Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Minden, ami modell
 
Témaindító: H.Viktor, idő: Nov 28, 2007
Lapozás: OK   49 / 90
(#) wg_kezdo válasza Novak hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Az első esetben rövidre zártam véletlenül ok, én voltam a hibás megtanultam a leckét.
Második esetben 3 napig kint volt a szabadban mivel lezuhantam és nem találtam meg, én voltam a hibás ok.

Viszont a legutóbbi esetben gondosan ügyeltem mindenre és az első repülés után tönkrement. Utána olvastam, sőt minden itt elhangzottat betartottam egyedül az étel mellé nem raktam a hűtőbe, de 17 fok van a helységben ahol tárolom és szinte 0 páratartalom.
Ekkor is tönkrement.

A gagyi ceruzaelemeim meg össze-vissza töltve is működnek, néha, hogy úgy mondjam a kutya szájából tépem ki és mégsincs semmi bajuk.

A Zenn meg elismerte, hogy hát néha hibásak az akksik és ők nem tudnak mit tenni ez benne van a pakliban. Ja és ez egy idézem: "felső kategóriás akkumulátor" volt. (Na képzelem milyen lehet a többi)

Na erre mondtam én azt, hogy nekem nem ér meg 8000 Ft-ot egy repülés!

És erre mondtam, hogy inkább a kefés motor és a szívósabb akksik, mint a jobb, de hímestojási bánásmódot igénylő lipo-k.

Szóval nem akarom senkinek elvenni a kedvéd csak a tapasztalataim írtam le ezzel kapcsolatban.
(#) füli válasza Merkel Géza hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Szia Géza!

A szabályzó hűtése jó ötlet, bár pont azért vettem 40 A-est, hogy ezzel gondom ne legyen, mégis egy 10A-es áramfelvétel megette és ez nem is egy versenyhajó, csak egy kis játék kezdő szinten, nem akarok semmit csúcsra járatni, egyszerűen csak menjen. Majd ráteszek kiesett proci hűtőt, hogy ne kelljen vizeznem...

A zselés aksikat a szabályzók miért nem szeretik? A szabályzó azt említi, hogy 6-10 cellához használható, ezt írtam is, hogy esetleg ez lehet a gond, hogy csak 6 a Volt? A vevőt zavarta, amikor az egyik szabályzó BEC-ről vettem a feszültséget, akkor tértem át 4 db NiMH ceruzaaksira a vevőhöz és a szervókhoz és egy árnyékolt dobozba be is tettem az egészet, csak az antenna lóg ki, meg a vezérlő vezetékek, így semmi zavar nincs, nem cincognak a szervók, ha mennek a motorok. Lehet, hogy az árnyékolás is elég, és mehetne a BEC-ről az ellátása, de ezzel most nem kísérleteztem.

Kezdő lévén segíts, mi a gond a soros kapcsolással? Azóta még borzalmasabb gondolatom lett, méghozzá az, hogy a két sorba kapcsolt aksiról külön-külön venném le a két szabályzónak az áramot, így mindkét aksi egyszerre merülne és a soros kapocs két végéről jönne a 12V az egyéb cuccnak. A vevő, a szervók ettől külön, 4 db NiMH ceruza aksiról kapnák az ellátmányt továbbra is...

Móricka rajzon:
[size=x-small]
____________________ ______ Szervó1
I I + I I J
I + szabályzó1 MOTOR1 J
I 6V aksi1 - J I______I J ____
+ - I J J I +
12V cucc I========I J=====4csatVEVŐ 4,8V
- Led + I J _______ J I____-
I stb. 6V aksi2 + J I I J
I - szabályzó2 MOTOR2 J
I__________I_________- I______I Szervó2

[/size]

Szóval, így nézne ki, sima ellenállás alapú fogyasztókkal nem lehetne gond, de itt azért van minden más, ami bekavarhat, csak nem értek hozzá...
Köszi, ha továbbsegítesz a kérdésben!
(#) füli válasza Merkel Géza hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Szia Géza!

Na a kép összetört, újraszerkesztettem, beraktam a fájlba... Ezalatt már profibban is megcsinálhattam volna...

rajz.JPG
    
(#) Merkel Géza válasza füli hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
A proci hűtő nem igazán jó ötlet, hiszen az is csak az első néhány percben hűt frankón. Miután már kellően felmelegedett és nincs hűtőventilátor sem ami lehűtse ismét fennáll a szabályzó leégésének veszélye. Azaz ha már úgyis vízzel vagy körülvéve inkább használd azt a hűtésre mert ingyen van. Nem is bonyolult olyan hűtőbordát csinálni amiben víz áramlik. Mégpedig annál gyorsabban mennél nagyobb terheléssel megy a járgányod. Én pl. még azt is csináltam, hogy trehált vörösrézhenger két végére 2 db Átm 3.5 mm-es rézcsövet forrasztottam melynek egyik végét átdugtam a FET soron és azok hütőzászlóihoz forrasztottam. A víz így átáramlott a kis rézhengeren (vízpuffer) majd a FET-ek zászlóin átmenő rézcsövön. A puffer két rézcsövének egyikének végére mipolán csövet húztam annak végén szintén egy rézcsővel, amely a hajó alján a sróf alatt a menetirányba nyílt. Itt szippantotta be a szerkó a hűtővizet. A FET oldali rézcsőtől pedig egy mipoláncsőn keresztül vezettem ki a felmelegedett vizet a hajó oldalán a vízvonal fölött. Arról már nem is szólva, hogy még kb. 300 Wattos Plettenberg motoromat is vörösréz spirálcsővel hűtöttem hasonló módon, de külön vízkörrel mert ugyebár a 80 Amper az még a mocit is rendesen megmelegítette. Én óvakodnék attól, hogy egy közös aksira 2 db szabályzót kössek. Szerintem egy db. 40 Amperes, vízhűtéssel "megspékelt" szabályzó símán elviszi a 2 db motorodat. Feltéve ha azok nem túl brutálisak ill. a srófjaid sem terhelik túl a mocikat. Tudnod kell azonban azt, hogy a víz, ellentétben a levegővel, igen brutális terhelésváltozásokat tud produkálni. Nem mindegy az, hogy a hajót a fürdőkádban vagy pedig a valódi közegében (pl. hullámos, hínáros tó) hajtod. Az elakadt sróf ugyanis többszörös, ütéssszerű terhelést képes produkálni úgy a mechanikára mind pedig pedig az elektronikára. Szerintem a BEC-ed pedig azért nem működik helyesen mert elfelejtettél gondoskodni a motorok megfelelő zavarvédelméről. Azt pedig továbbra is állítom, hogy a szabályzód nem éppen zselés aksikra készült. A LiPo telepekkel kapcsolatban a véleményem pedig ugyanaz ami a kollégánké. Azokkal ugyanúgy tudni kell bánni mint a saját farkaddal.... l
(#) Merkel Géza válasza Merkel Géza hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
A kapcs szerintem nem OK!
A 2 db szabályzó bezavarhat egymásnak ill. asszimetrikus celleterhelést okozhat.
Csak 1 db vízhűtött szabályzót használj melyekhez a mocikat párhuzamosan kösd be. Okvetlenül old meg a zavarszűrést. A BEC-nek is mennie kell ezért ne használj külön aksit (bár ez nem okvetlenül baj). Gondban vagyok a zselés aksikkal mert nem tudom, hogy azok hány Voltra süthetők ki. Szerintem a Te Szabályzód kb. 5 Voltnál és 1.5 - 2 Amper tartaléknál kapcsol le, hiszen 6-12 NiCadra való. Lehet, hogy ez túl alacsony fesz a sorba kötött ólomaksiknak. Azaz meg kellene tudnod az aksik min megengedett feszét és mérned kellene, hogy mennyi idő alatt csökken le a telepek terhelése erre a min. szintre. Azaz biztonságban csak eddig az ideig hajókázhatsz.
(#) Novak válasza wg_kezdo hozzászólására (») Máj 4, 2009 /
 
Te tudod, azzal modellezel, amivel szeretnél. Viszont abban is egészen biztos vagyok, hogy ha megfelelően rakod össze (vagy esetedben inkább rakatod össze), akkor nem lett volna vele semmi problémád a harmadik esetben. Hibás akkuk nyilván vannak. Ha nincs szerencséje az embernek belenyúlhat, de még %-os arányban is bőven 1 alatt van a hibás cellák aránya. De hibás cellák kivétel nélkül az összes akkutípusnál lehetnek, sőt vannak is. Ez tény. De hidd el, hogy semmivel sem több a hibás LiPo-k aránya mint a NiCD-oké.
(#) wg_kezdo válasza Novak hozzászólására (») Máj 4, 2009 /
 
Gondolom, ha ment akkor nem hibázhattam nagyot.
Utána pedig lehúztam mindenről vagyis nem volt rákötve semmilyen elektronikára csak annyi volt, hogy nem vettem ki a gépből. (Kb hungarocell-ben tároltam egy szinte 0 páratartalmú 17 fokos helységben).
Ha ennyit nem bír ki akkor gondolom gyárilag hibás lehetett. (csak nem értem, hogy felső kategóriás akksiknál azért elvárná az ember, hogy ilyenkor azonnal szó nélkül cseréljék).

Ha viszont nem volt gyári hibás akkor nem teljesen értem, hogy mit kellett volna még vele csinálnom ahhoz, hogy működjön.
(A 2. akksimmal elég sokat repültem annak nem volt semmi baja csak amikor lezuhantam és 2-3 napig nem találtuk meg a gépet akkor ment tönkre. )
(#) füli válasza Merkel Géza hozzászólására (») Máj 4, 2009 /
 
Szia Géza!

Két szabályzóra azért van szükségem, mert a hajón a két motort függetlenül lehet vezérelni előre-hátra, ezzel fordul akár körbe is a saját tengelye körül, tehát nem mehet egyről. Az a lényege a hajónak, hogy jól kormányozható legyen, saját tengelye körül is fordulhasson, mint egy lánctalpas, úgy menjen... Most egyébként ez is baj, hogy emiatt túl fordulékony a hajó, nehéz egyenesben tartani, van egy fix kormánylapát, amit be lehet állítani kicsit idébb-odébb, hogy egyenesbe álljon a hajó a két motor teljes sebességénél.

A zavarszűréssel már 3 féle módon is próbálkoztam, 3 helyen vettem már hozzá 3 féle kondit, semmi változás. A motorok szénkefések 6 V-osak, alacsony fordulatszámúak, hogyan kell méretezni a kondikat és milyen fajta kell?

A procihűtőhöz van ventim is... A víztől most messze vannak a szabályzók, de azt nem értem, miért melegedhetnek túl, a gyári hűtésnek tudnia kellene a névleges teljesítményt kezelnie...

A két szabályzó egymást hogyan tudná zavarni? Esetleg tegyek puffer kondikat az aksikra, ami rendezi a löketeket?

A 12 V-os elektronika 10,8 V-on kapcsol le, tehát amikor az kikapcsol, akkor tudom, hogy vége.
(#) Merkel Géza válasza füli hozzászólására (») Máj 4, 2009 /
 
Szia!
A két motor használatát már értem. Én eddig a mindíg csak egy motort használtam ennek ellenére robbanásszerűen tudtam megfordulni minden helyzetben. Nagy sebességű hajónál ez könnyen megy ha a kormánylapát megfelelő méretű és jó helyen van. De továbbra sem tartom jónak a két szabályzó bekötését az áramkörbe. úgy, hogy azok külön külön lógjanak a sorbakötött aksik egy-egy tagján. Javaslom, hogy a szabályzókat a sorbakötött aksik két pólusára (azaz párhuzamosan) kössed be. Én még soha a büdös életben nem hajtottam meg 6 Voltos motort 6 Volttal. Minimum 8 db. 1.2 Voltos NiCad cellát kapcsoltam rá. Ment is a hajó mint a villám. Nem tudom, hogy milyen típusú kefés motorokat használsz . Talán Speed 600, vagy 700-as típusuak? Én ezek használatáról nagyon hamar áttértem a drágább, de kajakosabb Plettenberg motorokra a hajóknál. Ezek aztán mocskosul bírták a gyűrődést. Pl. a Graupner Speed motorok esetén a zavarszűrést 2 db. 47 nF-es és egy db. 100 nF-es kondival csinálják. A 47 nF-es kondikat egyenként a motortest és a + ill. a minusz pólusok közé kell bekötni. A 100 nF-es kondival pedig a motor plusz ill. mínusz pólusait kell áthidalni. Ha a szabályzóid valóban 10.8 Volton kapcsolnak le akkor talán elkerülheted azt, hogy az aksik túlmerüljenek. Persze jobb lenne ha a lekapcsolási érték min. 1 Volttal magasabb lenne. Szerintem a zselés aksik valójában nem éppen nagy áramok leadására készülnek. A riasztókban pl. csak max. néhány Amperre van szükség. Neked pedig esetleg több mint 10 Amperre. Hát ez is problémát jelenthet majd. De a vízhűtést továbbra is nagyon javaslom.


(#) füli válasza Merkel Géza hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
Szia Géza!

Én még sokára jutok el oda, hogy ilyen spéci módon közelítsem meg a modellezést... Ez nem egy versenyhajó lesz, egy kis szórakozás csak, csendeset, szinte lopakodót akarok csinálni. A motorok 540-es, 4-6V-os 6000-res fordulatúak, a hajócsavarok ellentétes bal-jobbosak és 5 ágúak.
A zavarszűrést én is ilyen kondikkal próbáltam, de nem jött össze, vagy más a baj...Még egyszer majd szétnézek oszcilloszkóppal, honnan jön a baj.
A hétvégén teszek egy próbát, mi történik.
Köszönöm a javaslatokat és majd beszámolok az eredményekről.


(#) Zoll hozzászólása Jún 2, 2009 /
 
Hali mindenki
Azt szeretném meg kérdezni hogy valaki vásárolt már az alábbi oldalról
www.hobbycity.com
(#) a spojleres válasza füli hozzászólására (») Jún 4, 2009 / 1
 
szia remélem ezt már sikerül elküldenem
szal vigyázz a 2db 6 voltos szabájzással mert nincsen leválasztva a szabájzok nagyáramu oldala és a vevőről érkezö jel a te esetedben meg 6 volt a különbség ez kárt okozhat figyelj oda méregess :yes: :yes:
(#) Kisvé hozzászólása Jún 8, 2009 / 1
 
Sziasztok!
Bízom benne hogy vki tud nekem segíteni.
Egy olyan Gyroscope ic típust keresek amit be is lehet szerezni Magyarországon. Én eddig nem találtam sehol
Előre is köszi
(#) a spojleres válasza Kisvé hozzászólására (») Jún 8, 2009 / 1
 
szia ha ismered a giroscop müködését akkor sztem müveleti erösitökkel megtudod csinálni
egyébként mire akarod használni
modellezésre
mert ott a szervoknak küldött jelek impulzosok kitöltési tényezöjét változtatja érzékenységnek megfelelö mértékben amit lehet(kell) állitani
üdv
(#) Kisvé válasza a spojleres hozzászólására (») Jún 9, 2009 / 1
 
Quad helicoptert szeretnék építeni és arra kellene egy, hogy tudjam, hogy melyik motor fordulatszámát, hogy kell állítanom, hogy vízszintesen maradjon.
(#) Twister válasza Kisvé hozzászólására (») Jún 9, 2009 / 1
 
szia sztem 1 motorral hajtsd +
a rotorokat akár szijhajtással mert egyforma fordulaton kell leniük és az állásszögüket állitsd szervokkal
a lassu mozgásokra a giroszkop nem reagál csak a hirtelen pl széllökésekre
(#) Kisvé válasza Twister hozzászólására (») Jún 9, 2009 / 1
 
Hát én úgy terveztem, hogy majd PIC segítségével PWM szabályzással állítom a fordulat számokat, hogy jó legyen a dolog. Servókkal semmi esetre sem szeretném csinálni, mert úgy gondolom, hogy egy házilag épített heliben nagyon nehéz őket beépíteni.
Tudnál mondani egy olyan eszközt, ami alkalmas lenne a vízszintesen való lebegés vizsgálatára?
Egyébként az IDG 300 as gyroscope IC Bővebben: Link adatlapját néztem, és ott azt írták hogy fokonként 2 mV változás van a kimenetén. Magyarul az elég érzékeny ahhoz hogy vizsgálni lehessen nem?
De javítsatok ki tévedek, mert nem nagyon értek még a gyro-khoz
(#) Kisvé válasza Kisvé hozzászólására (») Jún 9, 2009 /
 
Másrészt azért szeretném külön hajtani őket, mert szerintem így könnyebben lehetne megoldani az előre haladást és fordulást.
(#) wg_kezdo hozzászólása Jún 9, 2009 /
 
Kicsit off, de úgy gondolom tartozom ennyivel.
Anno nagyon leszóltam a Lipo akksikat.
Nos most a zenn kicserélte a hibás (valószínűleg szériahibás) akksit.
Kiderül mennyire bírja az új majd megírom a tapasztalatokat.


Amúgy első tesztrepülésemnél egy kis oldalszél bevitt az erdőbe ahol egy 15 méteres fa tetején landolt a gépem.
Még jó, hogy a saját "birtokon" történt mindez így fűrész elő és 4 fa kivágása után sikerült levadászni a gépet. 5-10cm átmérőjű fák voltak amúgy is ritkítani kellett volna már az erdőt.


Nem tudom volt-e valakinek hasonló tapasztalata és, hogy valami elektronikai kütyüt lehet-e erre készíteni.
A keresés sem egyszerű oda csipogót lenne érdemes készíteni csak hát mikor csipogjon?
Lehet valahogy egyszerű sebességmérőt készíteni?
Ami csak annyit érzékel, hogy megy-e a gép?
Pici szélkerék egér rés optokkal?
(#) Twister válasza Kisvé hozzászólására (») Jún 12, 2009 / 1
 
szia azt is elképzelhetőnek tartom hogy ijet raknak a mozgásérzékelős telókba is pl w 910i vagy w595 w395 stb talán majdnem mind w sorozatba van
tök jo flash lite animáciokat lehet velük játszani
(#) Kisvé válasza Twister hozzászólására (») Jún 12, 2009 / 1
 
Igen szerintem is.
De olyat szerezni, utána meg bekötni, nem egyszerű dolog.
(#) andrasko hozzászólása Jún 12, 2009 /
 
Sziasztok,

Adott egy Opel Corsa C 1.2 2001 gépkocsi. (Z12XE)
A "Kipufogógázok" narancssárga kontroll-lámpa menetközben kigyulladt.
Néhány indítózás után elaludt, majd többször újra ismétlődött ez a folyamat, csak mostmár napokig folyamatosan világít.

OP-COM programmal nézték az OPEL-ben, eredmény: "üzemanyag-korrekciós hiba".
Máshol tankoltam ÖMV, SHELL, de az eredmény nem változott.

Tudtok segíteni:
- mi lehet ez a gond?
- átmeneti megoldásként a jel "házilagos" törlésében.
(Hallottam valamilyen drót-os, kivillogtatós módszerről.)
Az autó csatlakozójának fotója a mellékletben.

DSCN5040_.jpg
    
(#) Dudus válasza andrasko hozzászólására (») Jún 12, 2009 /
 
Az 5-6 közé tegyél rövidzárat és add rá a gyújtást. Ha elkezd a checkengine lámpa villogni a műszerfalon, kivillogtatható.

Olcsón építhető ISO9141 interfész, amivel ki lehet otthon is olvasni egy AB-COM vagy TECH-2 programmal.
(#) andrasko válasza Dudus hozzászólására (») Jún 13, 2009 /
 
Dudus,
Egyrészt nagyon Köszönöm a választ.
- Tudsz nekem segíteni ebben az ISO9141 interfasz építésében? (rajz, alkatrészek, tanács, stb...)
- Kérlek nézd meg az autóm csatlakozóját. A felső sorban, balról az 5-6 érintkezőt nem tudom összekötni, mert a 6-os az vakhely.
(
(#) andrasko válasza andrasko hozzászólására (») Jún 13, 2009 /
 
Nézd csak,
itt a két csatlakozó közötti eltérés.

Corsa.jpg
    
(#) Dudus válasza andrasko hozzászólására (») Jún 13, 2009 /
 
Akkor a Tiedet nem lehet kivillogtatni. De a 7-es lábon a motor kiolvasható.

Ez az interface , tökéletes hozzá!
(#) andrasko válasza Dudus hozzászólására (») Jún 13, 2009 /
 
(#) Dudus válasza andrasko hozzászólására (») Jún 14, 2009 /
 
Hidd el, sokkal stabilabb a buszmeghajtós változat, mint ez a tranzisztoros szintillesztő.

De ha van kedved kísérletezni, megépítheted ezt is.


A buszmeghajtó 250 Ft, nem drága.
(#) reedadam hozzászólása Jún 16, 2009 /
 

Sziasztok! A fönti topbuzz oldaláról származó 16-os csati van a 97-es F astrámban. Elvileg 3-as lábat kellene használnom. Immo problémám van, csak villog a sárga motorkontroll, nem indul szerintetek érdemes próbálkozni ilyesmivel? Kivillogás nem működik, folyamatosan villog szegény...
Transzponder újraprogramozással szeretnék próbálkozni.
AB-COM-ban van ilyen lehetőség, gondolom megpróbálkozom vele. Van valakinek tapasztalata?
(#) wg_kezdo hozzászólása Jún 20, 2009 /
 
ELkezdtem egy kis modellrepülőt építeni(átépíteni).
Vettem egy 1500 Ft-os vitorlázót a "tettyóban" majd rászereltem egy régi távirányítású madár elektronikáját és egy motort.
A magassági-oldalkormány mozgatás remekül megy viszont a légcsavarnál megakadtam.

Miből lehetne egy kb 5-6cm nagyságú légcsavart készíteni házilag.
A másik nagy probléma, hogy a motoron csak egy kb 4mm átmérőjű fogaskerék van. Erre ötletem nincs, hogy hogyan lehetne felfogatni úgy egy légcsavart, hogy az ott is maradjon.
A motort amúgy gémkapocs+forrasztással tettem fel, nagyon stabil. Az elektronika meg a varrósdoboz segítségével lett felerősítve.
Következő: »»   49 / 90
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem