Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   6 / 86
(#) Flex válasza rozsda hozzászólására (») Máj 31, 2009 / 1
 
Bocsi, még nem néztem meg az e-mail-eimet, átküldöm neked a technologiát a leirással együtt. Gázkart a gasboards.hu-n találsz 15 ezerért.
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Jún 3, 2009 /
 
Már megint nagy gondban vagyok és a segitséged kérném.
Ezt a kapcsolást(mellékelve)szeretném leszimulálni,de valahogy egyik szimulátorban sem sikerül.(tina,multiszim,proteus).Én néztem be valamit vagy mivel lehet a gond?
Az a célom hogy fürészjelet álicssak elö komparátorral.Folyamatosan agyalok a vezérlön és nagy segitség volna ha sikerülne szimulálnom,de már az elején elakadok.
És a 4-es lábon kéne lennie a fürészjelnek.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Jún 3, 2009 /
 
ebből nem lesz fűrész.
Ez a táp 1/3 és 2/3 értéke között egy közelítőleg szimetrikus 3 szög jelet ad.

R5 nek szerintem nincs szerepe.
bekapcs után az első pillanatban a kimenet kiül tápra, így a + lábra 2/3 táp kerül ez eddig jó is, kondi töltődik RC szerint.
Elér a komparáláshoz, a kimenet átbillan testre. Ekkor a kondit agyon kellene csapni (kisütni egy pillanat alatt 0V ra, FŰRÉSZ!)
Az R3 al billenés utánra bekötnék egy párhuzamos RD-t ami az U+ t leviszi 0,7V körülre (műv kimenete az kb test), az R4 re meg egy diódát, ami bilenés után agyonveri a kondit (kisüti a műveleti kiemnetén)
Tehát elképzelésem szerint billenés után U+ azonnal lemegy 0,7V ra, és az U- (Uc) kisül dióda miatt max 0,5V ig, de ekkora már rég visszabillent (U+ > U-)
Nincs filgyelembevéve a műveleti minimális kimenőfesze!! (az a test nem egészen test, maradékfeszültésg van a műveltin), és azt csak feltételeztem, hogy az U+ negítív meredeksége nagyobb, mint a kondi kisülésének meredeksége (idő függvényében, ha nem így van akkor hamarabb visszabilen)


nézd meg az 555 felépítését és működését, az ő kondiján astabilba közelítőleg fűrész fesz van (táp 2/3 részéig való tölrésnél már görbül rendesen a fűrész.)

szerintem fűrész helyett RC töltődés és kisülés görbe is megtenné (csak nem táp 1/3-2/3 értékek között ), ezesetben R4 re nem kell semmi.
(#) mex válasza gulyi88 hozzászólására (») Jún 3, 2009 /
 
Ha áramgenerátorral töltené az 555 kondiját, egész jó fűrészt lehetne előállitani.
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Jún 5, 2009 /
 
Egyszerüen sok ez nekem.Még van mit fejlödnöm.De elektronikai tudáshiányom kitartással és akarással pótolom.Ezt nézd meg mit találtam.
Bővebben: Link
Csak azért hogy hogyan csinálják a nagyok.Van itt minden.Sematikus kapcsolási rajz,leirás,bekötési tanácsok.Csak hogy legyen miböl mazsolázni.
Mert a minap arra gondoltam hogy elvetem a TL ic-t és komparátorral oldanám meg.(persze a müködö vezérlöm dobozolásra vár és beépithetö)És amig donor kocsira várok addig lehet agyalni ilyeneken.De szimulátorban még nem sikerült komparátorral fürészt csinálnom.(de még háromszöget sem )
Mi az az RD?
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Jún 5, 2009 /
 
RD= ---ellenállás--dióda---
azaz soros RD

Jó a TL, jóval egyszerűbb mint ha saját PWM modulátort csinálsz, ne add fel!
(én is csak mostanában kezdek tiszában lenni a hibaerősítő rész kialakításának mikéntjével)!!
Azért nekem is van még hatalmas mennyiségű tanulnivaló ebben a szabályozás témában.
(Én jobban szeretem fejben szimulálni az egyszerű dolgokat, a programhoz érteni is kell, meg aztán gyakorlatban úgyis kiderül...)
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Jún 6, 2009 /
 
Hát én még nem hogy fejben de még számitógépen is nehezen szimulálok.De ott legalább megvan az a lehetöség hogy próbálgatom az alkatrészeket,cserélgetem,variálom és idövel meg is értem a müködését.
Sikerült komparátorral fürészhez közeli jelet szimulálnom.Valami gond volt a tinával mert multisimben gond nélkül leszimulálta.
Viszont amig várok a donor autóra,addig ki kellene okoskodni és meg is épiteni a villanymotor állórészének a gerjesztését.
Adattábla szerint 12V-ot és 16.5A kaphat az állórész.Arra gondoltam hogy egy DC-DC konverter bemenetét rátenni a 48V-os akksipakra a kimenetét pedig a fedélzeti akkumulátorra és onnan mehetne az állórészre és az autó egyéb 12V-os elektromos berendezéseire.Szerintem ez azért jó merta fedélzeti akksi mindig fel lenne töltve.De javits ki ha nem jó az ötlet.
Ebben csak az a baj hogyha állok a piros lámpánál akkor is gerjesztve van az állórész.Szóval valami megoldást kéne találni hogy álló hejzetben ne gerjesszen,de gázadásra ismét elinduljon.
Erre a problémámra várnék ötleteket.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Jún 6, 2009 /
 
Az a baj hogy nem nagyon értek a motorokhoz. Valaki biztos segít aki jártasabb a témában.

3 eset özül lehet választani:

Sorosan bekötni a gerjesztést (PRM megfut lásd flex és az összes többi barácskép motorja)
Ha fázishasítással jól szabályozható, akkor PWM el is.

Párhuzamosan bekötni a gerjesztést. Nem tudom milyen tulajdonságai vannak.

És kívülről szabályozni/vezérelni, ahogy jólesik (megint új fetek PWM , Igaz már nem 100A-ekről van szó.. stb)

El kéne dönteni, hogy melyik a megfelelőbb a célnak.

illetékes személyektől kérdezném, hogy feltölthetnék-e 2 témábavágó könyvet szumma7 mega méretben? (nem sért-e mindenféle jogi/szerzői érdekeket... HE nek nem lesz-e belőle gondja?)
(I:Villamos kismotorok elektronikus szabályozása (1,73MB)
II:Teljesítményszabályzó áramkörök (5,11MB))
Amennyiben nem, nálam lehet emilben elkérni


hétfön matekból vizsgázok, így per pill nem nagyon tudok utánaolvasni
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Jún 6, 2009 /
 
Se sorosan se párhuzamosan nem jó nekem mert az én motorom külsö gerjesztésü.Forgórész 48V 152A.Állórész 12V 16.5A.Most ugy van kötve az asztalon hogy 48V os akksipakk-PWM vezérlö-forgórész.Az állórészre pedig egy ötödik aksirol kap 12V-ot.A nyomatékgörbéit én sem tudom,odáig még nem jutottam el hogy ebbe a témába is belemerüljek,de igen nagy targoncának volt a meghajtómotorja.Viszont épp itt az ideje mert nem akkor akarok vele szenvedni mikor már itt lessz a donorkocsi (Aixam).
Ha nem lehet feltölteni a könyvet akkor én lennék rá az elsö jelentkezö.
Elküldenéd nekem emailban?
És sok sikert kivánok a vizsgádhoz.
(#) Moderátor hozzászólása gulyi88 hozzászólására (») Jún 7, 2009
 
Idézet:
„feltölthetnék-e 2 témábavágó könyvet szumma7 mega méretben? (nem sért-e mindenféle jogi/szerzői érdekeket...”


Erről kizárólagosan a feltöltendő művek alkotóitól tudsz érdeklődni, hogy engedélyezik-e a megosztást...
(#) Docky_SD hozzászólása Jún 30, 2009 /
 
Ma kaptam egy oszlopos marót, aminek "szikrát szórt " a belseje, mondta a tulaj. Szétszedve a vezérlőpanel jócskán megégett, a végfokokról a felirat lereszelve, 2db so14 smd icrol szinten. igy nem nagyon érdemes javitgatnom, mert eleg sok félvezető van rajta és abbol kb felét szakadtnak vagy zárlatosnak mértem.

Az a kérdés, tud e valaki bevált kapcsolást az alábbi paraméterű motor fordulatszabalyzására. Az sem baj, ha nyomatékot is lehetne picit módosítani. irnyvaltas nem kell.
Feszültség: 220V DC !!
Teljesítmény: 850W
Fordulatszám 6500 rpm

Nincs visszacsatolás sima kefés motor
A segitseget elore is koszonom.

(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 8, 2009 /
 
Szia.
Igérted hogy kicsit átdolgozod nekem a vezérlő áramkorlát részét.Közzé tudnád tenni a változtatott kapcsolást?
Mert lassan de haladok a projektel,és új panelt akarok csinálni mert a régit csunyán össze-vissza forrasztgattam a nagy próbálkozások közepette,és nem szeretném igy kókányolva beépiteni!
Előre is köszönöm.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Aug 8, 2009 /
 
Még nem foglalkoztam a vezérlővel, mostanába akartam is kérdezni hogy mi a helyzet, mert nagyon eltűnt innen mindenki.

A motor az maradt az ami volt?
Áramkorlátnak pedig marad a kábelen eső feszültségfigyelés?

Ha tudnál várni jövö hét közepéig az jólenne, mert pont holnap megyek nyaralni. Utána előszedjük a témát.
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 8, 2009 /
 
Hát hidd el nekem hogy nem egyszerü egy autó elektromossá alakitása!(belevágom a motort,teszek bele aksit is,pici kábelezés azt hagyszóljon) És még kismillió apróság +pénz is jóljön amit hónaprol hónapra keresek apránként.
A motor maratt a régi (5.2KW 48V).Az egyszerüség miatt maradok a te ötletednél (kábelen esö fesz mérés) Elösször müködjön a dolog és utánna ha nem tetszik akkor lehet variálni mindennel.
Megvannak a kábelek is.Majd lehet teszek fel róla képet véleményezni.
Persze hogy tudok várni.Nem hajt senki.Még a motor sincs teljesen készre szerelve a hején,meg még csak most megy az alapanyagvadászat az akksitartókhoz és még utánna meg kell oldani a szerkezeti elemek rögzitését.(aluminium vázas autórol van szó és az alu hegesztése kölcséges dolog)
A lényeg:lassan de haladok!!!
Neked pedig emlékezetes nyaralást és jóidöt kivánok.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Aug 8, 2009 /
 
Na az jóhír, hogy megvannak a káblek, legalább meg tudjuk saccolni, hogy menyni fesz fog esni rajta, ha már konkrétan tudod, hogy az akkupakk "-" és a fetpakk "S" között milyen hosszú, mekkora keresztmetszetű, és milyen anyagú kábel van.

A jókívánásgokat köszönöm

Én még mindig úgy gondolom, hogy a motort sorosan kellene bekötni, de majd jövő héten utánanézek.
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 8, 2009 /
 
A kábelhossz még kétséges,de saccolható.
Szivem szerint én is sorosan kötném be az egyszerüsége miatt a motort,de sajnos nem megoldható.
http://www.kelvin.it/attivita/cataloghi/motorixcarrello-ott08/fiato...ne.pdf
A pontos tipusa JULI GF144-14/4,5 itt is egyértelmüen kiolvasható hogy külsö gerjesztésü és mik a paraméterei az állórésznek.
http://www.kelvin.it/attivita/cataloghi/motorixcarrello-ott08/linde...ne.pdf
Ezen a linken megtalálod az én motorom soros változatát. JULI GF144-14/4,3
Az érdekesség hogy külsöleg csak annyi az eltérés hogy az állórész kivezetése más.A soroson kettö van és ugy néz ki mint a forgórész csatlakozója.Az enyémnél csak az egyik csatlakozó lyukon jön ki két szál vékony vezeték.Viszont a másik lyuk is megvan az állórész testén csak be van dugózva.
Szóval ebböl a tipusbol van soros és külső gerjesztésü is.Csak az a kérdés hogy a két tipusnak egyforma e a forgórésze,mert akkor az enyém is áttekercselhatő,bár nem egyszerü feladat ilyen vastag rézdróttal bánni.
Arra gondoltam hogy az autónak ugyis kell 12V és 30e körül már kapni 48V-12V DC-DC konvertert és ezzel oldanám meg.Szerintem egy 35A-os böven ki tudja elégiteni az állórész+autó áramigényét.Tudom hogy ez plussz veszteség de egyenlöre ez van.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Aug 13, 2009 /
 
Akkor mindenképpen kívülről kell felgerjeszteni az állórészt, áttekercselni semmi ételme.
Jó lenne megmérni az állórész induktivitását, ha az megfelelő, akkor azt kihasználva magas hatásfokon, minimális alkatrészigénnyel lehetne a 48V ból megoldani a gerjesztést.
A kábelre egy kb értéket tudsz mondani?
A többin még dolgozom...

csá
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 14, 2009 /
 
Szia.
Remélem emlékezetes nyaralásod volt.
Sajna nincs induktivitás méröm,de megpróbálom megoldani és megmérni.De hogyan lehet 48V-bol 12V-ot csinálni minimális alkatrészekböl,ráadásul jó hatásfokkal ilyen teljesitményre???Ez nagyon érdekel mert már agyaltam rajta sokat.
A kábelt ha megblankolom és szorosan összesodrom akkor kb 7mm.Körülbelül 200 szál 0.4mm-es rézdrótbol áll.A hosszra talán majd egy hónap mulva tudok megközelitőleg pontos értéket mondani.De eddig ugy néz ki a dolog hogy a 8 aksibol hátul lessz 6,elöl pedig 2.És a motor és a vezérlö is elöl van és nem lessz valami hosszú a szükséges kábel.
Most én megyek egy kicsit nyaralni de ha visszaértem folytatom a munkát de sajna elég lessan halad,pedig már nagyon várom az elsö tesztkört.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Aug 15, 2009 /
 
Jó vastag kábel (4*35mm^2)

Gerjesztéshez nem a feszültséget kell lecsökkenteni hanem az áramot kell szabályozni,
az áram a lényeg.
Ha egy induktivitásra négyszögfeszültséget kapcsolsz, akkor annak árama 3 alakú lesz.
Ha egyre gyorsan kapcsolgatsz, akkor az áram hullámossága kisebb lesz.
Ezenkívül a hullámosságot még az L értéke határozza meg.
Ha az L értéke és a meghatározott hullámosság (I névleges 5-10%-a) emberi frekvenciát határoz meg (nem 1MHz felett), akkor egy sima áram módú PWM kontrollerrel leszabályozható az áram.
Ezzel minimális alkatrész és minimális veszteséget lehet elérni.
(PL MAX5094C vagy D. Van még egy rakás hasonló IC)

De megoldható egy kétpontszabályzóval is, ami az áramot figyeli, és 2 érték között tartja.
(kb 2ME, 2Tranyó fetmeghajtásnak, egy sönt, meg pár RC..)

Szép nyarat kívánok!
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 15, 2009 /
 
Tehát te PWM-el akarod fixen tartani az áramot.Ezt értem is,csak az nem stimmel hogy a 48V bol csinálom a PWM jelet és annak a feszültség csúcsai 48V-ok.Vagyis a 12V-os allórész tekercsein másodpercenként több szásszor megjelenik a 48V-t.Ez nem fogja átütni a 12V-os tekercsem?
Vagy én nem értek valamit vagy te nem vetted figyelembe hogy 12V-os az állórészem.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Aug 15, 2009 /
 
Kizárt hogy 48 V-tól átüssön.
Azért 12V-os, hogy direktbe ráköthesd a 12V-os akkura.
A feszültség valóban 48V-os négyszügjel lenne.
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Szept 20, 2009 /
 
Szia gulyi88.
Nagyon komolyan haladok a projektel.Bár még az elektronikai résznél még nem tartok,de már csak hetek kérdése(sött még lehet annyi sem).
Viszont az aksik nagyrésze a helyükön és a bekötés okoz egy kis fejtörést.Pontosabba három lehetöség közül kellene eldöntenem a legjobb megoldást.
Megpróbálom leirni a jelenlegi hejzetet.
Nyolc darab aksim van és értelemszerüen kettöt párhuzamosan kötök majd sorosan a következö párhuzamos packhoz,és igy tovább.
A gond ott van hogy az autó hátuljában 6 db aksi van (3 pár) elöl pedig kettö (1 pár) és az elsö és hátsó aksik összekötéséhez 220cm-es kábel kell.
Variációk.
1.
a pozitiv pólus hátul és onnan 220cm-es kábellel a motorig és minimális hossz a vezérlö és negativ pólusig
2.
a negativ pólus hátul és onnan 220cm-es kábellel a vezérlöbe és minimális hoszz a motor és a pozitiv pólus
3.
az elöl lévö két aksi nem egy pár hanem a párjaik hátul vannak és igy elöre kerül a két pólus
Szerinted melyiket válasszam?
A harmadik nem egy kábeltakarékos megoldás.
Remélem érthetöen sikerült leirnom.Ha nem összedobok egy kis rajzot.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Szept 20, 2009 /
 
És hol a motor (meg a vezérlő) elöl vagy hátul?
Én hátra tenném a motort és így hátul lenne a vezérlő is. A söntkábelnek így is adódna legalább fél méter, talán eléglenne.
Szóval elöl sorba a 2 akku, hátrajön 2 kábelen a többihez, mindkét Pólus hátul lesz, 3 pár akku közel kis impedancián, meg egy pár elöl "nagyobb" impedancián (kisebb keresztmetszet is elég neki, mert nem az összes áram folyik rajta).
Talán jobb lenne ezeket is csillagpontba kötni ( pl az egyik akkura hátul (a geometriai középhez közelebbire), és csak a csillagpont(ok)ból kellne a nagy keresztnetszetű kábel. rajzoltam egy mórickát, a lényeg látható. vagy a hátsó hátom közepére tenni a csillagpontot... )

akkuk.PNG
    
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Szept 20, 2009 /
 
Akkor leirom hogy mi ujság.
Az autó egy Microcar márkáju mopedautó.Könnyü aluminium de mégis erös vázszerkezetü.Két szeméjes és nem igazán bövelkedik hejjel,de az utastér kényelmes.Elsökerekes volt és értelemszerüen elöre raktam a villanymotort amit a gyári irányváltóval kötöttem össze bordásszijjal.Az aksikat a sujelosztás és a hej miatt kell kettészedni.Ráadásul hátul megkiván egy kis rugóstag megerösitést.Elöl elég egy kicsit fesziteni a rugókon.A vezérlönek még nincs meg a pontos heje,de én elöre tervezem tenni.Kb 80% készenlétben van a kocsi.Se a motor se az aksik elrendezésén már nem tudok változtatni és nem is akarok.Mert ha átalakitanám hátsókerekesre (ami lehetetlen és fölösleges) akkor több akksi kéne elöre és ugyan ott lennék mint most.
Egy kicsit én is mórickáztam.Ez nagyábol igy lessz bekötve.Az tény hogy a hátulrol jövö egyik kábel az elöl lévö aksikba fog menni.Csak azt nem tudom hogy a másik kábelnek mi legyen a polaritása?Hátul lévö pozitiv polus-motor-vezérlö-elöl lévö negativ polus.Vagy Hátul lévö negativ pólus-vezérlö-motor-elöl lévö pozitiv pólus.
De szerintem a második a jobb mert akkor van egy kb 2m-es sönt kábel.(a képen forditva van)
A héten teszek föl képeket az elektromos autó fórumba.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Szept 21, 2009 /
 
Ha ennyire kötött a dolog, akkor én is a másodikat javaslom (ha már ígyis-úgyis hosszú a kábel, akkor legalább a vesztesége legyen használható áramjelnek). Nem olyan nagy probléma.

Tegnap el is felejtettem hogy 48V os a rendszer...
(#) Major Attila hozzászólása Szept 21, 2009 /
 
Sziasztok.

Segítségeteket kérem.
Építettem egy elektromos etető hajót (horgászni , és távirányítós).
Ment is 2,5évig, de a motor teljesítményével, és annak szbályzásával mindíg csak a gondok voltak (melegedett minden).
Most tettem bele egy jóval nagyobb 12V-os ablakemelő motort.
2db 70A-os autó relével kapcsolom.
A kérdés:Mit tudnék beleépíteni, hogy ha a relé behúz ne índúljon el azonnal a full nyomatékon.
Valami egyszerű dolog kellene, amivel megtudom csinálni a lágyíndítását.

Ha esetleg valaki megtudná mondani , hogy a mellékletben feltett motor teljesítménye pontosan mekkora, megköszönném.

A válaszokat előre is köszönöm.
Major Attila

DSC01230.JPG
    
(#) saba válasza rozsda hozzászólására (») Szept 22, 2009 /
 
Nem tudom valaki emlitette-e mar a tirisztoros csopper megoldast (nem olvastam el az osszes hozzaszolast). Valamelyik 70-es 80-as Radiotechnika evkonyvben lattam teljes meretezesi leirassal (nekem nincs meg). Lenyege:
Egy nagyobb tirisztort hasznalnak a fo aram bekapcsolasara (pogacsa formaju) es ket kb 10 szer kisebb aramut a fo tirisztor kioltasara. Erdemes ezen a megoldason is elgodolkodni, mert konnyen beszerezheto ipari alkatreszekrol van szo.
Pl:
Bővebben: Link
vagy
Bővebben: Link
(#) rozsda válasza saba hozzászólására (») Szept 22, 2009 /
 
Szia saba.
Köszönöm az ötleted és hogy próbálsz segiteni.
Megvan az a rádoótechnikás cikk és már egy párszor át is olvastam,de valamiért megvalósithatobbnak és modernebbnek találtam a MOSFET-es megoldást.Tudomásom szerint EchoPityu kiszitett egy tirisztoros vezérlöt de azt nem tudom hogy mennyire vált be neki.
Major Attila:
Nemtudom hány voltos az aksid de ha két darab 6V-os akkor egy relével kapcsolhatnád az egyik aksit majd mindkettöt a motorra.Vagy az inditást a motorral sorbakötött fogyasztóval inditanád (ellenálás) majd egy relével kiiktatnád.
gulyi88:
akkor maradok a második lehetöségnél és ez alapján folytatom.
Tettem föl képeket a Készitsünk mi is elektromos autót cimü fórumba.
http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_1131_32_ASC.html
(#) saba válasza rozsda hozzászólására (») Szept 23, 2009 /
 
Szia! Kozze tudnad tenni azt a par oldalt a radiotechnikabol? Hatha tobbet tudnank segiteni. A sorbakötött fogyasztóval inditás jo es gyszeru megoldas, ha lemodasz a PWM-rol.
(#) fassenkugel válasza rozsda hozzászólására (») Szept 23, 2009 /
 
van egy "könyv power mosfet-ek alkalmazástechnikája" a cime. az alapján akár 200kW-os vezérlőt is csinálhatsz relative fillérekből.

en inkább az igbt-ket használnám, mert egyszerűbb meghajtani és egy igbt olcsóbb mint egy powerfet+meghajtó.
Következő: »»   6 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem