Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Én is kezdő vagyok, lehet hogy nem az én véleményem a legfontosabb. De én azt gondolom, ha 220V helyett 180V-on használod, akkor a teljesítménye is leesik kb. 40W-ra. De, ha a ma szabvány 230V helyett használod 180V-on, akkor kb 36W-ra.
Lehet, hogy forgalomirányításnál a teljesítmény (láthatóság) is számít???
Szia, egy hagyományos izzó a bevezetett teljesítmény KB:5%-át hasznosítja fényformájában. Szerinted a lámpaburán mennyi fényfog átjönni verőfényes napsütésben? A mai lámpákban ha jól tudom már nem légüres tér van valamilyen alacsony nyomású gázt alkalmaznak, az izzószál párolgás kiküszöbölésére, lehet hogy az alul fűtés még csökkenti az élettartamot.
Szerintem a megoldás normális minőségi izzó beépítése. Vonal izzóból is létezik rázás álló ebben több ponton van megtámasztva az izzószál, szerintem létezik ilyen hagyományos kivitelben is.
Volna egy elvetemült ötletem. Hangfrekis mérésekhez szeretnék precíziós műterhelést készíteni. A hozzá való nagy teljesítményű ellenállások már össze vannak válogatva, s az egész tűrése kb 1-2%-ra jön ki előzetes mérések alapján. További bonyolítás a dologban az, hogy ezen ellenállások soros illetve párhuzamos kapcsolásainak kombinációival, egy elég tág és részletes intervallumban változtatható ellenállású pakk hozható össze. Teljesítménye 400, 600, 800 watt, kombinációtól függően.
Értékek: 1 , 2 , 4 , 6 , 8 , 10 , 12 , 16 ohm. És itt jön a kérdés, hogy van-e értelme pl. az 1 ohm, 10 ohm, illetve a 12 ohm-os kombinációnak? Azaz, van-e szükség ilyen méretű műterhelésnek, egyáltalán vannak-e ilyen terhelést igénylő végfokok? Elég bonyolult ez az átkapcsoló logika, ha nincs mindenre szükség, nem kellene szenvednem annyit a megépítéssel.
Szia!
Szerintem ez bőven elég neki! Ha AB osztályúak.
sziasztok azt szeretnem megtudni h lehet e szamitogepet csatlakoztatni tv vel es ha igen akkor hogyan es mi kell hozza
Köszi. Szerintem is elég neki, úgyse lesz az életbe maxon mert szétkapja a hangfalakat Köszi szépen. További szép napot.
Szerintem a 2,4,6,8, és 16 Ohm kell, a többi sose kerül alkalmazásra. :nemtudom:
No igen az egy-két megabrutál autós subbasnál fellelhető az 1 ohm, de olyanokkal tényleg nem akarok foglalkozni. Ezzel rögtön egy S/P kapcsoló már ki is esett.
A 10 ohm-osnak tényleg nincs semmi értelme, a 12 ohm-os viszont megfelel két sorba kötött 6 ohm-ossal. Igazán csak a 12 ohm-os variáció elhagyása nem könnyít túlságosan, mert a 6 és 10 ohm-os ugyan azt a +2 ohm-os kapcsolót használja. Viszont, ha lemondok a 6 ohm-osról is, akkor már egész jól leegyszerűsödött a kapcsolás mert egy elég bonyolult, három variációs átkapcsolási egység esik ki. Kérdés, hogy a régebbi, muzeális berendezéseken kívül, van-e még alkalmazásban Hi-Fi, vagy zenekari eszközökben a 6 ohm-os rendszer? Pl. gitárcucc.
Szerintem elég sok HiFi hangláda 6 Ohm -os. :nemtudom:
Nekem pl. 6Ω-os TANNOY cuccom van. Pedig az nem az alsó kategória legalja a kínai piac melletti utcácskából...
Én még nem találkoztam 6 Ω-os cuccokkal. Általában csak 2, 4, 8, 16 Ω-os készülékekkel lehet találkozni. A többi elenyésző.
Tény, és való, hogy erősítővel én sem találkoztam, ami 6 Ohm -ra lett volna "hitelesítve". Ha Laci erősítő javításhoz szánja, akkor tényleg a 4-8 Ohm a leggyakoribb érték, amivel találkozik.
Szia! Gondolom a számítógép képét szeretnéd TV-n megjeleníteni. (pontosabb fogalmazás sokat segít)
Természtesen lehet, alapvetően olyan videokártya kell hozzá, amin van video (vagy s-video) kimenet. A TV-nek kell ilyen bemenet, és közé egy kábel. Ennyi röviden. Pontos videokártya típussal előrébb leszünk.
Nekem az AKAI subom is 6 ohm-os
Hello!
- A Germánium tranyók, általában PNP típusok voltak. De volt köztük, NPN is elvétve. Pld. AC127 vagy AD161. - Viszont ha szakadásjelző készül belőle, akkor nem mindegy hogy PNP-vagy NPN? Csak a táp lesz fordított. - Egyébiránt erre van jobb megoldás is mint egy tranyó, lehet ez egyszerűbb, az meg korrektebb.. germánium üdv! proli007
Szia!
Pár észrevétel egy másik kezdőtől: Ha 9 vagy 12 V-ról fogod használni, akkor mindegy, hogy germánium 0,2 vagy a szilicium 0,55 V-ja esik majd a tranyón, a csipogód üzemelni fog és sziliciumot sokkal könnyebb beszerezni... Amit a figyelmedbe ajánlok, hogy nem tudom, hogyan vizsgálsz szakadást, és hogy min? de ha egy másik áramkörön működés közben vizsgálódsz akkor gyanús, hogy gondban leszel a két egység összekapcsolásánál, mert előfordulhat, hogy külön potenciálon lesznek és az egyik kapcsolásnak sem szokott használni. Ha meg egy nyákot vizsgálsz, akkor legegyszerűbb egy laposelem és egy zseblámpaizzó! Ha esetleg olyan eszközök is be vannak a nyákba építve, amelyeknek nem praktikus a hatalmas 4,5V, akkor egy korlátozó ellenállással és egy leddel helyettesítsd az izzót... Szerintem. Az egész ügyesen beépíthető egy régi filctollba,( +1 vezeték), ha pár gombelemre váltasz laposelemről...
Üdv!
Egy komolyabb fába vágtam pár hete fejszémet. Egy vezérlő tervezésébe fogtam. Eredetileg csak a tervezésben lévő napkollektorokhoz (nem napelem, hanem vizet melegítő kollektor) terveztem, ám közben másik alkalmazási területet is találtam neki. Ez pedig az akváriumaim vezérlése lenne. Gondoltam inkább kikérném, véleményeiteket a kapcsolásról, hogy milyenre is sikerült, ill h egyáltalán életképes e... Így a kapcs rajzot (suncollektor pdf), meg a program vázlatát is feltöltöttem. Vélemény? SB
Na hogy világos legyek:
Először is leszögezem, hogy ez egy műszer lesz! A szakadásjelző egyik része egy astabil multivibrátorból megépített csipogó, ahhoz már megvannak a dolgok. Nekem azért kell a tranzisztor hozzá, hogy egy ellenálláson keresztül mért "zárlat" esetében is ugyanazon a frekvencián sípoljon, illetve világítson. Tudom hogy van egyszerűbb szakadásjelző is (led ellenállással) de először is nem akarok minden egyes méréskor felpillantani, hogy ugyan világít-e az a fránya led. És szerintem a boltban kapható szakadásjelző sem egy egyszerű áramkör egy leddel. Én olyat akarok, ami sípol is, meg világít is szakadáskor. És ebből nem adok lejeb egy fokkal sem. Tulajdonképpen már kerestem én is tranzisztort hozzá csak egy 46000 db-os katalógusból amiket kiválogattam, azokat egyiket sem ismerték mint kapható tranzisztor. Tehát akkor: - tipuskódot kérek(nekem jó a szilícium, csak ne 5v-on nyisson) - Nagyon alacsonyan nyisson a tranyó - És elbírja a 12-15 v-ot a bázisán(minél magasabb annál jobb) Remélem most érthető voltam. Köszi az eddigi segítséget, meg a következőket is.
Sziasztok!
van egy két hiányosság a kezdő tudásomban olyan kis kapcsolás kéne nekem ami ha kap áramot (jelet) akkor kikapcsol, ha meg nem kap áramot akkor bekapcsol, de nem relével! az nem jó :no: gondoltam valami tranzisztoros megoldásra, de az nem jó mert az akkor kapcsol be ha kap áramot és ic vel se akarom, kondi, tranyó, ell.állással kéne valahogy. Vagy ha megcsinálom a kétledes villógót választ kapok erre? köszi!!
Ilyen jellegű szakadásvizsgáló minden "magára valamit adó" multiméterben van.
Idézet: „Én olyat akarok, ami sípol is, meg világít is szakadáskor.” Ne ilyet akarjál. A szakadásvizsgálók rövidzárra, valamekkora ellenállásig szólalnak meg, szakadásra teljes a csend. Idézet: „ulajdonképpen már kerestem én is tranzisztort hozzá csak egy 46000 db-os katalógusból amiket kiválogattam, azokat egyiket sem ismerték mint kapható tranzisztor. ” Ez a mondatod vicces. Egy szakadásvizsgálóhoz szinte bármilyen tranzisztor megfelel, pl: BC182-212 párból bármelyiket választhatod. Ezek kaphatók is, és kellően olcsók. Idézet: „tipuskódot kérek(nekem jó a szilícium, csak ne 5v-on nyisson) - Nagyon alacsonyan nyisson a tranyó - És elbírja a 12-15 v-ot a bázisán(minél magasabb annál jobb) ” Egy tranyó követi a félvezetők fizikáját, és nem fog a kedvedért sem kinyitni 0,6V alatt, de itt viszont bármelyik, nincs olyan tranzisztor, ami 5V-ra nyitna. A 12-15V-ot egyik sem bírja el a bázisán, a megfelelő előtét áramkört Neked kell kifejlesztened (vagy megkeresned), ami a szükséges hozzá.
Azért ennél többet kéne tudni a terveidről. Mit akarsz ki-be kapcsolni? Milyen jellel? Milyen áramköri környezetben? Ezeket bővebben kifejthetnéd........
1. Ott rosszul fogalmaztam.
Zárlatjelző lenne, előző hozzászólásaimba jól fogalmaztam. 2. Ismerem azt a szériát, sőt azt használom az astabilba. 3. Nem tanultam elektronikát,,saját magam képzem és nincs sehol írva ezen tulajdonságuk, hogy a félvezetők együttesen 0.6-on nyitnak... (amúgy azt írtam hogy a legalacsonyabb legyen, nem írtam konkrét értéket, nem tudom miért gúnyolódsz ezzel) illetve a tűréshatárról sem írtak sehol. (akkor mondanál a bc182-nél egy tűréshatárt?) 4. Ez egy kezdőknek szóló topik, éppen ezért írtam ide, mert valószínűsítettem hogy az elképzeléseimben vannak hibák, mindenesetre sejtettem hogy nem lesz olyan, ami olyan magas feszültségen még él, de szerintem nem szégyen megkérdezni, vagy igen? 5. köszi Akkor egy kis kérdés még: mi a különbség két eltérő típusú tranzisztor között, ha mindnek ugyanakkora a nyitófeszültsége? Amire gondolok: Fogyasztás, erősítés mértéke, tűréshatár ezeken kívül van még valami? (csak hogy tökéletesítsem tranzisztoros ismereteimet, és ne kérdezzek több hülyeséget)
1. Ok.
2. Ok. 3. Szerintem az sok helyen le van írva, hogy a szilícium eszközök 0,6V-nál nyitnak. A diódák is, és a tranzisztorok is. A tranzisztor B-E átmenete is egy dióda, amit nyitóirányban feszítünk elő. Ezért ez is 0,6V hatására nyit ki, itt indul meg a bázisáram, ettől fog a C-E átmenet is nyitásba vezérlődni. Nem gúnyolódok, csak nem tudtad, hogy a nyitófeszültség nem a típustól függ, hanem általánosan 0,6V az összes Si alapú félvezetőnél (Ge félvezetőnél 0,2V, de ezek eléggé instabil eszközök, kerüld a használatukat). Tűréshatár: Érdekes kérdés. Egy tranzisztornak vannak határadatai (mint minden műszaki dolognak), a legfontosabbak: Ic max, Ib max, Uc-e max, Ptot, Ft, stb. Nyitóirányban a bázisra vonatkoztatott feszültséghatár nincs (nem lehet) megadva, hisz a nyitóirányú átmeneten igen gyorsan emelkedik az áram már kis feszültségváltozásra is, amitől a tranzisztor véglegesen tönkremegy. A bázisra tehát áramhatárt adunk meg, ami meglehetősen kicsi. 4. Nem szégyen megkérdezni, természetesen. 5. Nm. Ui: Nagyon sok tranzisztor teljesen azonos célra készült, de eltérő jelölést kapott, mert eltérő a gyártója. Már itt lehet a valós típusok számát 10-25-el osztani. Eltérés lehet teljesítményben (itt kb 5 teljesítményosztályt lehet megkülönböztetni), feszültségtűrésben, áramtűrésben, áramerősítési tényezőben, határfrekvenciában, tokozásban, stb. Kocsit is hányat tudsz felsorolni, pedig mindegyiknek ugyanaz a célja, de más a tervezési koncepció.
Üdv!
Volna nekem egy kb 2 éves tápegységem, LCD monitorhoz. Egyik napról a másikra megadta magát, előtte is zúgott picit, de pár nappal a tönkremenetel előtt, felerősödött, majd lenyomta magát, pár perccel később kipróbálva megy egy pár másodpercig de aztán ugyan úgy lekapcsol. Szétszedtem, de nem tudom megállapítani, hogy mi okozza a problémát, tehát a tünetek még egyszer: zúg, és ha megy akkor is csak pár másodpercig utána lekapcsol, ha kell tudok felrakni képet, ha az segít.
Elsőre cseréld ki benne az összes elektrolitkondenzátort. Ha látsz benne púposat, kifolytat, akkor azzal kezdjed, lehet, hogy már attól megjavul. Ha ezek nem vezetnek eredményre, vegyél egy másikat, esetleg keress egy ráérő, unatkozó szakembert, aki a saját szórakozására megjavítja (ilyet pénzért nem érdemes hosszabb ideig javítgatni).
Mindenkinek köszönöm a segítséget! Az egyértelmű 4, 8 ohm mellet akkor még használatban a 6 ohm is. A többit majd meglátjuk, hogy milyen elektronikát találok ki hozzá, s mit lehet majd még "kikeverni" belőle.
Az lenne tulajdon képen hogy van 1 relé (azaz egy általam épitett elektronikus termosztát) és egy duo led el (piros-zöld) akarom kijelezni a relé állapotát.
A piros égne ha behúz a relé (ez egyszerü rákötöm a relé behúzó tekercsére) a zöld égne ha nincs behúzó áram erre szolgálna amit mondtam. tudom hogy pl dupla (azt hiszem 2 morzés nek hivják) relével meg lehet oldani, meg is oldottam az egyiknél, de Pl.: egy relés alkonyat kapcsolóba is kéne, Szóval olyasmi kéne nekem mint egy tranzisztor csak jelre nyitná az áramkört. |
Bejelentkezés
Hirdetés |