Fórum témák
» Több friss téma |
Zoka !
A kiinduló gondolatod ("hogyha 33V-ról a 15Hz hibátlanul (...) kibírja, akár egy órán keresztül, akkor nincs olyan sub a zenékben, amit ne bírna ki") volt hibás, még pedig azért, mert a hétről hétre felétek szóban annyiszor ismételt mantrámről elfeledkeztél : "minél mélyebb a hang, annál több energia kell hozzá". Szóval, úgy vélem, a levonandó tanuságot nem az IC-re vonatkozik (pedig érdekes lett volna), hanem ránk, felhasználokra, és tartalma szerint az, hogy csak életszerű paraméterek alkalmazásával szabad bármit is mérni. Amarton jelzése egyébként nagyon fontos, valóban lényeges a hangszóró karakeriszikája. Még az sem kizárt, hogy 15 Hz-n az inpedanciája jócskán 4 Ohm alatt van, a technikai rövidzár közelében, ami egyébként válasz lehetne sok mindenre. A high-pass filter rajzát bassmester-nek korábban már elkültem, kérd el tőle, mert nem találom. P. ui. "De aki így használja, az felejtse el az IC mögötti szigetelést, és nyomasson a bordára annyi levegőt, amennyit csak bír" Ezt úgy értendő, hogy ne az IC kerüljön szigetelve a bordára, hanem a bordát szigeteljük el a többitől. Enélkül füst...
Az őrült szubhajtóm (2x híd, stb.) önköltsége 65 ezer volt akkoriban. Ami hasonló paraméterekkel vehettem volna - akkoriban - az 140 ezer lett volna. Tehát nekem OK-s volt.
Egyébként, ha építés van, nem kell egyszerre megvenni mindent, lehet apránként is... P.
Nem hittem volna ,hogy elérkezünk egyszer ide is. Ez most a lényeg volt.
![]() ![]() ![]() Sőt továbbmennék , nem elég a hangszóró impedanciagörbéjét megnézni , mert a ráépült hangdoboz , és hangváltó azt jelentősen módosítja,hanem egyben kell az egészet . Ez egy hangszóró impedancia görbéje. Jól látszik ,hogy 65 Hz-nél ez 31 Ω. Ez a hangszóró rezonancia pontja (Fs). Ha beépíteném egy dobozba akkor az Fs kimegy mondjuk 100 Hz környékére. Ha teszek bele csövet akkor mingyárt kép púp is lesz a görbén ,ami sokat elárul egy hangdoboz tulajdonságairól.
Csak zárójelben kérdezem, hogy a műszered akkoris pontos, ha nem állandó ohmikus terhelésre, hanem valamilyen, a hálózati frekvenciánál kisebb periódussal változó valamire dolgozik? Mert ez a 15Hz-es tiszta jelanyag ráül a mérésre is, a felvett áramerősség görbéjén biztosan tettenérhető és ezt olcsóbb műszerek nem igazán tudják integrálni.
Hogy ez eddig miért nem jutott eszembe
![]() Hiába "tesztelgetek" más frekiken, amikor tök más az impedancia. Ahol éppen 4Ohm vagy alatta ott kopog, ahol meg nem ott nem ![]() Most megint lehetne azzal jönni, hogy próbáld más hangfallal, lehet hogy a hangfal s**r. Hát nem a hangfal hibás, egyszerűen csak arról van szó, hogy erősítőt műterheléssel kell mérni, hangfallal vizsgálva nem vonhatók le általános megállapítások az erősítőre vonatkozóan. (ezért is történt a szkópos teszt). Szerintem más 4 Ohm-os hangfal máshogy viselkedne (hozzáteszem, más hangfallal is volt probléma). Vagy tovább megyek, ez is máshogy viselkedik, ha kinyitom a reflexcsövet, akkor egy pár voltal több mehet rá, mielőtt kopogna (próbáltam).:yes: Nem 15 hertzet hallgattam, amikor először kopogott, hanem zenét... Zárjuk le végre az egész "ügyet" azzal, hogy Nálam ezek okozzák a problémát: - A magas tápfeszültség (42V) - nagyobb disszipációt okoz azonos kimenő teljesítménynél (pl.: 33V-nál nincs gond) - 4 Ohm-os a hangfalam tehát nagyobb áramok folynak mint 8 Ohm-on -> nagyobb melegedés (pl.: 8 Ohm-on nincs gond) - Ráadásul még az is lehet, hogy 4 Ohm alá kerül a terhelés (ismeretlen karakterisztika) - És mindehez társult a nem megfelelő hűtés (csillámalátét használata) - és hogy mélyen hallgatok ![]() (mindenki azt a következtetést vonja le amit akar) Én azt látom a legésszerűbbnek, hogy csökkentem a feszt, vagy váltok 7293-ra (ez még mindig könnyebb, mint folyamatosan 0°C -on tartani a bordát ![]() zoka ![]()
sziasztok!egy olyan kérdésem lenne hogy hidalt 7294-es 32v-ról hajtom! egy P.A. hangszórót hajt ami 8 ohm 150w névleges és 450w zenei a teljesítménye! és nem tudom hogy max hangerőn miért torzít??? az ic-k torzítanak vagy a handszóró nem birja!!mert sajnos mérőm nincs!valaki tudna segíteni!
Ha a hidalt változatot használom, és nem használok szigetelést az ic-k mögött, akkor lehet egy bordán a két ic? nem zavarják egymást?
Elméletileg nem, mivel mind két IC hűtőfelülete a negatívra van kötve tokon belül. Gyakorlatilag viszont kialakul ezzel egy kis hurok, és emiatt állandó búgás hallható a hangszóróból.
Megoldás : kettévágni a bordát...
![]() Andreas89 : A tápod OK, és azon a feszültségen maradhat a csillám, mivel ez tényleg nem szélsőséges dolog. Mielőtt a zoka féle "elmérések" miatt valamiféle pánik alakulna ki, leírom: normális körülmények között (szélessáv "nemhíd" : 8 Ohm - max 43V-ig - passzívhűtés, illetve híd : 16 Ohm - max 43V-ig - passzívhűtés vagy 8 Ohm - max 43V-ig - aktív kényszerhűtés, ha szub akkor 30Hz szűrővel) a melegedés nem jelent problémát, nem okoz "fura" jelenségeket. Észszerűtlenül életszerűtlen körülmények között (15 Hz, full színusz, ismeretlen görbéjű hangszóró, stb.) viszont kiszámíthatatlan a viselkedése. Valószinűleg ilyen paraméterek között bármilyen - tranyós, fet-es, ic-s - végfok hasonlóan tendálna a "fejrelálláshoz" P.
javítva:
Idézet: „...szvsz bármilyen erősítő megkisérelne harakirit elkövetni...” ![]() Egyébként ez is egy megoldás, de én is szigetelő lapot fogok használni.
Szia !
Hány volton ? A híd +/- 25V-on már 150-et nyom 8 Ohm-on, valószinűleg túlhajtja a hangszóródat. P.
Kösz, figyelmetlen voltam. :nemtudom:
De a válasz így egyértelmű. A hangszóró effektív 150 W, a végfok kimenőteljesítménye jóval több. Hát persze, hogy torzít... P.
aha értem! és akkor a híd elfogadható torzítás mellett max hangerőn hány wattos hangszórót bir tökéletessen hajtani? szóval nekem hány wattos hangszórót kell vennem?az úgy megfelelne hogy 200w mély + 50w magas na meg a hangváltó?
Ha jól sacolok, a híd 32V esetén (THD=0,5%) úgy 180-190 Watt-ot, maximum (THD=10%) pedig 230-250W körül lehet.
Én - mint PA-mániás - úgy számolok, hogy amekkora a mély, annyi wattos a hangfal, és akkor jó, ha a hangszóró legalább 1,5 - 2 x nagyobb az erősítőnél. Na persze, az erősítőt sem szabad - szerintem - 4/5-nél jobban kihajtani... ![]()
találtam egy PA hangszórót 400w efektív ha jól értelmeztem amit írtál ez bőven megfelel nekem!és a magas hsz mi a helyzet elég lenne egy 100wos?szóval hangváltóról 400w mély + 100w magas?
![]()
Helló!
Hamarosan beletudok kezdeni egy TDA7294-es erősítő építésébe. Az lenne a kérédésem, hogy a képen látható az IC szigetelése a hűtőbordánál, és mi az a "réz színű lemez" ami az IC és a hűtőborda között van. A szigetelűgyűrűt látom, de az a lemez az mi ? hol lehet ilyet kapni? Köszönöm a segítségeket .
Sziasztok!
Vállalkozó kedvű egyénként én is nekiálltam egy erölködő 'összehozásába". Sok sok óra böngészés után a TDA 7294 IC-t válaszottam. Össze is raktam a gyári kapcsolás szerint az erősítőt ( nem kötöttem be a mute és a stand-by, 9-10 lábat), de némi búgáson kívül nem sikerült mást kicsikarni belőle. Végigolvastam a topikot, s látom, hogy a tápon is igen nagy hangsúly van. Én egy régi nyomtató tápjával próbálkozok (30 V, 830 mA), mivel nincs más. Kipróbáltam számítógéptáppal, de akkor meg sem mukkan (gondolom itt van az a rész, hogy max köbö 30 W-ot lehet egy olyanból kierőszakolni). Olvastam azt is, hogy a kondenzátorokat kell lefogni, mert arra gerjed be az egész. Kérem segítségeteket, sajnos nincs több öteletem.
Szimmetrikus táp kell neki!
Szimpla 30V-ról nem működik. 2*28V-AC feszültségű, 150VA-es toroid trafót szerezz be hozzá ![]() Ez egy db 100W-8Ohm csatornához elegendő.
Szerintem a nyomtatód tápja is szimpla táp volt, a számítógép táp pedig tuti szimpla táp. Az erősítőnek szimmetrikus táp kell! + és - feszültség! Ha kis feszültségről teszteled, pl. +-12volt, akkor lehetséges, hogy torzan fog szólni, az adatlapban ajánlott feszültséget add neki a terhelőimpedancia függvényében! Sok sikert!
Sejtettem, hogy a táp lehet a bibis. Gondolom egy olyan táp nem kettő forint. Esetleg van valami olcsóbb alternativa? Gondolok itt a televízióra, mert abban sem kicsi áram futkorászik. Azokat meg lehet szerezni gyorsan és nagyjából olcsón.
Kovidivi majd mielőtt irsz keress rá
![]() +12V -12V +5V -5V plusz még van rajta más fesz. is!
"zoka féle "elmérések"" azért történtek, mivel nem vettem figyelembe a hangszóró impedanciagörbéjét, és mindenhol állandó 4 Ohm-al számoltam. Ezért bocsánat, ha valakit magtévesztettem, nem volt szándékos
![]() Amarton által kifejtett:"Nem meglepő, hogy más frekvencián más a hangfalak impedanciája" gondolatból kiindulva nagyon kíváncsi lettem a 4 Ohm JBL impedanciagörbéjére, mivel hogy ez az egésznek a kulcsa. Ismét méricskéltem, de érdemes elolvasni ![]() "csak életszerű paraméterek alkalmazásával szabad bármit is mérni":yes: Ezt szemelőtt tartottam, ezért 300 Hz-ig bezárólag vizsgálódtam (így már elég életszerű). Az erősítőből kijövő full-szinusz feszültsége: 2 V, ezt mindig így állítottam be (de csak alacsonyabb frekik fele kellet kicsit korrigálni a hangerőpotit). Ez fix 4 Ohm esetén 1 W-ot jelentene. 2 mérés történt: a, hangszóró zárt dobozban b, hangszóró "szabadon" doboz nélkül. Jól láthatók a különbségek (a felvett teljesítmény ahol több, ott alacsonyabb az impedancia - nyilván ez így logikus) És most jön a lényeg: találtam egy 100 Ohm-os huzalellenállást, gondoltam, bevonom a buliba. Az erősítőből kijövő feszt 10 V-ra állítottam, mivel ennek hatására itt tényleg 1 W a teljesítmény. És fix Ohm -ról van szó!:yes: A kép magáért beszél. És a sárga vonalat nem én húztam (mérés eredménye ![]() A következő dolgokat nem kötekedésképp írom ![]() "Csak zárójelben kérdezem, hogy a műszered akkoris pontos, ha nem állandó Ωikus terhelésre, hanem valamilyen, a hálózati frekvenciánál kisebb periódussal változó valamire dolgozik?" Hát én nem nagyon látok pontatlanságot ![]() "minél mélyebb a hang, annál több energia kell hozzá" Ezt sem nagyon venni észre, az erősítő annyit követel a tápból 100Hz -en, mint 40 -en (állandó Ohm és P out esetén). Persze a hangfalakat tényleg jobban szivatja az alacsonyabb freki. ![]() És egy kérdés: ha lenne egy 4 Ohm-os huzalellenállásom, azt bemérem, és ahhoz hasonlítom össze a hangfalat, azzal meg lehetne határozni a hangfal impedanciagörbéjét vagy többféle ellenállást is be kell mérni a disszipáció eltérősége miatt? ![]() zoka ![]()
Igazad van, ne haragudj. Én a negatív tápot még álmomban sem terhelném... Ezért számításba sem vettem... Stab IC-ről táplált TDA7294? :O
A kérdésemre már meg is van a válasz. Találtam 1 % - os 10 Ohm -os ellenállásokat, azokkal meg is határoztam az impedanciamenetet.
Nem kérdés, hogy miért volt kopogás 15 Hz-en és miért nem 30Hz-en zárt dobozban, és miért van kopp zúzós basszusoknál 60 Hz-en Remélem, ezúttal nem tévedtem sokat ![]() De ezek szerint, nem megyek 4 Ohm alá ! ![]()
TV-ben ne is keress ilyesmit
![]() Erősítőkből lehet bontani alkalmas trafót, vagy sajna venni kell és az valóban nem 2 forint. |
Bejelentkezés
Hirdetés |