Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Hello! Mielőtt bármi érdemlegeset lehetne mondani, tisztázni kellene, hogy a műszer milyen.
Ha egy "rendes gyártmány" a számlapon vannak információk. Mérőmű típusa, alapérzékenység és hogy van-e belső sönt kialakítva. Mert alapérzékenység 100uA körül szokott lenni. Ha nagy a műszer mechanikai igénybevétele (rázkódás), akkor 1mA vagy 5mA. De 100mA nem lesz, kivét ha lágyvasasa műszer. De annak skáláján is látható. Mert túlterhelést korlátozni, leginkább a műszeráramkörében lehet, nem a sönt áramkörében. Kb. másfélszeres túláramot elvisel a mérőmű. De ötszöröset, csak eseti jelleggel. És nem mindegy a csillapítása sem, mert egy üvegszálas mutató, esetleg el is törik. (De gondolom nem olyan, ha 100mA-es.) Bocs, kicsit félre ment, az eredeti kérdezőnek írtam volna. De úgy jártam, mint a suszter a kaptafával.. A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2024
Ez nem értem.
De akkor most azt mondod, hogy sehogy sem jó a két 1N4001-es dióda bebötése. Viszont amit linkeltem, annál meg nem tudom, hogy most mi van, mert egy háromlábú alkatrész. Ez ilyen 2 dióda egy tokozásba beépítve? Márha egyáltalán jó típus az, amit linkeltem.
Ez sajnos nem "rendes gyártmány", ilyen szempontból lópikula nincs a számlapon, csak a típusa a bal alsó sarokban és az "osztályozása" (CLASS 2.5) a jobb alsó sarokban.
Sőt, most néztem a dobozán, hogy csuma kínai gyártmány. És ez lett volna több, mint hatezer ha nincs rajta külsérelmi nyom, mert így legalább csak 3500 volt. Megpróbálok mindjárt lőni róla egy fotót...
proli007, itt a fotó, hátha ez mond Neked valamit:
Szia!
Egy másik LED spotlámpából kiszedtem a LED lapkát és rákötöttem arra a 100 V os tápegységre amiről beszéltünk. Hogyan lehet, hogy nem égeti el a LEd lapkát. Az is 30 W-os mint amelyikról írtad ,hogyí esetleg elromlott. Hogyan bír ki 100 V-ot?
Onnan lehet, hogy áramgenerátoros a kimenete. Az áramgenerátoros tápegység mindig arra törekszik a feszültség variálásával, ahogy a kimenetére kapcsolt fogyasztón a beállított áram folyjon. Akkor mérd meg a feszültségét, amikor rajta van a terhelés (LED).
Ebből tényleg nem sokat lehet megtudni. De gondolom nem szeretnéd szétszedni.
A skálából látszik, hogy Deprez rendszerű, mert lineáris a skála. De annyit tegyél meg, hogy vezéreld ki végértékre a műszert (köss sorba vele egy ellenállást és kösd feszültségre) és ekkor mérd meg a műszer kapocsfeszültségét, hány mV. Abból meg lehet tudni, hogy lehet-e határolni a túlterhelését.
Köszi!
775 dc motor tápegységSziasztok!Vásároltam egy 775 típusjelzésű dc motort. Bővebben: Link Egy 400W-os atx számítógép tápegységgel szeretném kipróbálni. A 12V-os ágán 15A áramerősséget képes leadni. Viszont valamiért letilt, ha a motorral próbálom. Nem azonnal, hanem beindul pár pillanatra és leold a tápegység. Érdemes lenne az 5V-os ágban valamekkora műterheléssel próbálkozni? Esetleg valami egyszerű lágyindítót kíván ez a motor? Általánosságban
Az a gond, hogy nagyOBB teljesítményű ellenállásból is csak 1W-os van 220Ω-on
Ide gondolom legalább 3W kéne, vagy 1W-osból 100Ω alatti. Azért megpróbálom feltúrni a hobbiműhelyemet, hátha... Egyébként semmi problémám azzal, hogy szétszedjem. Látszanak is a csavarok helyei, ez könnyen szétszedhetőnek tűnik. Csak azt nem tudom, mire számítsak a beltartalmat illetően, és azt hogyan értelmezzem. A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2024
Sőt, rosszul emlékeztem, csak fél wattos a legnagyobb itthon, és az is 470Ω.
De eszembe jutott, hogy párhuzamos kötésnél a teherbírás összeadódik, ugye? Akkor nekiállok párat összeforrasztgatni...
Ó nem kell ebből ekkora ügyet csinálni. Feltételeztem, hogy van otthon egy szabályozható feszültségű tápod és arra rákötöd. Az ellenállást csak azért javasoltam, hogy nehogy kinyírd a műszeredet.
De ha csak pld. 12V-od van, az ,ellett a 100mA is csak 1,2W. De ugye ahhoz 120 ohm kell. Ha három 470-est párhuzamosan kötsz, akkor abból 156,6 ohm lesz. De az is jó, mert az áram kisebb lesz ugyan, de értékét le tudod olvasni a műszerről, ami kb.76,6mA lesz. 100mA/76,6mA=1,305. Megméred a kapocsfeszültséget (ez kb. 60..120mV között lesz) és megszorzod az 1,305-el és már tudod is a 100mA-hez tartozó kapocsfeszültséget. De akármilyen feszültséged is van, ezen az alapon mérheted vagy kiszámolhatod. Nem egy ördöglakat ez. (Egyébként igen, azonos értékű ellenállások, akár soros, akár párhuzamos kötésnél, a teljesítmény tűrésük összeadódik.)
Óóóó basszus...
Hogy ez nem jut eszembe, hogy a saját tápomon korlátozzam le a feszültséget... De akkor ugye gyakorlatilag egy rövidzárt kell kössek... vagyis, amiben csak a deprez műszer van benne, ugye? Szerk.: de mindegyis, mert az előbb forrasztottam össze 4db 1/2W-os 470R-ből a mini-műterhelésem. A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2024
Az én multim 50.4mV-ot mutatott.
De akkor ebből tulajdonképpen mi számolható ki? Meg mit tudok ezzel módosítani hogyan?
Proli007, most akkor ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy ha én külsőleg, párhuzamosan még egy fél Ω-os ellenállással lecsapom negyed Ω-ra az eredőjét, akkor lesz belőle egy 200mA-es mérő egy 100mA-es előlappal?
Erre akartál rávezetni? Nem lehetne esetleg inkább valahogy máshogy megvédeni a műszert, úgy hogy ne veszítsek a pontosságból?
Idézet: „antiparallel dióda :: Pl. ez lenne az? : Bővebben: antiparallel DI” Jajj, nem! Ez egy IGBT, amiben beépített antiparallel dióda van. Esetedben úgy kell érteni az antiparallelt, hogy 2 független dióda párhuzamosan kötve, de ellenkező irányban. Azóta látom, hogy megmérted a műszered végkitéréséhez tartozó feszültséget, ami 50,4 mV lett. Ha így van, akkor jó megoldásnak látszik 2 db Schottky diódát kötni a műszerrel és egymással parallel. Pl. az SS52 megfelelne, mert a nyitófeszültsége meglehetősen alacsony, így védené a műszert, de 100 mA-ig nem hamisítaná meg a mérést. Alternatív, ínyenc megoldás: 2 germánium tranzisztor, szintén antiparallel, Zenerként bekötve, azaz mindkettőnek a bázisa összekötve a saját kollektorával. Ezek úgy működnének, mint egy-egy nagyon éles levágású, 150-200 mV-os Zener, még a Schottkynál is kisebb nyitófesszel. Kérdés, hol találsz még ilyet. Minél nagyobb teljesítményűt keress, legalább 1-2 Amperest. ps.: SS52-re a buta link biztit hoz, de ne hagyd magad, van ilyen Schottky dióda! A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2024
Nem! Arra akartalak rávezetni, hogy ha valamire megoldást keresünk, akkor ismerni kell a paramétereket. Avagy mérni kell.
Most már tudod, hogy a műszer 50,4mV-ra tér ki 100mA mellett. Nos ha ezt a feszültséget szeretnéd korlátozni egy diódával, akkor az nem fog sikerülni. Mert a legkisebb nyitófeszültsége a Schottky diódának van. Egy 1N5418 képes lenne söntölni a műszeráramkört, csak éppen 50mV-nál az még nem nyit ki. Így a szimulációban láthatod, hogy 10-szeres túlterhelésre mit tesz a párhuzamos dióda. Tehát passzív elemekkel itt határolni aligha lehet. A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2024
Szia !
Ez a tápegysége a LED nek. Mely alkatrészek romlanak el leginkább, amit cserélni kell? Megjavítanám, van még néhány COB lapka amit használnék
Erre a kérdésre nem nagyon lehet válaszolni, illetve annyit, hogy kb. bármelyik alaktrész el tud romlani és/vagy forrasztási hiba is lehet bűnös.
Van ott a második fotón egy kis 6 lábú chip. Az esetleg ? Vagy cseréljem ki az összes elektrolitkondenzátort?
001-es kép jobb alsó sarkában van egy ellenállás, első lépésként azt ellenőrizd. Valószínűleg az nem normál ellenállás, hanem biztosíték is egyben (fusible resistor). Ha az jó, akkor az egyenirányító utáni feszültséget ellenőrizd. Képről kicsit úgy tűnik, mintha a bal felső részen lévő dióda forrasztása megrepedt volna, arra is nézz rá nagyítóval.
Nekem is van olyan ATX tápom, amit asztali tápként használok. Ha az 5 V-os ágra rákötök egy 10 ohm 5W-os ellenállást, szépen üzemel. Nélküle csak minimális áramot lehet kivenni belőle. Tehát érdemes lehet terhelni az 5 V-os ágat.
Karácsonyi égősor módosításaSziasztok!Adott egy karácsonyi égősor amit időzíteni szeretnék. A probléma az, hogy minden egyes bekapcsolásnál (áram alá helyezésnél) nagyon zavaró villogással kezd, és csak a 8. gombnyomásra világít folyamatosan (én csak ezt szeretném használni). A kérdés az lenne hogy ki lehet-e iktatni belőle valahogy a többi módot, hogy csak a folyamatos világítás maradjon benne? Teljesen amatőr vagyok ebben a témában ezért lehet hogy buta a kérdésem. Köszi a segítséget!
Tessék elterjedtebb formátumba mellékelni a képeket, mint pl. jpg, ezeket nem tudja mindenki megnyitni (én se).
→ Karácsonyi fényfüzérek topik. Ha nem valami polaritás váltásos trükközéssel vannak vezérelve, akkor azt kellene tudni, hogy AC vagy DC a táplálás, hány V kell a párhuzamosan kötött ágaknak és mennyi az össz fogyasztása az égőknek. Ugyanis a legegyszerűbb a vezérlő kiiktatása és a füzér tápegységgel való táplálása a csak folyamatos fény érdekében.
Igazad van, nálunk is ilyen kaszt rendszer van:
- Ájfón -> Harapott almás manager - Laptop Windóz -> Mezei dógozó - Laptop Linux -> Kocka Én meg talán tudnám konvertálni, de nem akarom ezzel tölteni az időmet.
Tessék.
Idézet: „A kérdés az lenne hogy ki lehet-e iktatni belőle valahogy a többi módot, hogy csak a folyamatos világítás maradjon benne?” Nem . Az nagy valószinűséggel az egy program része amit nem lehet módositani (esetleg ha a gyártó valami rejtett funkciót berakkott akkor talán , de ennek igen kicsi az esélye)
Biztosan megoldható, de konkrét mérések nélkül csak a levegőbe lehet puffogtatni. Milyen jel van a kontroller kimenetein, amikor csak világít a füzér? Ha szerencséd van, akkor folyamatos H vagy L szintet ad. A füzér mekkora feszültségről üzemel? Jól látom, hogy a fázis és a nulla is direkt kikerül a füzér egy-egy vezetékére?
Kezdők ne bütyköljék az ilyesmit, mert életveszélyes (Meg a temetés is drága manapság!).
Nem biztos, hogy számodra is megoldás lehet, de leírom, én hogy csinálnám(tam).
Van egy vez.nélküli csengőm, amelyik tápfesz ráadásakor mindig egy bizonyos dallammal kezd a (talán) 8-ból, de az nekem nem tetszett, csak a 3. Örömóda, amit gombbal léptetve lehetett elérni. Betettem egy 8 lábú PIC-et, amelyik bekapcsoláskor a gomb helyett 3 impulzussal arrébb löki a dallamot. Olyan gyorsan csinálja, hogy nem lehet meghallani a közbülső lépéseket. A program csak pár sor... |
Bejelentkezés
Hirdetés |