Fórum témák
» Több friss téma |
Megizzaszt ez a kis táp.Végre sikerült beszereznem minden szükséges alkatrészt.A nyákterven is túlvagyok.No meg vettem egy multimétert ami tud induktivitást is mérni.
Egy kis pc táp főtrafóval szórakozok majd holnap.EI-33.Rátekertem 0.25-ös drótbol 10 menetet és 550uH mértem.Ez lehetséges? De ha aztmondod hogy kár vele kinlódnom akkor még mindig van egy utolsó utáni lehetőségem.Bár nem ilyen célra akartam fölhasználni.A mellékelt képen lévő magrol van szó.(ez csak az egyik fel)
Igen lehetséges.
Érdemes megpróbálni kevesebb menettel, aztán majd elválik mennyire melegszik. Ha túlságosan melegszik akkor lehet beletenni egy kevéske légrést.
Egy kevéske légrést?
Szerintem légrés nélkül elkezedeni sem kéne (bár van benne 1,5mm). E42 es légrés nélkül 10A-nyi gerjeszéstől már telítésig megy, ebben a 1,5mm-ben pedig elfér 350A-nyi gerjeszés. Azaz még egy menet sem férne fel egy vasra. Már régen foglalkoztam a magok lelkivilágával, ezért nem vagyok toppon, át kell néznem az összefüggéseket. (TV sorkimenő is szóbajöhetne, a freki itt nem akadály egyenlőre.) Nyitott mágneskört nem lehetne építeni? Az a baj, hogy nem foglalkoztam még ezzel a típussal mágneses méretezés szempontjából.
Nem. Én még a gerjesztés tápjánál tartottam...
Így van, ahogy írod. Légrés nélkül nem megy ferritel.
Persze, lehetne építeni tv ferritből is, mint a hegesztőkben csinálják. Legfeljebb kiszór, hát ne legyen nagyon közel hozzá semmi mágnesezhető anyag. De nekem van egy olyan érzésem, hogy a motor elé nem fog kelleni mondjuk 16 kHz-en már fojtó. A 60 uH-s fojtó más, hiszen abból egy feszültséggenerátor lesz, ami ad 12 V-ot a gerjesztőtekercsnek. Az meg csinál magának belőle 16 A-nyi gerjesztőáramot. Ha ez nem feszültséggenerátor lenne, hanem áramgenerátor, akkor ez a 60 uH-s fojtó sem kellene, mert a motornak biztosan van ekkora induktivitása. A 12 V-os táp valóban kellene, de ezt nagyon meg kell gondolni, mert erről megy majd az autó világítása is. Itt lehetne LED-es világítás, hogy a fogyasztás minnél kisebb legyen. Meg kellene az autóba valami amperóraszámláló ( töltésmennyiség számláló ), mert különben honnan lehet tudni, hogy az akksikban mennyi töltés van még?
Igaz, azt nem is gondoltam, hogy a gerjesztéshez kell az induktivitás. Na mindegy az bőven belefér az E42es magba, akár fél légréssel is.
Én a gerjesztéshez feszültséggenerátoros megoldást csinálnék, és akkor arról az egy tápról lecsapolható lenne mindenfélefajta szükséges feszültségforrás (gerjesztés, vezérlés, +egyéb). A 'töltésszámláló' kiváló ötlet szerintem.
Én az autó világítását mindenképpen független tápról csinálnám meg. Gondold el, ha akár miért meghal ez az egy db 12 V-os táp, akkor az autón még világítás sem lesz. Tudod milyen rossz úgy vontatni egy autót, hogy te benne ülsz és nincs kivilágítva? Abszolút kiszolgáltatott helyzet, nem tudod, mikor rohan beléd valaki hátulról...
Ezesetben lehetne egy szükségtápot (vésztápot) beiktatni a rendszerbe,ami csak a szükséges helyekre viszi a villanyt.
(ami nincs használva az nem is romolhat el, használat miatt).
Legfeljebb állásában romlik el...aztán amikor kellene, akkor nem működik, mert lehet, hogy hónapok óta nem volt ellenőrizve a működőképessége... tudod, Murphy...
Egyenlőre még csak a gerjesztésnél járok.Ha ezen túlvagyok akkor meglehet vizsgállni hogy kell e fojtó a motornak.
Az autó 12Vos kiszolgálására egy független tápot szeretnék.És abbol sem valami nagyteljesitményűt mert például a tompitott-fényszórt meglehet oldani a 48V-bol 2db 24V-os izzóval is.Ugyanigy a hátsó világitást is. A töltés számláló nagyon jó ötlet.De ezek a legutolsó dolgok amiket megakarok csinállni.(miután használlható a gép) Semmi tapasztalatom nincs ezekkel a trafós dolgokkal.Most is csak vakarózok.Összecsavartam 6db 0.5-ös drótot és rátekertem a kis EI-33 magra 8 menetet.(légrés nincs).És igy mértem 310uH-it.A 60uH-hez elég volna 2 menet?Nem kevés ez egy kicsit? A panelt lehet hogy sikerül estére megcsinállnom.Azzal nem teszek kárt hogyha nem a kiszámolt iduktivitással próbálkozom?
Bocsi azt nem írtam hogy a 400A fojtójára ajánlottam a magokat, amennyiben szükség lesz rájuk.
Gerjesztéshez valóban légréses mag kell mert a 16A már néhány menettel is eléggé túlgerjeszti a magot. Viszont felesleges vékony sodort huzalt használni, mehet rá egy szál vastag. Azért mert ebben a tekercsben egyenáram fog folyni, a váltó része nagyon kevés. Mellékeltem egy excel táblát folytóméretezésre.
Tegyél bele fél mm légrést. Anélkül be fog telíteni, már nagyon kis áramnál. Elvileg, ezzel a fél mm légréssel 18A-en lesz 0,2 T az indukció a vasban. Ekkor mérd meg, hogy mekkora az induktivitása. Egyébként, kevés a drótkeresztmetszet, biztos, hogy 17 A-nél nagyon meleg lesz ez a fojtó. De azért ki lehet próbálni, úgyis fogod látni, hogy mennyire meleg. Azért 80...90 foknál nem lehet melegebb. Gondolj arra, hogy nyáron is kell mennie, amikor a motortérben lehet 60 fok is. Nagyobb vas kell, erre nem lehet megcsinálni. Az E42 jó lenne. Ha máshonnan nincs vas, akkor írj egy mailt a Transztyuszeresnek a Terminál fórumról, hogy küldjön egyet.
Nyílván, nem jó a két menet, mert az légrés nélkül adna egy kisebb induktivitást, de attól még továbbra is nagyon kis áramnál telítene a vas. A menetszám négyzetével arányos az induktivitás, tehát, a negyede menetszám egy tizenhatod induktivitást jelentene. Ha elkezded növelni benne a légrést, akkor a légrés növelésével ( elvileg, amíg a légrés pici ) lineárisan csökken az induktivitás. Azért ennyire nem egyszerű ez a fojtó, de először működjön ez a táp néhány amperrel, aztán majd lehet ezen módosítgatni. Tehát, kezdésnek megfelel, csak a légrést tedd bele, ahogy fentebb leírtam. Fordítva is érdemes lenne megmérni, tehát akkora légrést tegyél bele, amivel kijön a 60 uH megmérve. Tehát, mérd meg, hogy ehhez mekkora légrés kell.
Ezzel a fojtóméretező programmal azért gondok vannak. Úgy számol, mintha nem lenne benne légrés. Csak az Al-lel számolja az induktivitást. Ha egy vasba, ami Al=4000-rel rendelkezik, teszel bele egy 1 mm-es légrést, már nagyon kicsi lesz az Al-je. Vagyis, ez a program alapján, akármekkora légrést teszel a vasba, mindíg ugyanakkora lesz a fojtó induktivitása. Ez ugye nem igaz...
Igen, tudom.
Tudni kell mit hova írni és menni fog. Az AL érték és az L érték amúgy sem fontos a gerjesztés szempontjából. Ezért is választottam külön számított és megadott rublikára, mert ott külön kipróbálod hány menet kell, majd a végleges menetszámmal számíttatod ki a gerjesztéseket meg az indukciót. Tudom fel kellene kicsit kommentezni meg csiszolgatni rajta, csak már nem volt kedven.
Azt viszont én meg tudom mondani, hogy hogyan függ a légréstől az AL, (ur).
Még régebben megtaláltam a kapcsolatot a kettő között. Légrés növelésével először gyorsan csökken az AL, majd kb 0,4mm felett kisebb mértékű a csökkenés (hiperbolás? jelleg, vagy nemtudom mire hasonlít). Ezt még majd bővebben is lefejtem, csak utána kell néznem pontosan hogyan csináltam (milyen összefüggéseket használtam), majd írok egy exelltáblát.
Hát nekem nincs szükségem ilyen jellegű programokra, mert "gyalog" hamarabb kiszámolom és legalább biztosan tudom, hogy mit számolok... Viszont ezt a topicot olyanok is olvassák, akik nem értenek ahhoz, amit csinálnak. Ha látnak egy ilyen programot, akkor megörülnek, hogy jaj de jó... aztán csodálkoznak, hogy mégsem. Ebből az következik, hogy vagy csináld meg a programodat úgy, hogy abszolút biztos legyen, érthető, stb, vagy inkább töröld, mert csak félrevezeted azokat, akik most tanulgatják ezeket a dolgokat...
Ha nincs hozzá kedved, akkor minek csinálod? Főképpen félkészen minek teszed fel?
Biztosan lehet ilyen összefüggést kreálni, de ez nagyon sok mindentől függ. Pl: vasmag méretek. Nem hiszem, hogy egy általánosan használható képletet lehetne kitalálni, de legfőképpen, minek? Hiszen, azért van képlet, amivel meg lehet határozni egy fojtó induktivitását úgy nagyjából. Aztán a beméréskor lehet rajta finomítani. Végül is egy kapcsolóüzemű tápnál majdnem mindegy, hogy az a fojtó +/-15 %-ot szór.
A kapcsolatot a mágnesen elátrolt energiában találtam meg.
Ebben bennevan az összes magpraméter, és légrésparaméter. Nekem fontos volt, hogy egyértemű összefüggést találjak. Egy feltételezéssel éltem: hogy a légrésszórás az 0, tehát a Tau=1
Persze ezt úgy értsd hogy kézileg akartam légrést vágni egy magba, és ehhez kellett tudnom, hogy hogyan függ a légréstől az induktivitás (meg az eltárolt energia)
Igen, a légrésszórással csak annyi baj van, hogy amíg a légrés nagyon kicsi, addig a hatása elhanyagolható. Ha viszont flexxel vágsz a ferritbe légrést, az már semmiképpen nem tekinthető kicsi légrésnek. Tehát, már biztosan nem lesz igaz az induktivitás számítására egyik képlet sem. De ez nem olyan nagy baj, vagy megmérjük műszerrel, vagy nézzük, hogy mit csinál az adott áramkörben. Ezt a flexxes megoldást én is használom, mindössze a reprodukálhatósággal van gond, gyakorlatilag, ha olyan helyen használsz ilyen fojtót, ahol pontosnak kell lennie, akkor azokat egyenként kell megmérni. Még az a szerencse, hogy általában kis menetszámokról van szó. De gyártanak ferritgyűrűket gyárilag vágott légréssel... nagyon jópofák. Talán Krupp?
Nekem nagyon jóljönnek az ilyen táblázatkezelők.Márcsak azért is mert benne vannak a képletek.A gondom ott kezdődik hogy nem vagyok tisztában minden paraméter jelentésével.Skori honlapján is van egy tekercsméretező.Ott a légréshosszt hogyan kell megadni?Ha az E-I mag közé teszek 0.5mm rést akkor az ennyi,vagy szorozni kell hárommal?Szóval vannak lemaradásaim.
Sajna nem sikerülr összeraknom tegnap,és ma sem fog.De szétszedtem a magot és raktam közé 0.5mm papirt.Összesodortam 8 szál 0.5 drótot és feltekertem a trafóra 18 menetet.Ennyi fér el rajta.És igy olyan 50-60uH között válltozik az induktivitása.Attol függ mennyire szoritom össze. Ezt igy már érdemes kipróbálni?
Persze, lehet kipróbálni.
Az EI, vagy E magokban a középső oszlop a mértékadó vaskeresztmetszet. Innen a fluxus két irányba megy, a két szélső részre, vagyis az "E" betű alsó és felső részére. Elvileg, az a neve, hogy járom... De ez csak a nagyobb erőátviteli trafóknál. Miután az oszlopból kétfelé megy a fluxus és az oszlopban is van légrés, meg a jármokban, így az összes légrés ami a fluxus útjában van, a betett légrésnek a kétszerese. Vannal olyan E vasak, ( EI ) amik úgy vannak köszörülve, hogy csak az oszloprészén ( a közepén ) van légrés. Ezeknél, amennyit mérsz, az a légrés mérete. ( hacsak nemteszel bele még ) Tehát, az a mérvadó, hogy a fluxus ( mágneses erővonalak ) útjában mennyi légrés van.
Végre sikerült összedobnom.
12V-os izzokkal próbálgattam.Müködik,de egy autó fényszóró izzójátol nagyon melegszik a fet.Hűtőborda nincs rajta.Volt még egy fölös IRFP90N20D fetem és ezt raktam bele.Az IC adatlapját nézegettem és 1A tud a meghajtója.Jól gondolom hogy ezt a bika fetet nem tudja ilyen frekin rendesen kinyitni és lezárni és ezért túl sokat hővé disszipál? Sajna nincs itthon másik kissebb hogy kicseréljem.De azért még túrkálok egy kicsit. Amugy milyen fetet ajállotok bele?
60-75V-os is elegendő lenne.
Milyen diódát használsz a fet felett?
Hát az még érdekes.
Shotky diódát kértem.És adtak egy kocka alakú valamit,aminek nem találom az adatlapját.A tipusa SEMIKRON SKE 3M2/15.Azt mondták hogy 15A-es gyors dióda.Ebböl van benne 2db.
maszirozo szék motor vezérlö cd4060be ic vel egy irányba megy visza meg nem milehet a baj ha tutok valamit segiteni eben a témába legyetek szivesek segitsetek mert kétnapja bogolok vele köszi elöreis.
vagy egy rajzot a müködéséröl valakinek van nagyon meg köszöném
Attól hogy gyors, az még lehet bőven lassú.
Ide valóban shottky lenne a jó, vagy sima dióda 50ns-alatt. Ez a SEMIKRON szerintem ennél jóval több és emiatt melegszik. Mérj rá a source alatt levő söntre és nézd meg mekkora és milyen széles tüske van a négyszögfesz elején.
enek a programnak nem tudod a husz jegyü kodját vagy honan lehet beszerezni kérlek irdle te hogy csináltad köszi kérlek segits ha tuc köszi
Elég zavaros dolgokat mértem a shöntön.Legalábbis számomra értelmezhetetlen.Egy pár szót mondhatnál a látottakrol.
Próbáltam a szkópot igyis-ugyis beállitani,de az éles háromszögek között televolt halvány függőleges csikokkal és az alja is el volt mosódva.A szkópkábel nem árnyékolt és a trafóban van 0.5mm légrés.Ez zavarhatja a mérést? Mindenesetre holnap megpróbálok másik diódát és fetet beszerezni. |
Bejelentkezés
Hirdetés |