Fórum témák
» Több friss téma |
Nem tudom. Ki kell próbálni, de rajzolj egy teljes felülnézeti képet az egész push-pullról, meg egy kapcsolási rajzot, mert nem biztos, hogy a push-pull alatt ugyanazt értjük. 2500 A? Izgalmas lesz... nem lehetne ezt több kisebb egységből megcsinálni? Rajzolj egy komplett főáramkört, amiből látszik, hogy mi lesz ebből, hátha lesz itt egy két ötlet. Tulajdonképpen mi a feladat?
Tudom, hogy nem akarod forrasztani a FET lábakat,, de szerintem nagyon körülményes lesz a dolog így összeszorítgatva, bár, te tudod... "A source síneket eloszlatva pár ponton csomópontba húzom, ezek már úgyis annyira vastagok hogy alig lehet valami feszkülönbség,..." Lesz feszültségkülönbség, a szórt induktivitások miatt, méghozzá jó nagy.
Akkor itt van egy kis elmélkedni való. Gondolom, a korábbiakból az egymenetes tekercshez nem kell semmit hozzáfűznöm. A tranyókkal meg látszik, hogy egy kör mentén kell őket elhelyezni, hogy egyforma legyen a hozzávezetések szórt induktivitása, meg az ohmos ellenállása is.
A következő rajz azt mutatja, hogyan lehet ezt a valóságban megcsinálni. Tehát, kell két köralakú nyáklemez, egyik a drain, a másik a source "sín" lesz. A tranyók lábait meg be kell csak forrasztani, ahol átmegy az alsó lemezen és nem érhet hozzá, ott azt ki kell fúrni. Az elvezetések meg egy-egy nagyobbacska fül a nyákok közepéről. Miután a nyákok már elég vastagok, akár oda is lehet szorítani a hűtőbordához az egészet csavarokkal, a tranyók közötti szünetben. persze, ki kell szigetelni, stb. A nyákgyártók tudnak vékonyabb lemezre is dolgozni, nemcsak 1,6 mm-es van, így még közelebb lehet egymáshoz a drain és a source felülete. Tulajdonképpen, az áramvezetés úgyis sugár irányban fog menni, tehát elvileg egy fogaskerék-szerű valami is jó lenne. Meg a nyákgyártók tudnak még a réz vastagságon is növelni, úgyhogy pluszban rágalvanizálnak rezet. Meg lehet vastagítani a nyákot úgy, hogy plusz rézlemezt ráforrasztunk, csak ez nekem nagyon gyanús, hogy az a rézlemez a teljes felületén be lesz forrasztva? De az igazi az lenne, ha nem nyáklemez lenne, hanem rézlemez, közöttük persze szigeteléssel. Ezzel csak az a baj, hogy nehézkes a tranyók lábait beforrasztani egy lukon keresztül, bár láttam olyan pákahegyet, ami egy kis csőszerű izé volt. Azzal könnyebb, persze nem az 50 W teljesítményüre gondoltam. Esetleg gázpáka? Egyszer dolgoztam egy olyannal, szintén Weller volt, hát, nagyon hatásos eszköz... nem kell bele a spéci gáz sem, én a gázöngyujtók utántöltő palackjából töltögettem, semmi gond nem volt vele. A következő rajz már egy félhíd, ez lenne a visszatáplálós főkör. Ami a szaggatott vonalon belül van, azt kell nagyon kicsi induktivitásúra, meg ellenállásúra megcsinálni. Kirajzoltam egy kicsit alkatrész szinten is, hogy látszódjon az előbbiekben körvonalazott elv is. A következő rajz egyfajta megvalósítást mutat, persze nagyon elnagyolva, de azért a lényeg látható. Tehát, kell négy vékony nyáklemez, pozitív betáp, negatív betáp, kimenet, gate lemez. Ezeken a lemezeken az adott alkatrészt a megfelelő lemezre kell csak beforrasztani. Ha a lemez elég