Fórum témák
» Több friss téma |
Ha minden eredeti, és működött ameddig jó volt a relé, akkor csak a relét kell kipiszkálni a bekötésből.
Rövidre kell zárni az áram-tekercsét (pirossal jelöltem), és a két érintkezőjét kivezetni a nyomógombra (zölddel). Alul, ahol a V1 felirat van, nincs a betáp hozzákötve, csak a rajzon nagyon közel van. A hozzászólás módosítva: Dec 15, 2024
Pontosan ezt tettem.
Relé M és L pontját rövidre zártam, innen vittem a nyomógomb által a kondira a feszt, S kimenet helyett, a K pontra. Semmi átkötést nem variáltam. Arra gondoltam, ha pl beégett a relé, esetleg a segédfázis tekercs károsodott?! Kép
Ha akármilyen okból károsodott a motor, akkor nincs olyan kötés amitől megjavul. Nagyon dilettáns megoldás, de ha a főfázis jó, és csak arra adsz feszültséget, akkor kis ügyeskedéssel be is lökheted a motort, hiszen az indító kondi is ennyit tesz. Viszont ha a segédfázis tekercs zárlatos, akkor azon folyhat valamekkora áram.
Berajzoltam, hogy mit kötöttem át. Szerintem egyértelmű.
Csak és kizárólag a relét vettem ki a rendszerből. Zöld vonal jelzi az új kötéseket. (Jobb oldali duma áthúzva) Gyakorlatilag ugy csináltam, ahogy írtad, relé tekercse áthidalva, nyomógomb pedig kondin át kapott delejt. Tekercs zárlat kiméréséhez ki kell kötnöm mindent? (Áthidalók, kondenzátor)
A tekercszárlatot ellenállás méréssel nehéz detektálni.
VIM és Bkrisz tanácsait kövesd, az Ő véleményük meghatározó.
A "Kép" nem jó! Nem egyezik a Te motorod kivezetési pontjaival.
A helyes tekercselrendezés látható a képen és ehhez a nyomógomb bekötése.
Csak bátortalanul merek beleszólni a nagyok dolgába, de nekem a nyomógomb nem tűnik jónak. Annak a rajz szerinti jobb oldalát az N-re kellene kötni szerintem.
Ezt nem jól rajzoltam, mert az U-pontról kell a nyomógombbal megtáplálni a kondenzátort.
A hozzászólás módosítva: Dec 15, 2024
A bekötött vezetékeket nem tudom értékelni, de amit belerajzoltál szerintem is tökéletes eredményt ígér. Ezt a kötést érdemes kipróbálni, így forognia kell (reméljük jó irányba, de ha mégsem, innen már könnyű az irányváltás).
Köszönöm mindenkinek a tanácsokat és hogy foglalkoztatok ezzel a dologgal.
A bekötés jó, más gond lesz. Amit nem írtam, kötözésnél az egyik pontnál a menetes szár eltörött (pedig óvatosan húztam meg). Volt ott több alátét , azokból vettem ki, így volt hely az anyának. Elképzelhető, hogy pl a segédfázis csatlakozásánál is sérült ez a pont (régi motor). Még egyszer nekifutok a héten. Ha jol láttam neten, lehet kapni ilyen bekötő kapcsot.
Az a lehető legrosszabb hozzáállás, amikor abból indulsz ki, hogy így jó és kész. A fotó alapján zavaros a bekötés, szerintem nem is jó, és látok egy további vezetéket is, amit nem tudni micsoda. Célszerű először ezt pontosítani. Ellenőrizni valóban azokra a pontokra hozták-e ki a fő és segédfázis tekercsvégeit, majd a bekötést VIM rajza alapján megcsinálni. Ez sokkal egyszerűbb feladat, mint mondjuk szétszedni a motort.
IMI MA90LB-4N bekötéseSziasztok! Nem értek a villanymotorokhoz ezért kérném a segítségetek. Húsdarálót építek és találtam egy eladó motort aminek a paraméterei megfelelnének nekem. Egyfázisú 1,1kw teljesítményű, 1420as fordulatú startkondenzátoros, indítórelés. Az eladó nem tudja, hogy működik e a helyszínen ki lehetne próbálni ha akarom. Viszont nem tudom hogy mit hova kell kötni. ebben kérném a segítségetek.
Én sem értek hozzá, meg a tekercsek se látszanak, de az oldalára ragasztott kis cetli alapján így kell bekötni (mert feltételezzük, hogy minden gyári rajta).
A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2025
Az nem számít szokatlan körülménynek, hogy az eladó nem tudja működik-e?
Ha kipróbálod, és forog, az ígéretes kezdet, de nem zárja ki minden hibát. Legalább egy lakatfogót vigyél magaddal, és ellenőrizd az áramfelvételt. Imi villanymotorSziasztok, tudná valaki, hogy mik az IMI HZ 21/4 motor paraméterei? A címke nem olvasható. Előre is köszönöm PéterHi, would anyone know what the parameters of the IMI HZ 21/4 engine are, please? The label is not readable. Thank you in advance Petr
Szia.
Még egyszer köszönöm a segítséget és az időtöket! Bocs, hogy nem reagáltam azonnal, ünnepek közbe szóltak. A kötéseket átnéztem, ugyan úgy kötöttem ahogy írtátok. Mivel nem lett jó, elvitte az ügyfél egy nálam sokkal jobb, hozzáértő szakemberhez (tekercselő). Megállapította, hogy a segédfázis leégett. Emiatt nem tudtam forgásra bírni.
Ha bármi le van égve a motorban, akkor azt hiába kötötted be jól.
A segédfázis leégése olyan jelenség amin érdemes elgondolkozni. Ez a tekercs csak akkor kap feszültséget, ameddig nyomod a indítógombot, utána csak "pihen". Ha ennek ellenére leégett, akkor ott gond van indítás körül. Például túl nagy a terhelés (kicsi a motor a feladathoz), esetleg rossz bekötés, sőt a kezelői vandalizmust is érdemes mérlegelni, mert a kézi nyomógombos indításban fontos szerep jut az embernek is.
Szia! Tedd már meg, hogy megméred a tengely magasságát és annak átmérőjét (és megírod), mert abból kiderülhet a teljesítménye. A motor az háromfázisú és a tekercsei 220 voltosak. Így ezt a motort át lehet kötni egyfázisú állandó üzemi kondenzátorosra de a teljesítménye az gyökharmadával kevesebb lesz.
Szia! Szerintem az a relé (mert új fajtának látszik) nem éppen hozzávaló lehetett és ebből kifolyólag már kisebb áramterhelésre behúzott és kapcsolta a kondenzátort a segédfázisra aminek ettől melege és elege lett.
Nekem kézi indítógombos megoldás rémlik, de valóban nem néztem meg az előzményeket, így benne van a tévedés.
Ettől függetlenül, több módon is tönkre lehet tenni egy motort, például a rosszul megválasztott indítórelével is. Általában azt tapasztalom, hogy szó sincs értelmes tervezésről, csak a "szereztem egy 1 kW-os motort, biztosan jó lesz a körfűrészre, mert aki adta azt mondta" elv érvényesül. Ilyenkor pedig jönnek sorba a gondok, hogy kössem be, nem indul rendesen, nem terhelhető, leveri az automatát, stb.
A nyomógombos megoldásnak annyi az előnye, hogy ha túl van terhelve a motor akkor az le fog állni de a relés az nem áll le hanem behúz az áramrelé és így a segédfázis próbálja forgásban tartani a forgórészt ami hosszú távon káros a motornak. Így a használó majd tudni fogja, hogy hol van az a határ amire oda kell figyelni. A relé adatainál a meghúzási/elengedési értékeket kell figyelembe venni, hogy azok megfelelnek e a működtetni kívánt motorhoz. Persze nem neked magyaráznám ezeket, mert Te tudod de hátha más is olvassa akinek válasz lehet a kérdésére.
Alkotó említette a körfűrészt. Sokat dolgoztam ilyen géppel, nem precíziós munkákat, inkább tűzifát vágtam keresztbe. Sokáig 220V-os üzemi kondenzátoros 1500W-os IMI volt rajta, 1420 fordulatú. 72 fogas vídiás lapot használtunk, 300 mm-est. Nem volt módosítás, kb 1:1-ben hajtotta. Úgy gondolom, a nyomógombos megoldás legnagyobb hátránya, ha mondjuk egy hosszabb gerendát vágok, és az elején megfullad, hiába húzom vissza, 10 másodpercek telnek azzal, hogy lerakom az anyagot, odamegyek, és megnyomom. Az üzemi kondenzátoros sem indul valami vagányul, de legalább megpróbálja, ha lehúzom az anyagot, akkor biztosan felpörög.
2,2kW-os 3f motorral folytattuk (mikor lett 3f), ott már kevés volt az 1db 13-as ékszíj (a lap kihasználhatósága érdekében nem lehet túl nagy tárcsa a tengelyen, mert az az asztal feletti rész kiállását korlátozza, cserébe áttértünk 450-as lap használatának a lehetőségére), így a motorteljesítményt is tovább emeltük, illetve vastagabb tengelyt, méretesebb csapágyakat kapott. A szíjméretet 17-re módosítottuk. Legtöbbször az magyar hofer bolt workz..... vídiás lapját használom, nemrég volt kapható potom 3000 HUF-ért. Pedig jó lap, már a hulladékfába rejtett 8-as csavart is vágtam át vele véletlenül. Még mindig működik, bár már érezhetően tompább, mint újkorában. Persze felhasználásfüggő, nyilván szép felületet megfelelő élkialakítású, és adott fordulatszám mellett lehet elvárni adott anyagnál. Tűzifa felfűrészelésénél viszont hosszútávú tapasztalatom, hogy sokkal nagyobb probléma, ha a lapot gyorsan, de kis nyomatékkal hajtom, mert a nagyobb fordulatszámhoz nem feltétlenül tud az átlag felhasználó elegendő teljesítményt mozgósítani. Megsínyli a motor, a felhasználó ideges lesz, ha mégis valami haszon dolgot vágunk, a megfulladás helye meglátszik. Az IMI 1500W-ossal már lehetett dolgozni, szerintem ez alatt már nem nagyon van élet, ha 300+-os lapot akarunk használni, és ennek megfelelő vastagságú fát akarunk elvágni (forgatással 2x annyit, kb 20cm-t). A 3f motor drasztikusan jobb (erre is), mint az 1f. Ha igazán hatékonyan akarunk dolgozni, akkor 4kW.. Szintén tájékoztatás lenne a célom, sok teherautóra való fa összevágásának tapasztalatai alapján.
Nagyon-nagyon-nagyon veszélyes tűzifát, vagy bármilyen megvezetés nélküli fát körfűrésszel vágni úgy, hogy kézzel tologatjuk egy asztalból kiálló korongnak a fát. Csak az utolsó utáni opcióként szabad ilyet csinálni. Az így vágott fa megbillenhet, beszorulhat, a lap megsérülhet, és az általában hiányzó burkolat is növeli a kockázatot. Ha rendelkezésre álla megfelelő teljesítmény (és 3 fázis), az akár hátrány is lehet mert nem tudjuk lefékezni a lapot, ezért valami másnak kell engedni ha baj van.
Viszont láttam már olyan eszközt, ami kétoldali megtámasztást biztosít a fának (mint egy speciális bak), és egy billenő himbán érkezik a fűrésztárcsa. Azaz nem a fa van megvezetve, hanem a tárcsa mozog egy kötött pályán a nagyjából fixen támaszkodó fán keresztül. És teljesen hasonló eredményt várnék egy olyan szerkentyűtől is, ahol a tárcsa fixen áll, és a fát tartó kalodát lehet mozgatni. (Nem terveztem még ilyet, de lenne ötletem hogyan fognék hozzá.)
Bőven van igazságtartalom az állításodban, és tűzifa vágásra a lengőfűrésznél nem igen tudnék én sem jobbat elképzelni. Gyári gépeket is lehet kapni ilyen kivitelben. Azonban egy ilyen géppel nem lehet mondjuk egy gerendából tetőlécet csinálni.
Ha már eleget vágtál, biztonsággal megjósolható az ágfa viselkedése, magyarán lehet tudni, hogyan, milyen pozícióban kell tolni rá a lapra, hogy az ne billenjen be, vagy ékelődjön rá a lapra. Természetesen nem 3cm-re fogjuk a vágástól a fát, hanem legalább 15 cm-re. Ha gerendát vágok, ott van a kezemben a tolófa, és a kifutó oldalon már várják a fát. Ha belegondolsz, a házi gépek döntő többsége ilyen. Én messze vagyok a képességeidtől, ezt sem én csináltam, örököltem Apámtól, de valóban rengeteg fát összevágtunk vele, baleseti helyzet felmerülése nélkül. Volt, hogy több talicska fűrészport toltunk ki alóla. Most 5-12cm-es fenyőágakat vágok vele, jövő télen lesz már talán mivel tüzelni. Ja, én megvan minden ujjunk.
Bátor vagy az biztos, én pallót sem merek keresztben vágni az enyémmel mert volt már hogy kivette a kezemből. Egyik kollégámnak a két első foga bánta a körfűrésszel tűzifa aprítást.
Csakis szalagfűrész, ott a legnagyobb baj ami történhet hogy megmozdul (fordul) tolás közben a rönk és beszorul a lap, esetleg el is szakad. De ha van hozzá egy V alakú tartó egy sínben ami nem engedi mozdulni akkor még ilyen sincs.
Érdekes, ahogy mindenki másképpen viszonyul dolgokhoz. Apám meg tudta volna csinálni a szalagfűrészt is, akár 2, akár 3 kerekes verzióban, de Ő meg attól félt. Egyszer mesélte, hogy az asztalosműhelyben elszakadt egy lap, kifutott a helyéről, és a helyiségben ide-oda szaladgált. Nem sebesült meg senki tőle, de a szalagfűrészt innentől messziről kerülte. Ugyanúgy nem szerette a flexet, nem is vett magának, akkor vette a kezébe, miután vettem neki. A gyárban volt nagy 400-as koronggal karos flex és hidraulikus fűrészgép is.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |