Fórum témák
» Több friss téma |
Ezt ajánlotta gr89 is a 3. hozzászólásban, de végülis nem ez tűnnik a nyerőnek. (Legalábbis eddig.)
Üdv!
Bocsi, nem olvastam végig az egészet, csak átfutottam rajta. Üdv! Tomi
Esetleg ez? Ami a hátránya (szerintem) dupla nyomógomb kell a fényerő növeléshez.(de ezeket együtt kell működtetni.)
Az első osztó a kondit az alapfényerő +0,6V ra tölti Célszerű ide egy nagyságrenddel nagyobb kondit tenni mint a gate-hez,vagy egy stab tápot. ,ha megnyomod a gombot akkor ez gyorsan átmásolódik a fet gate-jére a további töltés innet indul.A dióda megakadályozza hogy ebbe a folyamatba az első kondi,osztó beleszóljon.
Nekem tetszik.
De szerintem sima kapcsolót is használhatnál. A Te ötletedből kiindulva itt egy másik. Ugyanúgy működik, csak nincs nyugalmi fogyasztása.
Annyit módosítanák az enyémen hogy a két nyomógomb helyet egyet alkalmaznék,teljesen felesleges kető.
De a tiéd is tetszik,Sőt talán a sűrű ki be kapcsolást jobban lehetővé teszi,bár itt jön ferci problémája ,az alapfényerő zénerből összerakása (ezt mondjuk nem tudom mekkora gond.)
bár itt jön ferci problémája ,az alapfényerő zénerből összerakása
Ez nem gond, csupán nehéz rajta változtani - próbálj ki egy zeneres verziót meg egy potist és meglátod a különbséget. Vagy: állítsd be potival a neked megfelelő fényerőt, ellenőrizd le müszivel azt a munkapontot, utána keress 2,4-2,7-3,3-3,6 voltos zenerek között ennek megfelelőt. Persze ha egy "találomra" megfelelő fényerő is jó, akkor nem szóltam.
Pont erre a módosításra céloztam.
Zener: Ha esetleg kisebbre van méretezve a Zener-feszültség, akkor tovább kell nyomni a gombot mondjuk fél másodperccel. Az előző verziókban sem kellett akkora pontosság, csak azoknál ugye fogyasztott a Zener, meg a FET is. Ezt pedig kiküszöbölted ezzel a megoldásoddal.
A potit azért hanyagoltam, mert lassabban húz fel. De egyébként igazad van.
Nekem teljesen mindegy, ki hogyan csinálja..
Azt nem értem, mi az, hogy lassabban húz fel? Egyszer be van kapcsolva a cucc tápja, aztán utána az viszonylag stab....- mindegy, nem téma. A zenerehez annyit, hogy pár mérést csináltam, "nonem" fet, 21 wattos izzó... 2,74....2,80 V Ugate potival: 2...4,7 volt az izzón, ez vörösizzástól jól látható fényig. Ezt csak zenerrel nem lehet... akkor már oda le kell osztani nagyobbat. Zenerek: 2,7-es még nudli, 3,3 sok. Zenerek szórása : 3,3-as: 3,31-től 3,35-ig 40 mV szórás, baromi sok. 3,6-os: 3,52-től 3,56-ig 40 mV szórás, szintén.. A 40 mv potinál már látható, mekkora változást okoz. Tehát egy nagyon stabil és pontos fesz kell, alapot tartani - de ez az igénytől függ. Részemről ennyi, tanulságként.
CSAK 60mV az egész tartomány?! :eek2: Akkor nagyon el vagyok tájolódva. Azt hittem, 1-2V lesz. Át kéne néznem a FET-ek karakterisztikáját.
A lassabb felhúzást azért írtam, mert a felső ellenálláson átfolyó áram egy része az alsóra jut, nem a kondiba. Igaz, a Zenerrel sem sokkal gyorsabb. De 60mV-ra tényleg selejt ötlet a Zener. Ezt benéztem. Nem fog túl gyorsan szivárogni a töltés? Mi lenne, ha "source-követővé" tennénk? Úgy már 4.74...7.5V-ot fogna át. Az izzó növekvő ellenállása még stabilizálna is (bár, nem mintha kéne).
Source-követő nem oké.. az izzóra nem jutna pl. 7-8 voltnál több és állandóan izzadna a fet... 4..5V x amper. Ide kellene 17-18 volt Ut, hogy maradjon 12 volt, de akkor is melegszik mindig.
A karakterisztika pedig?... hasonló szituban egy tranyó "b-e" fesz pl. 0,80...0,85 volt lenne ( tipusfüggő, nem vita...), tehát nem csoda. Szóval: a tényleges kivitel a felhasználó igényeitől függ, mennyi a tolarencia...
Ja, akkor a 4.7V nem elég arra, hogy virítson. Persze, hiszen 12V-os az izzó.
Mi a véleményed a szivárgó áramról? 60mV szerintem könnyen lecsúszik miatta. (De ez csak tipp.)
Ha pl. 5 V gate kell neki 2 amperhez (Uds már 0,xx V), akkor 17 volt táp kellene... fet függő, nem biztos, hogy a kolléga hozzáférne 2..3 voltos Ug-s fethez, de akkor is 14...15 volt kell; de erről kár meditálni - a 12 volt kötött.
A 60 mV téma pedig olyan, hogy meg kell nézni és tapasztalni ezt Krisztonnak, hogy mit jelent és látja akkor, hogy egyszerűen nehéz megoldani. Vagy csak erre/ezért áramgenerátort is betervez vagy egy precíz feszstabot rak be...és akkor alapon stabil lesz. Ha pedig ez már bonyolult, akkor összerakja egy 2,4-es zenerből és és egy válogatott soros schottkyból a nála lévő fethez megfelelőt, aztán oda áll be, ahol annak tetszik. Ebben az esetben lehet, hogy még nem izzik a szál, vagy már világít pl. 3...4 volttal, ez kompromisszumos tészta - a legolcsóbb és akkor nincs túllihegve. Lehet, hogy nem is kényes annyira az egész világítás-alkalmazás....
szevasztok
én a szebályozóáramkörre 2 megoldást látok: 1. ugye alap hogy PWM (itt rgyszerűen a tuningos szabályzást is meg lehet oldani TL494 0% - 100% ---> 0 - ~3,5V os tartoányban lineárisan szabályoz.. zúgásra pedig egy LC szűrő kellene sztem, esetleg egy szingli L..) 2. pedig egy buck konverter! ha jól olvastam 24V-os táp , és 12V os az izzó.. (maximnak vannak jó kicsi IC-i olyan kell amin van feszvisszacsatolás a kimenetről, és akkor itt is megoldható a tuningolás, viszont ebbe kell induktivitást méretezni! de zúgni azt tuti nem fog.) ja ezekközül akármelyiket választanád biztosan kisebb lenne, mint egy áteresztős szabályzó (a hűtés mérete miatt, alapból minimum 20W ot elfűt! kis bordával 2 perc alatt tojást lehetne sütni rajta) milyen áram-fényegrő görbéje van egy izzónak? én valamilyen enyhén exponenciálisra tipelek, ennek ismeretében kellene szabályozgatni..
Már régen nem erről van szó... ha figyelmesen elolvasod a kívánalmakat, akkor tehetsz fel konkrét megoldást is Krisztonnak, nem eszmefuttatást.
Csak összefoglalom: véletlenszerűen alap-fényerőről (?) automatikus felfuttatás max fényerőig kb. 5 sec alatt, vagy közbülső (bárhol) fényerő beállítás nyomógombbal, tartás, gyors lekapcs.... oleg53: Pár mérést csináltam a hecc kedvéért, 12V 21W izzóval..: ( Ugate) 2SK2232 : 1,7...1,8 volt alap, maxhoz 2,1 volt, BUZ71 : 4,2...4,3 volt " , " 6 volt, IRF530 : 4,3...4,4 volt " , " 5,1 volt. Ezek mind cca. 15-17 amperes típusok.
bocs egy hétig távolvoltam, most csak gyorsan átfutottam a topikot..
majd ha lesz időm este, akkor körbelesek maximáknál buck ügyben, meg gondolkozom a trükkös szabályzásról is... eddig úgy jött le nekem hogy: on -> kicsit pislákol. nyomod a gombot -> egyre jobban világít egy másik gombbal pedig megint visszaáll pislákolásra.. de mi van, ha beállítod a fényerőt kikapcsolod az áramkört és vissza? ekkor mit kell csinálnia? pislákolni,vagy az előző fényerővel világítani? csá
Olvasd végig az elejétől.. nem az én témám.
A táp 12 volt egyébként ( 1. hsz).
He-he... az elsőre...
Csak értekeztünk oleggel... a többi nem érdekes..
Igen, bocsánatot kérek, nem szóltam hozzá a témá(m)hoz, de képben vagyok, hogy mik a fejlemények!
Nagyon jó úton jártok a megoldáshoz! Nekem tetszenek az ötletek. De csak nekem tűnik úgy, hogy az egyszerűnek tűnő RC és esetleg Zeneres megoldások valójában tök bonyolúltak? Mármint a behangolásuk. Én benne vagyok vmi komolyabb tehnikában is, vmi IC-vel, digit potméterrel ha az megbízhatóbb és működőképes. Most egyébként megrendeltem ezt kiindulásnak: http://www.hestore.hu/termek_10021453.html Kipróbálom mennyire működik és hogyan lehetne "felfejleszteni". De amúgy a felhasználó már hajlik a potis (jóval egyszerűbb fényszabályzás)megoldás felé.
Egyébként, hogy tudjátok, h ez mihez kell:
Ez egy vadászlámpa kiegészítője lesz. (remélem ez nem csökkenti a segítőkedvet ) A lényeg az, hogy nem tudni mikor milyen messze lesz a vad. És ha közel van és nagy fényerővel kezd, akkor megijjed és elfut, ezért kell a folyamatosan növekvő fény és annak maximálhatósága. És az, hogy ne rezegjen. Ezért is van a max 1-2 perc (inkább csak ), mert ennyi elég a ... találathoz A puskát meg ugye erősen kell tartani, az egészre kevés idő van, ezért nem célszerű ha két ujj elmegy a poti csavargatására,nem beszélve arról, h mozog közben a kéz, a távcsőben meg a célpont, ezért lenne jó a nyomógombos megoldás.
A jobb ( gazdagabb) vadászok lencsés infraledet használnak mindenfajta elektronikus cicoma nélkül.. kb. 5...8000 Ft./db., hozzá az éjjellátó távcső ( ami drága)... - aztán a vad semmit sem lát belőle.
Világos a source-követő hibája, egyértelműen alkalmatlan.
Nem lenne jobb egy műveleti erősítővel nyitni a FET-et, vagy akár bipoláris tranzisztort úgy, hogy az izzó feszültsége (vagy árama) a kívánt érték legyen? A kívánt érték meg az előző megoldások szerint állna elő egy nagy kondin. Nem lenne bonyolult, és ugyanakkor nem kéne centizgetni a nyitófeszültséggel, meg a millivoltos változásokkal.
Üdv Mindenki!
Megépítettem ezt a kapcsolást. http://bsselektronika.hu/index.php?id=255 Oszcilloszkópon nagyon szépen látszott a működése. Minden jónak tűnt, de mikor összekötöttem a lámpával akkor elég gyengécske volt a fényereje. Cserébe a tranyó baromira izzadt. 6V-os akkuról ment, és egy 35W-os izzót kellene meghajtani. Van valakinek valami ötlete, hogy lehetne nagyobb fényerőt összehozni? Előre is köszi.
Az a darlington tranyó 4 amperes.
Az égőd 6V35W,6 amper kellene neki,hogy leadja a max teljesítményét. 6V-on21W-os égő dukál az áramkörödhöz. De 6V-on nem fog max teljesítményt adni a 6V-os égőnek. Valamiből az áramkörnek is működnie kell...8-9V-on már működne rendesen 6V-os ízzóval.
Ajánlom figyelmedbe. De mielőtt megépítenéd megéri (sőt ajánlott) elolvasni az egész témát
|
Bejelentkezés
Hirdetés |