nagy, akkor a bemeneti kondik is oda férnek, ha kicsi a hely, a FET-ek felőli oldalon tovább lehet folytatni a kondikat, csak akkor a kimenetet máshogy kell kivezetni. Ez esetben a szimetrikus betáp érdekében lehet két helyen bekötni a plusz és minusz betápot ( elején, végén ), ami talán nem is baj, vékonyabb drót is elég. Ha szükséges ( persze, kell is! ) akkor lehet még egy réteg az egész tetején, ahol a snubbereket el lehet helyezni. Az igazi az lenne, ha a három nagyáramú réteg rézlemezből lenne... A gate réteg lehet persze nyákból is, mindjárt rá lehet tervezni a gatemeghajtást, meg a hozzá kapcsolódó alkatrészeket. Ez nem kör alakú elrendezés, de nem lesz ebben olyan sok tranyó, meg hát valahol muszáj kompromisszumot kötni... Az elkészült egységet meg ugyanúgy oda lehet csavarozni a hűtőbordához, mint a köralakút. Nagyon fontos a rétegek sorrendje! Tehát, a kimeneti réteg legyen a plusz- és a minusz réteg között! Ez csak egy nagyon elnagyolt terv, de talán kellő indíttatást ad egy végleges változathoz. Szóval, elég sokat kell maszírozni nyáktarvezés címszó alatt a keyboardot, hogy ez jó legyen. Csinálok majd valami szimulációt, hogy hogyan működne ez visszatáplálósan. De mondom, az egészet ki kell próbálni deszkamodellben, egy 50...100 W körüli motorral. Addíg nem szabad semmit sem vásárolni, hiszen ez még nagyon hígfolyós. Mi van a gulyi Danival? Bezárták az iskolába, aztán míg le nem vizsgázik, nem engedik ki? Hát ennyi idő alatt az összes kollokviumot meg lehet csinálni 3 évre előre...
Értem mire gondolsz!
Valóban ígéretesnek tűnik!
Ittvagyok, élek még.
Figyelemmel kísérem a dolgokat, de semmi okosat nem tudok hozzátenni. Jól néz ki ez a rétegezett összekötés, de így kicsit megnől a Cds, vagyis a lemezek közötti C kapcsolódik a Cds-el párhuzamosan, valami hatása biztosan van, de hogy számottevő-e azt nemtudom. Nagyobb frekvencián esetleg növelheti a veszteségeket.
Látom nem csak én vagyok elvetemült ampervadász.Épeszű ember 1000A-ra szakaszolót épit nem pedig fetekkel kinlódik.Egy okos és erős mechanikával azt is meg lehetne szaggatni 10KHz-el.
Szép meg jó ez az IRLB... fet csak azt nem értem hogyan megy át ennyi amper azon a fogpiszkáló lábain.? Még nem akarok visszatéplálást épiteni,de jó mindent időben elkezdeni.Ez a szendvics Cu nagyon jól néz ki.Ezzel a megoldással a lehető legkissebb hejre össze lehet sűriteni az alkatrészeket.Talán a kétoldalas épitkezés is megoldható lenne.Érdemes rá időt forditani. gulyi: Hamarosan tesztelek.Lessz munkád megint velem.Bár ne igy legyen mert akkor mindketten boldogok lennénk. Küldtél már nekem emailt?Nem mertem rákérdezni,de ha már ittvag... Remélem nem veszett el a levél egy hállózati nyelőcében.
Nem valami sokatmondó a felülnézeti
A push-pull-al ellenütemű tápra gondolok. Végülis sok kicsiből épül fel A feladat 9 V-ból kb. -+ 180 V-ot egyenfeszt csinálni, 20-25 Kw-os teljesítmény mellett. A toroidokat valószínű jobb lenne állva rakni a rajzal ellentétben, így sokkal rövidebbek lehetnek az elmenő vezetékek. Bővebben: Link
Küldtem, de má jórégen, a független táppal kapcsolatos volt, mingyá elküldöm mégyegyszer...
