Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
a vezérlő tranyókat kicseréltem már Pedig nem voltak zárlatosak
Minden bizonnyal és valószínű hogy a meghajtóknak is annyi. Ki kell méregetni őket egyesével. Hány voltról ment? +/-40 -ről? Milyen végek vannak benne? A BDY 23, az egy 60V-os tranyó...a BD 135-136 pedig még kevesebb.
Ha jók lennének a tranyók, akkor nem lenne kint az egyen.
Dehát kimértem őket és nem találtam házlatot.Egyébként nem tudom ki mennyire emlékszik de egyszer volt már ilyen csak az "gyengébb".Akkor nem füstölt le a hangszóró csak búgott.Akkor a T8-as tranyó volt zárlatos.
Előszőr azt cseréltem ki most.De nem változott semmi azon kívül hogy már nem melegedett a végtranyó.Mivel aktív hűtése van és mikor behalt akkor kezdett melehgedni az egyik.Most már egyik sem.Ebből gondolom hogy a vezérkők jók.
Hogyan mérted a végtranyókat?
Na mindegy... mérd meg a következő képpen: -A műszert állítsd diódamérésre. -A műszer negatív drótját (fekete) csíptesd a bázisra, a pirosat pedig érintsd a kollektorhoz és az emiterhez. Jó esetben a műszer nem mutathat semmit. -Ezután a pirosat csíptesd a bázisra és a feketét érintsd a kollektorhoz és az emiterhez. Jó esetben, 400-600 közötti értéket kell mutatnia a műszernek. Ha így mértél és rendben vannak a végek, akkor passz...
Nem éppen e módon.Szakadásmérővel.De ezt is elvégzem hátha.Bár lennének zárlatosak:
Most "szerencsém volt"mivel csak egy kis ****5 wattos ment szét.De nem mondanám ugyan ezt a 70-es szubnál.
Ilyenkor te is rádöbbensz , hogy érdemesebb lett volna egy TDA2030-al kezdeni (200Ft), és egy gagyi hangszórót rákötni. Legközelebb talán azzal kezded. Egyébként még hangerőszabályzó potméter sem volt a bemenet-en? Mert ha lett volna, akkor 90%-ra mondom, hogy nem hal meg semmilyen lejátszód. Megjegyzés: Egy tranzisztor nem csak zárlatos lehet, hanem szakadt is!
De ha szakadt egy tranyó akkor egyáltalán nem enged átEgyébként volt poti majdnem teljesen letekerve.
Hali!
Találtam itthon egy régi autórádiót, kiműtöttem belőle kettő darab UPC 1230 H2 típusú Ic-t. Na most, elég ritka lehet, mivel, csak nagy nehezen találtam hozzá kapcsolást. Méghozzá ezt az egyet. (Az oldalon található javított verziót építettem meg) Szépen össze kötöttem légkötésbe, nem működik, illetve de, de mint egy légkalapács úgy vergődik, tőle a hangszóróm. Három kérdésem lenne: - Feltétlen szükséges a pozitív táp elé berakni azt a fojtást, és ha igen így kép alapján kb hány menet lehet, esetleg milyen átmérőjű lehet, mert erről nem irt semmi sajnos. - A másik meg, hogy ez a 0.001 mit takarhat? mivel nincs előtte semmilyen mértékegység? gondolom uF?! - Tapasztaltabb szemmel nézve, működhet egyáltalán, vagy esetleg mit javítanátok rajta? Ja és jól gondoltam, ha előröl nézve a szöveges részen, balról jobbra számoztam be 1-12 ig? Köszönöm!
Nem kellet volna kiszedni a rádió végpaneljéből.Nekemis volt pár kukába ítélt autórádióm.Kivettem a végeket és egy 20w NÉVLEGES teljesítményű IC meglehetősen meghazudtolja magát.A végpanelon együtt van minden és csak táp be-ki menet kell neki. és már szól is.Ha valmi meg rossz lenne a panelon akkor még könnyebb azt az 1-2 cucot cserélni mint újat építeni.A 20 wattnak írt TDA2005 szaggatja a 65wos szubot meg a 30as szatelliteket.
Már megint: Zongoraórát adok-veszek!
Ennek már soha nem lesz vége? [OFF]Elnézést, Proli007 kolléga!
...na igen...
Péter!
Ne gondold, hogy neheztelek rád, tudom, hogy Te is akarsz másoknak segíteni. Amit leírtál a rádió végfokozatáról, igaz. Tényleg felesleges kiszedni legtöbbször, mivel ott "be van lőve", csak tényleg a táp, meg a be-kimeneteket kell megkeresni. De! Idézet: „Kivettem a végeket és egy 20w NÉVLEGES teljesítményű IC meglehetősen meghazudtolja magát.” Ez a mondatod mit is jelent? Jó hagosan szól? Ha igen, azt jelenti, fogalmad sincs, mennyi is az a 20W. (Jelenleg egy 2X3,5W-os csövessel zenélek. A hozzám [helyesebben a lányomhoz] érkező fiúk azt is 2x20W-osnak saccolták [többen, közös megegyezéssel]. Talán ez jól érzékelteti, mennyire nehéz a Wattok hatását felbecsülni, mikor nincs tapasztalat.) Idézet: „Ha valmi meg rossz lenne a panelon akkor még könnyebb azt az 1-2 cucot cserélni mint újat építeni” Péter, hogyan? Egy tranzisztorosnál sem tudsz kimérni egyetlen félvezetőt sem, gondolod, hogy egy IC-nél meg megtalálnád a hibásat? Ki kell ábrándítsalak, még én is cseréltem ki - feleslegesen - TBA-t, aztán utána kellett "kitalálni", hogy mi is lehet a környezetében a rossz. Szóval, csak óvatosan a tanácsadással. Mi minden alkatrész szerepét ismerjük az erősítődben, mégsem tudjuk "levezényelni" , hogyan javítsd meg, mert Te nem vagy még erre alkalmas. Sőt, az is érdekes, hogy miért megy mindig tönkre. Highand mester leírta, hogy egy (talán általa épített) erősítő 23! év után romlott el először. A tiéd meg pár naponta. Vagy nem jól építed meg, vagy nem jól alkalmazod, vagy mindkettő. Arra kérlek, mielőtt tanácsot adsz, tanulj elméletet, és kérdezz bátran, állunk rendelkezésedre. Talán nem érzitek eléggé, hogy ez nem MSN, hanem egy szakmai fórum. Sajnos itt nem csodálkoznak el - mint a haverok - egy működő astabil multivibrátoron. Jut eszembe, valaha én is építettem ilyet OC tranzisztorokkal. Két 6,3V-os 300mA-es skálaizzót tettem bele. Mikor megjött apám, neki kapcsoltam be először. 15-20 villantás után az egyik OC alól elkezdett a füst szivárogni, és a villogás megszűnt. Örökre. Ezt csak azért írtam le, mert szeretném annak a látszatát is elkerülni, hogy én (mi) mindent tudunk. Nem is így születtünk, csak tanulgattunk célirányosan. Neked is ez lebegjen a szemed előtt. Köszönöm a figyelmet.
Hát visszaépíteni már sajna nem tudom. Most már ebből kel építkeznem. Azért a kérdéseim továbbra fennállnak.
Köszönöm!
Sziasztok.
Van itthon egy bika kapcsiüzemű táp-om rövidzárvédelemmel.(TDK gyártmányú 1 Kw-osra saccolom) 1x24 VDC sajnos,viszont nagyon sima a jelalak. Nem tud valaki ehhez a feszültséghez valami jó kis végfokot A-AB osztályban?
Annyit hadd tegyek hozzá, hogy amit leírtál, az NPN tranzisztorokra igaz, és az említett méréseken kívül még a C-E között is érdemes mérni. Én találkoztam már olyan tranzisztorral, ami C-E között bezárlatolt úgy, hogy a B-C és B-E között mérve rendesen látszott a "dióda".
NPN tranzisztoroknál C-E között maximum egy diódányi (400-600mV) értéket szabad látni a diódavizsgálóval, azt is csak úgy, hogy az E-re tesszük a pozitívot (piros), a C-re pedig a negaítvot (fekete). Ez a dióda az esetlegesen a tranzisztorban lévő, ellentétes irányú védődióda lehet, de inkább csak kapcsoló üzemre készült tranzisztoroknál szokott gyárilag beépítve lenni. A PNP tranzisztorok ugyanígy mérendők, csak a piros és fekete mérővezetékek mindenhol helyet cserélnek.
Tudom, hogy kevesen rendelkeznek már mutatós műszerrel. Azzal még könnyebb (látványosabb?) tranzisztort mérni, mert még működésre is bírhatjuk, ha a kollektorról "összenyálazott" kézzel viszünk némi bázisáramot a bázisra.
A C-E zárlat végtranzisztoroknál nem is olyan ritka, érdemes mindenképpen ellenőrizni a javaslatod alapján.
Van valamivel jobb adatlap is róla:
Bővebben: Link (A "locate datasheet"-re rá kell kattintani!) Először hangszóró nélkül kellene megnézni, hogy a hangszóróra menő két kimeneten milyen feszültségek vannak, valamint célszerű lenne mérni az áramfelvételét közben. A fojtó nem feltétlenül kell, autós környezetben a tápon lévő zavarok (pl. gyújtás zaja) eltüntetése miatt szokták használni. A lábszámozás szemből nézve (a feliratot látod) balról jobbra van, ahogy írtad.
Én is csak szívom a fogam, amikor a digitmultikkal szenvedek itthon, a jóöreg mutatósak sokkal informatívabbak. Változást, csúszkálást, alacsony frekis rezgést azonnal lát az ember a mutatón, a digitálisak által mutatott értéket meg mindig "értelmezni" kell előbb. Kicsit próbál segíteni a dolgon az, amikor a kijelző alján van "analóg" csík, de az sem az igazi. Mostanában FM rádiós áramköröket bütykölök, ott térerőindikálásra és hangolásjelzésre vannak kis, 4.5x4.5 cm-es orosz katonai műszerkéim (középállású is!), jelmaximumot és hangolásközepet azokkal a legjobb beállítani.
Azt azért írd le, hogy mekkora teljesítményt szeretnél belőle kivenni... Ha 30w-nál több kellene, akkor érdemes lenne átalakítani a tápot +-24V-osra.
A osztályú-ban gondolkodom első sorban.
Max. 2x30W és félvezetős kivitelben. A tápátalakítás nekem is eszembe jutott de gondolom elég macerás. A táp (most ki van szerelve a szűrés de amúgy tökéletes)
A osztályban pl. JLH van, 24V-ról kb. 2A nyugalmi mellett 10w-ot lead 4ohmra. De van még több lehetőség is, mondjuk a tápfeszültség elég alacsony.
Ok megnézem köszike. A osztályt szoktak hidalni? Az már 8 Ohm/20W körüli lenne.
A kimenőáram határozza meg a kivehető teljesítményt. Ha hidalod, akkor marad az áram, csak a feszültség lesz kétszer akkora.
Nagyon szépen köszönöm, sokat segítettél!
Még mindig a clip ledre keresek megoldást a pa 300-hoz az eredeti clip kivezetést szeretném használni ha valaki tud megköszönném ha segítene!
Standerd kapcsolás visszahajló és gerjedésre hajlamos belépési küszöbös zárlatvédelemmel
Mi a probléma ? |
Bejelentkezés
Hirdetés |