Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos kerékpár, robogó házilag
Lapozás: OK   19 / 229
(#) fongab válasza jovy17 hozzászólására (») Jan 30, 2009 /
 
Szia
A jogszabály szerint, 300W alatti motorral, hajtott kerékpár, kerékpár. Elvisz az 4 személyt?
És nem ünneprontó, akarok lenni.
üdv.
(#) pilot88 hozzászólása Feb 2, 2009 /
 
Szeretnék segítséget kérni van 2 db 24v-os motorom tolószék motorok 400 kg val 20%-os emelkedőt megmásznak 5km/órával én csak 1 et használnék de kellene valami vezérlő kapcsolás amivel tudom szabályozni a sebességet mert más áttételel többet fogtudni mint 5 km/h Segítsetek!!!!!!!
(#) Medve válasza pilot88 hozzászólására (») Feb 2, 2009 /
 
Ehhez tudni kellene, hogy miféle motorod van...pl egyen, avagy váltakozó áramú? Fázisok száma?
(#) Robi válasza Medve hozzászólására (») Feb 2, 2009 /
 
Szerintem ilyesmi: Bővebben: Link
Egyenáramú 200-250W-os, és van benne egy mágnesfék (ezért van 4 vezetéke) A házban van áttátel, ami asszem csigakerekes, így energia visszatáplálás bajos lehet, és a lassítást is nehéz megoldani. Szerintem nem túl ideális kerékpárhoz.
(#) pilot88 hozzászólása Feb 5, 2009 /
 
igen hasonló a motor mint a képen látható a megálással szerintem nem lesz gond mert amint megszüntetem az energi ellátást a motor megáll és v fékkel lasíthatok (vagy tárcsával) csak azt nem tudom megoldani hogy tegyem folyamatossá a gyorsulást
mertha simán direktre vagy kapcsoéósra kötöm nem jó
(#) bocó válasza pilot88 hozzászólására (») Feb 23, 2009 /
 
Az oldalon rengeteg konkrét megoldás van, egyedül a motor maximális árama lehet gond. Sajnos a motor fékezett üzem közbeni áramára kell tervezni a kapcsolóezköz áramát. (próbáltam több kisáramú FET párhuzamos kapcsolásával is, de valamelyik(a leggyorsabb) mindíg zárlatos lett)Esetleg lehetne próbálkozni a FETekkel párhuzamosan kötött ellenállásokkal, amelyek úgy vannak méretezve, hogy zárlat esetén se lépjen fel a megengedett áramnál nagyobb. A motorom elkészült és jól teljesít. 50km/h-val megy, és gyorsulásban hasonló egy benzineshez. 2,5 LE állandómágneses motort használok 100V-ról. Az áramcsúcs 120A körül alakul. Mellékletként néhány kép a motorról.
(#) aygo hozzászólása Márc 9, 2009 /
 
Valaki tudna egy linket ahol HUB motorok működése pontosan le van írva?
Ezek a háromfázisú szénkefe nélküli egyenáramú motorok?
(#) hobbim hozzászólása Márc 14, 2009 /
 
Sziasztok!Van 2 db 12Vos autóból kiszerelt ventillátor motorom.Egy háromkerekű egyszemélyes tákolmányra akarom szerelni.3db 12Vos aksi elég ahhoz ,hogy menjek vele?Elbir ez a két kis motor?
(#) Krisz03 hozzászólása Márc 23, 2009 /
 
Hali!

Elolvastam a témáról összegyűlt értekezéseket, és az én fantáziámat is megmozgatta a téma. Na most először is, hogy ne vágjak bele feleslegesen, az a kérdés merült fel bennem, hogy robogó vázat használhatok-e alapnak (csak úgy kaptam, semmi papírja nincs)? Nem a megvalósíthatóság terén, hanem a szabályszerűségén. Illetve ezzel együtt szükséges-e a pedálok megléte ahhoz, hogy kerékpárnak minősüljön? Mondjuk ahogy elnéztem itt a képeket, ha a saját építésű váz szabályos, akkor nagy gondom talán nem lehet. Illetve láttam pedál nélküli kerékpárokat is...

A másik dolog a meghajtás. Csatolok pár képet, ezeket találtam. Nem tudom, ezek dinamók, vagy villanymotorok? A bal oldalin az a felirat áll, hogy 12V, 20A. A jobb oldalin pedig 12V, 11A, 130W, 1500RPM. Rámértem mind a kettőre ellenállásmérővel, és 8-10Ohm körüli értéket kaptam. Ez reális, van esély arra, hogy működőképesek legyenek?

Krisz
(#) EcoPityu válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 23, 2009 /
 
De cuki dinamóid vannak!
Nos ekkora a dinamója a trabinak /már amelyik nem generátoros/, és a kispoláknak is.
Még ha összegeznéd is az erejüket, egy robogó váza nem túl könnyű, szerintem karcsú hozzá. A másik, a dinamókat teljes terheléssel/motor üzemben/ igencsak hűteni kell!! mert gyárilag nem motorok, csak arra is jók!

Jó ha azzal számolsz alapban, hogy egy TORNÁDÓ VB, 40kg-os, a paraszt rajta 80kg-os, tehát 120kg-ot visz 250w-os motorral, teljes feltöltéssel 25km/h-val /hátszélben 30!/
Mérd meg magad, és a robogó + a dinamók súlyát, és kalkulálj teljesítményt.

Én a villanytrabanttal, k.b.800+2paraszt/960/kg-ot vittem 7kw-al, 65km/h-val.
Nos az ugyanaz, mint: 96kg/700w/65km/h

Lehet fogyózni, és üvegszálas cuccból vázat készíteni a kerékagy motornak, LiPo akkukkal!
(#) Krisz03 válasza EcoPityu hozzászólására (») Márc 23, 2009 /
 
Szépek mi? Köszi! A jobb oldali is biztosan dinamó? Arra van írva a fordulatszám. A másikat egyébként úgy lehetne működésre bírni, hogy szétszedem, és ott kötözöm át benne a gerjesztő tekercset és a forgórészt? Vagy hogy is van ez? Úgy olvastam, hogy sorba kell kötni, de mintha a 7-ik oldalon Macskabarát csatolmányában a Wartburg dinamóban párhuzamosan lenne.

Nem mértem le pontosan a robogó vázat, csak úgy megemeltem, és max 30kg-ot mondanék rá, de ezen még tudok csökkenti, bár kell is rárakni még (hátsó futómű, kerék, akku). A nagyobbik dinamó van vagy 5kg, én pedig talán 60kg. Durván annyi lesz az összsúly, mint a Tornádó.

Hűtést gondolom úgy meg lehetne oldani, hogy a dinamó tengelyére a szíjtárcsa (vagy inkább lánckerék kellene?) mögé befogatok egy ventilátor lapátot is.
(#) Krisz03 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 23, 2009 /
 
Én egyszer használtam egy Dacia hűtőventilátort a műhely légkeringetésére, de 20-30 perc után már forró volt, és kezdett füstjeleket is eregetni. Szerintem ezeket sem hosszú üzemre tervezték, hiszen a kocsiban is csak akkor működik, amikor már kezd túlmelegedni a rendszer.
(#) Krisz03 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 23, 2009 /
 
Hmm, elgondolkodom a hűtőventilátoron...
De azért szeretném a dinamót is forgásra bírni, mert amíg nem látom, hogy mit tud, addig nem szeretnék lemondani róla.
El tudnád mondani, hogy miként is álljak neki a dinamó motorrá alakításának?
(#) Krisz03 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 23, 2009 /
 
Azt hiszem értem.
És eredetileg hogyan vannak kötve? Mert ugye ezeknek két kivezetése van. Vagy esetleg a burkolatra is ki van valami vezetve?
(#) Krisz03 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 23, 2009 /
 
Akkor amit említettem a 7-ik oldalon kapcsolási rajzot, akkor az a dinamó megbontása nélkül is használható. Ő a burkolatra adta a tápot, a másik két kivezetést pedig értelemszerűen használta fel (a forgórészre kapcsolódik a FET, az állóra pedig egy kapcsoló, ami a gáz pici húzására zár).
Lehet, hogy először ezt kellene kipróbálnom, aztán ha nem jó, jöhet a bontás...
Köszi az útmutatást!
(#) EcoPityu válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 24, 2009 /
 
Szia!
Mi amikor teszteltük a Trabi-Kispolák dinamóját, símán a gerjesztést a forgórész kivezetésével összekötöttük, és adtuk neki a 12v-ot!
Tehát a test a ház, és a két csavarost párhuzamban a 12v-ra.
Ekkor fogja legjobban vissza a fordulatszámot az állórész/gerjesztés tekercse/, és így veszi nyugalomban a legkisebb áramot! Mi esetünkben 4A nyugalmi...!

A dinamók PÁRHUZAMOS gerjesztésűek, az indítómoci a soros!!
Ebben nagyon vékony az állórész tekercse /huzalilag/ nem igazán érdemes sorba kötni a forgórész bivaly derótjával!!!

Ha sebesség szabályozni akarod, valóban fixre kell kötni a gerjesztést /rá a 12v-ra/ és PWM-el szabályozni a forgórész feszültségét!
Vagy ha nagyobb nyomatékot akarsz, akkor összekötve párhuzamba, együtt szabályzod PWM-el.

Ha viszont a gerjesztésnek kisebb delejt adsz, mint a forgórésznek, akkor mezőgyengítést alkalmazol, amitől magasabb lesz a fordulatszám, kisebb a nyomaték, és nagyobb nyugalmi áram, tehát rosszabb hatásfok!
(#) Krisz03 válasza EcoPityu hozzászólására (») Márc 24, 2009 /
 
Hali!

Szétszedtük a 20A-es csodát, és jól is tettük, mert ez így nem működött volna. Először is ki kell takarítani, mert kissé rozsdás a belseje, hiszen egy padláson állt a lomok között min 20 évig.
A gerjesztés elég vékony (<1mm) huzallal van kivezetve, tehát ezt sorosan nem szabad használni. Aztán a két csatlakozó egyike test, a másik a gerjesztés. A forgórész egyik szénkeféje testre van kötve, a másik pedig hátul kellene, hogy kivezessen, de helyette csak egy törött csavart találtam.

Kérdésem: Ha ezzel a kapcsolással használom a dinamót, azaz fordítva kötöm be (a házra adok tápot), akkor nem fog visszafelé forogni? Csak azért, mert egyik irányba hangtalanul forog a dinamó, másikba pedig zajos, mert a szénkefék nem abba az irányba koptak.
(#) Krisz03 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 24, 2009 /
 
De mivel a gerjesztés egyik fele eredetileg testen van, ami közös is a forgórész egyik felével, és most megfordítom a tápot, akkor az állórész is fordítottat fog kapni. Mert ugye a burkolatra fogok tápot adni. Cseréljem meg a gerjesztőtekercsek kivezetését?
(#) Krisz03 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 24, 2009 /
 
Na hát ez az. Eddig a házon volt a test, de oda most pozitív fog kerülni. Ha nem cserélem meg a gerjesztőtekercs kivezetéseit, akkor fordított tápot fog kapni, és fordítva is fog forogni. Nem?
(#) Krisz03 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 24, 2009 /
 
Mármint, hogy miért nem próbálom ki? Mert most épp kirakóst játszok vele, mert ki kell takarítani. Másik meg az, hogy nincs alkalmas tápfesz forrás.
(#) EcoPityu válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 25, 2009 /
 
Az én motoromon, ami ugyancsak párhuzamos gerjesztésű volt, akárhogy adtam a delejt az álló-illetve a forgórésznek, akkoris egy irányba forgott, forgásirányt csak a kefék 90°-al történő eltolásával értem el!
A soros motoroknál valóban csak az állórész polaritását kell a forgórészéhez képest variálni, de itt rájöttünk, hogy az egyik irányban a forgórészt húzta, a másikban meg tolta, de mindíg ugyanabban az irányban...
Egyébként működőképes dimangónál is megoldható a próba, testre a minusz, forgórészre a plusz, és a gerjesztésre a még minuszabb, egy másik akksiról!

És ha akkor sem vált irányt, akkor marad a 90°-os kefeeltolás!
(#) EcoPityu válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 25, 2009 /
 
Idézet:
„Eddig a házon volt a test, de oda most pozitív fog kerülni”


Én a helyedben nem kötném a fémházra a plusszot /vége már a PNP germánium korszaknak.../
Egyetlen megoldás, az összes pólus kivezetése, jó bika kábelekkel a forgórész, 1,5mm2-essel meg az állórész, aztán kint kötöd, ahogy jól esik..(csak gondold el, minden 12v-os eszköz negatív testelésű, erre te a fémházra plusszot kötsz?)
(#) Krisz03 válasza EcoPityu hozzászólására (») Márc 25, 2009 /
 
Most mit mondjak... Nekem tetszik Macskabarát elgondolása. Nem lesz nagy probléma, ha nem köthetem a fogyasztókat a vázra, és a kezelőszervek sincsenek kapcsolatban a vázzal, minden gomb, és kapcsoló minden szála ki van vezetve ebben a robogóban, aminek egy részét szeretném is használni (index, duda, féklámpa, világítás).

Vettem FET-et egy IRFP044N személyében: 55V, 53A, 0.02 Ohm, TO-247AC tokozás. Azt hiszem ez bírni fogja. Ugye védődiódából nem kell két külön, hanem használhatom a PC tápból bontott 200V, 10A-es kettősdiódát? A katódok így is úgy is összeköttetésben lennének a forgó és állórész közös pontján...
(#) Krisz03 válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 25, 2009 /
 
Összeállt a darabjaira szedett, kitisztított, és friss zsírral feltöltött csapágyú dinamó. A gerjesztést összekötöttem a forgórésszel, és rákötöttem egy gyengélkedő 5Ah-s (!!!) akkura. Szépen forgott a dinamó, és nem lehetett lefogni a tengelyére erősített ékszíjtárcsánál fogva.
Szerintem ez elég jó eredmény, úgyhogy holnap kerítek egy nagyobb kapacitású akkut, és akkor már a PWM vezérléssel együtt tesztelek. Persze így terhelés nélkül csak csínján bánok vele.

A szabadonfutóra lenne valami ötletetek? Ugye robogó vázat fogok használni, és valami robogó kereket keresek hátra is. Szerintem hülye ötlet lenne kerékpár hátsó aggyal egyesíteni akár a kereket, akár a dinamót. :nemtudom:
(#) szsrobert válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 26, 2009 /
 
Nem lenne.Kerékpáragyra fűzz vastagabb , nagyobb teherbírású küllőkkel 16/20-as szélesebb felnit.Olcsó gumikat tudsz hozzá vásárolni.
Így sok energiát spórolsz a gurulással.
Hátránya, hogy erős lejtőn nem tudod visszatöltéssel, hasznosan felhasználni a biztonság érdekében megsemmisiteni szükséges mozgási energiát.
(#) Krisz03 válasza szsrobert hozzászólására (») Márc 26, 2009 /
 
Hali!

A visszatöltés nem baj, ha nincs. Volt itt róla szó sokszor, és az volt a végeredmény, hogy felesleges.
Szóval fűzzem másik felnibe az agyat. Egész jó ötlet. Még jó, hogy óramutatóval egyezően forog a dinamó.
A 16/20-as felnit hogy érted? 16 vagy 20 colos? Félek, hogy ilyen nagy nem fér be. Eredetileg 8 colos a robogó felnije, és elég ballonos gumi van rajta, de akkor is kicsi a hely.


Ahogy tegnap írtam, szerzek nagyobb akksit, és rákötöm a dinamót a PWM szabályzóra. Beszéljen helyettem egy VIDEÓ.
Magyarázat:
Az elején végigmegyek az összetevőkön (dinamó, próbapanelen összerakott vezérlés, 25A méréshatárú műszer, 60Ah-s akku, rajta multiméter a feszültségméréshez).
16mp: A kesztyű ahhoz kell, hogy "leterheljem" a dinamót, azaz kézzel lefogom (sajnos könnyebben lelehet, mint gondoltam).
29mp: Lassan növelem a kitöltési tényezőt. A fütyülés gondolom a kHz-es kapcsolófrekinek tudható be (először izzóval teszteltem, az is fütyült).
33mp: A nyugalmi áram 1.5A, terheletlenül max fordulaton ez 4A lesz.
38mp: A dinamó megindul, látható a kóválygó szíjtárcsából (a tengelynek egyébként semmi baja).
50mp: Max fordulat kb 5-600RPM. Terheletlenül még tűrhető a kapocsfeszültség. Áramfelvétel 4A.
59mp: Kézzel elkezdem lefogni a dinamót, de csak addig, hogy ne akadjon ki a műszer. Nem volt olyan nehéz feladat, mint vártam. A fordulat durván felére, kétharmadára esik vissza, a kapocsfesz pedig elég jelentősen (nem egy mai akksi, de a kocsit beindítja még).
1p10mp: A "műterhelés".
1p30mp: Maximumról visszatekerem minimumra a kitöltést.
1p43mp: Vége a mókának.

Ez volt az, amikor a gerjesztés közvetlen tápot kapott. A következő azt volt, hogy átkötöttem a forgórészre, mert azt írtátok, hogy nyomatékosabb lesz. Nem igazán vettem észre különösebb változást semelyik fordulatszám tartományban sem.
Most már én is belátom, hogy nem erőmű, de ha mást nem találok, akkor ezzel kísérletezem.
A tömegekről:
- robogó váz: 20kg
- dinamó: 10kg
- akku:16kg
- én: 63kg
- leendő hátsó kerék és felfüggesztés: ???kg.

Üdv
Krisz
(#) Krisz03 válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 26, 2009 /
 
Pontosítanék, mert előkerestem a mechanikus fordulatszámmérőt.
Ha párhuzamosan kötöm a gerjesztést a forgórésszel, akkor terheletlenül a max fordulat 1050RPM. Ha annyira lefogom, hogy 20A-t vegyen fel, akkor 660RPM
Ha a gerjesztés közvetlen tápról megy, akkor 1000RPM a maximum, lefogva 600RPM.

Akkor mégsem olyan rossz az a párhuzamos kötés! Szinte ugyanaz a fordulatszám, viszont minimum kitöltésnél alig folyik áram. Ráadásul nem kell azzal a kapcsolóval bíbelődni, aminek pici gázadáskor be kellene kapcsolnia a gerjesztést, ahogy Macskabarát mutatta a 7-ik oldalon. Persze kérdés, hogy melyik bekötéssel tud majd könnyebben elindulni terhelés alatt a dinamó.
(#) szsrobert válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 26, 2009 /
 
Camping bicikli-Babetta-Simson gumiméret.
Csak a biciklinél 20-asnak, a motornál 16-osnak nevezik.
(#) Krisz03 válasza szsrobert hozzászólására (») Márc 26, 2009 /
 
Így már értem. Sajnos ez nem jó ötlet, mert nem fér el. Van Simsonom, annak kereke rettentő nagy ehhez a vázhoz. Majd szétnézek vastelepen, hátha találok valami használható kereket.
(#) Krisz03 válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 26, 2009 /
 
Nem volt erősségem sem a matek, sem a fizika, ezért leellenőriznétek a számolásomat?

34cm átmérőjű, tehát durván 1m kerületű a felhasználni kívánt vázban lévő kerék. Ha 20km/h-s, azaz 5.5m/s-os sebességet akarok elérni, akkor a keréknek ugye (5.5m/s osztva 1m-rel) 5.5-et kell fordulnia másodpercenként, azaz 330-at percenként. Na most a "dinamó motorom" üresen 1050-et, leterhelve a névleges áramára 660-at fordul percenként. Így akkor valószínűleg 1:3-1:2 lassító áttételre lesz szükségem.

Jól számoltam?
Következő: »»   19 / 229
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem