Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Audiofil, High End Audio
2,5 széles, 7 m hosszú szoba elég egyedi. 10W-os csöveshez min. 90 dB érzékenységű "doboz" illene. Például a régi Heybrook HB1, vagy a későbbi VT Preludiomok. Csak nehéz levadászni a régi, jó, vagy szakszerűen felújított állapotúakat. Mindenevők, jók komolyzenére és rockra is. De számtalan jó 10-20l-es korszerű új hangsugárzó is létezik. Első körben én 100 ezer körüli használt hangsugárzót keresnék. Később lehet továbblépni. Komódot hagy ki.
A hozzászólás módosítva: Csü, 22:02
Idézet: Hely szűkében vagyok, nem nagyon van más opció sajnos. „Komódot hagy ki.”
Nekem is kicsit hosszúkás a szobám, de azért nem annyira mint a tied (3,6x5,2m).
Komód helyett lehet alkalmazni egy fali konzolt is - nekem is ez van készülőben - mert másképp nem nagyon férnék el. Persze ebben az esetben közel kerül a falhoz, így hátsó reflexes doboz nem jöhet szóba, viszont ennek előnye, hogy a Baffle step kompenzációval nem kell foglalkozni, ami ilyen kisebb dobozoknál jól is jön az alacsonyabb frekvenciák szempontjából . . . Nem tudom mekkora a költségvetési kereted, de szerintem is, ahogy már írták, 100e jó magyar forintért használtan már lehet egész jókat kapni, persze attól is függ kinek mi a jó és milyen igényei vannak
A 100 környéke elfogadható nekem is, csak nem vagyok túl járatos még ebben a témában, ezért gondoltam, hogy inkább kérdezek.
Ha visszaolvasol a topicban, láthatod, hogy nüansznyi dolgokon is vérmes viták alakulnak ki. Ezen a szinten szerintem már nagyon az egyéni ízlések és az egyének fülének kvalitásai döntik el, hogy számára mi a kielégítő előadásmód egy rendszertől.
Ezért tanácsolhat itt bárki olyan hangdobozt ami több vélemény szerint is jó, mert annak van esélye, hogy számodra is megfelel. De igazán csak akkor fogod ezt tudni, hogyha hazaviszed és a saját lehallgatókörnyezetedbe a saját rendszered többi tagjával összekötve meghallgatod . . .
A többi egység minősége milyen. Hangforrások lemezjátszó magnó erősítő. Ezek szerint érdemes kevesebbet, vagy többet áldozni rá.
Menj be egy jobb PC boltba és kérdezd meg milyen hangszoroik vannak ( házimozira vagy videojátékokra). . Mindegxik sztereo lesz vagy több. Csak a mélynyomo lesz mono mert a mély tartományban amugy sincs sok jelentösége a sztereonak.
Idézet: Erről van itt szó, semmi többről. „Ezért tanácsolhat itt bárki olyan hangdobozt ami több vélemény szerint is jó, mert annak van esélye, hogy számodra is megfelel.”
Nekem olyan hulye elrendezesu szobam volt, hogy nem tudtam benne sehogy elhelyezni a hangsugarzokat. Ket ev probalkozas utan valtottam fules-re.
Igazabol nem bantam meg, most mar elvezem. A hozzászólás módosítva: Csü, 23:09
Semmi sincs kőbe vésve, csak pont a hangsugárzó van soron. Csak, hogy értsd: ha kaptam volna valakitől egy csúcs lemezjátszót vagy erősítőt, akkor sem vennék hozzá milliókért hangsugárzót és fordítva.
Hmm. Ez is megfontolandó tapasztalat. Köszönöm, hogy megosztottad!
Az érintettek fülei.
A komolyabb koncerteken két hangmérnök van egy a szinpadon a zenészeknek keveri a hangot a másik meg hátul vagy a nézök között a nézöknek. A szinpadon dolgozo ember a saját monitorjaiban vegy a füllhallgatoban hallgatja milyen hangot hova küld. Általában minden zenésznél van legalább egy monitor vagy füllhallgato meg a szinpad 2 oldalán 2 nagy hangfal ( sok hangszoro) ami a közös hangzást adja . Igy ezekre kell kikeverni minden zenésznek az optimumot. Természetesen figyelni kell a zenészeket is akik megegyezett jelekkel mutatják ( pl a füléhez nyul stb) , hogy jo vagy nem az a hang amit hall. A nézök között levö keveröpulton meg természetesen a fö hangrendszerben igyekeznek optimális hangot keverni. Ma ez a technika már annyira fejlett, hogy nyáron egy nagykoncerten (100k nézö), nem is volt keveröpult a nézök között mindent automatikusan és távirányitással oldottak meg. Persze ehhez nagyon pontos zenészek is kellenek, de már van elég computer ami öket is utasitja. Studio munkaItt van egy egészen erdekes filmecske hogyan születtek a hatvanas évek nagy és jo felvételei.Dobok felvétele Ha nem is mindenben, de ma is aktuális lehet, illetve érdekes meghallgatni mit miért csináltak a höskorban. Miért tömték meg a mágnesszalagot ( na nem azért, hogy a vájtfülüek a torzitáson rágodjanak) hanem igy sporoltak meg kompresszorokat és javitottak a jel zaj viszonyon stb. Akit nem érdekel természetesen nem kell megnéznie és tovább rágodhat pl azon miért volt akkor sok fekete lemez csengöbb mint a másik. Mifelénk ilyent nem is mertek nagyon kiprobálni, söt a németek elbuktatták a delinkvenst, ha ugy használja ( modulálja) a szalagot, ahogy a tengerentulon.
Ha fejhallgató, nekem nagyon bejött: AKG K271 MKII. Nyugodt kellemes hangú.
Nagyon is találó a puding próbája az evés mondás, ugyanis nem csak az erősítőkre de a dobozokra is hatványozottan igaz. Ne legyen igazam, de a 2,5x7m-es helyiségben nem nagyon tudok elképzelni rendes zenehallgatást, az 1,5m-es komódra meg hadd ne mondjak semmit... Szerinted, milyen sztereó tér lesz 1,5m-ben? Semmilyen... Azokat a dobozokat legalább 3 méterre el kellene tenni egymástól. A másik eset (7m) akár jó is lehetne, de ahhoz meg akkor nagyon közel fogsz ülni.
A polcsugárzókról már párszor leírtam a véleményem, újra nem írom le mert hátha kimoderálnak, de azok szerintem nem alkalmasak zenehallgatásra, ártól függetlenül se. Pár hónapja hallgattam meg egy Sonus Faber párost, pedig az már közel sem a polcsugárzó kategória, de még az is csak dünnyögött. Ha egy hangszóró mögött nincs rendes doboz, akkor kerülhet az milliókba is, nem fogja tudni sugározni azt ami egyébként benne lenne. Meg kell hallgatni ez a legfontosabb, a másik, hogy dobozból sem kell ahhoz 10 milliós hogy jól szóljon, ahogy erősítőből sem. Egy Flow One végfok ára több mint 3 millió, és félvezetősben hangra veri is az összes többit amit eddig hallottam, de nem cserélném el a a csöves Primalunámért pedig ez árban csak a harmada volt újan.
Volt szerencsem egyszerre tesztelni egy K701-el valamint osszevetni egy Massdrop (Sennheiser) HD 58X Jubilee-vel.
Nekem kicsit olyan dobozszeru volt a hangja, nem zavaroan de erezhetoen (hallhatoan), persze ebben az is kozrejatszhatott, hogy eleve zart fulesrol beszelunk... A K701 nekem sokkal jobban tetszett, cserebe (emlekeim szerint) kb 2x annyiba kerul. Ha ujat vennek a ketto kozul ezt valasztanam. A vegen a HD 58X maradt, de ez talan annak is koszonheto, hogy nem mai darab (meg most is megvan, rongyosra hallgatva) es elegge hozzaszoktam. Bejaratodott a fulem hozza Idézet: "...STUDY MONITORS of the type of the LS3/5a, or the ubiquitous Yamaha NS-10M Pro, are used for listening in the near field. Most often we see them lying on the mixing table or standing right behind it, so that the distance from the sound engineer rarely exceeds 100 cm."„....Szerinted, milyen sztereó tér lesz 1,5m-ben? Semmilyen...” "Nearfield listening is a technique where the speakers are placed close to the listener so that they can hear all the details of the mix without the sound being disturbed by reflections from walls and other surfaces in the room. Nearfield speakers are an essential tool for mixing and mastering engineers and will be found in all the best music studios. (…) The purpose of using nearfield speakers is to create a more accurate soundstage. By placing the speakers closer to the listener, it is easier to control the directivity of the sound and avoid unwanted reflections. This leads to a more accurate representation of the soundstage, which is especially important for critical listening applications such as mixing and mastering...." https://highfidelity.pl/@main-1274&lang=en A hozzászólás módosítva: Pé, 10:46
Valoban minden studioban használnak ilyen “nearfield “ monitort. Sokáig Auraton volt a menö, késöbb jöttek a Yamahák mostanában meg a Genelec a referencia. Persze ezek elsösorban arra szolgálnak, hogy a hangmérnök “belehallgasson” a kiválasztott hangba. Nyilvánvalo, hogy a hangszoro közelsége jelentösen csökkenti a terem hatását és meghallhat olyasmit is amit sem a koncertteremben sem a nagy hangsugárzokban nem biztos, hogy észrevenne. Pl a hegedüs szolistának a laza orája vagy a karperece zörög, vagy valakin “zörgö, sustorgo” ruha van stb.
És természetesen a keverésnél is jo ha több helyen lehet belehallgatni a kevert mixbe.
"Azokat a dobozokat legalább 3 méterre el kellene tenni egymástól."
Emlékeim szerint anno a beállítólemezen is 2,5-3 méter volt ajánlatként...
Remek blabla. Gondolom, kipróbáltad már réges rég. Én igen. Azért írtam azt, amit.
Érdekes volt az ajánlatod! És innentől szubjektíven... Nagyon fárasztó volt az említett hanganyag. Szinre fojtogató hatással. Így nemigazán tudnám megbecsülni az akkori hatását ténylegesen. Mondjuk úgy, sajátos hangkép volt a demón kikeverve. Így meglátogattam a régi kedvencemet (dob, Beatles) What makes Ringo a Great Drummer - Tribute by Sina oldalt és megnyugodtam a hangképet illetően.
"Emlékeim szerint anno a beállítólemezen is 2,5-3 méter volt ajánlatként... "
Eszembe jutott valami... Ha a K1000-ből indulok ki, az nem közvetlen a fülön használatos, és mégis jó sztereója van. Ha ezt kitoljuk, akkor a hangsugárzó távolsága lehet tetszőleges a a fültől. egy megfelelő süketszoba háttérrel, és természetesen fejmagasságú elhelyezéssel. Az általam felvetett lemezajánlat általános felhasználásra vonatkozott! A hozzászólás módosítva: Pé, 13:25
Annyira azért nem blabla, a nearfild az egy régóta létező dolog, de az biztos, hogy nagyobb távolság szélesebb tér.
Kollégám egymás mellé tette a két vidi dobozt, majd berakta közé a fejét. Majd szólt, hogy próbáljam ki. Ultra near field. Túl vagyok én már ezeken, ne nevettessük egymást. A tehénlepény is régóta létező dolog, kb. amióta a tehén.
Tedd fel a dobozaidat egy asztalra, ülj elé, és számolj be róla mit tapasztaltál. Idézet: „Tedd fel a dobozaidat egy asztalra, ülj elé, és számolj be róla mit tapasztaltál.” A két kis dobozom az asztalomon van, 80 centis háromszögben és kapaszkodj a füleidbe, nem mono. Van tere, de mint írtam nagyobb távolság, szélesebb tér.
Persze hogy van. Na de milyen és mekkora? Nálam a dobozok középvonala kb. 3,3m és megkapaszkodás (meg fázistolós térhatásnövelő áramkör) nélkül is egy jó felvétellel kb. 4,5m széles hallható tér van (csövessel). Félvezetős erősítővel csak az a 3,3m van, a többi irányban meg kb. semmi, mint egy vízszintes vonal a két doboz között.
Aztán lehet hogy előbbi az nem igaz, mert volt nálam egy illető, aki kért tőlem egy mérőszalagot hogy ő most leméri ezt a teret. Kérdem, azt meg hogyan? Hát fülre. Lemérte, szerinte nincs 4,5m széles a tér hanem csak 4,2m. Megköszöntem neki hogy "tanulhattam" tőle. Biztos van olyan zenekar amelyik elfér egy 80 centis háromszögben játszani, de szerintem nem sok.
Hát még milyen fáraszto lehetett az ott dolgozoknak. Amit abba 15-20 perces filmbe összehoztak az a studioban napokig hetekig tartott mir ugy szolt minden ahogyan kellett.
igen kipróbáltam. Kb. 20 éven kersztül.
20 m2 területű szoba 1,8m távolság. Jelenleg 44 m2 a helység és 2,4m a hangsugárzók távolsága...
Én másba gondolom a megoldást. Valahogy elmentek a lényeg mellet. Ebben az esetben fokozottan érvényes, hogy a két oldal a füledig ne találkozzon össze. Vagyis a két csatorna el tudjon kellő képen határolódni, mert ez alapvetően befolyásolja a térérzékelést. És amit már valaminek a kapcsán írtam, az a totál csillapított háttér, mert egy kisszobában a monó nem biztos, hogy egy helyről hallatszik. Nem egy helyről hallod, és mégsem sztereó. És ha két csatorna szól ilyen helyzetben, ott igen érdekes térhatás érzékelhető. Szóval kisebb térben szűkebb háromszögben a csillapított helység alapvető.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |