Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NiMh akku-töltő
Köszi. Akkor kb 40 óra töltés?
Hello!
Egy kérdést nem illik több helyen feltenni, ámbár ennek a kérdésnek amúgy itt a helye, nem a kisütős topikban! De ott válaszoltam rá. üdv! proli0007
Sziasztok! Én egy napelemes lámpát akarok csinálni 36 LED-el, ehhez van 3 db 600mAh-s 1.2V-os akkumulátor, ami sorban van összekötve. Az akkumulátorokhoz szeretnék napelemet csatolni. Azt szeretném kérdezni, hogy mekkora feszültség, áram, illetve milyen kapcsolás szükséges a 3 db akkumulátor feltöltéséhez?
Szia! A kérdés összetett, mert sokmindentől függ a dolog.
Egy biztos, az napelem feszültségének legalább 4,5-5 V-nak kell lennie, hogy teljesen fel tudd az akkukat tölteni. Ez a feszültség érték abban az esetben érvényes, ha az akkukat közvetlenül a napelemről töltenéd, csak egy soros diódával (töltőelektronika nélkül). Igazából ilyen esetben felesleges és értelmetlen is egy áramgenerátorral tölteni az akkukat, hiszen vagy süt a Nap, vagy nem... sok értelme nem lenne. Szóval szerintem mindenképp maradj a soros diódás töltésnél. Ami még kérdés, hogy milyen töltési időt szeretnél? Ha jó az, hogy egy napra kirakod az ablakba vagy udvarra, és feltölti, akkor elég egy 110-130 mA-es darab. Ha gyorsabb töltést szeretnél (bár már a 6-7 órás töltés is elég gyorsnak vehető), akkor arányosabban nagyobb áram kell. De napsütéses időben egy nap alatt a 120 mA-rel is fel lehet őket tölteni.
Köszönöm szépen a válaszod! Milyen diódára lenne szükségem?
Hello!
Ma szert tettem 4db 2750 mAh -s NiMH akkukra(meglehetősen olcsó volt ). Ezeket akkor úgy kell kezelin, hogy 1V feszültségre ki kell sütni, és utána 275 mA -rel 15 órán keresztül tölteni, ha jól tudom. Egy ilyen egyszerű töltőt szeretnék építeni (kisütéshez találtam kapcsolást a kapcsolások között). Esetleg egy LM317es ic vel valahogy meg lehet oldani? üdv: mate_x
Végülis szerintem elég lenne 12-13 óra is neki. Egyébként igen, ki kell sütni őket, én a korábbi témabeli sok-sok olvasgatásom alapján úgy emlékszem, hogy többen javasolták inkább a 0,9 V-ig való lemerítést / kisütést.
Az LM317 arra jó, hogy áramgenerátort készíts belőle, ami állandó árammal képes tölteni az akkukat.
Szia!
Áramgenerátor a töltéshez. Idézet: „Az LM317 arra jó, hogy áramgenerátort készíts belőle, ami állandó árammal képes tölteni az akkukat.” Miért az akkukat állandó áramos töltés mellet, hogyan lehet még tölteni? Egyébként kösz a választ!
Elég sokféle képpen lehet még őket tölteni. Lehet csökkenő nagyságú árammal tölteni, lehet áramimpulzusokkal tölteni, de lehet konstans feszültségre is kapcsolni őket. Sőt lítium akkukat a töltés kezdetekor áramgenerátoros üzemmódban, utána pedig feszültséggenerátoros módban illik tölteni...
Szóval igen sokféle képpen lehet még a konstans áramon kívül tölteni, akku típustól és töltőtől függően.
Bocs de ezekkel az áram-és feszültségenerátorokkal nagyon nem vagyok képben , elmondanád mi közöttük a különbség?
Sziasztok!
Na, nem tudom egy ilyen töltő megfelelő lenne-e? Lehet-e egyszerre a négy akkut tölteni vagy nem? üdv: mate_x
Hello!
