Fórum témák
» Több friss téma |
Zoka !
A kiinduló gondolatod ("hogyha 33V-ról a 15Hz hibátlanul (...) kibírja, akár egy órán keresztül, akkor nincs olyan sub a zenékben, amit ne bírna ki") volt hibás, még pedig azért, mert a hétről hétre felétek szóban annyiszor ismételt mantrámről elfeledkeztél : "minél mélyebb a hang, annál több energia kell hozzá". Szóval, úgy vélem, a levonandó tanuságot nem az IC-re vonatkozik (pedig érdekes lett volna), hanem ránk, felhasználokra, és tartalma szerint az, hogy csak életszerű paraméterek alkalmazásával szabad bármit is mérni. Amarton jelzése egyébként nagyon fontos, valóban lényeges a hangszóró karakeriszikája. Még az sem kizárt, hogy 15 Hz-n az inpedanciája jócskán 4 Ohm alatt van, a technikai rövidzár közelében, ami egyébként válasz lehetne sok mindenre. A high-pass filter rajzát bassmester-nek korábban már elkültem, kérd el tőle, mert nem találom. P. ui. "De aki így használja, az felejtse el az IC mögötti szigetelést, és nyomasson a bordára annyi levegőt, amennyit csak bír" Ezt úgy értendő, hogy ne az IC kerüljön szigetelve a bordára, hanem a bordát szigeteljük el a többitől. Enélkül füst...
Az őrült szubhajtóm (2x híd, stb.) önköltsége 65 ezer volt akkoriban. Ami hasonló paraméterekkel vehettem volna - akkoriban - az 140 ezer lett volna. Tehát nekem OK-s volt.
Egyébként, ha építés van, nem kell egyszerre megvenni mindent, lehet apránként is... P.
Nem hittem volna ,hogy elérkezünk egyszer ide is. Ez most a lényeg volt.
Sőt továbbmennék , nem elég a hangszóró impedanciagörbéjét megnézni , mert a ráépült hangdoboz , és hangváltó azt jelentősen módosítja,hanem egyben kell az egészet . Ez egy hangszóró impedancia görbéje. Jól látszik ,hogy 65 Hz-nél ez 31 Ω. Ez a hangszóró rezonancia pontja (Fs). Ha beépíteném egy dobozba akkor az Fs kimegy mondjuk 100 Hz környékére. Ha teszek bele csövet akkor mingyárt kép púp is lesz a görbén ,ami sokat elárul egy hangdoboz tulajdonságairól.
Csak zárójelben kérdezem, hogy a műszered akkoris pontos, ha nem állandó ohmikus terhelésre, hanem valamilyen, a hálózati frekvenciánál kisebb periódussal változó valamire dolgozik? Mert ez a 15Hz-es tiszta jelanyag ráül a mérésre is, a felvett áramerősség görbéjén biztosan tettenérhető és ezt olcsóbb műszerek nem igazán tudják integrálni.
Hogy ez eddig miért nem jutott eszembe
Hiába "tesztelgetek" más frekiken, amikor tök más az impedancia. Ahol éppen 4Ohm vagy alatta ott kopog, ahol meg nem ott nem Most megint lehetne azzal jönni, hogy próbáld más hangfallal, lehet hogy a hangfal s**r. Hát nem a hangfal hibás, egyszerűen csak arról van szó, hogy erősítőt műterheléssel kell mérni, hangfallal vizsgálva nem vonhatók le általános megállapítások az erősítőre vonatkozóan. (ezért is történt a szkópos teszt). Szerintem más 4 Ohm-os hangfal máshogy viselkedne (hozzáteszem, más hangfallal is volt probléma). Vagy tovább megyek, ez is máshogy viselkedik, ha kinyitom a reflexcsövet, akkor egy pár voltal több mehet rá, mielőtt kopogna (próbáltam).:yes: Nem 15 hertzet hallgattam, amikor először kopogott, hanem zenét... Zárjuk le végre az egész "ügyet" azzal, hogy Nálam ezek okozzák a problémát: - A magas tápfeszültség (42V) - nagyobb disszipációt okoz azonos kimenő teljesítménynél (pl.: 33V-nál nincs gond) - 4 Ohm-os a hangfalam tehát nagyobb áramok folynak mint 8 Ohm-on -> nagyobb melegedés (pl.: 8 Ohm-on nincs gond) - Ráadásul még az is lehet, hogy 4 Ohm alá kerül a terhelés (ismeretlen karakterisztika) - És mindehez társult a nem megfelelő hűtés (csillámalátét használata) - és hogy mélyen hallgatok (mindenki azt a következtetést vonja le amit akar) Én azt látom a legésszerűbbnek, hogy csökkentem a feszt, vagy váltok 7293-ra (ez még mindig könnyebb, mint folyamatosan 0°C -on tartani a bordát zoka
sziasztok!egy olyan kérdésem lenne hogy hidalt 7294-es 32v-ról hajtom! egy P.A. hangszórót hajt ami 8 ohm 150w névleges és 450w zenei a teljesítménye! és nem tudom hogy max hangerőn miért torzít??? az ic-k torzítanak vagy a handszóró nem birja!!mert sajnos mérőm nincs!valaki tudna segíteni!
Ha a hidalt változatot használom, és nem használok szigetelést az ic-k mögött, akkor lehet egy bordán a két ic? nem zavarják egymást?
Elméletileg nem, mivel mind két IC hűtőfelülete a negatívra van kötve tokon belül. Gyakorlatilag viszont kialakul ezzel egy kis hurok, és emiatt állandó búgás hallható a hangszóróból.
Megoldás : kettévágni a bordát...
Andreas89 : A tápod OK, és azon a feszültségen maradhat a csillám, mivel ez tényleg nem szélsőséges dolog. Mielőtt a zoka féle "elmérések" miatt valamiféle pánik alakulna ki, leírom: normális körülmények között (szélessáv "nemhíd" : 8 Ohm - max 43V-ig - passzívhűtés, illetve híd : 16 Ohm - max 43V-ig - passzívhűtés vagy 8 Ohm - max 43V-ig - aktív kényszerhűtés, ha szub akkor 30Hz szűrővel) a melegedés nem jelent problémát, nem okoz "fura" jelenségeket. Észszerűtlenül életszerűtlen körülmények között (15 Hz, full színusz, ismeretlen görbéjű hangszóró, stb.) viszont kiszámíthatatlan a viselkedése. Valószinűleg ilyen paraméterek között bármilyen - tranyós, fet-es, ic-s - végfok hasonlóan tendálna a "fejrelálláshoz" P.
javítva:
Idézet: „...szvsz bármilyen erősítő megkisérelne harakirit elkövetni...” Egyébként ez is egy megoldás, de én is szigetelő lapot fogok használni.
Szia !
Hány volton ? A híd +/- 25V-on már 150-et nyom 8 Ohm-on, valószinűleg túlhajtja a hangszóródat. P.
Kösz, figyelmetlen voltam. :nemtudom:
De a válasz így egyértelmű. A hangszóró effektív 150 W, a végfok kimenőteljesítménye jóval több. Hát persze, hogy torzít... P.
aha értem! és akkor a híd elfogadható torzítás mellett max hangerőn hány wattos hangszórót bir tökéletessen hajtani? szóval nekem hány wattos hangszórót kell vennem?az úgy megfelelne hogy 200w mély + 50w magas na meg a hangváltó?
Ha jól sacolok, a híd 32V esetén (THD=0,5%) úgy 180-190 Watt-ot, maximum (THD=10%) pedig 230-250W körül lehet.
Én - mint PA-mániás - úgy számolok, hogy amekkora a mély, annyi wattos a hangfal, és akkor jó, ha a hangszóró legalább 1,5 - 2 x nagyobb az erősítőnél. Na persze, az erősítőt sem szabad - szerintem - 4/5-nél jobban kihajtani...
találtam egy PA hangszórót 400w efektív ha jól értelmeztem amit írtál ez bőven megfelel nekem!és a magas hsz mi a helyzet elég lenne egy 100wos?szóval hangváltóról 400w mély + 100w magas?
Helló!
Hamarosan beletudok kezdeni egy TDA7294-es erősítő építésébe. Az lenne a kérédésem, hogy a képen látható az IC szigetelése a hűtőbordánál, és mi az a "réz színű lemez" ami az IC és a hűtőborda között van. A szigetelűgyűrűt látom, de az a lemez az mi ? hol lehet ilyet kapni? Köszönöm a segítségeket .
Sziasztok!
Vállalkozó kedvű egyénként én is nekiálltam egy erölködő 'összehozásába". Sok sok óra böngészés után a TDA 7294 IC-t válaszottam. Össze is raktam a gyári kapcsolás szerint az erősítőt ( nem kötöttem be a mute és a stand-by, 9-10 lábat), de némi búgáson kívül nem sikerült mást kicsikarni belőle. Végigolvastam a topikot, s látom, hogy a tápon is igen nagy hangsúly van. Én egy régi nyomtató tápjával próbálkozok (30 V, 830 mA), mivel nincs más. Kipróbáltam számítógéptáppal, de akkor meg sem mukkan (gondolom itt van az a rész, hogy max köbö 30 W-ot lehet egy olyanból kierőszakolni). Olvastam azt is, hogy a kondenzátorokat kell lefogni, mert arra gerjed be az egész. Kérem segítségeteket, sajnos nincs több öteletem.
Szimmetrikus táp kell neki!
Szimpla 30V-ról nem működik. 2*28V-AC feszültségű, 150VA-es toroid trafót szerezz be hozzá Ez egy db 100W-8Ohm csatornához elegendő.
Szerintem a nyomtatód tápja is szimpla táp volt, a számítógép táp pedig tuti szimpla táp. Az erősítőnek szimmetrikus táp kell! + és - feszültség! Ha kis feszültségről teszteled, pl. +-12volt, akkor lehetséges, hogy torzan fog szólni, az adatlapban ajánlott feszültséget add neki a terhelőimpedancia függvényében! Sok sikert!
Sejtettem, hogy a táp lehet a bibis. Gondolom egy olyan táp nem kettő forint. Esetleg van valami olcsóbb alternativa? Gondolok itt a televízióra, mert abban sem kicsi áram futkorászik. Azokat meg lehet szerezni gyorsan és nagyjából olcsón.
Kovidivi majd mielőtt irsz keress rá a számítógép szimmetrikus táppal rendelkezik:
+12V -12V +5V -5V plusz még van rajta más fesz. is!
"zoka féle "elmérések"" azért történtek, mivel nem vettem figyelembe a hangszóró impedanciagörbéjét, és mindenhol állandó 4 Ohm-al számoltam. Ezért bocsánat, ha valakit magtévesztettem, nem volt szándékos
Amarton által kifejtett:"Nem meglepő, hogy más frekvencián más a hangfalak impedanciája" gondolatból kiindulva nagyon kíváncsi lettem a 4 Ohm JBL impedanciagörbéjére, mivel hogy ez az egésznek a kulcsa. Ismét méricskéltem, de érdemes elolvasni "csak életszerű paraméterek alkalmazásával szabad bármit is mérni":yes: Ezt szemelőtt tartottam, ezért 300 Hz-ig bezárólag vizsgálódtam (így már elég életszerű). Az erősítőből kijövő full-szinusz feszültsége: 2 V, ezt mindig így állítottam be (de csak alacsonyabb frekik fele kellet kicsit korrigálni a hangerőpotit). Ez fix 4 Ohm esetén 1 W-ot jelentene. 2 mérés történt: a, hangszóró zárt dobozban b, hangszóró "szabadon" doboz nélkül. Jól láthatók a különbségek (a felvett teljesítmény ahol több, ott alacsonyabb az impedancia - nyilván ez így logikus) És most jön a lényeg: találtam egy 100 Ohm-os huzalellenállást, gondoltam, bevonom a buliba. Az erősítőből kijövő feszt 10 V-ra állítottam, mivel ennek hatására itt tényleg 1 W a teljesítmény. És fix Ohm -ról van szó!:yes: A kép magáért beszél. És a sárga vonalat nem én húztam (mérés eredménye ) A következő dolgokat nem kötekedésképp írom "Csak zárójelben kérdezem, hogy a műszered akkoris pontos, ha nem állandó Ωikus terhelésre, hanem valamilyen, a hálózati frekvenciánál kisebb periódussal változó valamire dolgozik?" Hát én nem nagyon látok pontatlanságot "minél mélyebb a hang, annál több energia kell hozzá" Ezt sem nagyon venni észre, az erősítő annyit követel a tápból 100Hz -en, mint 40 -en (állandó Ohm és P out esetén). Persze a hangfalakat tényleg jobban szivatja az alacsonyabb freki. És egy kérdés: ha lenne egy 4 Ohm-os huzalellenállásom, azt bemérem, és ahhoz hasonlítom össze a hangfalat, azzal meg lehetne határozni a hangfal impedanciagörbéjét vagy többféle ellenállást is be kell mérni a disszipáció eltérősége miatt? zoka
Igazad van, ne haragudj. Én a negatív tápot még álmomban sem terhelném... Ezért számításba sem vettem... Stab IC-ről táplált TDA7294? :O
A kérdésemre már meg is van a válasz. Találtam 1 % - os 10 Ohm -os ellenállásokat, azokkal meg is határoztam az impedanciamenetet.
Nem kérdés, hogy miért volt kopogás 15 Hz-en és miért nem 30Hz-en zárt dobozban, és miért van kopp zúzós basszusoknál 60 Hz-en Remélem, ezúttal nem tévedtem sokat De ezek szerint, nem megyek 4 Ohm alá !
TV-ben ne is keress ilyesmit
Erősítőkből lehet bontani alkalmas trafót, vagy sajna venni kell és az valóban nem 2 forint. |
Bejelentkezés
Hirdetés |