Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   3967 / 3967
(#) anonym1s válasza Tasznka hozzászólására (») Kedd, 18:54 /
 
Remek tipp, köszönöm!
Valoban zárlatos a kiégett ellenállás mellett az a kis lapos kondenzator. Volt egy sejtésem, hogy nem magátol égett ki az ellenállás hanem valami más alkatrészhiba miatt.
Ez van a kondenzátorra irva: 103M/1KV
Ez mit jelent? Csak ilyen értékű mehet bele, vagy lehet kicsivel kissebb/nagyobb is?

Már csak egy üzletet kell találnom a környékemen ahol vehetek ellenállást meg kondenzátort.
(#) szs válasza anonym1s hozzászólására (») Kedd, 20:11 /
 
Az úgy 10nF lehet. Az M meg azt jelentheti, hogy nem kell túl pontosnak lennie (azt hiszem, "M"-nél valami 30% tűrés. De ez nem biztos,.)
Az 1KV lényeges, kisebbet ne végy. Sokkal többszörösét se.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 20:12
(#) proli007 válasza erdgab hozzászólására (») Kedd, 20:56 /
 
Ez a 3,76V ez nagyon nem jó érték. Ha sötét, akkor a DS között, 12V motorfeszültségnek kell lenni. A GS feszültég pedig ekkor 0V. Ha a GS között 0V van és a DS 3,76V, akkor nem jó a Fet.
(#) erdgab válasza proli007 hozzászólására (») Sze, 14:39 /
 
Lehet,nem pontosan írtam le mindent.Az a 3,7V az U2 kimenetén (3. láb) mérhető kikapcsolt állapotban amikor az optokapu átbillenti az ic-t,ez van a fet G lábán is,emiatt nem zár le teljesen és nincs az izzónak sötét állapota csak elhalványul.
(#) proli007 válasza erdgab hozzászólására (») Sze, 14:49 /
 
Az nem lehetne. Valami itt nagyon nem kerek..
Az 555-nek logikai kimenete van és ott vagy GND, vagy kb. 10V feszültség lehet.
Mi van az U2 2-es, 4-es, 5-ös és 6-os lábán?
(#) anonym1s válasza szs hozzászólására (») Sze, 15:08 /
 
Köszönöm.
A kis lapos kerek kondenzator helyett rakhatok olyan kis műanyag kocka kondenzatort? Nem tudom mi a neve annak.
(#) proli007 válasza anonym1s hozzászólására (») Sze, 15:33 /
 
Hello! Igen, de X2 típus való oda, mellesleg nem ez a lapos tárcsa izé. (Nem tudom mekkora az eredeti kapacitása, de majd megnézed..)MKP
(#) anonym1s válasza proli007 hozzászólására (») Sze, 16:03 /
 
103M/1KV
Ez van a kis kerek kondenzátorra irva.
Milyen az X2 tipus? Ja, ha kis kocka műanyag kondenzátort rakok oda, akkor a másikat is ki kellene cserélnem ugyanolyanra? Ugy értem, hogy ezeket párban kell cserélni hogy ugyanolyan méretű és kapacitásu legyen mindkettő?
(#) proli007 válasza anonym1s hozzászólására (») Sze, 16:09 /
 
Akkor az egy 10nF 1kV-os kondi, oda ilyent érdemes tenni..
(#) MrAngelo válasza proli007 hozzászólására (») Sze, 16:29 /
 
Szia. Ezt tartom valószínűnek, mivel a többi 'trafóról' működik.
Ha teszek mellé egy 350mA-es LED-et a 12V-ra akkor csak az világít, a jelenlegi semennyire.

Egyébként 5630-as SMD LED-ből van 6 db, ellenállásokkal hármasával sorban kötve, egy BC547-es tranzisztorral. 10 kOhm-os pici potival max 120mA-t mutat a multiméter. Kb. 10-20mA össz áramnál lenne megfelelő a fényerő (éjszakai lámpa révén).

A 'táp' kimenete multiméter szerint 20V. direktben rákötve egy db ~3V-os led normál fénnyel világít. Ezek szerint ez egy feszültség szabályozós 'LED vezérlő'? Az apró nyákon van 3 db nagyon kicsi (több lábú) alkatrész a fekvő kondi alatt, sajna nem látom mi az... nagyítóval sem.

Így viszont újra feltenném a kérdést, megoldható-e a potméterrel szabályozás valahogy?
(#) anonym1s hozzászólása Sze, 17:02 /
 
Köszönöm a segitséget mindenkinek!
Beszerzem a kondenzátort és ellenállást, aztán beforrasztom. Remélem jó lesz, de ha nem, akkor jönnék még segitségért.
További jót mindenkinek!
(#) proli007 válasza MrAngelo hozzászólására (») Sze, 19:53 /
 
Hello! Ha jólértem, akkor 3-3 Led van sorba kötve, előtétezve a 100ohm-al és 20V a táp.
Nos egy Led nyitófeszültsége kb. 3,2V, a háromé 9,6V. Tehát a tranyóra 20V-9,6V=10,4V jut.
Mivel a kis BC547 maximum 500mW-ot tud elfűteni és a maximális árama is 100mA. Így maximum 48mA lehetne az áram.
Ha maximum 20mA áramot szeretnél egy soron, akkor (20V-9,6V)/20mA=520 ohm kellene a 100 ohm helyett. De a szabványos érték, a 510ohm, de a 470ohm megfelelő, mert a tranyónak is van feszültség vesztesége. De a poti középállásában lesz a tranyó teljesítménye a legtöbb, kb. 125mW amit elvisel. kb. 1,5mA és 20mA között fog egy sor árama változni.
Egyébként valóban feszültség szabályozás van, az áramot a sors ellenállás korlátozza.
(#) MrAngelo válasza proli007 hozzászólására (») Sze, 22:30 /
 
Szia!
Azért érdekes mert ha csupán egy darab (elvileg 350mA-es) LED-et kötök az átalakítóra, normálisan világít - nyilván hosszútávon nem bíznék benne de 1-2 percig biztosan működik, és a LED sem ment tönkre. 3,4V-ot és 250mA-t mértem a LED-en. Az 5630-as (elvileg max 120mA) kb 10 mp után kiégett mire mértem volna.
Az átalakítót sok éve vettem, talán ilyen vagy ilyesmi lehet: (AC 230V to DC 5V 12V 24V)
Az áramkör egyébként 12V-ra van tervezve, pár éve készült, az ellenállások nem tudom már mekkorák de anno kiszámoltam. Ha nem muszáj, nem szedném szét, hogy megnézzem...

12V-os tápról hibátlanul működik de be szeretném építeni ezt az átalakítót.
(#) erdgab válasza proli007 hozzászólására (») 9:33 /
 
Próbálom leírni ....
Az U2 4.lábán a tápfeszültség van 11,98V minden esetben,ez van a 8. lábon is.

Nálam az opto nyitott azt jelenti,hogy a rés van az opto előtt.

Az 1. láb testen van.

A 2. lábon,ha az opto zárt (nem a rés van előtte) ,11,4V mérhető majd az U1 3. lábáról érkező jel leszalad 0V-ra majd ismét felmegy 11.4V-ra.Mutatós műszerrel szépen látszik.

A 3. lábon, opto zárt,11,4V van jelen a lámpa teljes fénnyel világít,majd opto nyit,most a 3. lábon 3,7V van,a lámpa kb. fél fénnyel világít,nem alszik ki egy pillanatra sem.

Az 5. lábon opto zárt, 8V van,opto nyit,most 9,2V jelenik meg.

A 6. lábon opto zárt, 0V van,opto nyit,most 11.7V,de mivel túlfordul a résen a tárcsa így most 3V van jelen.Ha nem fordulna túl a tárcsa akkor a következő impulzusra nem is billenne át U2.

A fet biztosan jó,próbáltam vagy 10 darabbal,köztük IRFP460 vadonatújjal is,teszterrel is néztem,hogy biztosan jó e,minden esetben ugyan az volt a jelenség,a lámpa nem alszik ki.Van itthon vagy 30 NE555,végigjátszottam minddel,semmi nem változott.
(#) Régi motoros válasza erdgab hozzászólására (») 9:49 /
 
Nekem úgy tűnik, a fet nem zár le rendesen. Az NE555 kimenete TTL szintű, ami L szinten elvileg max 2.7V lehetne, de ahogy írod, nálad még ez is magasabb valamiért, ami baj.
A Q1 nem lehet low level típus semmiképpen, csak azért írom, ha esetleg olyan akadt volna a kezedbe próba képen.

Megpróbálnám a Q1 fet G lábát testre húzni 1-10kΩ közt valamivel, úgy próbálnám.
A hozzászólás módosítva: 9:54
(#) erdgab válasza Régi motoros hozzászólására (») 10:04 /
 
Köszönöm,hogy írtál!
Próbáltam lehúzni a G lábat testre, 10-4,7-2,2-1K ellenállásokkal,semmi nem történt.
Gondoltam BC337-237 tranzisztoros fet meghajtóra,ezt még nem próbáltam.
(#) Régi motoros válasza erdgab hozzászólására (») 10:13 /
 
Nem követtem végig amit írtál, de azt próbáltad már, hogy az IC-ről levéve a G lábat, direktben tudod e vezérelni a motort megfelelően a G lábon keresztül?

Ha az se megy, akkor muszáj lesz egy tranzisztoros fet meghajtó elé.
A hozzászólás módosítva: 10:14
(#) Régi motoros válasza erdgab hozzászólására (») 10:36 /
 
És mondjuk azt sem ártana megnézni szkóppal, hogy a két IC kimenetén nincs e véletlen valami gerjedésből adódó nem odaillő jel.

Szóval először a kapcsoló fokozatot tenném rendbe, aztán próbálkoznék a vezérlés hibafeltárásával.
(#) erdgab válasza Régi motoros hozzászólására (») 10:49 /
 
Az áramkör 7812 stabilizátorról megy,1000uF+100n kerámia az egyenirányítón,330n a 7812 bemenetén,100uF+100n a kimeneten,mindkét 555 8. lábán 100n kerámia kondi közvetlen,ennél jobban már nem tudom szűrni és trafós a táp,nem kapcsolóüzemű.
A fetet leválasztom és próbálok.....
(#) JMarton87 hozzászólása 11:00 /
 
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni.

Az autóm csomagtéráátvezetésében a vezetékek elnyíródtak még évekkel ezelőtt. Megcsináltattam autóvillamosságissal. Most nem működött a csomagtérnyitás és elkezdtük kimérni hol a szakadás. Nem gondoltam volna, de megint ott. Feltártam mit csinált a szerelő és hát nem tetszett. Azt most hagyjuk hogy ez a vezeték elszakadt, de csinált szabálytalanságokat pl vastag vezetéket két vékonnyal váltott ki.
Nem bízom már senkiben. Megvásároltam a gyári javítókészletet. Ez profi cucc. Van is családban műszerész, illetve autódiagnoszta és szerelő, kicseréljük. De ezeket az új csatlakozókat nem ismerjük olyan értelemben, hogy milyen krimpelő fogóval lehet megszerelni.

Meg tudná mondani valaki, hogy milyet vegyünk hozzá?
Előre is köszönöm!

Alábbi a típusa:

"DSG CANUSA CRIMPSEAL II csőcsatlakozók hőre zsugorodó csővel"

Csatoltam róla képet. Egyrészt vannak a zsugorcsöves csatlakozók, illetve van egy antennacsatlakozó, az is kérdés lenne, hogy mivel lehet szorítani.

Előre is köszönöm!

Névtelen.jpg
    
(#) proli007 válasza MrAngelo hozzászólására (») 12:58 /
 
Én az átalakítóval nem tudok csinálni semmit. Esetleg tegyél rá alapterhelét pld . egy 330 ohm 0,6W-os ellenállást. De ha ez nem jó, akkor miért nem használsz hozzá, valami mást, pld dugasztápot. Úgy is be kell dugni a 230V-ba. nem értem, miért ragaszkodsz ehhez, ha nem jó, a másikat meg nem szednéd szét..
(#) proli007 válasza erdgab hozzászólására (») 13:46 /
 
Hello!
- A 2-es láb feszültsége, csak az U1 3-as kimenetétől függhet, mástól nem. Tehát az opto állapotától ez független.
- A 3-as láb feszültségei azt mutatják, hogy vélhetően az 555 gerjed, mikor az opto nyit. Ezért van 3,7V és lámpa félfényen.
- Az 5-ös láb feszültsége nem változhatna meg, hiszen az a belső referencia, a táp 2/3-ad pontja. Vagy is 12V táp esetén ez 8V.
De van az 555-nek (néhány) gyári hibája. Többek között az, hogy ha a 6-os láb feszültsége az 5-ös láb feszültsége fölött van, akkor folyik a 6-os bemeneten bemeneti áram. Ezt az adatlap, csendben elhallgatja. Igaz, hogy ez az állapot, sem monostabil, sem astabil alkalmazásnál nem áll fenn, mert mihelyt eléri a 6-os az 5-ös feszültségét, a kimenet és a kisütő kimenet (Dis) alacsonyszintre vált és megkezdődik a kondi kisütése.
De itt RS tárolóként van használva az áramkör, így az opto "keményen" felhúzza a 6-os lábat a tápra. És vélhetően ez az áram, a referencia osztó felé folyik le. Azért emelkedik meg az 5-ös feszültsége. (Amiről én megfeledkeztem.)

Ha ez okozza a hibás működést, akkor a 6-os lábat megszakítva, be lehet tenni egy 10k..100k értékű ellenállást az opto és a 6-os közé. Remélhetőleg ez megoldja az anomáliát.
Esetleg a 6-os és 1-es láb közé lehet tenni egy 100nF-os kondit, hogy a 6-os lábra zavarjel ne jusson be. Ez az opto rés megjelenését ugyan 1ms-al késlelteti (10k esetén), de az talán nem okozhat problémát a működésben.
(#) pipi válasza JMarton87 hozzászólására (») 15:28 /
 
Nekem a Sanderóban törik rendszeresen a csomagtartófedélbe menő. Hiábveszed a gyári cuccot, az ugyanolyan ócska kábelből van, vastag rézszálakból a sodrat, nem csoda hogy eltörik. Most vettem szuper hajlékony drótot, nagyon vékony elemi szálakból van a sodrat, ami eltörik, azzal javítom.
Különben azt nem értem, az első ajtóba vajon jobb kábelt raknak? Az 10* többet van mozgatva a csomagtértől... Régebben a suzukimban is csak a 2 hátsó ajtó kábelei szakadtak rendszeresen
A hozzászólás módosítva: 15:28
(#) erdgab válasza proli007 hozzászólására (») 15:47 / 2
 
Üdvözöllek!
Tisztelettel kérem bocsánatodat,hogy futtattam veled néhány felesleges kört,mert a hiba bennem volt!A Te paneltervedet használva átrajzoltam az áramkört layot6-ba,ezzel nem is volt gond,de a panelt kézzel rajzoltam meg és elkövettem egy hibát ami mindvégig az orrom előtt volt csak nem láttam meg eddig.Az U2 lábai közt futó vezetősávot ami az U2 1. lábához is megy (test az átkötés mellett,alatt)) nem a fet S lábához rajzoltam hanem a D lábához, orvosoltam a hibát,ezzel minden gond,anomália megoldódott! Minden úgy működik ahogy megrajzoltad,megálmodtad s ahogy én szerettem volna.Gyönyörűen kapcsol a fet,nincs "maradék" feszültség,nem melegszik,nincs zavarérzékenység sem, Tökéletes!Még vannak mechanikai gondok mielőtt beépítésre kerül,de ez már egy másik gondolatsor.
Nagyon köszönöm a segítségedet!!
Még egyszer elnézést kérek a figyelmetlenségemmel okozott felesleges krökért!
Üdv! Gábor
(#) erdgab válasza Régi motoros hozzászólására (») 15:49 /
 
Köszönöm a segítségedet,tanácsaidat!
Megoldódott a probléma,kérlek olvasd el prolinak írt válaszom!
Köszönöm!
(#) Gafly válasza erdgab hozzászólására (») 15:55 /
 
Ritka az olyan, amikor valaki beismeri hogy benézett valamit (mindenkivel előfordul), és el is magyarázza.
Nagyot nőttél a szememben.
Következő: »»   3967 / 3967
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem