Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Death of Zen (DoZ) 20W-os A osztályú erősítő
Témaindító: vendelkiraly, idő: Dec 17, 2007
Témakörök:
Igen, a kettő ugyan azt jelenti. Ma is hallgattam az erősítőt és volt egy-két szám amikor a DoZ-t hallottam szebben szólni, és pont a középtartomány miatt volt szebb. Tehát nem tudom melyik szól szebben, az egyik ezért, a másik azért.
Az én célom az hogy jobb hangminőségű erősítőt építsek mint a jelenlegi. A DoZ volt az első lépés az álmaim felé, és szerintem még nagyon sok van hátra. De az is lehet hogy éppen a következő lesz az igazi, nem tudni. A lényeg hogy egy határon túl már nem lesznek drasztikus hangzásbeli különbségek, ezt a (meglévő)műsorforrás és a hangsugárzó erősen lekorlátozza. Építeni építeni építeni kell. Pákára fel!
...és Alkotónak is.
szeretném azt hinni,h az A-osztály eredendően magasabbrendű kapcsolástechnikát jelent a jobb hangminőség okán.de erről eddig nem tudtam egyértelműen meggyőződni.régebben azon az állásponton voltam,h a tiszta A-osztály szebben szól.különben nem lenne létjogosultsága.de ezt,és más topikokat olvasgatva ebben már nem vagyok annyira biztos,ergo kissé ellentmondásba kerülök magammal.emiatt is tervezném a megépítést.ezzel a"néha ez a gép szól jobban,máskor meg amaz"-szindrómával én is nagyon sokszor szembesültem már.egy igazán jó A-osztályú erősítő tisztább,transzparensebb és részletezőbb hangot produkálhat,mint a"hasonszőrű"kapcsolások,és ez a hatás éppen a középtartományban lehet a legszembetűnőbb.szumma-szummárum:ki kell próbálni.
Csak részben címezted nekem, és mint képzetlen autodidakta, kicsit félve is válaszolok (mert a nagyok majd jól megfikázzák), de azért elmondom.
Igazából kevés műszakilag értelmetlenebb dolog van mint az A-osztályú erősítő. Csak azért lett egyáltalán kipróbálva, mert ez hasonlít pontosan a csöves erősítők munkaponti elméletéhez. Akkoriban még elég egysíkúan gondolkodtak a konstruktőrök. Viszont igen gyorsan kiderült, hogy vannak egészen más, sokkal takarékosabb módszerek is, amik aztán sec-pec kiszorították. De ugye még mindig itt van, és nem értjük miért (azért nem sok van, ne aggódj). Ennek azaz oka, hogy ennél a konstrukció fajtánál, gyakorlatilag nincs "nullátmeneti" probléma (mivel egyetlen munkaegyenes közepén van a munkapont, így gyakorlatilag bármilyen jelalak torzításmentesen erősíthető). Más beállításoknál a pozitív periódusnak is megvan a maga alkatrészcsoportja, és van egy másik csoport a negatív periódusnak is. Viszont amikor a kettő átvált, ott mindig van egy kis huncutság. No ez nincs az A osztálynak. De ennek ára van, súlyos ára.) A meghallgatástól nincs jobb módszer. Arra kell vigyázni, mit és mivel hasonlítasz össze, és hogy helyes következtetéseket vonj le a hallottakból. Alkotó
En pedig neked valaszolok Alkoto, de felre ne ertsd, nem "fikazas" akar lenni
En ugy gondolom, hogy nem azert alakultak ki a tranyos A osztalyu erositok merthogy a csovesek is A osztalyban dolgoznak es a konstruktorok egysikuan gondolkodtak. A csoveseknel is hasznaltak az AB es B osztalyu beallitast (inkabb AB-t) mielott a tranziszotork megjelentek volna. Az A osztaly szerintem pontosan azert alakult ki a felvezetos technikaban is mert nincs nullatmeneti torzitas ami a B osztalynal fennall. Azonban az AB osztalyu erositok pont ezt a nullatmeneti torzitast probaljak minimalizalni, eltuntetni es szerintem sikerrel. Azonban az A osztalyu erositok legalabb 2 fele csoportjat erdemes lenne megkulonboztetni mielott folytatnank az agymenest: 1. SE (Single Ended) erositok ahol elvileg valoban egyetlen erositoelem munkaegyenesenek a kozepere (vagy legalabbis a leglinearisabb reszere) erdemes a munkapontot beloni. En ebbe a csoportba sorolnam pl. az A osztalyu JLH-t, DoZ-t, de ez nem ennyire egyertelmu mert ott PP szeru(!!!) modban dolgozik a 2 vegtranyo. Errol sok vita is van a neten hogy SE v. PP erositorol van szo. En inkabb SE erositonek mondanam aminek dinamikus munkaellenallasa van ami noveli a hatasfokot. 