Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Propeller Clock
 
Témaindító: vicsys, idő: Jún 3, 2005
Lapozás: OK   41 / 489
(#) janocsi válasza antal27 hozzászólására (») Aug 4, 2008 /
 
Szia!
Jó sok mindent kellene elmagyarázni, de néhány szóban röviden megpróbálom.
Itt a forgó transzformátor nagyfrekvenciásan van meghajtva, kb.: 60KHz-el. Ha sikerül kis légréssel elkésziteni a trafót, valószinüleg müködni fog. Ezt egy egyszerü (555!), PWM áramkörrel tudod vezérelni. (SKORI weblapja!). A tekercsek elkészitésének módja megegyeznek a topikban közöltekkel. A nagyfrevenciás vezérlésröl és tulajdoságairól rádiótechnikai szakirodalomban olvashatsz utánna, ha komolyabban érdekel.
U.I.: Vigyázat! Ha számítógépbe akarod beépiteni, le kell árnyékolni egy teljesen zárt fémdobozba a zavarok elkerülése miatt!
(#) janocsi hozzászólása Aug 4, 2008 /
 
Az elözö hozzászóláshoz egy kis instrukció.
Egy ventillátor homlokfelületére felragasztol egy csévét amit meg is tekercselsz CuZ 0.2mm-es huzalból.
Ehez keresel ezután egy olyan mü.a. csövet, amelybe befér az elkészitett cséve, ezt is megtekercseled.
Ilusztráció ehez a megvalósításhoz, és egy PWM á.k. rajza. A PWM á.k.-ból a c3, c4 kondik kimaradnak, különben egyenfesz megy a kimenetre.
(#) janocsi hozzászólása Aug 4, 2008 /
 
Szia antal27! Tovább foglalkoztam a dologgal mert engem is érdekel majd később a megvalósítás.
Egy egyszerüsitett PWM á.k-t csináltam neked az előzőekböl. Nem próbáltam ki, de v.szinü hogy müködik.
A szekunder részt be tudod a cséve közepébe "integrálni", igy már csak két kivezetést kell kihoznod onnan a LED-hez. Azt is eltudom képzelni, hogy a cséve közepébe "lóg" be az álló primer tekercs. Egyébként kis áramokra van szükség egy LED-meghajtásához, úgy 5-20mA-re. Ezért nemigen kell nagyméretü tekercseket késziteni. Szerintem igen kis csévét kell alkalmazni, és talán 50-60 menet elég mindkét oldalon, igy kevesebb "zavart" is termel. A primer elem elkészitése sem olyan bonyolult, mert az álló tekercset hozzárögzited a ventihez.
Csatolom az áramköri rajzot.

PWM_1.jpg
    
(#) emrik hozzászólása Aug 4, 2008 /
 
Üdv mindenkinek!

TA7288P motormeghajtó IC-hez keresek bekötési rajzot.segitségeteket előre is köszönöm.

Üdv. emrik
(#) pipi válasza emrik hozzászólására (») Aug 4, 2008 /
 
(#) emrik hozzászólása Aug 4, 2008 /
 

Üdv pipi!

Köszi a gyors választ.

emrik
(#) janocsi hozzászólása Aug 6, 2008 /
 
- Nem akarok már többet más témában ebben a topikban írni, de engedjétek meg mégegyszer, hogy az 555-el müködő forgótrafóról néhány szót szóljak.
Megcsináltam a "deszkamodelljét" és elinditottam. A kapcs. rajzon módosítottam, még egyszerübb lett. (Elhagytam a szekunder á.k.-ból minden fölösleges alkatrészt, mert semmi sem változott ha benne voltak!)
A primer 15mm átmérön 60 menet CuZ 0.22 huzal, a szekunder 90 menet CuZ 0.22 huzal 11 mm átmérőn. Ez van felragasztva a venti közepére. Az újjabb rajz és néhány kép az összeállításról müködésröl, egy rar állományban csatolom, hátha v.kit érdekel. 12V-on 200 mA az áramfelvétele, a LED ekkor már nagyon "virit". A trimmerel jól beállítható a kimeneti telj. Én kettő LED-et tennék szemben, hogy szimmetrikus legyen a venti mech, terhelése.
Mégegyszer elnézést, hogy ennyi "fölösleges dolgot" ideraktam.
(#) antal27 hozzászólása Aug 7, 2008 /
 
Köszönöm mindenkinek a választ.

Antal27
(#) Ricsi89 hozzászólása Aug 7, 2008 /
 
Helló
Most kezdem összeszedni az alkatrészeket az órához, és lenne egy pár kérdésem. Ezen az oldalon található nyákon a ledek és az smd ellenállások milyen méretűek? És ezek közül lehet használni valamelyiket a BP103-as fototranzisztor helyett? meg TSOP1736 helyett ezt lehet használni? Egyenlőre ennyi jutott eszembe. ha véletlenül eszembe jut még valami írok. Addig is kösz a válaszokat.
Üdv: Ricsi
(#) janocsi válasza antal27 hozzászólására (») Aug 12, 2008 /
 
Szia antal27!
Még egy kapcs. rajzot küldök, ez már a végleges.
A szekunder á.k.-ban 2 db LED van ellentétesen bekötve, igy mindkét irányú impulzus terhelve van, nem tud megjelenni "tű impulzus" sem. Talán ez a legfontosabb a zavarok miatt!
Szia.

555_01.jpg
    
(#) antal27 válasza janocsi hozzászólására (») Aug 13, 2008 /
 
Nagyon szépen köszönöm.
Remélem jó lesz.

Üdv antal27
(#) janocsi hozzászólása Aug 19, 2008 /
 
Sziasztok!
Csináltam egy nagyméretű propellert, de nem tudom videofej motorral sem rendesen felpörgetni. Elég lassan indul el, nagy áramokat vesz fel a motor, sokáig incializálja magát. 10mm-es kék LED-ekkel csináltam, 300mm-es a sugár. Milyen motort ajánlotok hozzá?
(#) vicsys válasza janocsi hozzászólására (») Aug 19, 2008 /
 
Én a Te helyedben pl. 220Vos ventimotorral próbálnám meg... Persze a vezérlést át kell 1 kicsit gyúrni.
(#) janocsi válasza vicsys hozzászólására (») Aug 19, 2008 /
 
Szia Vicsys!
Jó a gondolat! Van egy használaton kívüli 30cm-es asztali ventim eltéve. Ha nem találok más megoldást, (12V DC ablaktörlő motor), megpróbálom..Valaki igért egy ilyen motort.... Sokat tanulmányoztam, és arra jutottam, hogy a bazis á.k.-ban nincs fordulatszám vezérlés, csak folyamatos infra adó van. Minden a propeller prg.-ban van. Kipróbáltam szabályozható táppal a müködő órát, és csak a fodulatszám változott, nem okozott gondot a nagyobb fesz sem, csak gyorsabb lett. Lehet hogy semmilyen beavatkozást sem kell a 220V-os ventivel csinálni?
(#) zolee1209 válasza janocsi hozzászólására (») Aug 19, 2008 /
 
Szia! Én is építettem egy órát 10mm-es LED-ekkel, csak végül 5mm-es került bele! A méretek miatt én is egy 220V-os venti mellett voksoltam, de aztán meggyűlt vele a bajom! Túlságosan melegedett a moci. Amúgy a venti kapcsolását egyszerűen úgy oldottam meg, hogy a FET kimenetére egy relét kötöttem, az kapcsolta a hálózati feszültséget a ventire egy teljesítményszabályzón keresztül, "hátha szükség lesz rá" alapon. Bár már rájöttem, hogy az ilyen felesleges az órához, mert az a jó, ha minél magasabb és stabilabb fordulaton jár az óra! :yes: A hálózati feszültség... az meg nem igazán nevezhető annak. Inkább próbálj meg egy akkus fúró motort felhasználni. Megfelelő a fordulatszáma, illetve a nyomatéka. Igaz, jelentős zajt is produkál...
(#) janocsi válasza zolee1209 hozzászólására (») Aug 19, 2008 /
 
Szia Zolee1209!
Hogyan vitted át a ventimotor felől a prophoz a villanyt, kommutátorral, vagy forgótrafóval?
Itt most ez okozza legfőbb gondot. A ventinél nincs lehetőség belülröl, mert asszinkron. Marad a forgótrafó, vagy kommutátor szénkefés megoldása.
Kaptam időközben egy jó kinézetü 6 fázisú motort a meghajtóáramkörrel együtt. 12V DC. Elég erősnek tünik, de itt is ugyanaz a gond van mint a ventinél.


Motor_1.jpg
    
(#) zolee1209 válasza janocsi hozzászólására (») Aug 19, 2008 /
 
Üdv!
Forgótrafós megoldással próbálkoztam, de nem volt az igazi. A képeken látszik, milyen ventit használtam. Ebből volt kettő, most csak másfél, mert a másik ugyanilyet áldoztam fel meghajtásnak. A gondok a következők voltak: A forgórész egyik lapátját úgy sikerült leszednem, hogy a műanyag palást egy darabkája kitört. A palástra nem tudtam úgy megcsinálni a tekercselést, hogy igazán jó legyen, mert túl vékony volt a műanyag, így volt ahol a tekercselés oválissá tette, ezáltal szorult a 220-as tekercsen. A következő pedig a rögzítés volt. A panel rég készen volt már, és itt nagyon elrontottam! Sajnos a rögzítő furatok a forgórész fém részébe estek bele. Ebbe bele kellett fúrnom és nem tudom, hogy ez okozza-e a túlzott melegedést, vagy csak a lapátok hiánya, ami egyébként hűtené magát a ventit is!? Ha megtalálom a darabokban lévő ventit, akkor mutatok pár képet, hogy mit NE csinálj egy 220-as ventivel! Ha ennél a 6 fázisú motornál is a sebeség a gond, de van megfelelő nyomatéka, miért nem próbálsz meg egy akksis fúró áttételt fordítva ráapplikálni? Úgy, hogy a rendszer gyorsítson?!
(#) Last_Scout válasza janocsi hozzászólására (») Aug 20, 2008 /
 
Szerintem próbáld meg egy 0,5kW-os 3 fázisú aszinkron motorral, garantált lesz a siker
(#) Sendi válasza zolee1209 hozzászólására (») Aug 20, 2008 /
 
Helló Fiúk.

Nem akarok beleszólni, (de meg teszem).
Kicentíroztad a lapátot? Mert ha nem akkor nem tudja felpörgetni a motor.
Ha ki van centírozva akkor csak a belső súrlódást, és a légellenállást kell legyőznie a motornak.
Az én órám közel 20 cm (sugár) és egy videómotor könnyen viszi.

Persze lehet vákumba is tenni.

(#) janocsi hozzászólása Aug 20, 2008 /
 
SZIASZTOK!
Gondoltam, szétszedek egy esztergapadot hozzá, abban van ilyen motor...
De félre az ostobaságokkal, abból van itt elég, mert itt egész másról szól a történet.
A centirozás külön müveletet igényelt. Van egy 1mm-es fúrat a központi LED fölött közvetlenül. Ide egy torziós szálat füztem be, amit vizszintesen kifeszitettem két oldalra (azonnal lefordult.a nehezebb vége). Addig tekergettem a hátul felszerelt ellensúlyokat, amig a "mérleg" egyensúlyba nem került. Nagyon finoman be lehet állítani, türelemmel. Tud valaki jobb mődszert? Egyáltalán nem csinált rezgést forgatáskor, de a videófejmotor nem tudta rendesen felpörgetni.
(#) zolee1209 válasza Sendi hozzászólására (») Aug 20, 2008 /
 
Igen, rendesen ki volt centírozva, ez volt (lett volna) a negyedik órám, azóta készült még egy! Ami a légellenállást illeti: a paneleket úgy kell tervezni, hogy a forgásirány szemszögéből minél kisebb legyen az a bizonyos légellenállás. Illetve minél hosszabb a forgórész, ami egy erőkart alkot, annál jobban terheli a motort. Nem elég kicentírozni, a többit meg "majd megoldja a motor..." Nézz utána fizikakönyvben az "erő és erőkar" fejezetnek!
(#) Kicsa hozzászólása Aug 20, 2008 /
 
Szevasztok!
Lenne egy kérdésem : elkészítettem a forgó tekercset és az álló résszel van egy kis gondom. 55 mm átmérőjű henger már ráfér a forgó tekercsre,az lenne a kérdésem hogy azt csinálhatom fából is?
Vagy mindenképp műanyag csőre kell tekerni?
Egyébként nekem ez lesz a 3. órám...remélem ez már működni is fog
Üdv Kicsa
(#) vicsys válasza Kicsa hozzászólására (») Aug 20, 2008 /
 
Persze, hogy csinálhatod fából.
(#) Kicsa válasza vicsys hozzászólására (») Aug 20, 2008 /
 
Értem,köszi szépen.
Majd jelentkezem ha sikerült összerakni...
Üdv Kicsa
(#) janocsi válasza janocsi hozzászólására (») Aug 20, 2008 /
 
Sziasztok!
Szia Zolee1209!
Felszereltem erre a többfázisú motorra a lapátot, pörgeti is rendesen, de iszonyúan melegszik a motor!
12V DC-n 1.8A a felvett áram, mindemellett 650mA a javasolt árama a motornak Nyilvánvaló, nem lesz jó a meghajtáshoz. Akkora szelet hajt, mint egy ventillátor, pedig a nyák altt nincs semmi, csak néhány SMD alkatrész. Nem gondoltam hogy ekkora légellenállás keletkezhet itt. Néhány kép az összeállításról:
(#) Sendi válasza zolee1209 hozzászólására (») Aug 20, 2008 /
 
Helló Zolee1209.

Nem akarok okoskodni, de ha ki van centirozva, akkor nincs erő, és ha nincs erő akkor nincs erőkar sem.

Az óriáskerék is szépen megy körbe, egyenletesen.
(#) Sendi válasza Sendi hozzászólására (») Aug 20, 2008 /
 
Ja és még egy dolog. Nem elfelejteni, hogy van statikus és dinamikus kiegyensúlyozás. (első és másodrendű forgató nyomaték) ugyanúgy mint az autókeréknél.
Az egyiktől a kerék fel, le ugrál, míg a másiktól "kacsázik".

A többi a TE dolgod.
(#) zolee1209 válasza Sendi hozzászólására (») Aug 20, 2008 /
 
Van igazság abban amit mondasz, de egy egyszerű példa: próbálj a fejed felett egy seprűnyelet forgatni, illetve egy alulétrát, úgy, hogy ki van egyensúlyozva. Ha teljes mértékben igaz lenne, amit állítasz, akkor nem lenne a kettő között különbség! :gumicsirke:
(#) janocsi hozzászólása Aug 23, 2008 /
 
Sziasztok!
Elindult a Big_Prop_01, müködik. Végül egy DC 7-13V Hitachi régi video főmotor tudta meghajtani. (1.5A! 12.6V). ) Még nem a végleges felszereltségben müködik, (satupadban), de már láthatók a jellemzői. A motor tengelyére sajátos módon, üvegtextil nyáklemez-korong van felcsavarozva. Alul innen kap tápot a propeller. Vettem 3-as imbusz acélcsavarokat, mert ha ez elszáll, romba döntheti a lakást...
Nézzétek meg:
(#) zolee1209 válasza janocsi hozzászólására (») Aug 23, 2008 /
 
Gratulálok, szép let! Ezek után muszály lesz befejeznem a lézeres órámat!
Következő: »»   41 / 489
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem