Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   967 / 968
(#) exabit hozzászólása Aug 26, 2024 /
 
Már az egyik utóbbi olvadt Wago-s fórumbejegyzésnél is gyanús volt - bár akkor ez nem derült ki - hogy ott esetleg rosszul szereltek és mégsem a vezetékösszekötővel volt a baj, de amit nemrég kaptam fotót egy ismerőstől (egyszer csak elment az áram aztán ezt találták) az most megint ezt erősítette meg bennem. A falból jövő alu vezetéket toldották meg réz vezetékkel, Wago segítségével de az ilyen megoldáshoz kötelezően alkalmazandó alu-paszta nélkül. Le is olvadt. (A védőföld az máshonnan lett odahozva ott minden réz). Tudom elégszer ki lett már tárgyalva a wago de gondoltam megmutatom hogy milyen amikor kimarad a paszta alu-réz vezetékösszekötésnél.
(#) bbb válasza exabit hozzászólására (») Aug 26, 2024 / 1
 
Azért kíváncsi lennék mekkora áram folyt ott, mikor így elolvadt a wago...
(#) Suba53 válasza bbb hozzászólására (») Aug 26, 2024 / 1
 
Nem kell túl nagy áramokra gondolni. A sima névleges áram is szét tudja olvasztani, meg tudja égetni a szerelvényeket, ha a csatlakozásnál az átmeneti ellenállás megnő. Akár oxidáció, akár csak szikrázó kontakthibás kötés miatt.

Az ALU kábelek felülete eleve oxidos. A WAGO rugós kontaktusa nem tud akkora nyomást, mint egy keményen meghúzott csavaros kötés, valamint a réz és ALU elektrokémiai korróziója is roncsolja a kontektust, növelve az átmeneti ellenállást. Ezért is kell az ALU paszta ilyenkor.
A hozzászólás módosítva: Aug 26, 2024
(#) Ge Lee válasza exabit hozzászólására (») Aug 26, 2024 / 1
 
Olyat is láttam már így lefolyva ami pasztázva volt, meg olyat is amiben réz-réz szál volt, pedig egyiken sem folyt nagy áram mert B16-os automaták védték, na meg egyébként is ez az a kötőelem amit a hiba nélküli szerelésre találtak ki vagy mi...
Mutatok mást, ez a préselt saru egy kávéfőzőben volt, ezen csak 3A folyt, de egy idő után feladta, és kiégett a huzal a saruból. Gondolom az sem azért melegedett mert a nullához konvergált a kötés átmeneti ellenállása.
(#) Ge Lee válasza exabit hozzászólására (») Aug 26, 2024 / 1
 
Azt felejtik el sokan, hogy ezeken a kötéseken nem csak akkora áramok folynak amit a kismegszakító enged, hanem pl. egy trafó vagy motor bekapcsolásakor rövid időre akár 80-100A vagy afeletti áramok is, amik bizony megabajgatják az efféle kötést (is). Lévén hogy a kötésben a kábel mozogni tud, nem fix mint mondjuk egy forrasztás alatt a huzal, ezért csak idő kérdése az oxidáció is és a meghibásodás is. Mondottam ezt úgy, hogy nem szeretnék újból semmiféle vitát generálni ezzel kapcsolatban!
(#) exabit válasza Ge Lee hozzászólására (») Aug 26, 2024 /
 
Ez jogos, ha jól emlékszem akkor nekem azt mondták hogy erről az olvadt kötésről mikró ment meg egy konyhai elszívó.
(#) SKY válasza Gombszem hozzászólására (») Sze, 22:15 /
 
Mindegyik ÁVK-ban el van választva galvanikusan az erőátviteli kör a működtetéstől. Gyakorlatilag egy egymenetes primer tekercsű áramváltó van benne. A fázis és nulla ellenirányú gerjesztést hoz létre ebben a magban, ha ez az egyensúly felborul és az áramok különbsége meghaladja az ált. 30mA-t, akkor indukálódik a szekunderen is elegendő áram a kioldáshoz.
A legegyszerűbb AC típusban a szekunder elvileg egy állandómágneses kört old ki, de szerintem ez az egy menet az ellenirányú gerjesztéssel még kA-ek esetén is kevés hozzá, hogy a szekunderbe elegendő energiaimpulzus jusson a kioldáshoz még úgy is, hogy maga a tekercselés és az átfűzés nem szimmetrikus mm-re pontosan, vagyis nem lehetetlen hogy a mag úgy mágneseződjön fel, hogy kilépnek belőle az erővonalak és pár szekundermenetben nagyobb indukció legyen, mint ellenirányban. Ha a kioldószerkezet még külön egy mágnesesen árnyékolt tokban van, akkor a szórt mágneses terek sem képesek kioldani, csak a két szál vezetéken bemenő áram.

A B típusban viszont két gyűrűmag van. Egy ilyen sima mag és egy speciális az egyenáramú összetevőknek, ami nem trafóként működik, hanem jeltorzulást lehet előidézni külső mágneses térrel. Ha ezt a második magot elkezdi felmágnesezni egy egyenáramú összetevő, akkor változnak a mágneses tulajdonságai, az átmágnesezettsége, ami rontja a jelátvitelt, pl. kisebb lesz a kimeneti jel átlagos értéke, ezt érzékeli az elektromos kioldó. Mivel "kioltott" mágneses tér nem létezik, így a zárlat is létrehoz mágneses mezőket a szerkezetben, a vezetékek körül, ezért nem elképzelhetetlen hogy ezt a B típust olykor ki tudja oldani egy igen nagy áramimpulzus L-N, vagy L-L között.
(#) gyuszo válasza exabit hozzászólására (») Csü, 9:59 /
 
Itt szerelési hiba van. A két meglévő alumínium vezeték eléggé meggyötört állapotban van. Épphogy beér a kötődobozba. A kötésre rácsöpögő festék sem tett jót neki. Talán az alu paszta segített volna valamit. A meglévő alu vezetéket legalább annyira vissza kellett volna bontani, hogy ép, egészséges kötést lehessen létrehozni. De a csere jobb lett volna.
A hozzászólás módosítva: Csü, 10:00
(#) zaza99 hozzászólása Szo, 15:10 /
 
Sziasztok!

Utólagos hungaroceles házszigetelésnél /10cm/ hogyan szoktátok a szerelvényeket kijjebbtenni? Most hosszabbítsam meg a vezetékeket és szigetelés után meg doboz befaragás?
A hozzászólás módosítva: Szo, 15:10
(#) Atis57 válasza zaza99 hozzászólására (») Szo, 15:19 /
 
Szia!
Kapható doboz hosszabbitó is. A hungarocel keveset tart --lötyögni fog.

Pl; https://szarazagvill.hu/products/tracon-szerelvenydoboz-kiemelo-all...Lw_wcB
(#) zaza99 válasza Atis57 hozzászólására (») Szo, 15:22 /
 
Ez akármilyen meglévő dobozba belemegy? Hogyan rögzül össze?
(#) teddysnow hozzászólása Szo, 16:17 /
 
Sziasztok,
lassan jön hozzám a villanyszerelő cserélni a vezetékeket. Úgy néz ki a dolog, hogy a villanyóra szekrény a falba van süllyesztve és kb akkora, mint maga a villanyóra. Villanyszerelő azt mondta, hogy egy 8-as soroló befér, oké. De, a villanyóra szekrényben két darab olvadó biztosíték van. Ez arra utal, hogy 2 áramkör van. A probléma az, hogy a két áramkör vezetékeinek megfelelő vastagságú cső megy fel a padlásra a falban vezetve és valószínű, hogy nem fog beleférni 5-6 áramkör. Villanyszerelő azt találta ki megoldásnak, hogy ne kelljen a házfalát vésni, hogy kívülről a villanyóra szekrényben befúr a mögötte lévő szobába és onnan a szobából felvés a padlásra. Ebben a tervben benne vagyok.
És itt jön a nagy kérdés, hogy van-e tapasztalata valakinek az ilyen megoldással kapcsolatban, hogy nem fog-e nekem valahol pára lecsapódni? Nem lesz ez így hőhidas? Gyakorlatilag át van fúrva a fal, a cső egyik oldala benn 22 fokos, a másik oldala kinn a szekrényben meg -10. Látott már valaki ilyen megoldást átadás után évekkel?
A hozzászólás módosítva: Szo, 16:18
(#) zaza99 válasza teddysnow hozzászólására (») Szo, 17:42 /
 
Szia!
Régi házaknál csak így tudod megcsinálni ha nem engedik körbevésni a házat. A régi csövekben 2-3 kör fér el max a többit padláson keresztül szoktam elvinni és egy egy kötődobozba leállni. A lakáselosztónál 2x 25-ös MÜ II-es csövel szöktam felállni a padlásra és onnét lépésáll gégecsővel tovább + Mbcu kábel. A MÜII-es csövet a végén mind a két végénél ki szoktam fújni tűzgátlós púrhabbal. így nem lesz gond vele. Ja plusz egy üres csövet is szoktam betenni a bővítésnek.
(#) Bakman válasza teddysnow hozzászólására (») Szo, 18:06 /
 
Ha a cső legalább egyik fele légmentesen szigetelve van, nincs légáramlás, nincs páralecsapódás.
(#) Atis57 válasza zaza99 hozzászólására (») Szo, 20:40 / 1
 
Szia!
A 65mm-s be beleszorul--kis ügyességgel csavarozhatod is--Bár a szigetelőknek útban van ," s leesik magától"?

De van többféle kivitelben.....

A leg-leg innovativabb ; a 0,7lit. kola flakonja.Állitotta , hogy igy szoktuk........
A hozzászólás módosítva: Szo, 20:41
(#) erbe válasza zaza99 hozzászólására (») Szo, 21:24 / 1
 
75-ös lefolyócsődarabokkal. Túl nagy, ez nem rossz, ha kötözni kell. A rögzítéshez két oldalról megpatkoltam Z alakban hajtott vaslemezekkel. Alul tiplibe fogattam. Felül belóg a Z füle, benne 3-as menettel a kapcsolóhoz, ... 3-as menettel kis "alátétezéssel" a kültéri lámpát is fel lehet fogatni. Ér annyit, mint egy tipli a gázbeton blokkban. Vagy a hungarocell tipli.
(#) proba válasza erbe hozzászólására (») Vas, 8:03 /
 
Nekem ezekkel a megoldásokkal az a bajom, mindenki a hőhíd ellen ágál, ami látszólag nem probléma, de sokszor az eredeti doboz csöve a lakásból jön ki a kültérre. Ha nincs kitömve valami szigetelő anyaggal, a páralecsapódás szép problémákat okoz. ( láttam már hogy állt a víz a csőben..)
(#) teddysnow hozzászólása Vas, 9:57 /
 
zaza99, Bakman köszönöm. Figyelünk a csővégek lezárására.
(#) SKY válasza zaza99 hozzászólására (») Vas, 12:21 / 1
 
Itt nézz körbe, robosztusabb megoldások:
Bővebben: KOPOS
(#) zaza99 válasza SKY hozzászólására (») Vas, 13:05 /
 
Ezt már láttam én is. Meg az árát is.
(#) SKY válasza zaza99 hozzászólására (») Vas, 14:52 /
 
Csak úgy megkérdezem - most még az átalakítás előtt - hogy milyen süllyesztett szerelvényt szeretnél megtartani egy kültéri, homlokzati falon? Mennyire van esőtől, naptól, időjárástól védett helyen pl. tetőkiugrással, egyéb módon? Mert a süllyesztett szerelvényekből jellemzően max IP44-et kapsz, amit én nem szívesen szerelek fel kültéren, direkt esőnek kitett helyen, max előtetővel, nyitott kocsibeállóval védett területen. A Legrand Plexo 55 létezik még IP55-ös süllyesztett kivitelben.

Ha ezek tényleg a szabadban vannak a homlokzaton, akkor feltétlenül ott akarod megtartani a kapcsolókat, dugaljakat ahol vannak? Nem lehet a világítást átkábelezni egy közeli bejárathoz a beltérbe, vagy pl. a kinti dugaljnak olyan helyet találni, ahol IP65-ös falon kívülit is fel lehet szerelni?
(#) zaza99 válasza SKY hozzászólására (») Vas, 16:53 /
 
Szerencsére fedett terasz falon vannak. egyébként egyetértek.
(#) gyulank hozzászólása Hé, 21:40 /
 
Van nekem 2 olajos motorvédő kapcsolóm, és csavarós biztosítékaim. Az egyik olajos nem kapcsolt, és azóta tudom, hogy olajos, hogy szét, meg rámfolyt mikor szét akartam szedni. Szóval egyik kérdésem az lenne, hogy mi lehet a baja, ha a lámpakapcsolót kapcsolom, ami a nyomáskapcsolón át megy, akkor zúg, de akármelyik gombot nyomom, nem csinál semmit. A motor bár rég volt használva, és nem tudom szorul-e, a feketék közt 8 ohmot mértem. Szóval egyik kérdés a javítás. De a másik, a helyettesítés. Milyen mai eszköz helyettesítené ezt a 3 fázisú állítható vízhatlan védőkapcsolót? Olyan érdekelne amire fröcskölődhet a víz, úgy is kikapcsolhatok. A másik a biztosítékok. Mert onnan megy még egy másik ilyen kapcsolóra 3 csavaros biztosítékon át, azokat gondolom, egy 3 fázisú vagy 3 1 fázisú kismegszakítóval helyettesíthetném bár abból is jó lenne vízhatlan, és akkor az óránál van még egy olyan biztosító tábla, hogy 3 kicsi fent, és alattuk 2 nagy biztosíték. Annyira nem néztem át, de tán a bal szélső kicsi a bal nagyon keresztül, a jobb szélső kicsi a jobb szélső nagyon keresztül megy vissza. Ez így mire volt jó, és miért volt nagyobb az alsó kettő? És ezeken kívül van 4 kismegszakító is az óradobozban, egy a bojlernek, 3 a többinek az órák előtt. Gondolom akkor a biztosítékoknak már semmi értelmük, és helyettesíteni sem érdemes, elég az óra előtti kismegszakító.
A hozzászólás módosítva: Hé, 21:42
(#) Atis57 válasza gyulank hozzászólására (») Hé, 22:07 /
 
Szia!
Ez már rég elavult technika . S ráadásul a motoron nincs védővezető sem! Ez azért simán életveszélyes! Ráadásul merev aluvezetékkel bekötve?

S ahogyan leirtad látszik nem vagy szakmabeli, Tehát célszerű lenne villany szerelőt hivnod --A lebontáshoz is.

Az óra előtt--és utána is van értelme a biztositóknak/kismegszakitó nak.
Szóval ha használni akarod teljes átépités szükséges.
(#) gyulank válasza Atis57 hozzászólására (») Hé, 22:14 1 /
 
Hát nálam abból állt a szabványosítás, hogy kivették a biztosítékokat, és kismegszakítókat tettek be. Mindenesetre akkor úgy látom egyik kérdésemre sem akarsz válaszolni.
(#) ötfelezős válasza gyulank hozzászólására (») 11:20 /
 
Csak a te érdekedben nem akar válaszolni, az életedet védi. Egyébként nem is praktikus, mert zavaros, amit írsz. A jobbszélső kicsi?
Egyre váalszolnák hirtelen:
"helyettesíteni sem érdemes, elég az óra előtti kismegszakító"
Az óra előtti kismegszakító csak az óra előtti kismegszakító szerepét tölti be, így semmi más, ami be van építve, nem fölösleges.
(#) gyulank válasza ötfelezős hozzászólására (») 12:54 1 / 1
 
Az én érdekem az, hogy tudjam, mert már úgyis szétszedtem, szóval max. abba halok bele, hogy nem válaszol, mert azért nem tudom amit kérdeztem. Ha villanyszerelőt akarok hívni, akkor nem azt kérdezem, hogy hogy van, meg miért van. És amúgy nyilvánvaló, de azért még le is írtam, hogy ez a legkevésbé fontos és sürgős kérdés.. De amúgy nem mondtad meg miért nem felesleges. Ha az óra előtt lekapcsolom akkor az le van kapcsolva. Mert azt értem, hogy ha valaminek pl. ezesetben külön áramra kell védelem, amit nem old meg az óra előtti, vagy úgy akarom külön vezetni, hogy ne kapcsolódjon le minden, úgy van értelme. De a biztosítéknál maradva, annak, hogy van egy az óra előtt, meg egy ugyanolyan az óra után, annak mi értelme? Ugyanazt csinálja, ugyanúgy mindent lekapcsol. És azért írtam le a biztosítéktáblát úgy ahogy, mert úgy van ahogy leírtam. Gondolom nem azért volt ez az elrendezés mert valaki designerkedni akart, de nem tudom azt sem, hogy miért nem lehet annyi információból érteni. Ha ennyit tudok. Nyilván a 3 fázis megy a 3 biztosítékra, nem tudom a fázis sorrendet, ezt tudom mondani, hogy a 3 kicsi egymás mellett van, a 2 nagy, amiben kövér biztosítékok vannak azok is egymás mellett vannak, a 3 alatt. Írhattam volna úgy is, hogy a 3-ból 2 sorba van kötve 1-1 nagyobb biztosítékkal. Aki tudja ennek az okát, aki látott már ilyet, az inkább tudhatja, hogy az pontosan min van és miért. De ezekkel akkor már 2 fázisnál már úgy van, hogy van egy kismegszakító az óra előtt, aztán rámegy egy kis biztosítékra, ami rámegy egy nagy biztosítékra, és ez még az óradobozban, majd a házban rámegy egy kis biztosítékra, és utána megy a védőkapcsolóra. Tehát egy kismegszakító, és 3 biztosíték van sorban előtte. Ennek mi értelme van? A bentit is értem, mert az már csak a védőkapcsolót és szivattyút választja le. De a dobozban a kettőt sorban, meg miért csak 2 van sorban, és miért nagyobb az egyik a kettőből, azt nem tudom. És visszatérve a védőkapcsolóra, mivel szétszedtem, már tudom, hogy nem a falból jön a kábel, és amit eddig azt hittem kimegy, az bemegy. Meg azt láttam még, hogy a 0 gomb egyik pólusán nincs semmi. A biztosítéktáblát nem fényképeztem még le, mert az mondjuk jó, azt csak majd egyszer esetleg mondjuk hely megtakarításból kicserélném, de a védőrelé nem kapcsol. Ez a problémám.
(#) gyulank válasza gyulank hozzászólására (») 13:05 /
 
Átmentem, ilyen. Hozzáteszem, hogy nem foglalkoztam egy percet sem azzal, hogy hogy van bekötve. Ha esetleg rosszul írtam valamit az nem azt jelenti, hogy az alapján cserélném.
A hozzászólás módosítva: 13:07
(#) Horvath65 válasza gyulank hozzászólására (») 16:26 /
 
Van húsz éve, hogy ilyen kapcsoló volt a kezembe. Ne csodálkozz, ha mindenki lebeszél a házilagos mókolásról. ÉLET VESZÉLY!!!! Keres egy vill.szer. aki ismeri vagy hozzá mer nyúlni ehhez a kapcsolóhoz. Először is vezetéket cseréltess legalább a kapcsoló és a motor között, A kapcsolót nem kell kidobni! Sőt, ha a tekercs nem mekkent meg akkor még van neki ~20 éve(a probléma itt van, a tekercs 220v-ra van méretezve a hálózat néha szolgáltat 250v+ is) ezek a jószágok még méretezve voltak!!! Ne dobd ki! A kapcsoló elé tetess egy olyan dobozt amiben a bejövő Al vezetéket átváltod rézre. A védőföldet minden képp nézesd meg, a képen látok Z/S vezetéket, de lehet a nulláról van lekötve(nem látom)! A dobozba tetess egy 6A-os biztosítékot lomhát vagy egy motorvédő autómatát "C"-st(mindegy, amennyiben több fogyasztó is innen kap áramot akkor minden fogyasztónak biztosítékot kel felrakni méretezve). A kapcsolót, ha lehet mentsd meg és kitakarítva olajal feltőltve még sokáig üzemelni fog!!!! DE! Mindenképp egy villanyszerelővel nézesd át!!!! Senki sem ad ilyen esetben tanácsot mert mindenki szereti a családját és nem kivánja elcserélni álamilag szabályozott "családra" ahol, ha leesik aszappan ott is rohad el!
A hozzászólás módosítva: 16:29
(#) Horvath65 válasza Atis57 hozzászólására (») 16:33 /
 
Egyet értek veled, kivéve az "elavult technika" kitétellel. Ezek még most is teszik a dolgukat!
Következő: »»   967 / 968
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem