Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Szeretnék készíteni egy egyszerű, de megbízható szimmetrikus tápegységet, ami 230V-ból csinál +-12V egyenfeszültséget. Sok hozzászólást, témát átnéztem, olastam itt a fórumban, de egy igazán könnyen, egyszerűen megvalósítható kapcsolást alkatrészlistával nemigen találtam. Azt kérdezném, ha van egy ilyen transzformátorom, akkor melyik lábaira kell kötni pl. ennek az áramkörnek a pontjait? A kapcsolásban szereplő stab.-ok 7812-es és 7912-esek lennének természetesen. Az is segítség lenne, ha tudnátok egy olyan transzformátort mondani, aminek eleve 3 megfelelő kivezetése van, és "emberi" áron kapható Budapesten. Előre is köszi! Tamás
Nem kell attól megijedni, hogy szimmetrikus táp.
Ha nem középkivezetésű a trafód, akkor jobb esetben 2 független szekunder tekercse van. Akkor csinálsz 2 független tápot stabilizátorokkal, Graetz-híddal, pufferekkel együtt. Akár mindkettő lehet plusszos szabályzó is, 7812. Aztán a végén közösíted az egyik stab. plusszát a másik mínuszával; ez lesz a közös 0 pontod a táplálandó áramkörödben. Ehhez a közös ponthoz képest a sorbakötött stab-ok megmaradt egyedüli pluszja lesz a + kimeneted, a másik stab. GND pontja pedig lesz a - kimenet. Ennyi. Mint amikor 2 darab elemet sorba kötsz és a közös pontjukhoz képest áll elő a + / - telep feszültség. /Kera_Will: legközelebb érthetően fogalmazz, ne csak egy összefüggő halandzsa legyen a végeredmény...mert akkor senki nem tudja megfelelően értelmezni...javította: Norberto/
Eléggé szegényes rajz.
Kiegészítettem és beszámoztam, de arra ügyelj, hogy a 7912 bekötése eltér a 7812-étől.
Rá lesve a PDFre amit találtál nincs semmi gond .
3 szekunder kivezetésesre lehet alakítani a 4 kivezetéses trafót is aminek 2 független szekunder tekercse van. Egyszerűen kösd össze a két középsőt egymással. Így lesz közép kivezetésű trafód. Ennyi az egész ... Sebi rajzolt is ... ,mire leírtam ... Gyorsabb volt !
Csak halkan jegyzem meg, h a nyáktrafók többsége kétoszlopos vasra készül, osztott primerrel (az Avisor pont nem ilyen...) ezeknél a külön graetz-es megoldás nem ajánlott, mert nem biztosítja a két szekunder egyenlő áramát (ami természetesen a primerekben is aszimmetrikus lesz), így rosszabb esetben a trafó leéghet, mivel az alkalmazások nagy többsége inkább csak a pozitív ágról fogyaszt.
A két tekercs sorbakötése és a graetz 2db 2utas egyenirányítóként való használata megvédi a trafót.
Köszi a kapcsolást és a hozzászólásokat.
Megpróbálom megszerkeszteni a nyákot, meg utána megépíteni is. Tamás
Akkor most nekem lehet az Avisor trafóhoz graetz-es megoldást? Ha igen milyet ajánlotok?
Tamás
Amit rajzoltam. A számokat is az Avisor adatlapjáról Írtam oda.
Köszi Sebi!
Annyit még tudnál segíteni, hogy mondasz ( írsz) egy graetz típust, amivel a diódákat tudom helyettesíteni? Előre is köszi! Tamás
Ha bemész Lomex-be v Kontha'-ba és 1A-es 100V-os graetzet kérsz, adnak olyat. Típust felesleges írnom, mert rengeteg van és erre a célra mind megfelel
Sziasztok!
Bocs, h itt kérdezem de itt volt szó 78xx 79xx-ekről. Lenne egy hülye kérdésem. Stabkockáknak miért szokás egy kis ellenállásal a földre kötni a GND lábát? Miért nem mehet direktben? És mekkorát szokás odatenni?
Ja meg mégegy kérdésem lenne
4 kék ledet kötök párhuzamosan 5 voltra. Autóba lesz egy haveromnak. De persze teszek áramkorlát ellenállást a ledekkel sorba Az szeretném kérdezni, h ide is építsek be 100 nanós kondit a 7805 kimenete és a föld közé? Vagy itt nem muszáj?
Ellenállást akkor szoktak beteni, ha meg akarják emelni a kimenőfeszt. Tehát, mondjuk a 7805-tel - ami ugye 5V-os - 5,6V-ot akarnak előállítani, akkor a talaj felé ellenállást tesznek - ez egy osztó alsó tagja - és a kimenetről is megy egy másik ellenállás az IC GND pontjára. Amennyivel megemeled az IC talaj pontját, annyival nő a kimenőfesz. (hasonlóvá válik a beállítható LM317-hez a kapcsolás).
Egyébként nem kell. A kimenetre és a bemenetre a 100nF-os kondi mindig kell, bár lehet, h időnként elmegy enélkül is, különösen, ha a bemenet nagyon közel van a pufferkondihoz. A negyfrekis gerjedést gátolja egyébként. 4 LED = 4 soros ellenállás = no problem .
De én úgy gondoltam, h van a 4 led párhuzamosan és én csak egy ellenállást teszek velük sorba. De kipróbáltam tinával és nem jó
Csak az első leden van 5 V. Úgy akartam ahogy a második képen van: http://www.freeweb.hu/bss/index.php?id=245
Azért nem szerencsés a párhuzamos kapcsolás, mert a LED-ek sohasem egyformák (persze elvileg több száz db-ból kiválszthatnál méréssel 4 olyat ami műxik párhuzamosan) .
A hőmérséklet hatására is változik a nyitófesz (ezáltal a rajta átfolyó áram adott soros ellenállás esetén), így mindig a legkisebb nyitófeszű fog világítani. Egyet nem értek: az autóban 12V áll rendelkezésre, akkor miért akarod 5V-ról járatni őket? Ha a feszváltozás miatti fényerőváltozást akarod kizárni, akkor stabilizálj, de ne 5V-ra, hanem mondjuk 9V-ra (7809) egy kék LED nyitófesze 4V körüli (mérd meg), köss sorba kettőt - az kb 8V, tehát a soros ellenállással csak 1V-ot kell ejteni. Midezt kétszer építed meg, az 2db ellenállás - és mennyivel energiatakarékosabb, hiszen nem 12V-ból fűtesz el 8V-okat négyszer!
Mondjuk ebben teljesen igazad van!
De most csak 05-ös stabom volt itthon
Sebinek teljesen igaza van.
A Tina meg hazudik. A párhuzamosan kötött cuccokon ugyanakkora fesz van és kész. Én autóba nem is tennék stabilizátort LED elé. Minek? A fesz szabályzó úgyis megfogja 14.4V körül. Ha meg csak 12V van, úgysem veszed észre a fényerő különbséget. De ha gondolod, használj stabilizátort ...
De muszáj stabilizálni. Sőt még pufferelni sem felesleges.
Mert az alapjáratot észreveszi. És én azért használtam 7805-öt és inkább elfűtök 7 Voltot, mert tapasztalat szerint ha a stabilizálandó feszültség elég közel van a stabilizált feszültséghez (pl. 7812 vel 14,4 Voltot), akkor nem tudja superül stabilizálni, mert kicsi a különbség. De ez csak az én személyes tapasztalatom.
OK, te tudod.
Idézet: „közel van a stabilizált feszültséghez (pl. 7812 vel 14,4 Voltot), akkor nem tudja superül stabilizálni, mert kicsi a különbség” Ez nem tapasztalat kérdése, meg kell nézni az adatlapot. Egyébkét ez igaz.
Sziasztok!
Újra itt, és akadt egy kis problémám ( A korábban ismertetett kapcsolát megépítettem, de sajnos kicsit nem akar jól működni. A potitív oldalon +12,9V-ot ad le terheletlenül, a negatív oldalon viszont -21,7V-ot a gnd-hez képest. Már próbáltam a stabilizátort cserélni, de azzal nem volt gond. Mitől lehet ez a külömbség??? :no: A trafóról a stabilizátorokig azonos mindkét oldal feszültsége. Mi lehet a problematika? Köszi Tamás
terheld le a negatív felét, akkor jó lesz a feszkód
Pontosan milyen típusú stabilizátorokat használtál?
A gyártó is, meg a típus is érdekel... Azt ugye tudod, hogy a 79xx típusúaknál (amik a negatív tápfeszültséget állítják elő) más a kivezetések elrendezése, mint a 78xx típusoknál?
Thomson L7812CV és Thomson L7912CV típusú stabilizátorokat használtam. Tudom, hogy más a lábkiosztása, mert letöltöttem az adatlapját, direkt figyeltem rá.
Ahogy szabi83 mondta, én is mondom, rakj rá egy kis terhelést, mondjuk 1 db LED-et, és akkor már jó lesz. Ugyanis egy minimálisan terhelni kell hogy beálljon a feszültség.
Szia !
Hol a rajz a tápról ? Problémádat nem okozza az, hogy esetleg nem tettél a stab lábaira egy-egy 100nF kondit és most gerjed ? Üdv !
Szia !
Az a jó, ha van. Tápról a rajzot megmutathatnád ! Üdv !
Csatolom a nyákom layout tervét.
Kicsit kezdetleges, de hirtelenjében ilyen sikerült, nameg nem vgyok még jó a nyák tervezésben. A piros vonal az egy átkötés. Ha esetleg valami kérdés van, vagy javaslat, csak bátran. Köszi Tamás
Kicsit átterveztem a nyákot. Lehet, hogy ezzel jobban működne?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |