Fórum témák
» Több friss téma |
kapcsolási rajzot küldjél légyszives,hátha látok valamit...
esetleg ha nem publikus akkor privátba.
Elég furának hangzik, hogy túl meredek az áram visszaszabályzás....
A sönt értéke??? egy ellenállásosztóval kisebbre kell venni, és kondenzátorral lassítani. A begerjedés pedig lehet a hibaerősítő tulzott erősítése. Javaslat: 1. hibaerősítő használata +bemenet kapja a poti jelét. (gázpedál) A - bemenet összekötve a 3. lábbal. A 2. hibaerősítő + lába letestelve és a - lába referenciásra kötve, akkor nem zavar semmibe bele. Áramhatárolás másik hibaerősítő használata (mekkora feszültség jön vissza??) vagy 2 a sönt feszültségét hozzáadni a potihoz, azaz gyengül a kimenő áram...
Minden föntvan ezen a fórumon.
Ez a mostani válltozat és ez kikapcsolt áramkorláttal is csak rángat össze vissza.De egy pár oldallal visszáb megtalálod. http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/e7/e758ed182f9263552db6c...0b.png Ez pedig a régebi ami kikapcsolt korláttal szépen ment de ha bekapcsoltam,begerjedt.A TL másik komparátora nincs berajzolva de arra simán rá van kötve a gázpoti a referenciárol. http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/44/4428d0c1c176cfe5dce3c...86.png
Gulyi a rajzodon szerintem a c3-as 100 n-os kondit szánta lágyindításnak, a 4-es láb és a referencia között.
estére lesz rajz...
meg tudod-e csinálni a panelt, vagy nem??? Még este összerakom a kapcsolást. Ha nem tudod, akkor elkészítem. A probléma ami az idításkor jelentkezik, a soros motor miatt (nem külső gerjesztésű) a lágyindítással lehet jól megoldani.Ez nincs is kihasználva a 494-es kapcsolásban neked. Összevissza mennek a vezetékek, nekem kicsit kuszának tűnik a dolog. két külső műveleti erősítőre nincs is szükség, mert eleve ott vannak a 494-es IC-ben.Pont van az asztalon egy kisebb motor, majd azzal kipróbálom. Kérdés: ha a jármű x sebességgel megy, már a lábad nincs a gázpedálon, akkor egy "ujbóli félgáz" nem fogja-e meg a járművet, azaz nem akar visszatermelni a motor ??? vagy szbadonfutó lenne a mechanika???
Helló
Javasolni tudnám az UC3843 egy árammódú szabályzó 0-100%-ig elmegy. A szükséges funkciókat mind tudja. A másik kérdésre, miszerint hirtelen esik vissza az áram akkor az a rossz szűrés/fojtás miatt lehet. Ha a motornak csak ohmos ellenállása lenne akkor amint kikapcsol a fet azonnal megszűnne az áram is. De egy kevés induktivítása van a motornak is ami késlelteti az áram csökkenését. Ahhoz hogy még simább legyen az áram betennék még fojtót + megemelném a frekit legalább 5kHz-re. 500Hz nagyon kevés nemcsoda hogy begerjedhet. Magasabb frekin kényelmesebb is lesz szabályozni, kisebb fojtó is elegendő lesz. A kapcsolásban természetesen a fojtó a RKÁBEL és a motor közé kellene, ha nagyon szépen akarjuk szűrni a feszt akkor még jópár MKP jó nagy fólia kondit betennék a motorral párhuzamosan. üdv!
Rozsda motorja külső gerjesztésű (nem lehet soroként alkalmazni).
Lágyindításra egyátalán nincs szükség (azért van a gázpedál fokozatmentes állítási lehetősége) hülyeség is lenne (+ időállandókat bevinni a vezérlésbe, ha odalépek, akkor azt nekem azonnal hajtsa végre!), mindössze bolondbiztossá kell tenni, azaz meg kell fogni az áramot, hogy X érték fölé ne emelkedjen. Idő közben rájöttem miért esik gyorsabban az áram, mint ahogy az nől vezetési fázis alatt. Ott a forgórész indukált feszültsége, az induktivitáson ettől nagyobb fesz kell keletkezzen, hogy kinyissanak a diódák, és Ui=L*dI/dt, szóval nagy meredekség (dI/dt) kell hozzá. Bekapcsolás alatt pedig az akkuk feszének és a forgórész indukált feszének különbsége kerül az induktivitása így a dI/dt "kicsi" lesz. Várom a rajzot
Félgázos esetben biztos, hogy nem tud visszatermelni kivéve ha gyorsabban megy, mint amit max gázon képes az autó (szakladékban függőlegesen lefelé )
(fetek diódáin folytonos fékezőáram folyna az akkuk felé (töltő irányban), tehát a max gáz tempót a motor kiiktatása nélkül nem lehet sehogysem túllépni, hiába gorulna gyorsabban (kiiktatni pl gerjesztés levételével lehet)) DC motor forgórész feszültsége üresjárásban megközelíti a betáp feszültségét (de nem éri el), ha üresjárás+egy kicsivel többet forog, akkor a forgórész feszültsége meghaladja(hatja) a betápot, és a mortor átmegy generátoros üzembe (áramirány megfordul)
Szia!
Rozsda írta: "Sziasztok. Egy 6,5 KW-os 102A es egyenáramú soros motorhoz szeretnék pwm szabályzót épiteni." tehát akkor külsőgerjesztésű??
Ami most van alkalmazva az külső gerjesztésű.
nemrég linkeltem be katt -nak
Mindent meg tudok csinállni.Ezt majdnem lehet szó szerint is érteni.Máskülönben bele sem keztem volna ebbe a projektbe.Csak az elektronika a gyengeségem.Nem tanultam csak most csöppentem bele méjebben.Én vagyok a kéz,ti meg az ész.
Mikor a fórumot nyitottam még nagyon az elején volt a dolog és úgy nézett ki hogyha sikerülne megcsinállnom a vezérlést akkor bele is vágnék és vennék egy olyan motort,mert tudtam eladót.Aztán fejjel beleugrottam a projektbe és menet közben hozzájutottam ehez a külső gerjesztésű motorhoz és nem vettem meg a sorost.Sokminden válltozott már az idulás óta. Ha leveszem a gázrol a lábam akkor gurul az autó és nem akarja fékezni a motor.Nem szabadonfutós. A kapcsolást én is várom.
Nem is olyan rég felvilágositottak a folytó és a kondik szerepéröl és mostmár én is szükségesnek találom.A baj csak az hogy fogalmam sincs hogy milyet és mekkorát vegyek illetve készitsek.
Régen szó volt róla hogy elég az 500Hz mert ezen a frekin kicsi a fetek béta vesztesége (ami még nem teljesen világos nekem hogy mi is pontosan).Kérdés az hogy mi történik a fetekkel ilyen áramoknál 5KHz-en.Ha azt mondjátok hogy huzzam föl mert jobblessz én megteszem,csak nehogy a fetsor bánja.Azt belátom hogy nagyobb frekin kissebb fojtó és szürőelemek kellenek. Eddig külön volt kezelve a két dolog.(vezérlő,fojtó)Ha kész a vezérlő akkor majd utánnajárunk a fojtó kérdésnek.De lehet hogy egy egységként kellene kezelni öket.Kitalállni egy frekit,kiszámolni rá a szűrők értékeit és ehez tervezni a vezérlőt. És ha ez nekem menne egyedül akkor nem nyitottam volna a fórumot.Sőtt,ha azt éreztem volna az elején hogy nem tudok vezérlést csinállni akkor valószinüleg bele sem kezdek.Mostmár nincs visszaút. Ne haggyatok magamra. :bummafejbe:
ne parázz, én maradok, csak sok a dolgom most.
Folytót is megoldjuk
Tudom hogy rád mindig számithatok.
De remélem nem haragszol meg ha mások váleményét is meghallgatom,megfogadom.Több szem többet lát.A több szem mögött több ész van,és jobblessz tőle a vezérlő.
Persze ez így van!
(Nem szakterületem a hajtásszabályozás (még), úgyhogy veled együtt énis tanulom ezt a területet)
Hali!
Én egyenlőre nem akarom megépíteni az elektromos autót, nem akarok senki dolgába beleszólni, nem akarok okoskodni csak segíteni. Én villanyszerelő vagyok, de értem az elektronikát. A fiam villamosmérnöknek tanul, ő neki is hobbija az elektronika. programozáshoz is értek PIC PC játékprogramot is írtam. Készítettem galvanizálót 20éve fázishasításos transzformátorszabályzást. 350W-os D osztályú erősítőt ezt nemrég a fiam, csináltunk 12V-ról 50Hz színuszt 230V-ra több sajátgyártmányú hegesztőtrafót, most egy külsőgerjesztésű állványos fúrógép 750W-os motorszabályzását terhelésre fordulatszámtartással, tehát van mögöttünk egy pár dolog. A mellékelt rajz NINCS kipróbálva, de működnie kell. A lágyindításról: ha a jármű gázpedálja nyugalni helyzetben van, akkor ráadja a referencia feszültséget a holtidő lábra, ezzel a pwm jel azonnal megszűnik.Egyben kisüti a c kondenzátort. ha rálépnek a gázpedálra, akkor elkezd a kondenzátor feltöltődni, és ennek arányában a pedál által megadott szintig megy a pwm.Namost ezt be lehet állítani olyan felfutásra, hogy eleve ne lépje át a megadott maximális áramot.akár 0,1sec is lehet. A rajzból mégis kihagytam, mert ezt javasoltátok... A 494-es ic fűrészfog jele kb 3,2V csúccsal rendelkezik. Az egyik erősítő megkapja a potmétertől (gázpedál) a feszültséget, 3,2V ra kell beállítani a felső részét, ekkor nincs pwm vezérlés. majdnem teljes vezérlés a csúszka testrezárásánál valósul meg. Az IC-ben van egy belső feszültség forrás, és ezért nem lehet 100%-ban kivezérelni a pwm-et. Nálad, ha jól tudom a sönt ellenállás 40cm 35mm2 rézvezeték. ennek ellenállása 0,0002R 400 A maximális áramnál ez 80mV feszültséget ejt. ezt visszavezetve a másik erősítőbe, és annak az erősítését kb 50x -esre beállítva előáll a 3,2V hibafeszültség, és a pwm jel leszabályozódik. A két hibaerősítő közül az "szólal" meg előbb,amelyiknek magasabb a kimenete.Ha a megadott áramnál több folyik, akkor a másik visszaszabályozza a pwm-et. Meghajtás: kecsegtető egy bika fetmeghajtó használata, de 10-20db fet meghajtását a fiam szerint nem képes jól ellátni egy sem. A 2db kis bc tranzisztor emitterkövetőnek bevett szokás, azonban itt 2db fetet hajtanak, és ez a két fet tényleg képes akár 15A is meghajtani a nagy feteket.A tranzisztor nyitásakor azonnal lezárja az egyik fetet, de az ellenálláson és a fet belső kapacitásán keresztül csak lassabban nyílik a másik és fordítva.A két fet nem zár össze egy pillanatra sem.Amik itt voltak javításra hegesztőtrafók, és a hegesztőármot szaggató 40db fet meghajtása is így van megoldva.Gondolom nem véletlen. Próbáld meg az adott rajzon látható módon bekötni az erősáramot, és a sönt hidegpontjaáról(akksi negatív) kell elvinni a szabályzóhoz is a negatívot. Később gondolom kell neked egy 48V /12V dc-dc konverter, mert nem szabad egyik akksiról levenni a világítást, és akkor lehet majd ezt a kapcsolást is onnan hajtani. Ezt az írást Rozsda fórumtársamnak szántam, biztosan vannak sokkal okosabb emberek nálam de lehet segít ez a kis irás neki. üdv.:Foxi ui.: sajnos a rajzon a testvezetéket -12v nak neveztem, de nincs kedvem ujra beszkennelni.... bocsi l
Csak 2 dologhoz szólnék hozzá ha megengeded:
(összefüggenek) A gázpedálos lágyindításnál tegyük fel, hogy a gázpedált nem alapállapotról tapossuk be tövig, hanem olyan helyről, ahol az NY1 nyitott és a lágyindítási folyamat már lefutott (használat közben biztos elő fog fordulni). Ilyenkor az áramot meg kellene fogni valamivel, itt jön az áramjel visszacsatolása. A söntön csak ilyen fűrész(nem szabályos trapéz) szerű hullámforma van. Ezt viszonylag hosszú időn (Tau= 5-10 periódus) kell kiátlagolni, akkor meg túl lassú lesz az elöbbi egységugrás gázjelre, ezalatt néhány perióduserejéig jóformán nincs korlátozva az áram. Korlátozáskor nem a csúcsérték a meghatározó, hanem az áramjel idő szerintei átlaga. A következőt lehetne tenni: A söntön lévő RC tagot kis időállandóra választani (a "szemetet " eltünteti a jelről), ugyan így bekötni a TL hez, és a 3lábról a testre egy kondit tenni. TL en belül a műveletik kimenetein van egy-egy dióda, tehát a csúcsérték azonnal kikerül a kimenetre (3.lábra), feltölti a kondit. A fetek kikapcsolása után az áramjel azonnal megszűnik, de a 3.láb feszültsége RC szerint csökken (R= 4,7K+1K -s ellenállások erősítést és az időállandót is beállítják), (Taut lehetne venni úgy 5-10 periódusra). Ezzel a pozitív egységugrás válaszideje minimális, az áram nem kolbászol a beállási idő alatt, mivel az minimális. korlátozás meghatározója az áramjel csúcsértéke. mit szólsz hozzá?
Biztos jó lesz, én írtam is, hogy nem próbáltam ki, és *-gal jelöltem hogy a gyorsaságot be kell állítani...
Abban igazad van, hogy egy félúttól további "gáz ráadás"-ra nem jó a lágyindítás, de megoldás lehet a gázpedál potijára némi kondi az is lassítja a felfutást.Kicsit lomhábbá teszi,pár nF esetleg . Puding próbája az evés, lehet hogy ez is begerjed, de remélem , hogy nem.Itthon a nagyobb feszültségű testvére jól vizsgázott, 315V-ról megy.A pwm frekvencia pedig 50kHz. (azért ennyi, mert a próbapanelen így maradt az előző kapcsolás miatt) de semmi gondja nincs.
Nem értem honnan veszed hogy meg fogok sértödni.Sőtt,mivel nem értek hozzá igy el is várom a szájbarágós leirást a könnyebb megértésért.Most te ne vedd sértésnek,de a meghajtáson már túlvagyunk.Megépitettem,(müködött is) és ki is tárgyaltuk a kéttranyós meghajtást,de áttértünk a fetmeghajtóra.Szerintem egyszerübb és igen is nagyon bika.A TC4451-52 12A-ert tud és tökélletesen meghajtja a 20db fetet.30ohm-os gate ellenállást használok és még csak meg sem langyosodik.Kissebb ellenállással gyorsitani is lehetne a fetek nyitásán-zárásán,de hova ennél gyorsabbat.
Amit te rajzoltál az egy sima mezei áramkorlát.Az én "fejlesztőmérnököm" (gulyi) nem akar lassú áramkorlátot.Ő egy cikluson belül szeretné megoldani a szabájzást.Tehát ö egy kicsit túl akar lépni a mezei szabájzáson,én meg vele tartok. 100% hogy müködik a kapcsolásod,és ha minden kötél szakad akkor biztos hogy jó lessz belőle ötletelni.Sőtt,ha több időm lenne meg is épiteném kipróbálás céljábol.Azért 30-40A más kategória mint 300-400A. Próbáljunk meg azon agyalni hogy egy cikluson belül hogyan lehet szabájozni.Ilyet ugysem csinállnak minden müszerészasztalon az emberek. Ui:. A komplemeter tranyós meghajtás jól fog jönni a gerjesztés szabájozására az olcsósága miatt.
egy cikluson belüli áramszabályozáshoz Az UC1842 IC körül kell nézelődni. A 200A hegesztőt visszavettük 5Aig. egy haszárító cekász 20 cm -es darabját épp csak pirosra melegítette...
igazábol nem a nagy áramot kapcsolni necces, hanem a nagy feszültséget. az önindukció miatt. szóval ha valami megy 40A-el akkor az 400-al is fog ugyanazon a tápon.
ugyanakkor régen amikor soros egyenáramu vontatású mozdonyok voltak, azoknál csak gerjesztést szabályozták. itt relative kis áramok folynak igy egyszerübb megoldani is. gagyi kensavba merülő lapos potméterrel több 100kW-ot vezéreltek. egyébként: fojtó és szabály. csak ugy mellesleg.
Hello!
Idézet: „Próbáljunk meg azon agyalni hogy egy cikluson belül hogyan lehet szabályozni.” Talán úgy, hogy a ciklus kezdetekor bebillentesz egy bistabil multit, és ha az áramtúllépi az értéket, visszabillenti. Ezzel kapuzod a kimeneti jelet. Így a kimenet újraaktivizálása, csak a következő ciklus elején lesz. üdv! proli007
Helló!
Méreteztem egy fojtót max 50A áramingadozásra: Őszintén szólva elsőnek 10A-re méreteztem de akkora lenne a gerjesztés hogy eszeveszett mag kellene. (10kHz kapcsolófrekvencia, 48V bemenőfeszültség) Ul=L*dI/dt képleletet rendezve: L=(Ul*dt)/di 50% os kitöltéssel számolok mert ott a legnagyobb az áramingadozás. 10kHz en 50% os kitöltésnél 50us a tbe) 50% os kitöltésnél 48V bemenő fesznél 24V az Uki. Amikor a fet bekapcsol 24V jut a tekercsre 50us-ig így: L=(24V*50us)/50A =24uH 4 párhuzamos fojtót gondoltam ami fejenként 100uH Így az áram 4 felé oszlik rajtuk. Lomexnél EI42 N27-es magot nézegettem. Adatok: 3mm légrés 97mm belső mágneses út AL=259 ur=2000 100uH hez 20menet kell (L=AL*n^2) Tételezzük fel hogy 200A a csúcs áram. Akkor 1 fojtón a negyede fojik 50A 20 menettel a gerjesztés 20*50A=1000A A gerjesztés arányosan megoszlik a légrésben és a vason a ur(mű) arányában és a mágneses utak hosszában. (ur mágneses vezetőképesség, 1 nagyon rossz 2000 már jóval több ) A levegőnek a ur-je 1 a vasé 2000. Így arányosan szétosztva a vasra jutó gerjesztés: 1000Aeredő gerjesztés*[(97ennyi utat tesz meg a vasban az áram*1/2000)/(97*1/2000+3[/quote]légrés út hossza*1/1)] ez nekem 15,8A gerjesztés. Ebből a H=gerjesztés[A]/mágneses út hossz[m] H=15,8A/97mm=163A/m Ha van N27-es vasra B-H görbénk akkor ez valamivel több mint 0,4T a telítés kezdete. De ez csak 200A-es motoráramnál lesz. B be is át lehet számolni B=H*uo*ur=163*12,56e-7*2000=0,409T Az eredmény kb negyedére simítottuk az áram lüktetését. Nem tudom a jobban hozzáértők mit gondolnak a fojtóról, szerintem jót tenne a szabályozásnak és az akkut is kb feleakkora árammal rángatná. üdv
Szia!
idézet: "soros egyenáramu vontatású mozdonyok voltak, azoknál csak gerjesztést szabályozták." Ne haragudj, de ez teljesen lehetetlen.... Külső gerjesztésű motornál is lehetetlen csak a gerjesztést szabályozni, mert gondolj bele a forgórész ohmos ellenállása századokban mérhető, ha erre ráteszed a kakaót, és nincs gerjesztve az állórész, szerintem az totál zárlat. A diesel mozdonyoknál volt egy generátor, ami adta az egyenáramot a soros motornak, és azt gerjesztették fokozatosan, Ugyanis kuplunggal ilyen nagy nyomatékot nem lehet átadni. Bár én nem vagyok vasutas, és közelről sem láttam semmi mozdonyt...
Fűrészfog és háromszög alapú pwm szabályzásnál az áram ami a söntön van egy cikluson belül nem képes komparálni, mert az áram kialakulása (főleg induktív terhelésnél mint motor ,folytó) késik.
Ahhoz, hogy a komparátor átbillenjen, meg kell előznie a fűrészfog merdekségét.Mondjuk ez sikerül,de mivel erős áramról van szó, a sönt értéke ugye minél kisebb kell legyen. jelen esetben 80mV amit szolgáltat. ezt fel kell erősíteni,azonban egyben le is kell tiltani a komparátort, az ujabb bebillenés elkerülésére. Ugyanakkor figyelni kell az oszcillátoron a fűrészfog végét, és 1usec-en belül alapra állítani mindent. Nos ez egyszeri hobbielektronikásoknak nem fog menni, erre van az előbbi hozzászólásomban az árammódú IC erre van kitalálva. Az adatlapjában benne van a letiltás is, és 0-100% megy el a pwm. a fő probléma, hogy ott 500mV és 1V között kell lennie az áramjelnek.Mivel itt 80mV van, megoldás lehet a söntre ráültetni egy feszültségosztóval fél voltot, de akkor meg az áram felfutása "lapos" és ekkor kell még hozzákeverni a saját oszcillátorjeléből.Sajnos ehhez még én is kevés vagyok... áramváltó??? egyenáramon??? esetleg ha a pwm-et két fetcsoport kapcsolná felváltva (2x 0-50%), és a sönt is két primer tekerccsel rendelkezne,de a két fetcsoport fordítottan mágnesezné az áramváltót. Más: Nem elég csak egyirányú hajtásban gondolkodni, mert minden autónak tolatni is kell. (vagy kézi parkolás)Ha már vezérelünk, akkor szerintem teljeshidas megoldásban kellene megtenni.Ugye elektrónikus hajtásnál mégis hogy néz ki 400A mágneskapcsolókból megoldva. Hát most ennyi jutott eszembe... üdv.: Foxi
Ha már forgásirányváltás kell, akkor H híd helyett gerjesztés fordítás egyszerűbb (kisebb az áram, és nem is kell PWM-el kapcsolgatni, akár relével is mehet, de ezt is bolondbiztosra kell csinálni)!
cimo: Fojtóhoz én nem ferritmagot tennék, hanem sima vasat (hiperszilt légréssel), ezek gerjeszse mehet kb 0,8T-ig, ilyen "kis" frekin pedig még bírja a lemezelt vas. olcsóbb és meglepő, de kisebb is, mint ha ferrit lenne. méretezést majd késöbb... Idézet: „ilyen "kis" frekin pedig még bírja a lemezelt vas.” Az biztos, de ilyen kis frekin (500Hz) nem elég n*10uH. amennyiszer kisebb a frei annyiszor nagyobb L kell, tehát igazából nem sokat spórolsz.
hát nem mondta senki, hogy egyáltalán nincs gerjesztve. a hév meg a villanyos az ilyen. akkor még nem volt pwm meg igbt se powerfet és meg kellett valahogy oldani a fokozatmentes szabályozást. meg is oldották:
konyhanyelven. |
Bejelentkezés
Hirdetés |