Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » TDA7294 végerősítő
 
Témaindító: Dióda, idő: Ápr 17, 2006
Lapozás: OK   62 / 608
(#) hapro válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 28, 2009 /
 
Ok. nem voltam tisztába a rövidítéssel.
(#) ptesza válasza Amarton hozzászólására (») Jan 28, 2009 /
 
Tehát amikor kiszállok az autómból ,és az ajtóért nyúlok akkor 2000-4000v csíp meg?
(#) Amarton válasza ptesza hozzászólására (») Jan 28, 2009 /
 
Valamikor több is.
A levegő átütési szilárdsága 10 ezer V / cm.
Ha átüti az 1 cm-es távot, akkor 10000V sül ki.
Azért nem káros, mert annyira rövid ideig tart, hogy az áram nem okoz benned kárt.
Azért írtam 2000-4000V-ot, mert az alkatrészek általában e között vannak védve, de valamikor nagyobb fesz éri őket.
ESD pisztollyal lehet tesztelni, hogy egy alkatrész mennyit bír.
(#) ptesza válasza Amarton hozzászólására (») Jan 28, 2009 /
 
Hát eléggé utálom ,ezt a csípést. Már be vagyok készülve. :ijedt:
(#) Amarton válasza ptesza hozzászólására (») Jan 28, 2009 /
 
Ha fogod az ajtó fém részét, miközben lerakod a földre a lábad, akkor szépen kisülsz és nem fog megcsapni.
De ne off-oljunk tovább.
(#) otisz hozzászólása Jan 28, 2009 /
 
hali! hidalt tda7294-est nem lehet feldobni valami tranyókkal?a nagyobb teljesítmény érdekében?ha vkinek van valami jó, működőképes ötlete az szivesen várom!köszi
(#) Kovidivi válasza otisz hozzászólására (») Jan 28, 2009 /
 
Minek szórakozni tranzisztorokkal?
Hidalod, kettő ilyet párhuzamosítasz, és kész. Ha nem elég legalább 250W, akkor meg építs normális, nagyobb teljesítményű tranzisztoros erősítőt! Van belőle egy pár! Keress egy mondjuk 150-200W-osat, és hidald be! Máris lesz 300-400W-od. De mire is fogod használni?
(#) otisz hozzászólása Jan 28, 2009 /
 
és elmondanád nekem hogy lehet tda7294-es párhuzamosítani? mert szerintem nem lehet csak a 93-ast!hát házibulikban szeretném nyomatni!na de nekem van 2 hidalt tda94-esem es ezt szeretném eggy kicsit még feldobni!ha tranzisztorossat csinálok 500w-alatt nem!szőval azt később először ezt szeretném megcsinálni!
(#) DJ Szabcsa válasza otisz hozzászólására (») Jan 28, 2009 /
 
500 watt házibuliba? Mekkora helység az? 500 wattal be lehet hangosítani egy művelődési házat...
(#) ptesza válasza DJ Szabcsa hozzászólására (») Jan 28, 2009 /
 
Ha elég érzékenyek a hangfalak akkor nem igazán a wattok számítanak.
(#) zoka válasza Amarton hozzászólására (») Jan 28, 2009 /
 
"Azt viszont még mindig nem értem, hogy miért kell szerencsétlen IC-t a tervezési határ négyszeresével járatni."

Hát bizony ha a 0dB jelet úgy kell érteni, hogy ezt felerősítve itt adja le a maxot (legyen 100W), akkor a + 6dB az valóban furcsa, mivel az 400W-ot jelentene, itt már a füstnek elég szűkös a hely odabenn. Úgyhogy szerintem csak félreértés.

"Betévednek ide a fórumra olyan emberek is, akik csak ma kezdték az elektronikát, és azt látják, építek egy erősítőt és széjjel hajtom, mert úgyis kibírja."

Hát ha azt gondolod, hogy én széjjelhajtom az erősítőt, nagyot tévedsz. A kopogás szánalmasan kis kimenő teljesítménynél már jelen volt, lásd korábbi hozzászólásokat, ahol írtam, hogy a tda 1554 simán lenyomta ezt. Persze, ha a tápfeszre gondolsz, 4 Ohm - on, tényleg értelmetlen ekkoráról járatni, mivel csak a hőleadás növekszik, amit a jelenlegi hűtés nem bír kezelni, és túlmelegedés , stb lesz.

Üdv! zoka
(#) otisz válasza DJ Szabcsa hozzászólására (») Jan 28, 2009 /
 
tudom! ezért csinálom hagy suketedjen a fiatalság! amúgy nagy helységről van szó!meg maximalista vagyok!egyszer élünk akkor meg minek spóroljunk! de még mindig nem kaptam válszt a tranyós kérdésemre!köszi
(#) Amarton válasza zoka hozzászólására (») Jan 28, 2009 /
 
Nálam már 4 Ohmon 29V helyett 42V, az már széthajtás.
Szóval 29V = 100W
42V = 220W
Szerinted ha több, mint kétszer akkor teljesítményt akarsz kivenni egy 100W-ra tervezett IC-ből minek számít?
Nem beszélve a hatalmas nagy THD-ről, és az erős melegedésről.
Most is azt mondom, ha teljesítmény kell, akkor inkább több végfokic.
(#) Kovidivi válasza otisz hozzászólására (») Jan 28, 2009 /
 
Ebben a topicban már beszéltünk róla. Olvass vissza. Bután hangzik, de akár az első oldalról is elkezdheted. Rengeteg fontos infót fogsz megtudni erről az IC-ről. Én elolvastam! Csak úgy, mint sok más topicot! És hátrányom nem származott belőle...
(#) MPedro válasza Amarton hozzászólására (») Jan 29, 2009 /
 
Bocsi ! Igazad van, csak a fejemben ez a "relatív" már "abszolut"-ként rögzült. Szóval, 0 dB= 775mV dBu (1,0V dBV)

(#) MPedro hozzászólása Jan 29, 2009 /
 
Urak !

Be kell ismernem, hogy valamennyire saját tapasztalataim, az azokból leszürt tanúságok rabja vagyok, sőt, ebből néhány megrögzült előitélet is következik, pl : 4 Ohm = autó, 8 Ohm = otthon vagy PA, 16 Ohm = PA.

Mivel jellemzően PA-ban gondolkodok, ebből 8, illetve 16 Ohm következik, brutális (alagút) kényszerhűtéssel.
Ilyen körülmények között a holmi vidáman elviseli akár a 45 V-ot is, feltéve, hogy az áramszolgáltató ingadozásai miatt Ube nem éri el az IC Umax értékét. Még ehhez hozzátartozik, hogy - mivel PA - jellemzően jobb (95 - 98 dB-s) hangszórókkal használom. Ráadásul - ezeknek eredőjeként - valószinüleg még soha nem kellett "full" hangerőt használnom.
Ha kisebb helyeken lépünk fel (klubok, stb.), előfordul, hogy két-két ládát láncbakötjük (párhuzamos kötéssel). Ilyenkor az eredő bizony 4 Ohm, de a kimenő teljesítmény kisebb (mivel a hangosítandó terem kisebb, a hangerőpoti nincs úgy felhúzva). Sőt, elöfordult már véletlenül, hogy a hídalt végfokot 2 (!) Ohm-on ment - és túlélte. Ez egy 120-130 férőhelyes pub-ban történt, "kulturált" (kierősítetlen dob...) hangerőszínten. Nem tiltott le. Nem olvadt szét. Ám, amikor a buli végén rájöttem, akkor bizony kitört rajtam a pánik, és a "road" kollégát jól letoltam.

A dolognak ( a nagy feszkónak) ugyanakkor valahol van pozítív oldala is. Ha fél - 3/5 hangerőn van hajtva, akkor ez komoly dinamikatartalékot jelent, ami - előzene lévén - mindig jól jön.

Az 500W házibulihoz (otisznak) hozzáteszem, hogy egy régebbi Marshall 50W-os csőves, 2 db G12M Celestion hangszórókkal (100dB) szerelt szológitár-kombo előtt egyszerűen nem lehet megmaradni, mert fáj.

Szóval, 4 Ohm-on ne (vagy csak nagyon tudatosan) hajtsük ekkora feszültségen, mert ez tényleg gyilkos dolog.

P.
(#) MPedro válasza Amarton hozzászólására (») Jan 29, 2009 /
 
"Betévednek ide a fórumra olyan emberek is, akik csak ma kezdték az elektronikát, és azt látják, építek egy erősítőt és széjjel hajtom, mert úgyis kibírja."

A srácot (Zoka-t) személyesen ismerem, nem ilyen. Sőt ! De ha még ilyen is lenne, a személyeskedést és hasonlókat hagyjuk meg politikusainkra, lécci-lécci...

P.



(#) Amarton válasza MPedro hozzászólására (») Jan 29, 2009 /
 
Ez így már nagyon korrekt!
(#) Amarton válasza MPedro hozzászólására (») Jan 29, 2009 /
 
Félre értesz, nem Zokának szólt!
Csak úgy általában, ha valaki idetéved és beleolvas a hozzászólásokba.
Csak úgy nagy általánosságban.
(#) MPedro válasza Amarton hozzászólására (») Jan 29, 2009 /
 
Ez esetben 1 M(ega)bocs. Általánosságban valóban előfordul.
P.
(#) zoka hozzászólása Jan 29, 2009 /
 
Miért kell, hogy a TDA 4 Ohm-ra dolgozzon:

Mivel hosszas keresgéléssel sem találtam elvárásaimnak megfelelő "bolti" sub ládát vagy találtam de számomra túl drága volt, ezért úgy döntöttem építek egyet. Az olcsóbb hangszórók (MNC, SAL stb..) között nincs kimondott sub célokra szolgáló 8 Ohm-os hangszóró, inkább csak 2-3 utas rendszerekben gondolkodnak. A PA hangszóróknál már nincs teljesítmény és dB hiány, meg mély is van, csak kár hogy egy egész hűtőszekrényt megeszik doboz gyanánt.

Így hát maradtak az "autós cuccok" és így kötöttem ki ennél a 4 Ohm-os JBL -nél. (igaz 2 db sorba = 8 Ohm, csak kár, hogy akkor dupla dobozba és pénzbe kerül Ez valóban sub-bass tartományban dolgozik (frekiátvitel: 23-450 Hz). 250W RMS @ 100 Hz, csak sajna az érzékenysége pocsék 90 dB. Ezér kell neki sarokban elhelyezve is legalább 100 W, hogy meghalljam (jobban mondva: megérezzem Persze nem ez a jellemző, valójában 10 W -ról is szépen muzsikál. És hiába autós cucc, attól még nagyon jól szól szobában is, csak megfelelő doboz kérdése. :yes:

(de ez csak az én véleményem )

Bocsika, ha lefárasztottam valakit, csak szeretek gépelni

Amarton:"Nálam már 4 Ωon 29V helyett 42V, az már széthajtás.
Szóval 29V = 100W
42V = 220W"

Én nem azért hajtom 42V ról 4 Ohm-ra, hogy ilyen 220 Wattokat kihozzak egy nyomorult IC-ből 53% THD mellett stb.
Tisztában vagyok vele hogy kb. 100 W nál többet elfogadható minőség mellet nem képes leadni (és ha torzít, akkor nem tekerem tovább, ennyi). Csak mivel 8 Ohm hangfalakat is kötök rá, azoknak meg 29V-ról "csak" 60W-ot adna le.

Ha a hűtést nem tudom megoldani rendesen, akkor muszáj lesz levenni a feszt, kompromisszumot kell kötni, egy olyan tápfesszel, amiből 8 Ohm -on is minél többet lead, meg még 4 Ohm-on is megfelelően hűthető.

zoka
(#) zoka válasza MPedro hozzászólására (») Jan 30, 2009 /
 
Üdv Pedro!

Megtörtént az "itthoni teszt":

Ráforrasztottam a 2 kerámiakondit (ez nem hozott jelentős áttörést

Van egy elég pontos fogyasztásmérőm amivel a trafó áramfelvételét figyelgettem.
1 erősítőt kötöttem csak be. Így bekapcsolva, jel nélkül: 6,5 W / 9,6 VA mérhető.