Nem tudjuk annyira közel tenni a rétegeket, hogy számottevő hatása legyen. Pedig az lenne a jó a szórt induktivitások szempontjából. A kapacitás miatt meg az lenne a rossz. Szóval, ez olyan, mint a luftballon. Itt benyomom, ott kijön... Egyébként, a tranyóknak sokkal nagyobbak a drain-source kapacitásaik.
Erre találták ki a ZVS elrendezést. Ott ez a kapacitás be van kalkulálva, aztán attól lesz zéró feszültségen a ki-be kapcsolás. Olyat is lehetne csinálni, de ezen a frekin legfeljebb azért lenne jó, mert egyáltalán nem lennének túlfeszültségek a tranyókon. Úgyhogy maradjon inkább a snubber.
Anyám...
Miért nem 3 V-ból kell ezt megcsinálni? Itt küldök néhány linket, nézd meg ezeket. A trafó nagyon problémás lesz, valószínű toroidra nem lehet normálisan megcsinálni, mert nagyon nagy lesz a szórási induktivitása, vagyis nagy lesz a trafó droppja. Majd gondolkozom rajta, az nyilvánvaló, hogy több kisebb egységből kell megcsinálni. Mit fog ez a szörnyszülött táplálni?
Pwm végerősítőt hajtana, demó autó
12 V az autó rendszere, de már tényleg ideje lenne a 48 -nak Jó lenne ha 9 V-ról tudná szintentartani visszacsatolással a kimeneti feszt, mert kb eddig be fog esni a feszültség. Aztán ha tényleg nehézkes a dolog, mehet 24 V-ról is, ( 18 V ), de kell egy 100 A körüli töltőkapcsolás. Tudom 24 V-os független generátor és meg is lenne, de ha átkerülne másik autóba ott már nem biztos hogy összejönne, konzolok, szíjfeszítők stb. Úgy tudtam a toroidnak van a legkisebb szórása. pl ez 12 v-on szipkázza az 1500-2000 A-ert. Bővebben: Link
Addig szór keveset a torroid, amíg rendesen meg van tekerve, primer is körbeér, meg a szekunder is. De itt ezzel a pár menettel aligha, anynit lehet tenni, hogy a primert és a szekundert a mag azonos térrészére tekered meg a többi meg csupaszon marad (jobb mint ha a primer itt a szekunder meg szembe van), ezért az EE / EI (fazék, csak kicsi az ablaknyílása) mag máris jobb választás lehet.
csá
Így van.
Lehetne olyasmit csinálni, hogy sok trafó van és csak 1-es az áttételük. A két primert meghajtja egy push-pull, a szekunderek meg sorba vannak. A vasmag legyen egy akkora ferritgyűrű, amibe a drót még pont belefér és annyi darab, ahány már megfelel vaskeresztmetszetre. Tehát, egy hosszú hengert kapsz, az lesz a trafó. Gulyi leírta valahol, hogy sok szál drótból hogy kell megtekerni egy push-pull trafót, keresd meg. Egyetlen probléma, hogy a szekunder hiába 1 menetes, el kell lennie szigetelve legalább 1 kV-ra a primertől, tehát mondjuk háromszorosan zománcozott huzalt kellene használni. Tehát két csoport lenne, a 2-szer 180 V-nak megfelelően, mindegyik 180 V-ot állít elő és, hogy ne kelljen dupla tekercs a szekunderre, a kimeneti egyenirányító legyen az áramkétszerező ( current doubler ) kapcsolás. Tehát, nagyjából 2-szer 20 db push-pull kellene. A trafó kinézetére találsz fotót a tegnap belinkelt irodalmak között. Azt ugye tudod, hogy egy ilyen táp fejlesztésének az ára 7 számjegyű? És nem egyessel kezdődik? Ha meg már megvan, akkor az ára is annyi? És utánna nagyjából nem használható másra?
Szerintem meg kell csinálni 1-2 próbatekerést, aztán megmérni.
Egyébként a toroidon is szét lehet bontani a primer szálakat több részre és szépen elosztani körbe. Ugyanígy a szekunder szálakat is.
Lehetni lehet, csak itt párhuzamos primer osztásról lenne szó egy magra, azt meg kicsit körültekinttőbben kell csinálni (nyákot, meghajtást hozzátervezni, lehet hogy 2 réteg nem is lenne elég).
Csaszu: Megnéztem menyi teljesítményről lenne szó ez szép álom. Mégis mennyi ideig lenne ekkora trehelés? 1-2sec ? Folyamatosban kb a fél motorteljesítményt felemésztené (30Le) (gnerátor meg nagyobb kéne mint a motor, akkukról és pufferekről nem is beszélve) Ez már sem hobbi, sem hozzáértő kategória. Halandóknak álom marad... De mi a konkrét lényeg, a hangnyomás?, mennyi ideig mérik?
Gondolom, ez az a kategória, ahol az ablaküvegek 2 cm vastagak, az ajtókat kívülröl megtámasszák, nehogy a hangnyomás kitépje őket a helyükről, a környéken mindenkin ipari kivitelű fülvédő van, az ilyen autók meg nem mennek sehova. Akkor miért nem jó nekik a hálózati fesz. egy kábelen?
Azon kívűl, hogy el lehet nyerni a leghangosabb autó címet, jár ez valami különdijjal? Mondjuk, egy zsírosabb bankbetét? Vagy ez csak a babérkoszorúért folyó verseny?
En is belegondoltam, micsoda teljesitmenyekrol van szo. Egy kisbusz/kisteherauto talan meg is felelne a celnak, min. 20db 100Ah-s akksival, nomeg a 1.5-2kA-re a kabelezes
Ilyen darabszamu akksi eseten talan felejtos egy inverter, akkor mar inkabb direktbe taplalni. Ekkora teljesitmeny mellett a vesztesegek fognak adni kello energiat amivel lehet futeni rendesen.
Igen, a babérkoszorúért, és a hiúságért.
Vannak,akik a "családi ezüstöt"is beáldozzák,hogy övék legyen a leghangosabb autó- kb. 10másodpercig. Off. Szerencsére a fiamat sikerült eltérítenem erről az esztelen versenyen való aktív részvételről.
Jól gondoltam... a hülyeség netovábbja...
De azért szép feladat egy ilyen táp... :yes:
Igen, szép feladat, és sikertelenség esetén is egy csomó első kézből szerzett információ.
Tegnap pont ilyesmire gondoltam.
14 db 1,55 cm^2-es gyűrű, és ezekre rá tudok tekerni 2x3 menetet 0,15 T gerjesztés mellett 33 Khz-en. 2x2 irlb magonként. A jelenlegi toroidjaim bírták 0,24 T gerjesztés mellett, 30 Khz, darabonként átment rajt 1,5 Kw, és elég hanyagul volt megtekerve ( gyári ) 33 Khz-en még azért elég tűrhető a behatolási mélység a skin hatás miatt, de 0,4-el tekerek, van itthon bőven. Eredetileg is így akartam hogy megfelezem, 180-at csinál mindegyik, majd sorolom a két csoportot. A sorolós dolgot nem is igazán értem, ha összeadódnak az effektív keresztmetszetek akkor 9 V-on nem lehet normális gerjesztést csinálni. Azért annyit nem szeretnék rá szánni. Tulajdonképpen a toroidokat a feteket és az egyenirányítókat, meghajtókat kell megvenni, más minden van itthon. 1 db-al kipróbálom különbőző frekin, gerjesztés mellett,menetszámokkal, ha nem sikerül, lesz belőle más.
Persze pár másdoperc frekin.
Zenén úgyis csak csúcson dolgozik ennyit, a átlagolt jóval kevesebb. Ha megnézitek amit linkeltem képet, látjátok hogy nem valami über brutális táp, és működik.
Ha csak egy freki kell, akkor az összes ócska hatásfokú elemeket ki lehet hagyni, motorral meghajtani mechanikusan a membránt (mint egy dugattyú & főtengely), az szép tiszta szinusz máris kevesebb áram kell ugyanannyi hangyomáshoz. Mennyivel egyszerűbb hangszórót lehet építeni motorral, se mágneskör, se tekercs, (se erősítő)...
Én nem ekkora gyűrűre gondoltam, hanem csak akkorára, amin épp hogy átfér a drót. Mondjuk 15 mm külső átmérő és a drótra ebből a gyűrűből annyit húzol rá, amennyi ad annyi vaskeresztmetszetet, hogy az indukció a vasban ne haladja meg mondjuk a 100 mT értéket az egy menettel. Így nagyon egyszerű lesz a trafó. Ha megvan, akkor akár össze is lehet hajtani egy kör alakká ( ha elég hosszú ) és lesz belőle egy toroid, így könnyebb a drótvégeket bekötni. Tehát, egy olyan toroid lesz belőle, ami belül üres, mert ott megy a drót, vagyis az 1 menet. ( valójában 3 x 1 menet litzéből. ) És menjen inkább 50...70 kHz-en a méretek miatt. Azért lehet megcsinálni így, mert nagy teljesítmény kell, tehát, célszerű sok kisebb trafó ( kis táp ) És így lehetőség nyílik arra, hogy a trafó áttétele 1 legyen. És milyen jó, pont meg lehet csinálni 1 menettel...
Ne akard mindíg a feladat könnyebb végét megfogni...
A nagyok 4-5 centis plexivel, zártszelvén merevítéssel csinálják, de ennyire biztos nem merülök bele meg nem is ez a cél.
Az országban elszórva mindenhol vannak autóstalálkozók, egyéb rendezvények, összevergődünk 5-en,10-en,20-an konvojban kimegyünk, versenyzünk, beszélgetünk, strand, stb ami egy autóstalin lehet. Általában több százan vagyunk, van aki autószépség versenyre megy, van aki gyorsulni, nincs ebből gond soha,családias a légkör.
[OFF]Van több versenysorozat is, a hazai a dB kupa, itt 5 kategória van, szabályok a pitoncaraudio.hu oldalon.
A nemzetközi dB cup sorozatnak 29 oldalas szabályzata van, szóval mindent nem lehet. Bővebben: Link
Értem már.
De ha mondjuk köralakban körbehajtom az egészet, és a kör külső ívén nem záródnak a gyűrűk az mennyire lehet jó ?
Pedig sokkal jobb ötlet:
0HZ-től egészan addig fel lehet menni, amíg a szerkezet darabokra nem esik, frekvenciamenete lineáris, jelalakja tiszta színusz. A motorvezérlés egyébként is pont témába vág.
köszönöm az ötletet, megpróbálom akkor 2 sorba rendezni, könnyebben elférek, valami csak ki sül belőle
Tök mindegy, hiszen tulajdonképpen sok kis trafót kötöttél sorba! Ha van mondjuk 10 db ferrit benne, akkor egy "trafóra"- vagyis egy ferritre 9/10 V fog esni. Ez csak annyi problémát jelent, hogy a drót, amiből van az 1 menet, kicsit hosszabb, tehát nagyobb az ohmos ellenállása, kicsit több lesz a veszeteség.
Valójában, nem az a probléma, hogy most ez egy E mag, vagy sok kis toroid, hanem az, hogy a három ( vagy négy tekercset együtt kell tekerni, mégpedig litzéből, különben nagyon nagy lesz az ellenállása mondjuk 50 kHz-en. Ehhez nem igazán jó a 0,4 mm-es Mzz, annál sokkal vékonyabb kell. És nem csak az a probléma, hogy melegedni fog, hanem egyszerűen bedroppol, vagyis nagyon fogja ejteni a feszültségét. Én 0.118-as Mzz-t használok, nem egy olcsó mulatság, mert venni csak egy egész bunddal lehet, ami 3 kg körül van. És 3500,-FT/kg... Vagy lehet venni igazi litzét is a Tali Bt-nél, csak az aranyárban van... |
Bejelentkezés
Hirdetés |