Fórum témák
» Több friss téma |
Hello!
Csak lamentáció... Lehet, hogy a hiszterézis 5%, de a PWM teljesen le, majd felszabályozza az áramot, de a kapkodást, mindig kis hiszterézis és nagy erősítés okozza? Ez is egy plusz freki, csak lehet, hogy a mechanika tehetetlensége okozza. (Ha az áramkör bemenete, a Fet forrásaira csatlakozik, akkor ott csak pozitív feszültség lehet a GND-hez képest, ennek meg negatív kell. Vagy rosszul értelmezem?) üdv! proli007
Én annyira azért nem értek hozzá.
Eddig ugy nézett ki a hejzet hogy gulyi88 megrajzolta elmagyarázta én pedig megcsináltam.Ő az ész én a kéz. Szerintem muszáj az áramkorlát hiszen ez szabja meg egy villanymotor erejét és ugymond fogyasztását.És ez is ugy müködik (vagy majd fog) ahogy te leirtad.Adok egy kövér gázt mondjuk annyit ami 50km/h haladáshoz kell.Mondjuk legyen ez 40V a kapcsain.Alló hejböl fel is venne vagy 500A-ert,de a korlát mondjuk 300A-nál bekapcsol és a motor kapcsain visszaesik az efektiv feszültség.De miután felgyorsult és már nem kell neki annyi áram,kikapcsol a korlát és felmegy a kapcsain 40V-ra a fesz.És 50 el repeszt. Viszont nem terveztem az autóba válltót és ez kezd problémákat szülni.Normális gyorsuláshoz igen nagy áramra van szükség.De még fojnak a tesztek és majd meglátjuk.A beigért videó is meglessz csak nem akarom ugy megcsinállni hogy nem reálisak az eredmények.(itt az áramkorlát nélküli gyorsulásra gondolok)
Kapásból a P1 az túl nagy, 10 ohmos potit rajzoltam ami azt jelenti hogy 5 ohm középállás a névleges.
Add meg a sönt szakasz paramétereit (hossz, keresztmetszet) és akkor rászámolok az alkatrészekre.
Nézd meg jobban. A vezérlő testje megy a sourcera és ez "alatt" van a sönt, sourceból kifelé folyik az áram, tehát a mérőpont feszültsége a sourcehoz (=vez.GND) képest negatív, ezt a műveleti erősíti mínuszX szeresen, végeredmény egy vez.GND hez viszonyított pozitív előjelű árammal arányos feszültség.
Nem birtam ki és ilyen jóidöben is méricskéltem és álligattam egy kicsit.
Ami érdekes az az hogyha a P02 es potit álligatom akkor az történik hogy vagy rugdos mint egy ló vagy finoman megy a motor.Az áramkorlát értékét az R01-es ellenállás hejére betett 5K potival tudom állitani.Sajna essöben nem tudom kipróbálni,de kiékelt kerekekkel tesztelgettem.Most ugy fest a dolog hogy olyan 60-70A körül elkezd furcsa zizegő hangja lenni a motornak (ilyenkor kezd el szabájozni).Ha adok még neki gázt akkor erösödik a hang és olyan 150A körül megáll a mutató és hiába adok gázt nem megy föntebb.Ez eddig remek csak nemtudom mit csinál menet közben,rugdos vagy nem. A komparátor 7-es lábán mennyi voltnak kéne lenni?Mert simán felmegy 10V-ra is.És ez már nem sok a TL komparátorjának? Kicsréltem a P1 et 10ohm-osra.
Hello!
Hát látni nem látom, de biztos oda megy akkor ha működik. Ezek szerint csak a rajzon a felirat megtévesztő számomra. üdv! proli007
öö némelyik rajz el van kötve, ez csak az utána lévő hsz ekből derül ki sajna.
Ha minden konkrét lesz, akkor teszek fel egy korrigált egyberajzot.
A sönt szakasz jellemzőít még nem adtad meg.
TL nek nem lesz baja. 7es lábon négyszögjel van kb táptól-tápig.
35 mm2 kábel.Hossza 50cm.Plussz a rápréselt saruk 2-2cm.
A motorom névleges áramfelvétele 131A-er,amit böven tul lehet szárnyalni.Ami már meg is történt és még csak nem is melegedett.Viszont az akksikat mennyivel érdemes kisütni?Mit tudnak az én akksiaim?Sajna Ah érték nincs rajta csak W.De munkaakkumulátor.Szerintem olyan 80-90Ah-ak lehetnek.Akkor kb 170A-ás az akksipakkom.Érdemes ezeket hosszútávon 300-400A-ekkel terhelni?Vagy most hogy is van ez?
Csak hogy hátha megnyuktat a válaszod,és nem vágom haza az akksikat egy hónap alatt. És imátkozzunk hogy ne essen az esső.
Az autókban az önindító néhány mp-ig 200-300A-t vesz fel az akku pedig csak 60Ah-s. Tehát szerintem nem lesz baja.
Én is úgy gondolom (még ha zselés is), 2-3C kisültőáramtól nem lesz baja (c=170A).
De, lesz baja. Az akksikat nem igazán erre méretezik, még akkor sem, ha egy darabig bírják ezt az irdatlan áramot. Kicsit megtévesztő, hogy kibírja az indítómotor áramfelvételét, de az ritkán van. Mondjuk, napi 4..5-ször. Ehhez képest, ha kimész a forgalomba egy elektromos autóval, ott állandóan gyorsítasz, lassítasz. Ha bekorlátozod az áramot egy kisebb értékre, akkor meg nem megy az autó. Nem jó dolog piros lámpánál beragadni.
Ismertem egy céget, ahol zsiguli akksikkal ( 2 db ) hajtottak annak idején egy kisméretű motorkerékpárt. A motorja teherautógenerátor volt, ha jól emlékszem 550 W-os. Nem is volt baj a gyorsulással, de egy nyári szezon alatt megette az aksikat...
Hát a 3C már sokallom egy kicsit,bár szerintem is birnia kellene.Csak az a baj hogy ilyen teljesitménykivételnél 30km-ként tölteni kell.De a puding próbája az evés.Egyenlőre azt várom hogy ismét kipróbálhassam és tesztelhessem az áramkorlátot,próbálva beállitani olyan értéket ahol még jól használható,de nincs az egekben az amper.De esik,nagyon sokat esik,a gép meg még nem vizhatlan.De igy legalább felkerülnek a sinekre a hütőbordák.A diódasoré már kész.Holnap teszek föl képet róla,hogy hogy sikerült megodanom.
Valószinüleg beszerkesztek egy kapcsolót a gázpedál alá (ami még a hején sincs,egyenlőre potit csavargatva tesztelek) ami kikapcsolja az áramkorlátot.Szerintem jó lessz az ha sietni kell vele. katt: Nekem nem zsiguli inditóakksiaim vannak,hanem hasonló célra kitalált zselés munkaakkumulátorjaim.Ezek elvileg a folyamatos nagy áramleadásra lettek kitalálva ugy hogy közben magas marad a cikluszsámuk is.
Igy sikerült megvalósitanom a diódasort.
Az időjárás miatt most van időm hűtőbordát felszerelni.Azért van belöle kivágva egy darab mert a Drain sin hűtőbordája beleesik,ha a hejére van téve.
Ki a gyártója és mi a típusa az aksijaidnak? Nekem is kellene ilyesmi, bár nem ilyen célokra.
Üdv. Fiúk!
Csak csodálom ezt a "héroszi" munkát, és gratulálok. Én nem értek ehhez annyira mint ti és élvezettel olvasom ahogy haladtok előre a problémák megoldásában, és újabbak előtalálásában. Tudom az egyik legfőbb gond a megfelelő motor, akkumulátor megtalálása. Nem okoskodásként de azt olvastam, a profi hibrid autókat gyártó világcégek az extrém nagy áramok elosztását, a csomóponti problémák elkerülését, az oxidációs átmeneti ellenállások idővel szükségszerű megjelenését, stb., mindenütt a tápfesz több száz voltos szintjével biztosítják. Ha butaságot írok nézzétek el nekem, de ha az akkumulátor csoportok soros kapcsolásos megoldásával megemelitek a tápot, ahányszorosára nő a tápfesz, kb. anyiadszorosára csökken az átfolyó áram. A meghajtó motor áttekercselésével a fetek számának csökkenését, az extrém hűtési igény elmaradását (energia megtakarítás)hozná. Ami elmegy a vámon (Tekercselési költség) sokkal több jön meg a réven. A kíméletesebb üzemelés az amortizáció kitolódásával is járna (pl. akku élettartam) Kicsit egyszerűbbek volnának a műszaki megoldások. (Anyagigény, saru, csavar, kábelméret, Fetek ára, javítási, karbantartási, feltöltési áram csökkenése, olcsóbb akkutöltő, stb. ) Nem a "spanyolviaszt" akarom feltalálni, hiszen biztos vagyok benne amit leírtam ti ezt mind, nálam jobban tudjátok. Csak leírtam a gondolataimat. Üdv:
Az (is) a baj, hogy ha az aksik sorba vannak kötve, akkor az igaz, hogy egyforma áram folyik át rajtuk, de ettől még nem biztos, hogy egyszerre kezdenek öregedni. És amelyik gyorsabban használódik el, annak kapcsain akár meg is fordulhat a feszültség, megnő a belső ellenállása, stb. Ezt a kérdést még a vadonatúj akkumulátorok esetében sem lehet megnyugtatóan megoldani. ( sima 12 V-os autóakkumulátorokban egy cella szokott tönkremenni, aztán már nem indítja el az önindítót, mert egyszerűen olyan nagy lesz a belső ellenállása, hogy nem tud kifolyni belőle a szükséges mértékű áram. Pedig, milyen jó lenne, mondjuk 110 V-ról megcsinálni az egészet. A feltöltésnél hasonlóak a problémák. )
Szia!
Első cáfolat:Miért, ha párhuzamosan vannak kötve az akksik akkor az általad felvázolt probléma nem áll fenn? Én már annyi helyen láttam sorosan kötötteket, például a kommersz starter ólom akksik nem így vannak építve? Hat darab cella sorban. Nálam meg mondjuk 48 cella(( 8db. akksi)fúll feltöltve (14,4V/akksi)=113.2V és máris 1/8-ára re esihet le a szükséges áram. Szerintem megnyugtatóan megoldható mert az önidítózásra használt akksik, ha karbantartod őket a kocsidba min 4-5 évet kiszolgálnak manapság. (Persze nem a gagyik). Második cáfolat:A megnövekedett belső ellenállásnak hol van szerepe? Hát az önindítózásnál ahol extrém nagy áramot kell leadnia, de itt nem kell mert a megnövelt kapocsfeszültségű akku csoportnál az azonos teljesítményhez jóval kissebb áram kell. Harmadik cáfolat: Ha egy 12V-s akkuban egy cella tönkre megy az 1/6 azaz 16,66% kiesés. Az akkucsoport esetében egy cella kiesése az 1/48-d kiesést jelent. Ahhoz, hogy ugyan akkora kiesés legyen amit a 12V-s rendszernél egy cella okoz, 8 cellának kell kiesnie ami ugye karbantartott rendszernél elképzelhetetlen. Szia
Kedves katt!
Negyedik cáfolat: Azok a felkészületlen nagy autógyártó cégek Toyota,Ford,Volvo,stb. az összes hibrid autóik gyártásánál csupa helytelen konstrukcióval kísérleteznek! A buták. Figyelj, fogjunk össze és közösen adjuk el nekik az elméletedet! Én 30%-kal megelégszem a többi legyen a tiéd! Nehogy megharagudj, vicceltem egy kicsit. Szia
Semmi baj, úgy vagyok, mint Illetékes Elvtárs. Értem a viccet, bár nem szeretem... pláne, ha a vicc alapja téveszmékre épül...
Bizonyára elkerülte a figyelmedet, hogy ha párhuzamosan kötöd az aksikat, akkor ha egy totál tönkremegy, még nem történik semmi, a többi átveszi a szerepét. ( már amennyire tudja..-. ) Tehát, nem probléma, ha megnövekszik a belső ellenállása, egy idő múlva olyan lesz, mintha ott sem lenne. Ha meg sorosan kötöd őket, akkor az, amelyik a legyorsabban megy tönkre, annak akár meg is fordulhat a kapocsfeszültsége és jó nagy lesz a belső ellenállása. Tehát, sokkal kisebb áramot fog csak leadni a telep. Sajnos, abban sincs igazad, hogy nagyobb feszültségről kevesebb áramra van szükség. Ez, alapjában még igaz, de hogy beférjenek az aksik az autóba, kisebb méretűeket kell használni. Vagy, ha nem, hát még te sem férsz bele... ( Ilyenkor jól jöhet egy távirányító ) Ha meg kisebb a méretük, akkor a rövidzárási áramuk is kisebb, ergo: ugyanott vagy, ahol a part szakad. Azt hiszem, elég tájékozatlan lehetsz akkumulátor témában, az általad említett gyárak legfeljebb az őskorban próbálkoztak ólomakkumulátorokkal. Mostanába a Li kombinációk a nyerők. Vagy legújabban a fém-levegő konstrukciók. De hát, a puding próbája az evés... biztosan van olyan ólomakkumulátor, ami ezt az igénybevételt hosszabb távon is bírja, de az nem ennyibe kerül... Nem is így néz ki, nem is ekkora a kapacitása, stb. De kisérletezgetni lehet, sőt kell is... Javaslom neked, hogy keress meg valami szünetmentes tápok telepítésével, karbantartásával foglalkozó céget és kérdezd meg a véleményüket a sorbakapcsolásról... Ott ugyanis kénytelenek ilyesmit használni a nagy teljesítmények miatt. ( Pki nagyobb 10 KVA ) Nézd el nekem, hogy nem szedtem pontokba a cáfolatod cáfolatát. Talán így is érthető... Ne haragudj, vicceltem egy kicsit. Szia.
Még egy tévedésed szeretném megválaszolni. Az, hogy egy sorosan kötött, 12 V-os aksiban egy cella kiesik, nem feltétlen jelenti azt, hogy rövidzár lesz a helyén. Lehet, pl szakadás is... Az esetek többségében megnő a belső ellenállása, így nem tud kellően nagy áram folyni önindítózáskor. Gondolom, nem akarod azt állítani, hogy az általad vázolt 8 cella mindegyike tök zárlattal fog tönkremenni?
Még elárulhatnád azt is, hogy egy teljesen zárt aksit hogyan kell karbantartani? Mindezek ellenére, valóban sorbakötik az akkumulátorokat. Én nem azt mondtam, hogy nem lehet, hanem egy kérdésre válaszoltam, hogy de, igen, baj lesz belőle, ami azt jelenti, hogy élettartam problémák lesznek. Ezek az akksik sajnos nem erre valók. Ettől még működni fog, de nagyon drága lesz...
Fiúk! Kár ezen a dolgon vitázni. Rengeteg elektromos autó megoldás van a világban. Például: Link A legtöbb esetben soros akkupackot használnak. Alacsonyabb feszültségnél iszonyatos áramokat kéne kezelni és az nem egyszerű. A tönkre ment cella pedig mindkét rendszert használhatatlanná teszi mert a zárlatos cellán átfolyó áram akár fel is robbanthatja az akkut. Az egy akkus saját autómmal is jártam így. Igaz, hogy katt-nak válaszotam, de Mírr-Múrr-nak is szól.
Látom gyülnek a "szakértők".
Ez egy hobbi projekt és az alapján lett megépitve ami a rendelkezésre állt.Ha 48V-os motorom volt akkor ahoz veszek akksit,és olyan akksit ami nagyábol megfelelhet a célnak és olcsón be tudok szerezni.Ha tudnék sokat álldozni rá akkor biztos litium akksikat választanék,de nem az volt a cél hogy a mai csucstechnikát hozzam össze,hanem hogy alkossak egy elektromos autót magamnak.Nem voltak komoly tervek csak nekiláttam a meglévő dolgokkal és ha problémába ütköztem akkor próbáltam rá megoldást találni. Az akkuk sorbakötésén kár vitatkozni mert nincs olyan terület ahol ha cellaszinten is de sorbakötést alkalmaznak.Az energiatároló rendszerek igy működnek (akkumulátor,szuperkondenzátor,stb...) De ha már ennyire vágjátok a témát akkor ejthetnétek pár szót az álltalam megvásárolt akksikrol hogy mennyire alkalmas autóhajtásra.(mellékelt kép) De szerintem nem olyan rosszak a paraméterei.Folyamatos nagy áramleadásra van kitalálva.Birja a méjkisütést.Ciklusálló.Gondozásmentes.Hosszú élettartalmú.És magatokhoz nyulnátok ha leirnám mennyiért vettem a 8 db akksit. És szerintem nemsokan csináltak olyan mosfetes motorvezérlést házilag ami kibir sokszáz ampert.Persze ez köszönhető gulyi88 fórumtársunknak is,mert az ő hozzászólásai épitő jellegüek,nem pedig nagyot-mégnagyobbat megmomondóak. De természetesen a véleményetekre kiváncsi vagyok és arra is ha ti csinálnátok akkor hogyan tennétek.(ésszerű,elérhető és megvalósitható ötletek) Bocsi de a képeket csak éjszaka tudom feltenni.A tipusa EXSIDE SPRINTER P12V2130.A neten fentvan az adatlapja.
Az igért képek az akkumulátorokrol.
Szóval számolni kellene egy kicsit!!!
1.bek. cáfolata: Ezt egy jobboldali politikustól hallottam. 2.bek. cáfolata: A totál tönkremenések közé a zárlatot is be kellene számítani, és átgondolni, hogy akkor mi lessz? Utána kellene nézni mit is jelent az a kifejezés, hogy "belső ellenállás" Te ezt nem tudod. Ez nem egy ohmikusan mérhető, hanem egy elvi érték ami a kapocsfeszültséggel és a leadott, felvett árammal függ össze. 3.bek. cáfolata: Száz elromlott akkumulátorból hánynak fordul meg a kapocsfeszültsége, és miért is történik meg? A karbantartás, az ellenőrzés, lemerítés eredménye. Megnől a belső ellenállás!!! Na nézzük csak úgy érintőlegesen: Nem ad le áramot de vezetni vezet, tehát a 113,V-ból kiesik a 14V tehát még mindíg meg van a kapocsfeszültség 7/8 része. Ez kisebb gyakorlati kiesésként fog megjelenni mint a párhuzamos kapcsolásnál, extrém csúcsáramnál. Az akkumulátorok fajlagos energiasűrűségében, leadott teljesítményében nincs eltérés. (Megint csak számolnod kellene) Leegyszerűsítve lassan irom le, hogy "mindenki" értse: 10Vx100A = 1000V/A ez megegyezik a 100Vx10A=1000V/A szorzattal. Tehát elvileg a leadható teljesítmény megegyezne de mivel az akkumlátorok nem szeretik a folyamatos csúcsáramú üzemet, hamarabb merülnek és a nagy áramsűrűségtől hamarabb jön létre a leválás a lemezekről.(ólomiszap,cella zárlat) Mivel az akkumlátorok sosem egyformák (itt jön elő a belső ellenállás fogalma), a párhuzamosan kapcsolás esetén sosem lehet korrektül feltölteni őket. Nem tudod biztosítani az egyenlő áramot a cellákban. Én sosem említettem, hogy az autógyárak ólom akkumulátorokat alkalmaznának. Csak azt írtam, hogy a nagyobb feszültség és kisebb áram elvét használják. Igen van tudomásom a tekercselt fegyverzetű ólom, a Lítium ion, Lítium polimer. a Lítium levegő aksik létéről is, Sok féle lúgos akksival is dolgoztam. De ez nem a kérkedés helye. Az inverteres rendszereknél más tényezők számítanak, de ez ne zavarjon téged, ha a "belső ellenállás" fogalmának helyes értelmezése nem zavar, akkor persze ez sem. Na megint vicceltem egyet
Csak röviden. A "gondozás mentes akkumulátor" kifejezés nem azt jelenti, hogy túl sütöd, nem töltöd fel rendesen, hagyod a sarukat elkoszosodni, a mechanikai rögzítési állapotokat, az előírt A/h kapacitásokat nem ellenőrzöm rendszeresen, stb.
Egyetértek veled, úgy látom engem nem cáfoltál.Szia
Kedves rozsda! Az esetek nagy részében természetesen én is vízzel főzök. A vitánkban nem Téged kritizáltalak, a teljesítményedet mint pályatárs nagyon is respektálom.(A mi szakmánkban az a szép, hogy általában a semmiből kell valamit csinálni mert ugye a "pénz a legkevesebb") A hozzászólásaim, a véleményemet, elgondolásomat takarják.
Várom a képeket. Üdv:isoram |
Bejelentkezés
Hirdetés |