Fórum témák
» Több friss téma |
hali.
Valaki feltett egy 4 tranzisztoros egyenáramú motor vezérlő hidat asziszem 2db bc337 és 2db bc327-es tranzisztorokkal. A kapcsolásban az egymás alatti tranzisztorokat kötötte össze, hibásan! mert a jobb felső a bal alsóval, illetve a bal felső a jobb alsóval működik párba. A rádiótechnika évkönyv 1970 és 1971-ben a sokkiskapcsolásnál (vsgy hasonló címűnél) van NORMÁLIS, pontos és hibátlan műszakirajz bázis-bázis és bázis-kollektor kapcsolásra! Üdv barátaimnak robottervező Sanyi (volt mátészalkai) Debrecenből
Sziasztok!
szeretnék kismotorok(motoroller) tönkrement gyári vezérlésére alternatívát,azaz helyettesítő áramkört. Csináltam ugyan egy kapcs.üz.tápból kiszerelt IC-vel(valami KIA akármi) ill egy IRF540 Fettel egy PWM-es áramkört ami jó is lenne, de nem tartja a nyomatékot. Látom itt sokan a H hídra voksolnak ami nekem bonyolultnak tűnik.Többpéldányban kellene megépíteni és üzembiztosra. A motor paraméterei:24V/200-280W/10A Ha tudnátok dobni valami linket vagy akármit megköszönném.
Sziasztok!
Szükségem lenne egy kis segítségre. Megépítettem a conrádos sebesség szabályzót http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/245232-an-03-de-Miniatur-Fahrtregler.pdf Valamilyen szinten müködik is, de nem az igazi. A motor soha nem áll le valamerre mindig forog vagy rángat. Azt kimértem, hogy a 6 és 10 láb közt közép állásban nincs feszültésg, de a moci akkor is "forog". Mintha nem zárna a darlington. BDW93C és BDW94C-t használtam.
Sziasztok!
készitett már valaki 230V-s motorhoz H hidvezérlőt. PL: 180V dc ról meghajtni a hűtőgépet?
Sziasztok!
Eleg nagy a gondom, epitettem egy H-hidat ami nem akar mukodni. A 14 labu XOR IC-t az aramkorbol kiveve kozvetlen a 3-as vagy a 6-os stb vezerlo labakon keresztul vezerelve a hid kulon-kulon agait se mukodik megfeleloen. Peldaul 3asrol vezerelve egy LED-et a motor helyen tokeletesen mukodik azonban a 6osrol vezerelve 3-400 mA-t vesz fel, es a tranzisztorok nagyon melegednek. Motort vezerelve meglepo modon 8V-os megtaplalast alkalmazva a motor forog, azonban csak 2.5 V jut ra, es a tranzisztorok megintcsak nagyon melegednek. Mi lehet a gond szerintetek? Koszi elore is a segitseget!
Amit látok:
1. Ha az optók meghajtása ugyanarról az 5V-ról megy, mint a 7486, akkor semmi értelme az optónak. 2. A kapuk szerintem így oszcillálnak, de le kellene szimulálni! 3. A felső oldali NPN tranyók helyett PNP kellene, mert így nem erősít feszültséget, csak áramot. Az emitteren kb. a bázisfesz (kb. 5V) fog megjelenni, de a kolletoron meg 8V van, így a disszipáció megnő (4V*Ic).
Szerintem is pnp-re kell cserélni a felső tranyókat. Még akkor sem lenne jó ez a kapcsolás,ha 8V lenne a bázisfeszültség, mert az emitter csak~ 0.6V-al kisebb feszültségen van, igy az 1k bázisellenálláson nem folyna elegendő áram a teljes nyitáshoz. Egyfajta negativ visszacsatolás jön létre és a tranyó fűtene.
Magat a hid reszt a radiotechnika januari szamabol neztem ki, ott mind a negy tranyo npn volt. A XOR-os logika elvileg a tranyok egybenyitasat akadalyozza meg. Esetleg FET-ekkel meg lehetne igy oldani a kapcsolast szerintetek?
Cserélj tranyókat, egyszerűbbnek tűnik, mondjuk BD140-re. A bázisellenállások bekötése módosul, szemléletesen: a két egymás alatt levő pnp, npn bázisellenállásait kell közösiteni.
Megnéztem az RT cikket, tényleg ilyen. Ennek ellenére jobb felül PNP-t használni.
Szimulálná valaki a két keresztbe kötött XOR kapukat? Nekem most nincs szimulátor a gépen, de gyanús, hogy 10b bemeneti kombinációnál oszcillál.
nekem is gyanus, hogy nem mukodik ugy ahogy azt ok gondoljak. Valaki tenyleg le tudna szimuulalni?
Ha igy hagyod,és a motornak elég 5V tápfeszültség akkor működni fog számottevő melegedés nélkül,feltéve,ha az áramfelvétele nem több mint amit a tranzisztorok biztositani tudnak 5mA bázisáram x béta mellett.
Annyi biztos,a felső tranyók igy jobban melegednek,mert teljes nyitáskor is ~0.6V esik rajtuk, mig az alsókon ~0.2-0.3V.
Ma kaptam ket tippet a megoldasra (vagy a pnp megoldassal egyutt 3-at).
Egyik megoldasban a meghajto tranzisztorok ele ket inverter lenne kotve, koztuk egy relative nagy felhuzo, a masodik utan pedig egy nehany 100 ohm nagysagu felhuzo ellenallas. Masik megoldasban egy meghajto tranzisztor lenne bekotve a teljesitmenytranyo ele, ami a jel negaltjaval kapcsolna azt. A pnp megolas szerintetek mukodhetne? Azaz kicserelve a fenti ket tranyot pnp-re es a vezerlest egymas alatt levokre atrakva. Szerintetek melyik a legjobb megoldas, ha esetleg meg szeretnem tartani a mar elkeszult nyakot?
Van egy motorom (cd-rom-ból kiszedett, ami a tálcát mozgassa). Érdekelne egy kapcsolás, amely működése a következő:
1. mikrokapcsoló megnyomására elkezd forogni az egyik irányba 2. szintén mikrokapcsoló megnyomással (vagy másik, vagy ugyanaz, mindegy) megváltozik a forgásirány 3. újabb mikrokapcsoló leállítja teljesen 4. az első pontban említett mikrokapcsolóval újbol megindíthatjuk, majd szintén visszafelé kapcsoljuk, leáll és így tovább... Tud valaki nekem ebben segíteni?
leteszteltem probapanelen a keresztbekotott XOR kaput, es tenyleg oszcillal. Nem is ertem hogy jelenhet meg ez a tobb helyen is rossz kapcsolas olyan lapban mint a RT....
Megvettem egy L298-at inkabb, csinaltam is hozza egy kapcsolast is.. Meg tudnatok nezni, hogy jol van-e igy bekotve az IC? A bemenetekre egy feszultsegosztot akartam megvalositani, mivel 6V-al lesznek meghajtva a motorok, es az inputon 2.5V-al ez alatt kell lenni a H szintnek. Remenyeim szerint igy kb 3V jut a bemenetekre.
Koszi, udv
Ha nem akarsz áramot mérni, akkor az 1-es és 15-ös láb mehet közvetlenül a GND-re, nem kell 0.5ohm ellenállás.
Nem értem pontosan, amit a bemenetekre irtál. A logikai tápod 5V, max. ennyi lehet a bemeneteken a fesz! Ahhoz, hogy logikai magasnak itélje a bemeneti feszt, minimum 2.3V-nak kell lenni a bemeneten (de max. 5V). A logikai alacsony szint pedig 1.5V alatt lesz. Igy állitsd be az osztót.
Azert akarom a logikai "1" szintet lejjebb vinni, mert az van a leirasban, hogy a motorok tapfeszultsegenek 2.5Val a logika "1" szint felett kell lennie. Azaz 6V-2.5V=3.5V, az osztot igy 3V-ra allitottam. Az ujabb megoldasban optocsatolon keresztul oldottam meg a dolgot, de nem vagyok benne biztos, hogy jo igy ez a kapcsolas. Kellene szerintem az input-ok ele egy lehuzo ellenallas de nem biztos. Te hogy latod a helyzetet?
Az optóknál lehúzó kell, osztó nem.
Valamit rosszul értesz az adatlapban. A bementei fesz lehet 5V. Max. a logikai tápfesz lehet. Ezt a 6-2.5V-ot hol láttad?
A VS Supply Voltage (pin 4) Operative Condition VIH +2.5 - 46 V. Azaz a Bemeneti jelszintnek a magas allapota +2.5V-nak kell lennie a motorra kapcsolt fesz minimumanak(es mivel a Vs = 6V, ezert a 6V es 5V kulonbsege csupan 1 V). 3/13 oldalon van a datasheet-ben. A Vss persze +5 V lenne. Az osztot azert raktam oda, hogy a optocsatoloval kapcsolt fesz max erteke 3 V legyen.
Á, már értem. A 6 voltos motor táp maradt ki nekem: valamiért azt gondoltam, hogy több.
Ezesetben igazad van, 3V körüli fesz kellene a bemenetre, meg persze lehúzó.
Mar megvan az uj nyakterv, csatoltam a kepeket. Mar csak egy kerdes Szerinted problemat jelenthet, hogy a ket kulon akkumulator(6V-os es 9V-os) negativjat egyesitem egy kozos GND-ben?
Megepitettem az elobbi kapcsolast, de nem mukodik. Van valami otletetek, hogy mi lehet a baja?
Kis modositasok azert voltak ahhoz a kapcsolashoz kepest, de lenyegeben nem valtozott meg.
Segitsetek mar legyszives, mert nem akar mukodni. Nem ertem miert nem mukodik, probapanelen tokeletesen mukodott. Lehet, hogy a stabIC kavar be?
Hello!
Van valakinek egy jó kapcsolása H-hídhoz fetekkel? Egy 300W-os motorhoz kellene. Segítséget előre is köszi.
Feltételezem, hogy a kapuk egyik bemenete alapesetben 0, vagyis az opto-n nincs jel. Egyik irányba indítani pedig az adott irány 1-be húzásával lehet.
Ekkor ha jól sejtem alapesetben mindkét kimenetnek is 0-nak kell lennie. Erre egy AND és utána egy NOT megfelelő. Ugyanis a hídra az AND kimenetét kel küldeni, viszont a másik kaput csak negált jellel lehet tiltani. Ha alapesetben mindkét kimenet 1, és egyszerre csak az egyik mehet 0-ba, akkor meg a NAND kapu a megfelelő (az AND és a NOT összevonható). Fordított esetben (inverz logikával, vagyis ha alapesetben mindkét bemenet 1-es) indításkor a bemeneteken még nincs jel, ezért a kimenetek radom veszik fel az állapotaikat, így a motor elindul valamerre. Így ez nem használható. Ezzel teszteltem: http://www.tetzl.de/java_logic_simulator.html
Koszi a valaszt, azota mar szkóppal megneztem azt a kapcsolast, es gyonyoruen oszcillal. Tanultam az esetbol, nem szabad mindent elhinni a radiotechnikanak
A #418147-es hozzaszolasomnal krealt kapcsolas meg egesz jol mukodik, ha kiveszem az osztot, ugyhogy akinek esetleg hasonlo kell majd ugy tudja is hasznalni. A mindket bemenetre "1"-es vagy "0"-as erkezeset pedig szoftveresen szurtem ki elso korben, de az L298 is gondoskodik arrol, hogy ez ne okozhasson problemat (ha jol emlekszem talan fekuzemben mukodik ) Koszonom az utanajarasodat, es a javaslatodat is!! Amint jobban lesz idom jobban megnezem ezt a webhelyet is
Sziasztok! a mellékelt képen lévő kapcsolással szeretném megoldani azt, hogy a PIC egyik lábának alacsony vagy magas szintje adja meg az irányt, egyik lába pedig a PWM jelet szolgáltassa egy DC motornak. Szimulációkor azonban nem működik. Hol a hiba? Elvileg az NPN és PNP tranzisztorok bázisaira adott feszültség mindig ellentétes állapotba kapcsolná a híd 2 oldalát, de nem ez történik. Mi a hiba?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |