Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   328 / 328
(#) Pali79 válasza Régi motoros hozzászólására (») Jan 3, 2025 /
 
Rendes akku van bennük. Az ünnepek alatt volt amiben benne maradt az akku és mivel ezekben vannak olyan rendszerek amik folyamatosan fogyasztanak (pl. GPS nyomkövető) a két hetes leállás alatt lemerülnek annyira, hogy már éppen nem tud elindulni. De évközben is előfordul, hogy a nyári szabik alatt pl. elég sokáig nem mennek és nem mindig jut eszünkbe, hogy levegyük az akku sarut. Ha rá tudunk bikázni, akkor elindul és megy minden gond nélkül.
(#) Régi motoros válasza Pali79 hozzászólására (») Jan 3, 2025 /
 
Akkor meg egy akármilyen akkutöltővel is jobban jársz.
De természetesen a döntés a tiéd.
A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2025
(#) Pali79 válasza Régi motoros hozzászólására (») Jan 3, 2025 /
 
Nem, nem járok jobban. Amikor a melósnak reggel időre az ügyfélnél kell lenni, akkor az autónak mennie kell. Egy töltőnek sok idő kell, hogy toljon annyi szuflát bele, hogy elinduljon. Tehát percek vannak arra, hogy a lemerült akku kérdést megoldjuk.
(#) uniman válasza Pali79 hozzászólására (») Jan 3, 2025 /
 
Talán itt kéne erről elmélkedni: https://www.hobbielektronika.hu/forum/auto-akkumulator-toltese-230v-nelkul
A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2025
(#) Villanymozdony hozzászólása Jan 5, 2025 /
 

LiFePo4 ólomakku helyett autóba

Sziasztok!
A fenti hozzászólásokat olvasva azon gondolkodtam, hogy mennyire lenne elrugaszkodott ötlet LiFePo4 akkut tenni autóba a 166 éves ólomakkumulátor helyett? A töltést úgy oldanám meg, hogy átállítanám a gyári fesszabályozót úgy, hogy a LiFePo4-et csak 90 %-ra töltse. (Ez a régi gépeknél elvileg egy csavarral állítható, ha rezgőnyelves a fesszabályozó.) Ezt azért kellene, nehogy a 100%-ra töltött akkunál megszakító BMS miatt felugró feszültség tönkretegye az autó egyenirányítóját. A BMS -ha szükséges- szintén megszakíthatná egy relével a generátor gerjesztését. Lemerülés esetén a BMS lekapcsol, így nem tud mélykisülésbe menni. Egyedül a 0 fok alatti töltés problémás, meg a tűzveszélyes is talán. Emiatt nem vágtam bele a ladám lítiumosításába.
(#) uniman válasza Villanymozdony hozzászólására (») Jan 5, 2025 /
 
Bemész a boltba és veszel egyet...már ki van találva! Nem kell vele foglalkozni!
Meg mintha nem látnád át az autók generátorának a működését. A töltés csak mellékes tevékenysége, ahhoz csak 5 amper körül szolgáltat, a 90A-s generátor is. A kocsi árammal működő fogyasztói "eszik" a nagyobb áramot.
De ha te "rezgőnyelves" gépjárműbe tennéd, hát hajrá... meg sok pénz legyen kéznél a projekthez!
A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2025
(#) 444Tibi válasza Villanymozdony hozzászólására (») Jan 6, 2025 /
 
Nem tudok állást foglalni, elvileg használható egy az egyben a pb helyet, de nekem vannak fenntartásaim és kétségeim.

A mechanikus fesz.szabályzót lassan el kéne felejteni, 2025-öt írunk és a paraméterei, rövid és hosszútávú stabilitása, megbízhatósága sehol nincs egy normális elektronikushoz.

Kb. mint a Wartburgom. A 3 megszakítóból 3-4 havonta egy letérdelt, a felcsapódó esőtől ez atomstabilan bekövetkezett.
Megcsináltam megszakító nélküli optakapuk+tranyós végfok, érdekes 6 évig autóztam gyújtáshiba nélkül és ha aki megvette, még használja, szerintem még működik.
A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2025
(#) Zoli_bácsi hozzászólása Jan 10, 2025 /
 

Akku cella töltés

Sziasztok!

Építek egy kütyüt, amiben 2db sorba kapcsolt 18650-es cellát terveztem használni. Hozzá szeretnék kapcsolni egy BMS-t, meg egy 2s töltő modult. A kérdésem az lenne, hogy az akku cellákat ugye nem kell leválasztani az áramkörről, ha tölteni szeretném a cellákat? Vagy célszerű egy be/ki kapcsolóval leválasztani a kütyüről, és úgy tölteni a cellákat.

Köszönöm.
(#) uniman válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Jan 10, 2025 /
 
Ha esetleg meg is mutatnád nekünk a "kütyüt, az "áramkört"...
(#) Zoli_bácsi válasza uniman hozzászólására (») Jan 10, 2025 /
 
Nem releváns. Egy áramkör, ami dc 5V-ról üzemel. Áramfelvétele max 4-500mA.
(#) Suba53 válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Jan 10, 2025 /
 
Két db 18650-es cella sorba kötve 8,4V is lehet csurig töltött cellákkal.
Ezért gondolom van mögötte egy 5V-ra állított DC/DC konverter.
Ha nem igény a kütyünek a folyamatos tápellátás, akkor én tennék egy kapcsolót, amivel a töltéskor átkapcsolnám.

Nekem is működik egy hasonló kombinációban egy kis erősítőm, de azt úgy oldottam meg, hogy az akku cellák foglalatban vannak, és amikor tölteni kell, akkor átrakom egy két cellás akku töltőbe. A feszültség szintjét pedig egy kis 2S szint figyelő modulkával ellenőrzöm.

Mondjuk mindig vannak csurig töltött csere cellák, így csak másodpercekre kell nélkülöznie a szuflát a kis erősítőnek.
A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2025
(#) bajtaig válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Jan 12, 2025 /
 
Esetleg egy ilyen?
A hozzászólás módosítva: Jan 12, 2025
(#) uniman válasza bajtaig hozzászólására (») Jan 12, 2025 /
 
"2db sorba kapcsolt 18650" ...ebbe hogy fér bele?
(#) bajtaig válasza uniman hozzászólására (») Jan 12, 2025 /
 
Ugye csak viccelsz?
(#) uniman válasza bajtaig hozzászólására (») Jan 12, 2025 /
 
Nem!: https://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_2639772.html#2639772
Na persze, ha leírtad volna bővebben, hogy pl: ne használj 2 cellát, ha eggyel is meg lehet oldani!...
A hozzászólás módosítva: Jan 12, 2025
(#) bajtaig válasza uniman hozzászólására (») Jan 12, 2025 /
 
Háát, azt gondoltam ez evidens.
(#) Zoli_bácsi hozzászólása Jan 16, 2025 /
 

párban-sorban

Hello.

Mennyire járható űt a következő megoldás:
Adott 4db 18650-es akku. Ebből 2-2 darab párhuzamosan van összekötve, majd a 2 pár egy mással sorosan. Gyakorlatilag egy duplázott soros akku pakk. A töltése 2s töltővel történne, és BMS-el figyelném a cella párokat. De felvetődik a kérdés, mi van, ha a párban lévő (egymással párhuzamosan kapcsölt) akku cellák nem teljesen egyformá feszültségúek, vagy az egyik "öregebb" mint a másik.

Köszönöm.
(#) proli007 válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Jan 16, 2025 / 1
 
Hello! Vagy is 2P2S a cella. Párhuzamos kapcsolásnál a feszültség közös. Tehát az nem lesz eltérő. Maximum a gyengébb cella miatt a két párhuzamos cella kapacitása kisebb lesz, mint a felette v. alatta lévő párhuzamos celláknak. Tehát az összkapacitás a gyengébb párossal megegyező lesz.
A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2025
(#) Tomi94 hozzászólása Kedd, 9:29 /
 

JBL Go akkumulátor hiba (?)

Sziasztok!

Kaptam egy első generációs JBL Go hangszórót, úgy, hogy már töltőre dugva sem sokáig működik, de amíg teszi, addig szól rendben. Ez a legelső változat, tehát akár 10 éves is lehet, valószínűleg túl van a tervezett élettartamon.

Kis hangerőn kb. 10 perc után kikapcsol, nagyobb terhelésre néha azonnal letilt, vagy legalábbis bereccsen a hang, ekkor a bekapcsolásjelző LED-je is pislog. Gondolnám, megnőtt az akku belső ellenállása az elhasználódás miatt, beesik a tápfeszültség.

Szétszedtem, mértem az akku feszültséget: 3,9V. Ez egész jónak hangzik. Bekapcsolást követően lemegy 3,7-re, még az se kevés. A 10 perc utáni letiltás akkor történik, amikor leesik innen 3V körülre a kapocsfeszültsége. Tehát ez alapján is döglöttnek tűnik az akkuja, alig tud már leadni töltést.

De! Kellő pihenőidő (pl. egy nap) után újra felkúszik a feszültség 3,8..3,9V körülre, és akkor megint megy pár percet (töltőn közben nem volt).

Ilyen akkuhiba létezik, vagy akkor mással van a gond? (Melegedést kézzel nem éreztem a mérés közben.)
A hozzászólás módosítva: Kedd, 9:33
(#) Jonni válasza Tomi94 hozzászólására (») Kedd, 9:34 /
 
Idézet:
„Ilyen akkuhiba létezik, vagy akkor mással van a gond?”


Igen , létezik. Ha nincs rajta terhelés valamelyest vissza töltödik (ez a legtöbb akkura jellemző nem csak a lithiumokra) . Ezt leszámítva, egész biztos , hogy cserélni kell az akkut.
(#) HeZ válasza Tomi94 hozzászólására (») Kedd, 11:31 /
 
Tökéletesen leírtad, hogy viselkedik az elöregedett, kapacitásvesztett, cserélendő akkumulátor.
Így halnak meg az akkumulátorok normál használat mellett - ha nem amortizálják le korábban helytelen módokon: gyilkoló töltéssel-kisütéssel-hőmérséklettel.
(#) Tomi94 válasza HeZ hozzászólására (») Kedd, 18:11 /
 
Köszönöm mindkettőtöknek, akkor bátrabban rendelek csereakkut annak reményében, hogy más problémája nincs az eszköznek.


... Van amúgy otthon 18650-es cellám BMS-el, amit végül is belepróbálhatnék ideiglenesen, hogy azzal a bereccsenések megszűnnek-e. Csak nem tudom, mi a harmadik szál, ami kijön az egycellás akkuból. Esetleg hőmérséklet-mérésre tippelnék..?
A hozzászólás módosítva: Kedd, 18:12
(#) 444Tibi válasza Tomi94 hozzászólására (») Kedd, 18:17 /
 
99% hogy az, termisztor.
Lehámozod a cella burkolatát, kioperálod. Megnézed a közöse a + vagy a -, és ugyanígy beépíted az új cellába, zsugorcső vagy varnisszalaggal hozzáfogatod.
(#) Suba53 válasza Tomi94 hozzászólására (») Kedd, 18:23 /
 
Az ilyen egy cellás fóliába csomagolt akkuknál gyakori, hogy egybe van csomagolva egy töltő, védő áramkörrel, ami olyan lapos és keskeny, hogy simán elbújik a csomagolásban. Ez általában csak akkor látszik, ha lebontod róla a fóliát.
Lehet hogy ez is valami hasonló. A csupasz cellának már csak két kivezetése lehet.
(#) uniman válasza Tomi94 hozzászólására (») Kedd, 20:59 /
 
Ez lehet benne: Bővebben: Link
Következő: »»   328 / 328
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem