Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Audiofil, High End Audio
Semmi ottani dologról nem tudok nyilatkozni, 3 oka is volt hogy nem mentem el. A mondandódhoz két dolgot fűznék hozzá a magam részéről. Nem tudom milyen torzításokat hallottál, de valamivel nem árt tisztában lenni. Sok olyan képet és jutubos videót is láttam ahol nagyon jó erősítőkre kötnek apró dobozokat, polchangszórókat, lehet, hogy ott is voltak ilyenek. Ezekről az apró hangszórókkal szerelt dobozokról azt érdemes tudni (szinte ártól függetlenül), hogy az érzékenységük ellenére ahhoz, hogy a zene valóban körül vegyen és betöltse a helyiséget, rendesen hajtani kell őket, az meg ugye torzításhoz vezet, amit jól lehet hallani is. Van itthon vagy 5 garnitúra dobozom, gyáriak, sajátok, nagyon jól tetten érhető rajtuk ez a dolog, de ugyanezt tapasztaltam legutóbb is amikor egy Flow One-t hallgattam meg Sonus Faber dobozokkal.
A másik, az általad sokat emlegetett bejáratáshoz kapcsolódik. Pár éve, amikor elmentem egy illetőhöz meghallgatni a rendszerét és vittem a saját végfokomat is, ilyet mondott, hogy a másik hangszórókábel nem fog jól szólni, mert hogy hónapok óta nem volt használatban. Ekkor nem mertem hangosan nevetni, csak magamban. Erre mit tapasztaltam az idén nyár végén? Hát azt, hogy a két hónapja nem használt Primalunámat bekapcsolva teljesen idegen (nem jó) hang fogadott, kellett neki két nap mire visszatért az a hangja amire emlékeztem. Tehát, nem csak a bejáratás hanem a járatás fogalma is létezik, ha sokáig nem használsz valamit az nem úgy fog szólni, és egy két véleménnyel ellentétben nem az történik, hogy a hallásod változik meg, szokik hozzá vagy épp el tőle, meg ilyen ezoterikus badarságok.
Legalább egyszer hallottad volna, ha már ez a meggyőződésed. Bár szerintem akkor sem biztos, hogy ugyanúgy gondolnád. De ez így van jól...
Hát... tengernyi szabadidőm van (amennyit csinálok magamnak), ingyen utazhatok, mi az akadálya, hogy halljam? Hacsak az nem, hogy még nem hívtál meg : )
Örömmel látom, hogy kezdesz fejlődni : ) Emlékszem azokra az időkre amikor még nem magadban nevettél - hanem itt mindenki előtt - ha hasonló "ezoterikus" jelenségekkel foglalkoztunk. Egyébként nekem lassan fél éve járódik a végfokom és még mindig hallom, hogy finomodik a hangja, pedig Isten bizony mióta megépítettem és feltettem ide az állványra, nem piszkáltam bele. Ezt azt cserélgettem (XLR kábel és egyéb apróságok), de ezektől függetlenül hallom, hogy "kezd beállni" a rendszer hangja.
Én sem lettem sokkal okosabb attól, hogy elmenetem a Hifi Show-ra, de nem bántam meg, mert megint láttam/hallottam új dolgokat.
Sosem késő a helyes útra lépni (téma szerint). Én nem akarok senkit semmire rávenni, de ez egy elég bonyolult műfaj. Vastag köteteket lehetne írni a körülményekről, amik egy hangzást befolyásolnak. És mint egy térkép, olyan szükséges a jegyzetelés. Jó pár bejáratási naplóm van, hiszen ki tud annyi mindent fejben tartani. És nem tudom mennyi idő, és pénz kellene ezen az úton tovább haladni...
Az ezotérián meg már túl vagyunk, mivel az audiofil személy biológiai folyamat eredménye (visszább). A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2024
Sajnos most nem megy több okból sem. Amint lehetséges lesz, semmi akadálya. Az egyik probléma a fejem. Remélem még ad a sors időt erre. Most azonban a víztornyom disznólkodik.
Idézet: „Jó pár bejáratási naplóm van, hiszen ki tud annyi mindent fejben tartani. És nem tudom mennyi idő, és pénz kellene ezen az úton tovább haladni...” Jól le van írva a lényeg... Sajnos.
Érdekes dolog ez a torzítás...: Nemrég összedobtam egy kis előerősítőt egy barátomnak, semmi extra csak van egy kicsi végfok, amiről zenét akar hallgatni, de a műsorforrás jele kicsi ahhoz, hogy teljesen kivezérelje. Szóval ez egy kicsi, dual opampból összedobott erősítő kb. 9x-es feszültségerősítéssel (vagy jumperrel választva 4,5x). A további követelmények ezek voltak:
- Nincs kettőstáp csak szimpla 21...24V - Ugyanarról a tápról járjon mint a végfok. A végfok rágatja a tápot, de (nyilván) nem szabad visszahatnia erre az áramkörre. -Ne puffanjon bekapcsoláskor, azaz lassan álljon be a munkapont. De persze ha már barkácsolás van, és ugyanakkor ki akartam próbálni egy áramköri megoldást, akkor legyen kettő az egyben. Olyan kapcsolást raktam, össze ahol az opamp visszacsatolása nem csak a bemeneti csatolókondit, hanem a kimeneti csatolókondit is kikerüli - azaz a kondi által bevitt hibát is kompenzálja elvileg. Ezen (és a szimuláción) felbuzdulva akkor miért ne lehetne kerámia kondi a csatoló. Az opamp (munkapontja) pedig nem "féltápon ül" hanem stabil, kb. 5...6V-on a negatívhoz képest (tehát erősen asszimmetrikus tápot kap). Mint sejthető nem kifejezetten audiofil áramkörről van szó, és félig egy kísérlet. Tehát összeraktam az áramkört, és egy próba céljából bekötöttem a napi használatban levő erősítőm elé. A műsorforrás meg egy régi, de amúgy egész jó MP3 lejátszó. És jött a meglepetés. Valami olyan torzítás keletkezik (vagy nem is tudom mi történik), ami kifejezetten "dögössé" teszi a hangot, és első hallásra az jön le, hogy ez most baromi jól szól (sokáig meg nem hallgattam). Tehát egyáltalán nem tűnik torznak a hang - hanem inkább olyan mintha jobban szólna a rendszer mint nélküle. Kimondottan kíváncsi vagyok, hogy ha odaadom majd a panelt a barátomnak, akkor vajon hogy fog szólni az erősítőjével együtt... A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2024
Ezt nem akarja elhinni nekem senki. Több évvel ezelőtt ugyanígy jártam. Azóta használok előerősítőt. Rengeteg energiát fektettem (szerintem) életem utolsó előerősítőjébe és máig úgy gondolom, megérte. Akkumulátoros tápegység, csatornánként 54 tranzisztor, stb... eleget írtam itt róla.
Én is voltam kinn, több szoba is volt, ahová elsők között érkeztem. Ilyen volt a fejhallgatós szoba is. A fejhallgatózás távol került tőlem, de az a sok csöves, nagy fejhallgatós összeállítás felkeltette az érdeklődésemet. Mondhatnám rá, hogy túlzott mély tartománya, és erőtlen közepe volt, de azonnal hozzá kellene tennem, hogy az enyémhez képest, mert így igazságos az összehasonlítás. Tavaly számomra a kiállított hangfalak kb 80%-a harsány középpel és éles magassal szólt. Idén érdekes módom nem találtam egyetlen egy olyat sem, ami elgondolkodtatott volna, hogy mi benne a rossz. A "hordós" most is hibátlanul szólt. Úgy gondolom, hogy a kiállított eszközök egy sokadik prototípus eredménye, szimulálva, mérve, drága anyagokból. Nem lehet rossz, csak a felvétel, amit megszólaltat. Legalább annyi év bele lehet ölve, mint egy amatőr legjobb erősítőjébe, hangfalába. Nem elsőszériás, csak itt, csak most nektek darabok, ezek járják a kiállításokat, ezeket megveszik és olyanok veszik akiknek már volt előtte hasonló, tehát van egy hangképük, hogy ennek hogyan kellene szólnia.
Olyan végfokok már a 70-es években is voltak, ahol szimpla tápos kicsatolókondi utáni visszacsatolás (is) volt, ilyen volt életem első erősítője az Orister is, de az pl. borzalmasan szólt, kásásan, torzan stb.
Nekem az előerősítőkről nincs jó tapasztalatom, amik nekem voltak azok kivétel nélkül a - nélküle jobban szól - sorsra jutottak. Az viszont biztos, mert látszik a tendencia, hogy manapság azok az erősítők kerülnek egyre többe, és van a többség is róluk jó véleménnyel amik valamilyen torzítást biztosan produkálnak, mivel a közös jellemzőjük, hogy nem tartalmaznak átfogó negatív visszacsatolást. Ugyanígy, a műszakilag tökéletes erősítőket kizárólag az a réteg dicséri, aki a füle helyett a torzításmérő műszerével "hall". Mérnök emberektől is olvastam már ilyet, hogy tökéletes erősítőt tervezni nem nagy művészet, a jól, élethűen megszólaló erősítőt "tervezni", na az a művészet.
Az előerősítő kell/minek témában régebben bozótharcok folytak e lapokon. Ma már nem igazán érdekel kinek mi a meggyőződése, szimplán csinálom, ahogy én akarom és szeretem...
Ez az egyszerű kapcsolás a '90-es években azért nem lett az év erősítője - SC26 - mert nem volt távirányítható. Ami valami frenetikusan nem érdekelt soha, szintén. Én nem értek hozzá, van-e, meg minek a kapcsolásban vcs, a lényeg, dobozolásra vár. Igen, és egész ügyes stabilizált táp jár hozzá, nem a praktikus RCRCRC...feszültségejtés, vagy a netovább maréknyi zener dióda.
Klasszikus SRPP sok esetben használom , szeretem a kapott hangot ,sokféle csővel lehet használni.
Visszacsatolás itt van ,de azt is lehet mókolni iźlés szerint de akár el is lehet hagyni.
Azon már túl vagyunk, hogy a hifi esetében eltérőek a vélemények a hallható végeredményről. Vagyis ebből fakadhat eltérő vélemény. A másik az etetés. Hogy van e alkalmas zenei anyag a végeredményhez. Kedves mentorom mondta egy erősítővel nem lehet optimalizálni a felvételek szemétdombját. Ezért van az a tapasztalatom, hogy vannak olyan felvételek, ahol megfelelő megoldás a jó becsatoló kondi. Nem miflexre gondoltam. És van olyan felvétel, ami nem szereti a visszacsatolás kondijának rövidzárját, mert túl nagy lesz a dinamika. Amiről nem esik szó, az a megfelelő hangerő. Persze ez is egyéni dolog, vagyis egyénileg jellemző, hogy ki-mit vár a sztereó tértől, a színpadmélység, szelektivitások érzékelésétől, egyáltalán a műsoranyag megismerésétől.
Nálam az alapeset, hogy nincs torzítás (hacsak a felvételen nincs), jó a linearitás (nem nyomja el az egyik tartomány a másikat), és mindennek pontos helye van a térben széltében, és mélységében, ha a felvétel alkalmas erre. Én úgy látom, hogy az ehhez vezető út nem csak a jó kapcsolásból áll, hanem az ehhez kapcsolódó speciális építés is része a hallható eredménynek. Viszont akinek az idegrendszere nincs kiképezve a finom részletek érzékelésére, annak ez holt befektetés. Ez azonban tovább tart, mint a legbonyolultabb erősítő megépítése. Persze mivel kevesebben vagyunk mint az átlag sokan nem kedvelik az ilyen nyílt véleményt elmisztizálják, abnormálisnak állítják be az ilyen személyeket. Pedig csak nem vagyunk egyformák. Mint írtam, egy ilyen rendezvény, vagy csak egyszerűen egy ilyen szalon része a vásárlási lehetőség. Az meg, hogy egy készülék kinek hogy tetszik az magánügy. A kiállításon én bizony találkoztam (saját véleményem) hordós hanggal, rosszul csillapítású hangfalakkal, túlvezérelt hangzásokkal, és hiába volt extra basszusa az egyiknek, ha az átvitel nem volt lineáris, és akadt benne torzítás, gondolom a mély megette a tápot. Véleményem szerint, ha levették volna a hangerőt jobb lehetett volna, de ki akarták vágni a rezet, hadd hallja mindenki az épületbe a basszusukat. Ami a füles-erősítőket illeti, amikor azt írtam, hogy az otthoni készülékem megnyugtatóbban szólt nem azért tettem, hogy dicsekedjek, hogy én milyen ügyes vagyok. Sokkal inkább a szomorú tapasztalat íratta velem. Véleményem szerint, ha nem szlogenként vesszük az audiofilt, hanem valóságos fogalomként, akkor sajnos karcsú az út ehhez. Azaz dogmamentes hozzáállás, tapasztalatok cseréje, felhasználása, és sajnos nem kevés pénz övezi ez ösvényt.
Jó, hogy nem ütötte ki a szemem a vcs...
A tápja és a csatolásmentesítő komplexum nem semmi. A RIAA része is hasonlóan alaposan van kimunkálva. Hogy honnét vették, hogy több tagból álljon a kicsatoló kondenzátor...? Lehet, tudtak valamit.
"Hogy honnét vették, hogy több tagból álljon a kicsatoló kondenzátor...? "
Gondolkodtak egy kicsit, ennyi. Talán egy nagyobb kicsatolónál nem ez van? Idézet: Lehet, hogy csak azért értetlenkedem mert már vagy 25 éve nem hallgattam fejhallgatóval zenét, de annál hogy tud és milyen tér lenni, amikor az egész bent szól középen a fejedben? „mindennek pontos helye van a térben széltében, és mélységében,” Idézet: Nem tudom, hogy milyen erősítők voltak ott, de nem hiszem hogy 5-10W-osak, tehát ami torzítást hallottál az szerintem pont az amiről beszéltem. Nem a táp fogyott el, mert nem az erősítő volt túlhajtva hanem a doboz. Betettük már ide valahova, hogy a kitéréssel arányosan hogyan és mennyit nő egy hangszóró torzítása. Sokat. Az apró dobozt hajtani kell, nincs mese, az meg torzítással jár. Tőlünk jóval keletebbre meg jóval nyugatabbra egy szint felett, nem unalomból építenek olyan dobozokat amik a gazdájuknak a feje fölé nyúlnak, és széltében is kb. akkorák. Egyszer még a doboz tulaja is két kézzel mutogatta nekem miután megjegyeztem neki, azt mondja, hát ezekből az apró mélysugárzókból hogy jöjjenek ki akkora mélyek? Mondom hát pont így, sehogy. „túlvezérelt hangzásokkal,”
Ezért jobb ahonnan csak lehet elhagyni. A PP amit most hallgatok abban csak a végcsövek előtt van csatolókondi, sehol máshol.
A jó öreg VT60-nál és egyebütt is van "patkolás" egy dekadikusan kisebbel - 1 µF//10 nF.
Az SC 26-nál meg van a 2 fokozat között még balansz és hangerő potméter is. Oda meg előfordulhat, kell kicsatoló. Még olyanról is tudok, aki az első osztályú hangdobozaiban nem az érték miatt tesz párhuzamosan, szintén dekadikusan csökkenő értékben 3-4-et egy kondi helyett...
Az EVAmp-ME előd fejhallgató-erősítőm visszacsatoló kondija (az egész panel). Ha bizonyos frekiket nem egyenletes képes a visszacsatoló kondi átvinni, akkor hogyan védje meg az erősítő túlvezérlését a hiányzó frekin?
Hogy hogy lehet hallani egy fejhallgatót én nem mondhatom meg Neked...
Az viszont biztos, hogy ez az egész az egyénen kívül nagyban függ a fülestől, meg attól amibe az be van dugva. Egy darabig volt a fülemen, akarom mondani a fülem előtt egy K1000-es. Érdekessége volt, hogy a hangképnek nem volt mélysége. Viszont érdekes módon a felvételen lévő erősebb hang közelebb vonult a térben. Mondhatnám nem mélység adódott, hanem "előbbség". Véleményem szerint, én a mélységet tagoltabb térnek mondanám, mivel jobban érzékelhetők a térben az apróságok. A másik, szerintem volt ez is, meg az is. Kis teljesítményű erősítő olyan teljesítményű basszust nem tud produkálni, amit ott véltem hallani.
"Ezért jobb ahonnan csak lehet elhagyni." Még egyszer mondanám, szerintem a becsatolók jelenlétét csak bizonyos felvételek igénylik a tapasztalataim szerint.
Idézet: „Lehet, hogy csak azért értetlenkedem mert már vagy 25 éve nem hallgattam fejhallgatóval zenét, de annál hogy tud és milyen tér lenni, amikor az egész bent szól középen a fejedben?” A "normál" sztereó felvételek esetén ez így is van. De csak egyszer hallgass meg egy műfejjel készült felvételt. Meg fogsz lepődni, mint ahogy én is meglepődtem. Csak az a baj, hogy ezek a felvételek hangszórón hallgatva nem túl meggyőzőek, csak átlagos (vagy még annyit sem) térélményt adnak. És sajnos nem túl gyakoriak.
Hát...
Hogy mit hallani az a véleményem szerint az egyén, a felvétel, és az adott rendszer képessége. Hallottam már ilyen műfejes felvételt. Az nem egészen biztos, hogy olyan varázslatos. Érdekesnek érdekes, de talán ismert dolog, hogy egy mikrofonos felvétel attól függ, hogy milyen minőségű egy mikrofon adott felvétel hátterével. Vagyis a helységakusztika nem csak a hangfalas zenehallgatásnál alapvető, hanem egy felvétel esetén is (talán még jobban, mint prímér). Na most, ha nem a műszaki érdekességből indulunk ki, akkor például egy zenekar esetében, mindegyik hangszert úgy hallani, amilyen távol van a mikrofontól, és az a helység visszaverődésre alkalmas felületeitől. De azt is megjegyezném, hogy egy mikrofon sosem fog úgy egy akusztikus hangzást leképezni, mint a fülünk. Hasonló ez mint szemünk, és a fényképezőgép esete. Megmondom őszintén én egy szokásos jó minőségű stúdiómunkát többre értékelek, ha nem műfejes, mivel kötetlenebb a tere. Persze hallottam már a rádióban én is műszaki csodát, amikor egy népzenekar hangszereit, énekszólamát egy mini stúdióban rögzítették, és így keverték össze. Az eredmény érdekes volt. Mivel a stúdió helysége kicsi lehetett, minden hangszer sávja fóbiát mutatott, mivel a hangszer hangja lefojtva szól, mintha egy kockából szólna. Majd mikor összeházasították (keverés), akkor sok kis kocka volt a térben, mint a csillagok az égen, csak sűrűben... A hátam borzongott tőle, mint zenei hatás, pedig mind jól hallható volt. A hozzászólás módosítva: Okt 23, 2024
Lemaradt...
Nem tudom kinek mekkora feje van, de nekem közel sincs akkora, mint amekkora tér adódik egy jó felvétel esetén, mint sztereó-színpad.
Amit én építettem most, az csak egy "játék próbapanel" az előerősítődhöz képest, tulajdonképpen egy kicsi célorientált áramkör, ami egy opampra épülő erősítőfokozat. Semmit sem vártam tőle azon kívül, hogy nagyobb jelet adjon mint ami belemegy. Meglátom, hogy a barátomnál is okoz-e bármilyen meglepetést - ha nem akkor egyedi esetvolt (mondhatni a csillagok együttállása), ha viszont igen, akkor összerakok mégegyet (úgyis 5db nyákot kellett min. gyártnai) és kísérletezek vele. Az ilyen dolgok piszkálnak, és szeretem tudni, és esetleg még érteni is az okát. Ugyanis sok ilyen tapasztalatok birtokában, már szándékosan is lehetne befolyásolni, hogy milyen is legyen a végeredmény. Az az érdekes, hogy az erősítőmben is vannak csatolókondik (engem nem igazán aggaszt, nem vagyok a teljesen DC csatolt megoldások híve), tehát elékötve valamit, amiben a visszacsatoló hurok kompenzálja valamilyen (korlátozott) mértékben a kondi hatását nem igazán okozhatna különösebb hatást. A kerámia kondiknak meg eleve annyi nyűgje van, hogy jelútba nem igazán illene betenni, itt meg ugye...
Visszaolvastam amit Purifiről írtál két éve. Úgy emlékeztem (félig-meddig a sorok között olvasva), hogy tetszett, de annyira nem lelkesültél be attól a végfoktól, mint most ettől az előerősítőtől.
Persze ilyenkor le kell vonni az alkotás örömét is (saját tapasztalat), de valami azt súgja, hogy ebben a mostani néhány sorodban van valami elfolytott "heuréka érzés" is. Nagyon kíváncsi vagyok mit fog hallani a barátod és mire jutsz majd ezzel az előerősítő kísérlettel. Idézet: „Nem szinezi a hangot, kicsit olyan preciz hangzása van, de mégsem az a "steril" hangzás amit némelyik erősítő produkál, inkább azt mondanám, hogy minden a helyén van, és úgy szól ahogy kell. Az énekhang gyönyörű, a hangszerek a helyükön vannak. Ezt az erősítőt hallgatva, van kedvem felhangosítani a zenét, kicsit sem zavaró a hangja, sem halkan, sem nagy hangerővel hallgatva” Másnap: Idézet: „Nem tudom mennyire nevezhető hosszútávú tapasztalatnak, inkább csak kiegészíteni tudom amit írtam. Hiányzik a loudness, vagy a hangszínszabályozó, (kis hangerőnél lecsökken a hallásom sávszélessége). Visszarakva a saját erősítőmet igazából semmi gond, amennyivel több a torzítás, pont annyit színez , így semmi rossz érzet nincs a dologban. Azért a Purifit továbbra is elfogadnám, szerintem nagyon jó erősítő, de magamnak építenék bele előerősítőt is. ” Idézet: Így van, és talán azért is van így, mert az elvárás kizárólag annyi volt, amit egy sima opampos alapkapcsolástól várok. De majd kiderül, hogy a felvázolt lehetőségek közül melyik, jön be, vagy akár egy teljesen más verzió. Ha érdemes tovább foglalkozni vele akkor megírom itt. „Persze ilyenkor le kell vonni az alkotás örömét is (saját tapasztalat), de valami azt súgja, hogy ebben a mostani néhány sorodban van valami elfolytott "heuréka érzés" is.”
Tiszteletem!
Engem a fűtés kivitelezése érdekel. Ha egy fokozat egy cső, akkor a közösített fűtőszál miatt a katód/fűtőszál potenciál minimum 1/4 tápfesz nagyságú. Ez bár nem sok, mert szívbaj nélkül használnak földpotenciálra kötött fűtéssel katód követőt, aminek katódja 250V-on pihen. Volt nálam egy SRPP kimenetű OTL fejhallgató erősítő, amiben a kimeneti csövek El84 pentódák voltak. Abban a felső oldali csöveknek külön fűtőtekercs szolgáltatta a 6,3V-ot, amit fél anódfeszültségre emelt a tervező. Lehet hogy a félelmem alaptalan, de méréssel is sikerült bebizonyítani, hogy az ECC83 triódáknál már 60V esetén is mérhető áram folyik a fűtőszál/katód parazita diódán keresztül.
A fűtés-katód parazita diódát záróirányban illik előfeszíteni (tehát a katódnak kellene a negatívabb potenciálon lennie). Ugyanakkor egy korrekteb elektroncső adatlapon szerepel a maximális fütés-katód feszültség nagysága, amit nem célszerű túllépni. Adott esetben pedig még a fűtés-katód kapacitással is foglalkozni kell (RF leválasztás, hidegítés stb.).
A fűtés amúgy elvileg szigetelt, tehát a parazita diódán nem folyhatna jelentős áram, de a gyakorlatban nem célszerű ezt kihasználni - azonban van ahol mégis ezt teszik, de nem ez a követendő példa (pl. a cső élettartamát is befolyásolja). |
Bejelentkezés
Hirdetés |