- A feszültség generátornak a feszültsége állandó, ha a terhelés változik. Az áramgenerátornak az árama állandó ha a terhelés változik. - Ha aksit töltesz áramgenerátorral, akkor a töltés közben a töltőáram állandó értékű, és az aksi feszültsége nő a töltés alatt. Ha feszültség generátorral töltesz, akkor az aksi kapocsfeszültsége állandó töltés közben, és így a töltőáram fog csökkenni töltés alatt (mert az aksi elektromotoros feszültsége nő, így a belső ellenállásra egyre kisebb feszültség jut) - Az áramgenerátoros töltés célszerűbb, mert akkor a betöltött mennyiség könnyen számolható, hiszen csak a tötőáramot kell az órával beszorozni. (Míg állandó feszültség mellett, a csökkenő töltőárammal csak integráltan lehetne számolni.) - A rajz amit feltettél, helytelen. Mert áramgenerátoros a töltő, csak a telepek párhuzamosan vannak kötve. Így nem lehet megmondani, hogy a töltőáram az aksik között hogyan oszlik meg. (a kisebb belsőellenállású kajálna többet.) - Tekintve, hogy soros kapcsolásnál az áram egyforma minden fogyasztónál, így áramgenerátorral, sorba kötött telepeket célszerű tölteni. De az LM317 így is jó, csak a tápfeszültségnek kell nagyobbnak lenni, mint az aksik összege plusz 3V. üdv! proli007
Monden szep es jo de jobb ha kulon toltunk kulon aramgeneratorral minden akut , mert ha nem egyforma "oregek" az akuk nem is toltodnek fel egyforman . A soros tipusu toltobe soha se toltodnek fel az akuk rendessen, csak arra hasznalom hogy elotoltsem az akukat mikozbe a masik ket automata tolto tolt mar 8 darab akut kulon kulon mindegyiket ,Igy aztan mikor felszabadulnak az automata tolto atteszem a nem teljessen felto;tott ajujat a "soros" toltobol az automataba ami kulon tolti teljesen mindegyik akut.Es monitorozza a toltes veget , kiszuri a gyengelkedo akukat .
Soros toltoben nem tudod hogy menyire vannak az az egyes akuk toltve aztan hasznalat kozbe ha sorba vannak kotve a fogyasztoba a gyengebb aku hamarabb kisul es forditott lessz a polaritasa es dobhatod el a rossz akut. Regi legyengult akukat egy parhuzamos toltobe toltogetem 16 oran at igy meg mukodnek egy ideig radioba, szamologepbe ami nem fogyaszt sokat .Szoktam ha van idom az automataba meg "ratolteni" hogy OK-b legyen , mar amenyire lehet.
Sziasztok!
Már egyszer irtam akkutöltővel kapcsolatban. Fényképet is mellékeltem egy olyan akkutöltőről amit jobb hiján megépitettem /nem PIC-esek közül/ Ezzel kapcsolatban /kapcs. rajz mellékelve/ ujabban gondjaim akadtak. Szereztem egy tizedes pontosságú hőmérőt, amivel a termistor kikapcsolását akartam beállitani. Ezt meg is tettem egy kis kapacitású akksival. 41,4-42,3C° között kapcsolgatott / itt kezdődödik a fesz. visszaesés/ Mint aki jól végezte dolgát, élesbe beletettem egy 2500 mA-ás akksit. Fél óra múlva 32C°-on kikapcsolt. Megszakitva az áramkört az akkumulátorral, majd ismét zárva újra indult a töltés. Ez a játék igy ment egészen addig, amig nem sikerült a töltés újrainditása. A hőfok még akkor sem érte el a korábban beállitott értéket. A kapcsoláson kisebb módositásokat csináltam, mert az eredeti rajz szerinti nem működött úgy ahogy le volt irva. Túl korán kikapcsolt. Pedig az internet el van árasztva ezzel a kapcsolással/stefanv.com/ Ezen kivül nem USB-ről működtetem. A csepptöltés is csak 8mA, ami szép lassan csökken. 6mA-ig volt türelmem megvárni. Egyszóval az eredeti is, meg a módositott is használhatatlan. Egy általam készitett /LM 350-el/ tápegységgel is próbáltam. Ott még ráadásul a töltőáram először megemelkedett 850-870 mA-re majd gyorsan visszaesett 520mA-re. Ez valószinüleg az LM 350 áramkorlátja miatt van. De azt meg hogy lehet állitani? Már kezdek belefáradni ebbe a sok sikertelenségbe. Érdemes-e ezzel tovább foglalkozni, vagy nyugodjon békében igy ahogy van? Ha akadna valaki aki ebben tudna segiteni megköszönném. Üdv: hapika
Kössz szépen a választ!
Most már megértettem !
Hello
Egy hétcellás NiMH akku-packot (1000 mAh) szeretnék feltölteni egy energizer fali töltővel. Ez egy átlagos automata töltő, ami 2 vagy 4 AA, AAA ill. 1 vagy 2 db 9V akkut tud feltölteni. (ilyen: Link) A 9 voltos akkutöltő részét szeretném felhasználni, úgy hogy egyszerűen egy 9 V-os elem csatlakozóval rákötöm akkut. A töltés papír szerit 9V-on 140-170 mA-ral történik. Ez így megoldható biztonságosan? ui.: Az akku egy RC repülő akku-packja. Van hozzá töltőm, ami úgy néz ki, hogy egy 230/9 Voltos (300 mA) trafó, mindenféle egyéb elektronika nélkül. A segítséget előre is köszi! Üdv.: RdsG
Hello!
Persze fel lehet vele tölteni, úgy ahogy. Mert ezekben a töltőkben általában az időzítő egységen kívül nincs semmi, csak egy ellenállás, ami korlátozza a töltőáramot. A gyári töltőben biztos van legalább egyenirányító, mert váltóval nem biztos, hogy tölthetnéd az aksit. De miért akarod tölteni a másik töltővel, ha van hozzá eredeti. (A töltésidő, közel 9 óra lesz így.) üdv! proli007
Hello
Az a problémám, hogy az eredeti ac/dc adapter (amiben valóban kell lennie egyenirányítónak ) csak egy sima táp, állandóan figyelnem kellene rá, illetve mindig meg kellne saccolnom(számolnom) a töltési időt az akku-pack töltöttsége alapján. Arról nem is beszélve, hogy ha később el kezd öregedni az akku-pack, akkor azt sem fogom tudni, hogy pontosan mekkora a kapacitása. Ez az enrgizer töltő autómata töltő, azaz ha feltöltötte a benne lévő akkukat akkor lekapcsol. Szóval kicsit komplexebb/komolyabb mint a másik töltő. H működne a dolog akkor nem kellene állandóan figyelnem az akksit, hogy melegszik e már, ill. ott is felejthetném a töltőn az akkut. Igaz, hogy több mint kétszer lassabb lenne, de legalább nyugodt lennék. Azért vannak kételyeim, mert az akku-pack azért még sem egy pp3 (9 voltos elem formátum) as akku. A kapacitása sokkal nagyobb (min. 4 szer ). És mivel nem vagyok jártas az elektronikában, ezért kételkedem a dologban. Pl a 9 voltos csatlakozóba a szokásosnál vastagabb vezetékeket kellene forrasztanom? üdv.: RdsG
Hello!
Alapvetően csak azért szólok, mert látom nincs vállalkozó. Azzal, hogy valamivel tele van az internet, még nem garancia a működésére! - Ez egy nem túl korrekt kapcsolás, mert az áram beállításánál a tranyó áramerősítésére alapoz, az meg a hőmérséklet függvényében és darabonként is lehet más és más. - Alapvetően ez nem csinál semmit, csak ha a hőfok elér egy kritikus értéket, akkor leszabályozza a beállított töltőáramot. Ha kis szerencsénk van, akkor beáll egy köztes állandósult állapot, és azzal tölti az aksit, vagy leng a szabályzó. (persze ha az R5 potit akkora áramra állítottad, ami az aksit fel tudja fűteni erre a hőfokra. (Tehát alapvetően ez nem a töltőáramot szabályozza, hanem azon keresztül megpróbálja az aksi hőmérsékletét állandó értéken tartani.) - A módosítások a működés elméletét nem befolyásolták, csak más hőfokon és más árammal szabályoz. (Az áram értékét a tápfeszültség változás is befolyásolja) De a NTC-vel soros beállító poti nem nagy ötlet volt. Csökkenti a hőérzékelő hatékonyságát. Mert ha a 10kohm-os NTC 1kohm-ot megváltozik, akkor az kb. 10% változást jelent. De ha az NTC-vel 5kohm sorban van kapcsolva, akkor a 15kohm változik meg 1kohm-al. Ez már csak kb. 6% változást jelent. - Az R1-R2-R3 és TR1 egy hídkapcsolást alkot. A szabályzó akkor működik, mikor a híd ki van egyenlítve. Ez az állapot akkor jön létre, ha a hídban a keresztágak szorzata azonos. (R1*TR1=R3*R2) Tehát a hídban bármely ellenállást (R1..R3) lehetett volna változtatni a potival, csak pont a TR1-et nem érdemes. Amúgy a híd láthatóan kapásból nem jó, hiszen a képletet átrendezve látható, hogy R3*R2/R1=TR1. Azaz 22*27/56=10,6kohm ahol az NTC 25fokon 10kohm, tehát ez kb. 23fokot jelent a szabályzó részére. A termisztor hőegyütthatója kb. -3,6%/fokC. - Amikor az LM350-el hajtottad, akkor nem annak áramkorlátja működött, (mert az 3A-es) legfeljebb a hővédelme, ha nem volt a stabi hűtve rendesen. Amúgy az LM-nek fix az áramkorlátja, hogy az beállítható legyen, több külső alkatrészre van szükség. De akkor oda az egyszerűség bája. Egyébként értelmetlen is, hiszen ebben a kapcsolásban van már "áramszabályzó eszköz" a BD244. Kettő meg minek? - Amúgy az áramkör nem kapcsol ki, mint ahogy csepptöltés sincs. Ha az aksi feltöltődött, akkor már az összes bevitt töltőáram az aksi fűtésére fog fordítódni. Tehát kisebb áram is jobban fűti az aksit, ezért az áramkör leszabályozza a töltőáramot olyan értékre, ahol már nem nő tovább a hőfok. De nem biztos, hogy az aksinak jó, ha ezen a hőmérsékleten tartjuk huzamosan. - A termisztornak igen jó hőkapcsolatban kellene lenni az aksival, különben a környezetből származó hő, vagy hűti, esetleg a BD244-ben keletkezett hő ellenkezőleg fűti. Tehát lehet hamarabb leszabályozza az áramot, ha nem az aksi hőmérsékletét látja. üdv! proli007
Hello!
Ha az Energizer töltő tényleg intelligens, akkor a -dV értéket figyeli, azaz a töltés végén létrejött feszültség csökkenést, ami néhány mV csak. De ez a karakterisztika az aksin csak akkor mérhető, ha közel 1C töltőáram van. Alatta nem, mert laposodik a görbe. Viszont ha az A és AA cellákát ezzel az eljárással tölti, akkor sem biztos, hogy a 9V-os elemet is képes kezelni, sőt.. Általában azt nem komplikálják el. (De ne legyen igazam) Még akkor is fenn maradna a probléma, hogy lehet a 9V-os kis elemnél a 170mA mellett látható a feszültség visszaesése, de az 1Ah-ás pakknál, már biztosan nem. Ha meg a 9V-os részt csak időre tölti, akkor nem töltődik fel az aksid. Persze ezek fikciók, de elég valószínű, hogy igazam van. üdv! proli007
Hello
Amint mondtam nem vagyok jártas az elektronikában de amit írtál a -dV érzékelésről arról hallottam, és valóban igazad van. Eszembe sem juttot, hogy a nagyobb kapacitás miatt nem fogja észleni a töltő a visszaesést. Akkor egyenlőre marad az eredeti töltő... A töltőkábelre ragasztott cetlin az áll, hogy 3 óránál ne töltsem tovább az akksit, a leírásban pedig 3-4 óra van. Ha 300mA ral tölt akkor a 4 óra úgy jön ki ha 1,2 szer szorzóval számol. (1000mAh/300mA*1,2=4h) Az első kérédésem az lenne,. hogy mikor számít lemerültnek egy cella? 1 V, vagy 0,8 V ? És mi számít feltöltöttnek? 1,4 V (közvetlen töltés után)? A másik: Azt ki lehet számolni, hogy adott feszültség esetén mennyi ideig kell töltenem az akksit? Mert nyilván nem mindig fogom teljesen lemeríteni a repülőben az akksit. üdv.: RdsG és köszi a segítséget!
Hello!
Sajnos el kell keserítselek! Pont azért "keserveznek" a -dV töltéssel, mert más szinte nem jó NiMh aksinál. Tehát a töltöttségi szintet, nem fogod tudni a feszültség megállapításából. Van köze hozzá, csak szerintem nem sok. Nézd meg az aksik kisütési feszültség görbéjét. Először hirtelen esik, majd szinte állandósul, és a végén lekonyul. Ezért nehéz a feszültségéből megállapítani, hogy meddig van töltve, és a végén majdnem mindegy, hogy mekkora a kisütési feszültség. Én minden esetre 1V-ra teszem, de nem én gyártom az aksit.. Lámpában alkalmazva pont ez szívatja az embert, mert a kimerülés végéig a fényerő alig csökken, majd hirtelen összeomlik. S nem olyan mint egy elem, ami kikapcsolva re kombinálódik és még kicsit használható, hanem újra bekapcsolás után egy másodpercig világít. Így nem igazán lehet megállapítani, hogy mennyit kell még rátölteni. Hiába nincs memória effektus. üdv! proli007
Hmm. Sejtettem, hogy nem lesz ez ilyen egyszerű.
Akkor, mi lenne ha hűteném a packot töltés közben? Ha jól tudom a túltöltés kémiailag nem nyírja ki az akksit, csak a túltöltés okozta hő. Ha hűteném, akkor legalább a hő okozta kár kockázatát tudnám csökkenteni. Legkézenfekvőbb egy ventillátor lenne. De szabad hűteni töltés közben? üdv.:RdsG
még egy kérdés: Töltés közben levehetem addig a töltőről amíg megmérem a feszültséget?
Gyorstoltokben hutik ventilatorral ,mert ugy van ahogy mondod a hoemelkedessel .
Amugy a tolto logika a homersekletet figyeli mintha 4 vagy 5 fazisba mindeg 45 fokon kapcsol at ( kb. ha jol emlekszem ,van cikk rolla a neten). Van ket Ni-MH automata toltom , ketfele , de mind a ketto a homersekletet figyeli.Az LG tipusu impulzusokkal tolti , a Photosmart meg siman eggyenarammal. Az emlitett ventilatoros hutesu ketszer dragabb igy nem vettem , akar ratehetek egy ventilatort van eleg a PC-tol . Persze a legjobb lenne 15 orat tolteni C/10-el hogy ne menjenek tonkre idoelott az akuk. Igy gyorstoltessel igen melegek az akuk es valoszinuleg hamarabb tonkremennek de igy is joval olcsobb mint elemet venni es hasznalni.. Altalaba 2 evet tart egy akumulator igy kihasznalva.
Az említett, egyszerű AC-DC adapter töltő használatát azért akartam elkerülni, mert hallottam pár embertől, hogy tönkre tette az akku-packot.
Minden esetre ezt a töltőt használtam. Legnagyobb meglepetésemre remekül működött. A leírásban szereplő maximális 4 órán át töltöttem az akku packot. Többször is ellenőriztem, de az akkuk nem melegedtek, még csak langyosak sem voltak. Azt hittem, hogy nem is tölt, de a négy óra után az akkuk teljesen fel voltak töltve. 9,8 Voltot mértem, ami pont 1,4 v cellánként, ami tökéletes. Az intelligens "lassú" töltőim is forróra töltik az akkukat, így elég furcsának találom a dolgot. Na mindegy, működött és remélem továbbra is így lesz. üdv.: RdsG
Így, van! A gyors töltés egyik akkumulátornak sem tesz jót. Nem csak a melegedés miatt, hanem a gázkápződés miatt is. Egy savas akksinál ez még elmegy, ott eltud szellőzni, de egy zártnál nem. Addig addig míg fel is robbanhat. Viszont én nem töltenék ennyire szakaszosan.
Idézet: Inkább megtalálnám azt az optimális töltőáramot, aminél 35-40°C-ig melegszik csak fel, vagy építenék egy hőmérős controllert, ami visszavesz az áramból. A mobiltelókban is "hőmérőzik" a töltést. „és ha melegedne, akkor inkább szünet, és majd lehűlése után folytatva, míg fel nem töltődik.” |
Bejelentkezés
Hirdetés |