, hogy ők nem fognak egész délelőtt helyijáratozni a városban... Vagyis ezzel a hozzáállással soha nem fogják megjavítani. Itt van egy busz ami új áron 100 milla, három hónapja áll a szervízben, itt senki nem felelős, mindenki a másikra vár. Egy maszek fuvarozó már kitépte volna a haját, de itt a Volánnál nem számít. Már tele a hócipőm az egésszel, ezért is kérdeztem itt a fórumon, én nem budapesti vagyok ahol ha elromlik akkor adnak egy másik ugyanolyant, nálunk van egy normális busz, és ha elromlik akkor mindenféle fis-fossal kell addig dolgozni, amíg megjavítják
Akkor lehet ez a vége a történetnek, mert ha a MAN szerviz észreveszi hogy kibontottátok a "szent dobozt", kicseréltétek az összes kondenzátort, átforrasztottatok mindent, akkor: Csere.
Ha rajtam múlna, én a csatlakozókat cserélném ez esetben, de a vezetékeket is talán. Csakhát ez nem a sajátod, kézletörés terhe mellett NEM nyúlkálhatsz.
Amúgy meg tele a cipőm az autószerelőnek csúfolt segédmunkásokkal. Néhány EGR-szelepet mar kicserélgettek a Ford-on, a Matiz-on, -mindannyiszor kiddrült, hogy nemcsak a hibakód alapjan kellett volna "dolgozni". A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2024
Szerintem ez nem a te problémád. A Volán vezérigazgatójának kellene egy szívhez szóló dörgedelmes levelet írnia a gyártó vezérigazgatójának. Gondolom tudja kihez kell címezni.
A vállalat jogászai meg ismerik a jótállás, meg egyéb fogalmakat, amikkel lehet operálni. Ha őket nem zavarja a kidobott pénz, akkor te se pörögj rajta, mert csak frusztrálod magad, és annak soha nincs jó hatása.
Csakhát a jótállás nevű dolog csak fogyasztóknál automatikus, törvények, szabályok által biztosított. Cégek közt ez első lépésben megállapodás alapján, anélkül pedig peres úton. Jófej kereskedő/gyártó ezt cégek közt is jótállás alapján intezi, de nincs kötelezettség, és úgy tünik (mint a mellékelt ábra is mutatja) semmire nem jutnak. Sőt, nem akarnak.
A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2024
Hali!
Sógorom opelje működött hasonlóan... Menet közben leállt, aztán kis pihenés után újra be lehetett indítani... Cserélték a vezérlőt - nem volt olcsó - az sem bírta, aztán javították a vezérlőt... Aztán kiderült hogy a nyest rágta meg a vezetéket...
Idézet: „...nemcsak a hibakód alapjan kellett volna "dolgozni"...” Ez általában mindig így van, főleg mikor valami bonyolultabb alkatrész hibázik, vagy tűnik úgy, mintha hibázna. Egy egyszerű példa erre, hogy az ECU nem nagyon fog tudni behatárolni olyan hibákat ami esetleg kontakthibából adódik, legyen az csatlakozónál, vagy a vezeték hosszában valahol. Csak annyit fog érzékelni, hogy az adott szenzor hibás, mert határon kívüli, vagy épp szakaszos jeleket produkál, neadj ég valami zavarjel került a szóban forgó érzékelő adatvonalára. Ez ugyanúgy fennáll egy egyszerű potméteres érzékelőnél, mint egy digitális CAN buszos érzékelőnél is. Tehát a hibakeresés nem annyiból áll, hogy rögtön hiszünk a koputernek, és cserélgetjük a szerinte hibás alkatrészt. Egy ilyen hibafeltáráshoz sok esetben minimum az érzékelőhöz kapcsolt áramkörök és függőségek ismerete és hibafeltárása is szükséges. Ha egy márka szervizben meg nem hajlandóak ilyennel foglalkozni mert nincs rá idejük, mint mondták akkor azon valóban nem neked kellene rugóznod. Persze értem én, hogy rajtad csapódik mert te szívsz vele, de sok lehetőséged akkor sincs. A hozzászólás módosítva: Ápr 22, 2024
Egy ekkora cégnek biztosan van egy pár fős jogi részlege. Ha nem jótállás, akkor egyéb paragrafust biztos találnak, amivel az ilyen esetekben megoldható a vita.
Nem a buszvezetőknek kellene agyalni a megoldáson.
Ez így van.
Én például úgy jártam egyszer, hogy az ABS (lánykori nevén blokkolásgátló) néha teljesen indokolatlanul működésbe lépett. Hosszas fejvakarás után kiderült, hogy az indukciós jeladó az első féltengelyen repedt el. Mármint az a fogaskerékszerű vas izé, nem az elektronika. De mivel a hajtott féltengely integráns része, ezért azért nem volt filléres tétel. Ugyanakkor cserélgethették volna az elektronikát zsákszámra...
Sziasztok! Ráz a sasszé! Minden működik, de ha összedugom az erősitót a magnóval, akkor kis szikra látható. Ha fáziskeresőt odateszem a sasszéhoz, nincs semmivel sem össezkötve, világit. De mondok mást. A múltkor valamiért, tán mert össze akartam dugni a magnót és az erősítőt, ki kellett támasztani egyik kezemmel a falhoz magam. A másik kezemmel az erősitő előlapját, ami fém, AKAI, fogtam. Ha lett volna izzószál a fejemen,világítottam volna, úgy megrázott. Azóta kerülöm a falat is. Mit tudok csinálni? Hol tudom kezdeni a keresést?
A hozzászólás módosítva: Ápr 23, 2024
Rendben van az erősítő földelése, amennyiben 3 eres földelt tápkábele van?
Elvileg igen: De másik erősítővel is ugyanez a helyzet. Szerintem valahol a magnó a bűnös. Nem tudom merre induljak? Kondenzátor, vagy bármi más alkatrész szigetelése? Az a baj, hogy még csak mérni sem tudom. Illetve nem tudom hogyan lehet megmérni mekkora feszültség van a sasszén. Mihez képpest van ott. A magnó fő feszültsége a 24V. Szerintem ahogy hozzá érek bizsereg lehet tehát 24V. A fal az más kérdés. Ott sokkal nagyobb lehet a feszültség. Legalább is ahogy az "megrázott"!
Ellenőrizd a ház földelését. Lehet, hogy szakadt.
Kettő eres a dugója. Hol tudom ellenőrizni a ház földelését?
Sehol, az a készülék elvileg kettős szigetelésű. Ha ennek ellenére tényleg úgy ráz, mint ahogy írod, akkor ott nagy lehet a baj. Vidd el olyan személyhez, aki tudja ellenőrizni a masinát.
Ne földelt a fém házat, mert az kimondottan tilos! |
Bejelentkezés
Hirdetés |