Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
köszi balázs
akkor honnan tudom meg mennyit fogok fogyasztani naponta kb mert direktre akarom kötni.
Leginkább kísérletezéssel.
Vagy ha kiszámolod, hogy mennyi nyersz vele, ha felfutes utan azonnal pancsolsz es ez elegge soknak tunik annak a fenyeben, hogy pl felkattantod es utana x idovel menned KELL furdeni... Evek alatt valoban sok lehet, de szerintem havi vagy napi szinten bagonak szamit. Atfolyo rendszeruben (horribile dictu gazbojlerben) nem gondolkodsz? Ott a kivetelnel van csak fogyasztas.
Sziasztok! Lehet, hogy mar volt ilyesmi kerdes, akkor elnezest kerek. Van egy 4,5v-os egyeniranyitott dugasztapom (300mA). Terheles nelkul 5,5v-ot tudok merni rajta. Normal mezei 5mm-es kulonbozo szinu LED-eket szeretnek taplalni rola. LED-ek szinte folyamatosan vilagitananak. Mekkora ellenellast kell alkalmaznom a mukodtetesukhoz LED-enkent? Udv...
Latatlanban kb 330 Ohmosakat.
De mint tudjuk, a ledeket arammal hajtjak, az meg fugg a feszultsegtol, szoval 1V ide vagy oda nem mindegy. Akkor ezek szerint elegge nehez a dugasztapod, mert trafos. De ha csak siman egnie kell (vagyis nem vilagitasi cellal, csak valamit jelezve), akkor nagyjabol ekkora jo. Persze a szintol is sok fugg, piros ele nagyobbat, zold ele kozepeset, kek ele kisebbet kell tenni. Ha tudsz szerezni ocska mobiltelefon toltot, az jobb, mert azok mar kapcsitaposak (a konnyebbek), jobban tartjak a feszt terheles eseten.
Ah, koszonom a segitseget. Igen, trafos a tap, es csak visszajelzonek kell. Piros es sarga 5mm-es LED.
Lehet, hogy hülyeséget kérdezek:
Van egy IC-m aminek 3 bemenete van. Ebből kettő input 1-2 és egy enable 1 (L298-as IC amúgy). Azt szeretném elérni, hogy ha input 1-2 közül bármelyik 1-es akkor enable 1 is legyen 1-es ha pedig input 1-2 0-ás akkor enable 1 is legyen 0. OR kapuval egyszerű, de jobb lenne IC nélkül megvalósítani, ha lehet és egyszerű. (Mivel nincs itthon OR kapu csak NAND (4011-es), de abból is csak korlátozott darabszámú)
Az nem egy logikai IC hanem léptetőmotor vezérlő
szerintem ő is tudja legalábbis remélem!
Szia! Mostanában pont ezzel és ehhez hasonló ICkkel foglalkozom. Megkérdezhetem, hogy mi az értelme, hogy kizárod a működésből, az alsó oldali féküzemmódot?
Egyébként ne feledd! Attól még, hogy te mind a 4 tranzisztort lezárod, a külső védődiódákon (mert induktív terhelés esetén mindenképp kell raknod! és ugye raksz?) a tranzisztort megkerülve folyni fog az az áram.
Amúgy pedig így tudod pl. megvalósítani, ahogy a mellékletben rajzoltam. Természetesen a VCC annyi amiennyi a te kapcsolásodban.
Nincs szükségem a fékre és a legfontosabb, hogy minél kevesebb bemenete legyen.
Pontosabban: 2 db 4n35 lenne a bemenetnél aminek állapota: 1,0 egyik irányba forog, 0,1 másik irányba forog, 0,0 nem forog. Így az AVR-ről csak 2 láb kell és nem lesz érdekes, hogy milyen feszültségről megy a vezérlés (mármint az optocsatolók miatt). PWM-et nem használok. Ez lenne a "nagy" terv amit már időtlen idők óta szeretnék megvalósítani.
Sziasztok! Többször említettem, hogy a TI TXB0104 level shifter-ét tervezem I2C és SPI busznál, hogy az 5 és 3.3V-os eszközök között meglegyen a szint átalakítás. ROSSZ MEGOLDÁS!!! Ez az IC család nem való erre.
Helyette, a Texas ajánlásával a TXS01xx családot használjátok. Ehhez már felhúzó ellenállások sem kellenek, mert van az IC-n belül, mindkét oldalon. Üdv!
Akkor kösd egyszerűen az EN lábat egyre és kész! 0,1 egyik irány, 1,0 másik irány 0,0 vagy 1,1 nem forog a motor, sőt fékezve van. Ebben az esetben szerintem elhagyhatod azt az elektronikát, bár a helyedben, ha már van AVR bekötném én azt az EN lábakat.
Ha a bojlered 1,8 kW teljesítményt vesz fel (fogyaszt), és 3 órán keresztül működik, akkor elhasznál 3h (óra) x 1,8kW= 5,4 kWh (kilowattóra) energiát. 1 kWh energiát most kb, 48 Ft-ért adnak a szolgáltatók (nappali áram), vagyis 5,4 kWh energia kb. 260 Ft-ba fog kerülni.
A 80 liter víz felmelegítése egyébként 15°C-ról 65°C-ra 4,66 kWh energiát igényel (kb. 224 Ft). Ha feltekered a hőfokszabályzót, és a bejövő 15°C-os vizet 85°C-ra akarod melegíteni, akkor az 6,53 kWh energiát igényel (kb. 313 Ft). A felfűtési idő 15°C-ról 65°C-ra kb. 2,5 óra, 15°C-ról 85°C-ra kb. 3,5 óra. A valóságban a felfűtési idő kicsit hosszabb lesz a szigetelés vesztesége miatt. Ha nem fogyasztod ki az összes melegvizet, vagy a bejövő víz melegebb 15°C-nál, akkor viszont a felfűtési idő rövidebb lesz. Ha a bojlered kapcsolt áramról működik (leánykori nevén éjszakai áram), akkor olcsóbb, mert azt kilowattóránként kb. 30 Ft-ért adják. Csak ha reggel elfogyasztod az összes melegvizet, sokára fűt fel a bojler, mert a kapcsolt áramot napközben csak néhány félórára kapcsolják be.
Nem csak AVR-ről akarom működtetni, ezt egy "univerzális" vezérlőnek szánom, hogy bármiről lehessen motort vezérelni.
Ezért is jó, ha csak 2 bemenete van.
Ezt a kapcsolást így nem építeném meg.
Nem célszerű áramot úgy mérni, hogy a sönt és a kapcsoló átmeneti ellenállásának soros eredője a mérőellenállás. 10 A-es méréshatárban kapcsoló átmeneti ellenállása összemérhető a 0,01 Ohm-mal, ráadásul nem is állandó, emiatt nagyon pontatlan mérés lesz (de a többi méréshatárban sem sokkal jobb a helyzet). Ezen kívül méréshatárváltáskor, mikor a kapcsoló a két sönt között átvált és megszakítja az áramkört, akkor az IC bementére akkora feszültség kerülhet, amitől az tönkremegy. Azt sem igazán értem, hogy a 2A-es méréshatárban miért kell 2V-nak esnie a söntön, mikor az ICL7107 200mV-ra is tud végkitérést. Kicsit átgondolatlannak látom ezt a kapcsolást...
Akkor én azt mondom, hogy az EN lábakat kösd egyszerűen 1-re. Viszont az In1,In2 lábakat húzd vagy 1-re vagy 0-ra, hogy ne remegjen a motor, ha esetleg nem kap vezérlést. (védődiódát ne felejtsd el!)
Multiplex vezérlésben jártasoktól várnék segítséget.
Hagyományos esetben ledeket 20mA-ig hajtjuk, de multiplex esetén gondolok a nagyobb áramra, mivel 1/4 ideig világít csak és ha pl 16 kijelzőn futna végig akkor 1/16 ideig. És nekem azt ajánlották hogy ahány kijelző annyiszoros árammal kell hajtani a ledet, hogy ugyan akkora legyen a fényereje mint fix egyenáramrol, teljes kitöltéssel hajtva. Igaz ez?
Igaz bizony. Ha 1/10-ed ideig villantod csak fel, és azt akarod, hogy az emberi szemnek így is kényelmesebb maradjon, 10x-es áramot kell áttolnod ugyan ahhoz a fényteljesítményhez. Nem a semmiért találták ki a nagy fényerejű ledeket.
Sőt a dolog még bonyolultabb. Ha pld ledeket kötsz mátrixba, és soronként / oszloponként vezérelnéd, van velük egy olyan bibi, hogy teszem azt 25 ledből nem tudod biztosan, hogy csak 1 világít-e, vagy 25 ? Merthogy az is nem kicsit megzúzza vagy a ledet, vagy a kimenő fényteljesítményt. Tényleg igényes verziókban a kijelző vezérlője "tudja", hány led fog ott világítani, és programozott áramgenerátorral hajtja meg a ledeket. Ha nem ezt teszed, számíthatsz furcsa fényerő anomáliákra. Teszem azt bekötöd őket sorokba / oszlopokba mátrixban, és a sor végén csak megrántasz egy passzív elemekkel körbepakolt végfok tranyót, na az a végeredmény az átfutó szöveg függvényében valami eszetlen igénytelen kinézetű lesz.
Egy egyszerü óra 4db 7szegmenses kijelzőnél avr-rel hajtva. Adott alap avr, és kap 500ledet, szegmensenként 19 et. Nem mindegy hogy hajtom 10mA vagy 40mA 4szeres áram miatt. Éjjel nappal fog menni és félek tőle ezért kérdem.
Szia!
Bővebben: Link :google: 500mA-t ír az elemeknél, akkumlátoroknál 300-at nem sűrűn haladja meg (legalább is nem láttam én még nagyon 300-asnál többet), de itt utána olvashatsz.
oks köszi!
Üdv!
Sok mindentől függ, általában 2000 - 3000 mAó kapacitásúak. Függ a hőmérséklettől, végfeszültségtől. Csatolok egy pár adatlapot
9Vos elem 500mA. A két led az meg 2x20mA. 500/40=12,5h. 12,5óra folyamatos világítás, sajnos bójavilágításhoz nem jó. kellene bele alkonykapcsoló is.
25mm-es csőben nem tudom milyen tápot rakjak bele. vannak még 12vos elemek is,de ezek szerint az is kevés lenne
Ez elég lesz? Esetleg kettő?Bővebben: Link
Nem a számolással volt a baj, hanem az alapadatokkal.
Nem 200, hanem 2000 mAó! nem mindegy. Nézz körül a Baby, mono cellák között, sokkal nagyobb kapacitásúak, ráadásul a csőben, ha megfelelő átmérőjűt választasz jobban el is fér.
Szerintem baj van a hozzáállásoddal.
Ha már LED-eket hajtasz meg éjjel-nappal, az egyébként is egy design kategória. Ha neked az áram a legnagyobb bajod, akkor _NE_ csináld! Ilyesmiket azok csinálnak, akik tojnak a költségre, tojnak az áramra, viszont látni akarnak valami feelingeset. És olyankor belefér, hogy AVR-el (khm, pic-hez jobbak a supportok) hajtani meg a szegmenseket programozott áramgenerátorral. Mert ha csak a feeling számít, akkor semmi se drága. Ha meg a LED-ek miatt aggódtál, a nagy 25mm-es LED-ek nem hogy 40mA-t, de 250mA-t is röhögve lenyelnek, és csak annyit szólnak hozzá, "kérek szépen _még_". Ilyesmit ofc nem a D3-as LED-ekkel szokás csinálni.
Sziasztok volna 1 nagy problémám kaptam egy 150w-os nátrium lámpát és nem tudom, hogy kell bekötni van hozzá 1 időzítős elektronikus gyújtó 3 csatlakozója van D-L-N
nagyon fontos lenne előre is köszi. |
Bejelentkezés
Hirdetés |