2. PP (Push-Pull) erositok ahol altalaban komplementer v. kvazi-komplementer felvezetok vegzik az aramerositest a vegerositok vegen. Ez utobbi csoportba tartozo erositok beallithatok B, AB vagy A osztalyba is, mig az elso csoportba tartozok (SE erositok) nem allithatok be mas osztalyba csak A osztalyba. A ketfele kapcsolastechnika kozott alapveto kulonbsegek vannak. Epp ezert, hogy ha A osztalyrol van szo akkor en inkabb az SE jellegu erositoket reszesitenem elonyben ... ezert is epitettem meg a JLH-t. Az mar mas kerdes, hogy egy jol megepitett BA osztalyu PP erosito hangja nekem megis jobban tetszett ... Mindenesetre abban teljes mertekben egyetertunk, hogy a meghallagats a legjobb modszer arra, hogy eldontsuk nekunk melyik erosito tetszik jobban. Illetve nyilvan az idonktol, penztarcanktol, stb. stb. is fuggeni fog, hogy melyik erosito lesz az ami ar/hasznalati ertek arányban a legjobb lesz nekunk.
Örülök, hogy egyetértés van. A lényeg a nullátmenetben van, amit ki így, ki úgy próbál megoldani.
Alkotó
En reszemrol nem a nullatmenetre helyeznem a hangsulyt. Ketsegtelen, hogy azt elvileg erdemes jol (pontosan) beloni az AB osztalyu erositoknel, hogy ne okozzon gondot, de ami fontosabb szerintem az a szubjektiv megiteles fuggetlenul az osztalytol. Magyarul az lenne az igazi, ha mindenki ugy tudna valogatni az erositok kozul, hogy eloszor meghallgatja oket nem is tudvan, hogy azok milyen erositok es azt epitene meg maganak ami a legjobban tetszik ismerve, hogy kb. mekkora anyagi es ido befektetessel jar az erosito megepitese. Ez a folyamat persze szinte sosem lehetseges, ezert probalkozunk kulonbozo DIY erositokkel
Sziasztok!
kimarattam a nyákot,egész jó lett.Holnap kifurkálom,és pakolom is bele az alkatrészeket.Mivel találltam két szép nagy bordát(remélem a hűtéssel nem lesz gond),és csak 2x18V-os trafóm van otthon,~46V-ról fog menni,a nyugalmi áramot még nem tudom,mennyi lesz,attól függ,hogy bírják a tranyók...jó lenne 1,7---2A-re beállítani Mint már írtam,nem lesz bedobozolva,mono lesz,nem kap 7e-ft-os toroidot....mert sajna erre most nincs pénzem(drágák a csövek) De a hangjára már nagyon kiváncsi vagyok,ha minden jól megy,holnap délelőtt már a DoZ-t fogom hallgatni. Kedden be is viszem szakkörre(a suliba),és bemérjük szkópon is.
Csak ügyesen! Majd összespórolod a második csatornára valót is! Tudod megszállott hobbielektronikás kenyéren és vízen él, csak hogy tudjon alkatrészt venni. :nevetes1:
Sziasztok!Kész van a DoZ
A hangja.....teccik,szerintem szépen szól,tényleg hasonlít a JLH-hoz. A trafóról igazatok volt,a fesz leesik 42-45V-ra. Először 44Von próbálltam 1,7A-el.......iszonyatosan fűtött a két borda,a tranyók kb 70C-osak lehettek. Megnéztem a 2N3055 adatlapját,200C,jó,mondom akkor adjunk neki,feltekertem a nyugalmi áramot 2,4A-re(42V).Jó,akkor nézzük,milyen melegek a végtranyók,odakentem egy kis ny.lat a tranyóra--->sistergett.Szólni szépen szólt,csak az egész borda 95C körül lehetett,a tranyók meg...legalább 110.Szerintem beállítom olyan 1,9...2A-re,ekkor még 100C alatt van a két 2N3055 Kiváncsi leszek,hány Wattot ad le,elvileg kedden sikerül bevinnem a suliba,és bemérjük. Kiváncsiságból megnézem 42V 2,4A-en is.....szerintetek?
Ricsi,te nem erősítőt csináltál,hanem...fűtőtestet.bár ilyenkor jól jön.csak kibírja a mérést. két és fél amperrel durván 200W-ot kajál.hmm...
Én kipróbáltam 3,5 Amp nyugalmival, akkor képzeld el hogy fűtött? Most már becipeltem a műhelyből a lakásba,jól jön a meleg!
Az több mint 120W....az nagyon nagyon durva Aszittem,csak én vagyok ilyen okos,hogy feltekerem 2,5A,re.De végülis ha a hűtés meg van oldva,miért ne.Nekem a BD-k csak langyosak,és mindenhol 1W-os ellenállás van,kivéve a két 100ohmot,az 5W-os,az ellenállások is hidegek. Mit tudhat vajon a 4db MJ tranyóval szép nagy bordán? Vízhűtéssel,pl 4-5A nyugalmival...fűtené az egész házat,a bordát meg rá lehetne kötni a központi fűtésre .
Azért csak finoman azzal az árammal! Próbálkozni lehet, de , a leírt hőmérsékletekből ítélve nem túl nagy hűtőbordáid vannak.
Ja és attól még hogy 200°C van írva az adatlapján nem hinném hogy örül a 100°C-nak. Ha tudsz tegyél fel képet róla, had lássuk az alkaotást mi is. Egyébként gratulálok! Milyen suliba is jársz?
A Bolyai János Műsz. SZk-be járok (Pesten).Esetleg Te is?
Majd rakok fel képeket.
Hát igen én voltam olyan elvetemült hogy megtegyem ezt a kisérletet. Az első DoZ nál igen csak jó nagy méretűek a bordák tehát így voltam olyan bátor feltekerni a nyugalmit! Bár közben mértem a tranzisztorokon a hőt,ezek 90c körül voltak a bordák mintegy 55-60 c re mentek föl .Kb egy órai járatásnál.Semmi gond nélkül birta ezt a beállítát ,csak annyi történt hogy jobban fűtött benne minden a100 ohmos ellenálások nekem csak két Wattosak ezek is birták.A BD en meg Pc tábból kibelezett hűtő van , ez is birta ezzel . Tehát ennyi , én a hangzásában semmit sem vettem észre a megemelt nyugalmival? De te ezeket az adatokat mérted? vagy csak megitélés volt ,azt a 70c- 110c fokokat. Most a közeljövőben fogok még ezzel a kapcsolással kisérletezni , valószinű csak a puszta kiváncsiságból? Meghát természetesen a méresek szempontjából is. A pararel megoldásokat kifogom próbálni 4, esetleg 8 vég tranzisztorral?Természetesen megfelelő hűtéssel , megfelelő táppal , és ehhez megfelelő alkatelemekkel. Majd lessz valami ha más nem akkor füst!
Csak kb.-ra írtam,2,4A-nél forrt a vízcsepp a tranyón,a bordán már nem,most 1,9-re lőttem be,és népphogy nem forr a....a tranyók olyan 85C-osak lehetnek kb.
Elvileg magasabb nyugalmival több watt jön ki,nem?
Hát a több vatt itt ennél nem a beállított nyugalmi áramtól függ? De a 22. oldalon megtalálod a teljesítmény táblázatot!Milyen tápfesz ,mennyi ohm,mekkora teljesítmény .Ha van egy kis időd akkor javaslom olvasd végig ezt a topikot,sokmindenre fény derül az itt elhangzottakból erre a kis DoZ ra. Nem sok oldal gyorsan végig futsz rajt,mielőtt nekikezdtem én is így tettem.Ja viszont ha több wattot akarsz kicsalni ebből akkor , lehet gondolkozni a pararel megoldáson? Nagyobb Amp nagyobb hűtő STB.
Idézet: „Elvileg magasabb nyugalmival több watt jön ki,nem?” Csak akkor, ha a tápfeszültség is elegendő a nagyobb kimenő teljesítményhez.
Ez az erősítő mennyire érzékeny a végtranyókra?Nekem 3055-ös tranyóval van a rajzom,de lenne itthon sokkal erősebb MJ11015 tranyóm is bele.Nem tudom,hogy ezt a darlingtont szeretné-e átalakítás nélkül.Vagy régebbi KD tranzisztorokkal (KD605) mit művelne?.Vagy ezt csak kísérleti módszerrel lehet meghatározni?
Idézet: „Vagy ezt csak kísérleti módszerrel lehet meghatározni?” Fején találtad a szeget. Én eddig 2N3055-tel és MJ15003-mal építettem meg. És sok eltérést nem tapasztaltam a kettő között, de sok A osztályú erősítős fórumot olvasva, az MJ tranyóval szebbnek hallották az erősítőket, bár volt ellenvélemény is. Ha igazán jó tranzisztort akarsz, akkor vegyél MJL4281-et. Rod Elliott szerint ez a legjobb választás ehhez a kapcsoláshoz. "csupán" 1600Ft darabja itt Pesten a HQ elektronikában. :wilting: Szerintem próbálkozz azzal amit találsz otthon és ha nem tetszik, akkor még ráérsz buxát nyitogatni. A Darlingtonnal nem tudom mi a helyzet, de szerintem az nem biztos, hogy jó ide, azokat nem szokták csak úgy berakni egy sima tranyó helyettesítésére. De majd a többiek erre biztos tudnak válaszolni.
Sziasztok.
Megszólalt az erősítőm Az első benyomásom, hogy meglepően hangosan szól. Egy gagyi DVD-re kötöttem rá amiben egy audio CD-t inditottam el. A tápáramot egy régi erősítőről vettem le. 45 volt. Egy 4 ohmos Videoton 30W-os 3 utas (20centis mély) hangfalon szólaltattam meg. A hangját sajnos nem sokáig tudtam élvezni, mert ahogy állítottam a potit megszaladt a kezem, és kipukkantak a BD tranyók. Pedig biztositék is volt 2 Amperes. Az is kiment. Gyors tranyócsere, aztán hallgattam tovább.. Sajnos valószínű hogy a hűtőborda kicsi mert 1,5-1,8 amperral pár perc használat után elszállt megint, de már nincs több BD-m. Túlmelegedett valószínű, mert nagyon forró égett szaga volt a hűtőbordának. Na mind1.. A következő 2N tranyókkal készül el kellő hűtéssel. Szóval a hangja. Nagyon szép közepek voltak, a mélyek is szépek (lágyak), de lehetne kicsit több. A magasak viszont nem voltak kellően csilingelőek. Gondolom a kicsatoló kondi miatt lehet ez a hangzáskép. Vagy miért? Hogyan lehetne ezeken javítani? Teszek fel mindjárt képet, hátha valakinek véleménye. Mindenesetre örülök hogy szól Biztos hogy meg fogom építeni a végleges verziót. (Ja, és az egyik potit 50K-ra kell cserélnem mert iszonyat érzékeny a 100K-s)
Szia : Nos a nyugalmi áram beállító potit cseréld 50 k ra .A hűtésre nagyon figyelj ,vagy a kisérletezésnél csak kevesebb nyugalmi áramot állítsbe, 1,0-1.2 . szerintem akkor talánn kevesebb tranzisztort teszel a kukába! ez sem mellékes. Ha viszont nincs megfelelő méretű hűtőfelületed akkor tegyél rá addig egy / ventit , PL egy pc tápból/ A kicsatolókondival párhuzamosan köss egy 2-10 mikrós valaminő kondit , itt csak az a lényeg hogy ne legyen elkó!S ekkor az erősítődnek jobblessz a magas átvitele . Üdv: CIROKL Ha valami nem tiszta akkor nyugottan írj és a fiúk segíteni fognak.
Az árambeállító potmétert kicserélheted 50k-ra, de vigyázz vele. Max ellenállásról indítsd visszafelé. Ha teheted vegyél helitrimmert. Az orsós menet lehetővé teszi a pontos finom beállítást.
Örülök, hogy megszólalt. A tanulópénzt néha meg kell fizetni. A BD-k helyett inkább 2N3055-öt használj, vagy MJ15003-at. Ezeknek a hűtése kissé macerás, de ha más megoldásod nincs, átmenetileg használj PC ventillátorokat. Én is azt használtam a próbaverziónál és nagyon jól bevált.
Hát hogy mennyire hangos az relatív. Azt írtad, hogy 30W-os hangszóród van. Ezt az erősítőt, már több hangszóróval is kipróbáltam, a hangerővel sosem volt gond. Nálam most egy Magnat 80W-os hangszórópár van rákötve, de még sosem vettem észre, hogy kevés lenne az erősítő. Igazából minőségi zenét nem is szoktam hangosan hallgatni, ezért a teljesítmény nekem nem számít.
A képek között találsz teljesítménytáblázatot viszonyításnak jó. A hangja sokat változhat tranzisztorcsere után is. A kicsatoló kondenzátorral párhuzamossan köss 2-10uf os MKP,MKT,fólia, vagy olajpapír kondenzátort. Ez is javíthat a hangon. A sok kísérletezés meghozza gyümölcsét. Várjuk a képeket!
Szóval itt a szerkezet... Első próba után megtapasztaltam, hogy nevetségesen kicsi a hűtőborda. Úgy terveztem hogy bekötöm a ventit is, de inkább nézek valami óriás hűtőbordát, és a tranyókat 2n3055-re cserélem. Van néhány ötletem még a javításra.
A kicsatoló kondira ahogy írtátok kötni fogok egy MKP-t.. ..de ugye a kicsatoló nem baj ha elkó? A bemenetnél az 1µF es kondi is MKP legyen? Mert most elko ez is.. Gondolom a kondik is jelentősen befolyásolják a hangot. Igy elsőre úgy érzem, hogy ebben az erősítőben bőven van annyi hogy odavágja az Orion SE1025B-met, ha kellően felfejlesztem. Köszönöm a tanácsokat, és a segítségeteket. Azon töröm a fejem, hogy kellene valamiféle hangerőállítási lehetőség, vagy egy egyszerűbb hangerő-hangszínszabályozó a cucc elé. Valaki csinált már ilyet?
Hat bizony az a hutoborda amit ratettel a lepkef**g kategorianal es kevesebb Meg egyetlen vegtranyonak sem eleg sajnos szerintem ventis hutessel sem. Brutalisabb meretekben gondolkodj
A kicsatolo legyen elko, mert ha nem elkobol akarnad osszerakni a jo par 1000µF-ot, akkor a gatyadat is rafizeted a kondikra. Egyebkent erdemes lehet mondjuk jo minosegu kondikbol 2-3-4db-ot parhuzamosan kotni (pl. 4ohmos terheleshez szerintem elegendo 3db 2200µF-ot parhuzamosan kotni + az emlitett 2-10µF folia kondi (ha nagyon akarod). A bemeneten levo kondinak vmi jo minosegu folia kondit valassz.
Szia!
Ha jól látom saját tervezésű panelt készítettél. A BD139-es tranzisztorokra csavarozz TO220-as tokozású tranyóhoz való hűtőbordát, (vagy kis aluminiumlemezeket). Boltokba árúlnak ilyeneket. Sajnos ezek a tranzisztorok is melegszenek, és nemárt rájuk a hűtőborda. Ha jól látom kicsatoló kondenzátornak egy 2200µF-os elkót használsz. 4-ohmra akár elég is lehet, de inkább lamalas ajánlását venném figyelembe és ide nyugodtan tehetsz nagyobb feszültségértékűt (63V) is ha megteheted. Nos igen ezt a hűtőbordát itt elfelejtheted. Nézd meg pl: CIROKL hűtőbordáit, vagy az én erősítőmön lévőeket. Annál kisebbet ne használj. Vagy csak ventillátoros megoldással. Vagy vegyél vissza az áramból. Sok sikert a további építéshez! Ha még van kérdésed csak nyugodtan írj.
Valóban, ezzel a pc hűtőbordával sajnos ennél az erősítőnél nagyon csekély az üzemszerű használat feltétele! Ha netalánn rászánod magad a végleges erősítő kialakitására akkor valami félelmetes méretekben gondolkozz ? Van már itt a topikban egy pár foto ezekről a megoldásokról.Ahogyan figyelem a kicsatoló kondidat a feltett képeken,a 2200uf helyett nyugottan tehetsz PL4700uf ,Ja és legalább 63voltos legyen min.A bemenetre is az elkó helyett tegyél , úgy ahogyan a lamalas kolléga is javasolta MKP,MKT, fólia kondit . A hangerő szabályzás az nem árt , ha csak egy olyan készülékről akarod használni amibenn gyárilag nincs erre lehetőség a kimenet szabályozására!Szerintem viszont ezt az erősítőt , ennek a hangzásvilágát elrontani nem igen kellene úgynevezett hangszinszabályozó elemekkel?De ez csak nekem a személyes véleményem természetesen ha te úgy ítéled meg hogy erre szügség lehet akkor ugy csinálod ahogyan neked tetszik? Még valami én is kiszúrtam hogy amit építettél az valami más panel ,mint az általunk eddig felhasznált panel ez saját tervezés? Szerintem ha publikus akkor tedd be a topikba szivesen fogjuk venni? A BD 139 es trranyókra is kell némi hűtés , ezt már a vendelkiraly is leírta .Ezt egyszerüenn egy kiszuperált PC tápból kilehet termelni , ez a méret már jó erre a célra. Üdv: CIROKL
|
Bejelentkezés
Hirdetés |