Majd jöhetett a jel. (15Hz sinus)

Az első mérés az eredeti hűtéssel (csillám alátéten keresztül történt). A kopogásnál: 8,5 V - ot mértem a kimeneten (4 Ohm).
Ekkor a trafó: 67 W / 92 VA
(még jobban hangosítva sem nő tovább a trafó áramfelvétele)

Majd szigetelés nélkül került az IC a bordára, ráadásul kitettem az ablakba, ahol kb. 0°C-os szél fújdogálta 10 percig, ezután bekapcsoltam.
Ekkor: 16,5 V -nál kezdett csak kopogni.
Trafó: 132 W / 162 VA

Hát ez a különbség magáért beszél, valóban az IC hővédelme lép közbe. Azonban még így sem ért el 20 V -ot a kimenet, mint amikor csökkentve volt a tápfesz.

Tehát: 4 Ohm-on 42V tápfesz egy kis bemenőjellel megrángatva olyan "hirtelen" disszipációt tud kelteni az IC-ben, hogy azt a hőt ki sem bírja magából adni és önmagában "megsülne", csak a védelem jelen van (kopog).

A folyékony nitrót kihagynám, mint lehetséges hűtés, úgyhogy le a tápfesszel!

zoka
(#) Amarton válasza zoka hozzászólására (») Jan 30, 2009 /
 
És akkor egy szép történet végéhez jutottunk.
Mindenki örül. Megoldódott a rejtély.
És akkor mindenki levonhatja az esetből a tanulságokat.
Nekem még mindig az, hogy az adatlapban közölt értékek a mérvadók.
Eléggé tanulságos volt az eset sok szempontból.
(#) Andreas89 hozzászólása Jan 30, 2009 /
 
Üdv!

Két hidalt TDA-hoz, mekkora trafót érdemes vennem? érdemes elkezdeni megépiteni, vagy inkább vegyek egy kész komplett végfokot??
Köszi előre is..

Andreas89
(#) MPedro válasza zoka hozzászólására (») Jan 30, 2009 /
 
Nyilván teljes kitöltésű sinus jellel... Mennyi volt a bemenőjel-szint ? Talán érdekes lenne kiprobálni kisebb kitöltési tényezővel, ugyanis zene sehogyan sem értelmezhető 15Hz-en, illetve 100%-os kitöltésel.

Egyébként miért 15 Hz ? Magasabb (1, illetve 2 oktávval feljebb - vagyis 30 és 60 Hz) frekiken mit csinál ? Ezeket is mérd meg, hasonló körülmények között, mert a 15 Hz-es mérőjel nem életszerű, hisz hangerősítőről, nem infrasugárzóról van szó. Gondolj arra, amit olyan sokszor a fületekbe rágtam itt a boltban : minél mélyebb a hang, annál több energia kell hozzá. A folyatás a jelen esetben az, hogy minél több energia, annál tőbb hő...

Amarton !
Úgy hiszem, még nem jutottunk el a végéhez. Akkor zárható le, amikor zoka életszerű paraméterek mellett újra megcsinálja a méréseket, és azokat közli. Akkor - de csak akkor - mondhatjuk mindannyian, hogy jó volt az eset, új információkhoz jutottunk. Egyébként fenntartom, saját erősítőimnél ilyen jellegű gondom soha nem volt, bármilyen ohm-on, +/- 43-ről.

Azt azonban ismétlem : 4 Ω-on ne (vagy csak nagyon tudatosan) hajtsuk ekkora feszültségen, mert gyilkos dolog.
(#) Bassmester válasza Andreas89 hozzászólására (») Jan 30, 2009 /
 
Pont ezen dilemmázok én is
600 VA-es toroid - 15.000 Ft
Rack doboz - 8000 Ft
A 2 db hidalt panel 5-6000 Ft
Hűtő - kb 3000 Ft
Puffer blokk - 3-4000 Ft
A 2 db 35 A-es Graetz 1000 Ft
Védelem - 2000 Ft
Potik - 1000 Ft
Speakon csatik, XLR csatik, hálózati csati, kapcsoló, egyéb - minimum 2000 Ft
És már bőven negyvennél járunk.
Csak akkor érdemes építeni, ha van dobozod és trafód, de ha ezeket is újonnan kéne megvenni, akkor jobban járunk egy gyári végfokkal.
(#) Andreas89 válasza Bassmester hozzászólására (») Jan 30, 2009 /
 
Nah hát ez az... 40eért néztem 2x400wos mosfetes gyárit, az pedig 200won nem torzit annyira mint ez, jobban birja az tuti, ugyhogy ezért lenne egyszerűbb, és gyorsabb venni...
(#) zoka válasza MPedro hozzászólására (») Jan 30, 2009 /
 
A bemenő jelszint megméréséhez nincs megfelelő műszerem, viszont valóban teljes kitöltésű szinuszt kapott (vagyis a membrán megállás nélkül ugrált 15/sec folyamatosan). Hozzáteszem, zenével nem lett megnézve, lehet hogy ott már nem lenne probléma.

Egyébként azért 15 Hz, mivel amikor az alacsonyabb tápfeszültségről próbáltam szintén ilyen frekivel, akkor a kimenőjelet 20,5 V körül mértem valamint akkor próbáltam 35Hz-ről, az sem volt több 20,5V-nál.
De folyamatosan bírta, kopogás nélkül (igaz, torzítás jelentkezett egy picike, de azért 15Hz-en kb. 100W nem rossz egy hangfaltól)!

És úgy vagyok vele, hogyha 33V-ról a 15Hz hibátlanul muzsikált folyamatosan, akkor az most sem legyen másként. Ha azt kibírja, akár egy órán keresztül akkor nincs olyan sub a zenékben, amit ne bírna ki (hacsak nem subtesztet hallgatok

De azon ne múljon, megvizsgálom magasabb frekivel is.
(#) zoka válasza zoka hozzászólására (») Jan 30, 2009 /
 
Mérés megtörtént:

(Most valószínű, nem volt olyan hideg a borda, mint az előző mérésnél, ezért más eredmény született):

15Hz: U ki= 16 V (itt kopog) Ekkor trafó: 116W / 152 VA

Sajnos a 60Hz az kegyetlen hangos, és a beton is szívesen rezonál rá, ezért azt most kihagyom

most jön az, ami durva:

30Hz: U ki= 26V !!! ( JBL kezdi kellemetlenül érezni magát, kopogás nincs)
És a trafó? hát az még érdekesebb, mindössze: 84 W /109 VA !!!

Hoppá!

Kevesebbet eszik, nagyobb U ki -nél, hát ez fura.
Mivel a fogyasztásmérőm tényleg pontos (+/-1 %), ezért annak lehet hinni, de a multiméternek nagyon nem. Így még csak esély sincs korrektül bemérni a dolgot eltérő frekiken. Csak azonos frekinél lehet a multiméter összehasonlítási alap. Ja nem ártott volna elhinnem, hogy 40-400Hz méréstartományt nem viccből írták.

(Az előző hozzászólásomat részben visszavonom, téves infók miatt)

Legközelebb először mérek, utána írok


A végső tanulság: valóban Pedronak volt igaza, normális használat mellett nem feltétlenül okoz problémát a 4 Ohm +/-42V (még "PA" hangerőn sem). De aki így használja, az felejtse el az IC mögötti szigetelést, és nyomasson a bordára annyi levegőt, amennyit csak bír. Valamint tegyen be egy high-pass filtert, hogy ne kerüljön 30Hz alá


zoka
(#) Amarton válasza zoka hozzászólására (») Jan 30, 2009 /
 
Nem meglepő, hogy más frekvencián más a hangfalak impedanciája.
30Hz-en megnőtt. Nem 4 Ohm volt, hanem 8.
Szóval egyáltalán nem furi.
Meg kell nézni az adott hangszoró karakterisztikáját.
Elég durva határok között változik.
Következő: »»   62 / 608
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem