Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Itt egy kép az eszközről. Látszik rajta a bemeneti csatlakozó kábel, a kimeneti csatlakozó aljzat, a tetején a tekerő. Szerintem ennél több dolog nincs rajta...
Nézd meg a csatolt képet: autotrafó.jpg (amit korábban TóthBéla tett fel ide)!
Van egy tekercs, aminek van 260 menete. (Természetesen nem mindegyiknek pont ennyi van, de az érthetőség és a könnyebb magyarázhatóság kedvéért tegyük fel, hogy ennek éppen ennyi.) A vasmag olyan, hogy optimális esetben akkor lesz a legjobb a kihasználtsága, ha 1V/menet van megengedve. Mivel ez egy toroid, tehát a vasmagban mindenhol ugyanakkor a gerjesztés. - Bárhol nézel egy menetet és arra rákapcsolsz 1V-ot, akkor optimálisan használod a trafót. - Ha optimálisan van meghajtva a trafó, akkor bármelyik egy meneten 1V-ot kapsz. 1. Tehát a normális működéshez a 220V-ot 220 db menetre kell rákapcsolni. Bármelyik 220 db menetre rákapcsolhatod, de általában van egy közös kezdőpont, amit általában célszerű használni. 2. A normális működéshez a 110V-ot 110 db menetre kell kapcsolni. Mint a 220 V esetében ezt is célszerű a kezdetnél, a gyárilag kijelölt helyre kapcsolni. De tökéletesen megfelelő az is, ha a 110. és a 220. menet közötti 110 db menetre kapcsolod. Mivel alapvetően ez a két normál üzemmód, ezek közül bármelyikkel (1. vagy 2.) el lehet érni az optimális (1V/menet) gerjesztést. Idézet: „Tehát, ha a tekercselés közepén van egy leágazás, akkor mi van az 1:1 ugyanaz a tekercs, annyira azért nem vagyok 1 ügyű.” Igazad van. (Bár az "1:1"-et, mint áttételt trafók esetében akkor szoktuk használni, ha a primer és a szekunder tekercs egymástól függetlenül azonos menetszámú.) De ha ezt úgy érted, hogy a 220 menetre rákapcsolsz 220V-ot, a közepén, a 110. leágazásnál 110V-ot kapsz, akkor igazad van. Idézet: Abban az esetben ha ugyanazokat a menetek, vagy ugyanannyit használsz fel, akkor igen. (De tartok tőle te itt arra gondolsz, hogy van két tekercs, ahol az egyikre beadod és a másikon leveszed a feszültséget...)„Azzal csakis 220/220 állítható elő.” Idézet: Mit jössz megint ezzel a "tekercs közepe" dologgal??? Minek a közepe? És miért?„Az a túlnyúló tekercsvég, ami a + 40Vot tartalmazza, az hogyan oldja meg ezek után, hogy a tekercs közepe?” Idézet: A tekercs 1/4-e meg 55V + 165V. A tekercs 1/10-e pedig 22V + 198V. Ha éppen 4V váltóra van szükséged (pl. csőfűtés...), akkor a tekerőt elforgatod a tekercs 1/55-öd részéhez, így lesz egy 4V -os és egy 216V-os rész.„A tekercs közepe a 220V-os közép, 2x110V.” Idézet: Nagyon egyszerűen: A 110V-ot rákapcsolod a 110 db menetre, és ha a tekerőt a 111. menetre állítod, akkor ott 111V-ot kapsz. Ha eltekered a végére, vagyis a teljes tekercs fel van használva, akkor a 260 db meneten 260V-ot kapsz.„Hogyan jön létre a 110V-260V-ig 110V-os bemenettel?” A rajzod nem egészen azt tükrözi, mint amilyen egy állítható kimenetű toroid trafó... Kicsit kiigazítottam.
Fogjuk rövidre:
Az a rajz azt a kommentet hordozza, hogy rossz. Tetszettél (volna) az utolsó képet látni? A leírást olvasni? Még csak a közelében sem jársz a lehető igazságnak, de jó sokat írtál, biztosan érdekes lehet. Mégegyszer: Van a trafón két kiírás: 0-260V és 130V-260V. A képről annyit: Van egy bekötött drót, vagy 110, vagy 220 megy rajta, tetszés szerint. A kimenetnek használt aljzatban meg lehetetlen elhelyezni azt a 3 pontot, amiből a felhasználó alkalmazza ami kell a helyzetben. Várom a frappáns, egyszerű és pontos megoldást, ami igazzá teszi a trafó feliratait. A többi, ahogy Bendegúz is mondta, csak kofa...Illetve okoskodás eredmény nélkül már elnézést. Ui: Az időfecsérlés elkerülése végett, csak arra az érdemi hsz-re reagálok, ahol a másik helyes Megfejtőt megkövethetem, elismerem, ez igen, ez tényleg jobb, mint az én elgondolásom, gratulálok! Hogy erre nem gondoltam...? A hozzászólás módosítva: Csü, 11:10
Ott tévedsz el, hogy nem tudod elengedni a 110V-hoz tartozó 130-260V-os határt. Szinte biztosan az is lemegy nullára, csak ott más áramok érvényesek, és gondolom nem akartak diagrammokat is felrajzolni, ezért leírták hol értelmezik az 5 A-es maximumot.
Én még csak néhány ilyen toroidot láttam, de azok is, az utóbbi napokban csatolt dokumentációk is, és a fórumozók rajzai is szinte hajszálra pontosan egybe esnek (szokatlan módon még az én rajzom is beleillik az átlagos szemléletbe). Amikor kiírják a max teljesítményt és a max áramot is, akkor azt kell figyelembe venni, amelyik hamarabb bekövetkezik Tehát nincs 2,6 kVA. És végül a szerintem legfontosabb részletről terelődik el a figyelem, azaz milyen körülmények között jöhet létre a 110V-os táplálásnál a 2 kVA. Ez az egyetlen tévesnek tűnő felirat, de végül is az 5 A úgyis határt szab a dolognak.
Kb. ezt írtam le EBBEN a hozzászólásomban, az utolsó bekezdésében...
A hozzászólás módosítva: Csü, 11:55
Igen, szokatlan módon kb. egyetértés van a megszólalók között, csak Ódenka keres még egy másik megoldást (amit akár meg is találhat).
Persze azért még várjuk ki a végét, mert előkerülhet még GeLee, akinél mindig minden másképpen van.
Őszintén szólva a bogarat Te tetted a fülembe...
Az, hogy Te, vagy más még nem látott falon pókot, attól még létezik. Az én megoldásom a felirattal megegyezően V-ra megegyezik. Én is arra gondoltam először, ez csak üres reklám, hogy meg lehet különösebb átkötés, állítgatás nélkül Szó nincs a 0-tól szabályozásról a 130 V-os kezdésnél! Persze az is megoldás, nem láttam és úgyse, meg minek De lehet! De, hogy egy szakember - ugye azok vannak itt - még csak meg se vizsgálja, lehet-e és hogyan? Azt nem nehéz. Nos, további hókapálást...
Jövök ha már megszólíttattam, csak az a kár, hogy a személyeskedés előtt nem néztél tükörbe, mert akkor rájöttél volna, hogy ki is az akinél mindig minden másképpen van. Ugye, elöloldaltfenesetudjahol ujjamseférbelekihuznisemlehet hálózati kábelt sem látott még ember fia csak miután mutattál itt egyet, azt is olyan alkalmazásban ahol éppen semmi szükség se lenne rá...
Mondjuk kivételesen a másképpen van-t most jól látod, mert nem használok állítható toroidot mivel soha az életben nem volt még szükségem rá, nem is lesz.
Én biztosan nem vagyok szakember. Csak érdeklődő, és több dologra nyitott amatőr, aki nem riad meg ha meg kell ismernie valamit.
Ezzel viszont az a baj, hiába nézek utána valaminek (vagy kapok mástól instrukciót), az új ismeret magával hoz számos újabb témát, amik nekem hiányoznak. Szó szerint beigazolódik a mondás: minél többet tud valaki, annál jobban látja mennyi mindent nem tud. (Sajnos a fórumon vannak olyan "szakemberek", akik nagyképűsködni jönnek ide, és lenézően fitogtatják az ismereteiket.) ToroidNem unjátok még? 3 oldalon megy már a fing hámozása,és a kezdődő veszekedés.(Személyeskedés). Hihetetlen hogy egy állítható toroidon is össze lehet ugrasztani itt mindenkit.
Tisztelt Fórumozók!(elnézést Toroidtól hogy mint utolsó hozzászóló úgy írok minntha csak Neki szánnám ,egyetértek Vele)
Én tettem fel a nem használt toroidomról a hírdetést.Sajnálom hogy nem fűztem magyarázatot a feltratokhoz.Most röviden megpróbálom megtenni ,ami ehosszú vitát eredményezte. Ez egy autotrafó amely 260 V-os tekerccsel rendelkezik és 2 mgcsapolással az első 110 V-nál, a második 220 V-nál van ,ami jelenleg a bemeneti kábelen a kezdőponttal és védőföldel. A 110 V-os pont nincs kivezetve ,arra ott lenne szükség ahol 110 V a hálózat. A tekercshuzal 10A áramra van méretezve ,ezért van max. 10 A a táblán.Ami minden beallításban érvényes.A 2 kVA csak egy esetben amikor Uki=Ube. Tehát 24 V-nál 240 VA a teljesítmény.110 V-nál 1100 VA. A 260 V a kivezetés felett lévő 40 voltos folytatás ,ahonnan már nem 10A vehető ki csak a 2kVA szerinti áram. A trafó üresjárati meddő+wattos teljesítmény 13 VA .amiből 7 Watt a vas +réz veszteség 240 hálózati fesz. mellett.Nálam néha 245 V is előfordul. Ez a trafó nem leválasztó ,ahogy fentebb írtam a 110 V os rész azért szerepel a skálán,mert olya országokban is használták ahol annyi a hálózati fesz,1100 VA max teljesítménnyel 0-260 kőzött szabályozva a kimenő feszültséget. Köszönöm ha elolvassa! Üdv:E-Roller
Neked teljesen igazad van.
Az egész "cunami" innen indult el: Idézet: „Ez egy 2kVA-es trafó, aminél ha 220V a primer feszültség, akkor maximális kimeneti áram 10A. Ezzel szemben, ha 110V-os a primer feszültség (gondolom egy ilyen megcsapolás is van), akkor is ígéri a 2kVA-es teljesítményt, de ehhez már csak 5A-es árammaximumot enged meg. Ezt én így nem értem. Valaki tudna magyarázatot adni ezekre a számokra?” Fejvakarás tárgya leginkább az volt, hogy ez az 5 Amper honnan jön? Én nem bánom, ha vannak ilyen kérdések, mert pár dolgot helyre tesz a fejekben. Sokan leírták a lényeget, különböző módokon, de talán a Tiéd a legfrappánsabb. Ugyanakkor ez sem korrekt, mert például amikor Uki=Ube, akkor a transzformátor nem csinál semmit, csak szomorúan búg magában, és néz ki a fejéből, hogy minek vagyok én itt, és tartom melegen a vasmagomat.
Az előbbi magam igazolását töröltem, csak kérdezem:
A kétféle kötésnél, betápnál a szabályozás mindig a skála teljes hosszában történik?
Még egy utolsó kérdés: Hogyan jön létre a 110V-os betápnál 130V-os indulás? A 260 a végén azt értem. Lehet, hogy nem kellett volna komolyan vennem a skála feliratokat...
Igen.Ha a 110V-os betáp lenne akkor is 260 V lenne a max. fesz 1100VA teljesítménnyel.
Nincs kétféle bekötés ,mert vagy 220as megcsapolás vagy a 110-es megcsapolás használatos a hálózati feszültség függvényében. Hogy a 110V-osmegcsapolásra és a 230Vos megcsapolásra adjak 110V-ot nincs semmi értelme.
Megkövetlek, sok mindenben igazad van. Már csak nagyon kevés a kérdésem, hogyan jön létre a 130V-os indulás a 110Vos betápnál?
De azért had jegyzem meg, hogy az általad linkelt rajzomon, amit én hibásnak jelöltem, az úgy igaz, a menetszámokat tekintve nem 220, hanem 2x110-et odairva. Megvan a 3 bemenet, amit a Kolléga modt írt, van.
Mert én másként indultam el és mivel se bemenetszámot, sem kimenetszámot az első képről nem lehetett megtudni, így egy működő lehetséges vázlatot készítettem. Ott 130-ról indul, ez a kérdés, a valóságban ez így van?
A világban előfordul 110V(Tajvan,120V USA 130V most nem jut eszembe talán India) ez a trafó átköthető különböző hálózati feszre ,de pillanatnyilag 220Vos csapolás van bekötve,a 240v-os mérések allapjan kijelenthető,hogy a vasmag amegengedett gerjesztés alatt van ,magyarul a vas
2kVA -nál sokkal többet tud. Az Uki=Ube esetén speciális helyzet van ,ahhoz számtalan adat kellene ami nincs.Nyilván nem egyszerü lenne meghatározni mi korlátozza az áthaladó áramot.Nyilván 2 kVA -nál sokkal több.
Köszönöm, nekem az áramok nem voltak kérdésesek egyáltalán.
Ahogy a végén gondolkodtam, ott egyszerűen abból az egyenlőségből -. nagyjából - indultam ki, hogy a bevezetett és kivett energia nagyjából egyforma. Akkor 110V-nál be a maximált 10 A és a részlegesen autotrafóként működő trafó már csak 5A-el terhelendő. Itt elfogadtam a gyártó némi nagyvonalúságát. A 110 be és 130 indulás elképzelhető szintén gyártói feldicsérés és 130V-os hálózat meglétén legalábbis ez a rész így van. No mindegy, én kizárólag a műszaki pontos megvalósításban elakadtam és ezt kértem másoktól, tudnak-e egzakt választ. Végül is... Mint említém az a rontottnak ítélt rajzomon 3 a bemenet, mint a kislány...
A második skála valójában helytelen mert 110V-os bemenetről 1100VA a teljesítmény,130-ról
pedig 1300VA.Egyik esetben sem 2kVA ami a másogik skálán szerepel. Ezért a max 5A is csak 130V betápnál igaz 260 V kimenö fesz esetén.110Vbetápnál 4.23A. Az első skálán 10A van írva max.260V után,holott 7.69A lehet ami a 2000VA-ből következik. TEHÁT NEM EGYÉRTELMÜ A FELIRAT.SZERINTEM HIBÁS. |
Bejelentkezés
Hirdetés |