Fórum témák
» Több friss téma |
Hello!
Autós szimulátor rajongó vagyok, a DFPro kormányomba már több ezer kilómétert tettem. A külföldi oldalakon látható, profi kormányokhoz nyomásérzékeny pedálok vannak. Lehetne ilyet csinálni, legalábbis a fékpedálhoz? Biztos, hiszen ők is megcsinálták... Tehát, olyan megoldás érdekelne, ami a jelet nem a pedál útjából, hanem a pedál nyomásának erősságáből állítja elő.
Ilyesmire gondolok:http://www.frex.com/gp/
A nyomásérzékeny pedálban (legalábbis ami nekem volt régen.. game portos..) potméter van, és az szabályoz. sőt, a kormányban is az van.. Ha jól emlékszem, nekem a kormányban 180k-s lineáris poti volt.. de amint irtam, ez game portra volt kötve.. és nem volt valami pontos. De működött!
Félreértessz, tudom, hogy ebben is poti van. Ennél a fékerő nagysága a pedálúttal változik, de, a valós autókban, ugye, nem. Tehát, én azt szeretném, ha rövid úton mozdulna, és a fékerő a pedál nyomásának erejével változna.
Hali!
A nyomas merest eromeresre kell visszavezetni. Azt pedig elmozdulas meresre. Gondolom a nyomas alatt azt erted, hogy mekkora erovel taposod a pedalt. Tehat vegulis erot kell merni. Az erot elmozdulasmeresre lehet visszavezetni. Mint ahogy mondtam mar. Ket eset van. Elso eset, hogy a targy szilard es nem mozdul el. Illetve az elmozdulas inkabb alakvaltozast jelent ami szemmel nem lathato de merheto. Ezt nyulasmero belyeggel szoktak merni. Letezik specialis eromero cella is. Masik eset amikor a targyra hat az ero ami annak hatasara elmozdul egy rugo elleneben. Ekkor minel erosebben nyomod annal nagyobb a megtett ut. Ezt lehet merni. Mi a kulonbseg a sima elmozdulas meres kozott es az ero meres kozott? Gondolom es sima kormanyban is van valamilyen rugo ami visszateriti a pedalt ha elengedik. Na ha gyenge a rugo akkor inkabb elmozdulast mersz, ha eros (esetleg valamilyen nemlinearis karakterisztikaju rugo) akkor erot merhetsz ezzel. Hogy viselkedjen a pedal? Nyomas hatasara felkemenyedjen? Tehat 2X elmozdulashoz 10X-nagyobb ero kelljen? Beszeljunk kicsit a megvalositasrol. Ket fele megvalositas lehetseges. Egyik esetben epitesz mondjuk fabol egy pedalt es egy eros rugot beraksz ami tetszik a labadnak. A pedal elmozdulasat potival mered. Ez eddig igy mehet a game portra siman. Lehet bonyolultabban: Valamilyen motorra kotod a pedalt. Ekkor a rugo helyet a motor van. Lehet kozmetikazni a dolgot, hogy a motor kulonbozo karakterisztikaju rugot imitaljon.
Hali!
Szerintem nem ártana megpróbálkozni a régebbi(vagy az újabb is)varrógépek fordulatszám szabályzójával. Abban szén pogácsák vannak, amik nyomás hatására változtatják az ellenállásukat.Pont ugyanúgy,mint a szénmikrofonban.Ezekben egy rugót nyomsz össze és azon keresztül megy át a nyomás a szénpogácsákra.
Ez végül is egy"nyomásérzékeny potméter",ami neked kell.
Azért én ajánlom a flexi force nevű, resistív elven működő nyomásérzékelőt, ezt szinte egyből a game portra lehet kötni. De szerintem senki nem fog ezzel szarakodni.
erősebb rugót kell rakni a pedál mögé, hogy érezd mikor nyomod. ezt azért nem szokták megcsinálni mert a nagyobb ellenállás problémát jelent a pedálok lefogatásában. Láttam olyan megoldást..egyszerű volt és frappáns és nagyon jól működött, hogy bontóból szentek fedálokat fék kuplunk gáz és arra fabrikálták rá a potikat, kicsit javított az életszerűségén. De szerintem inkábbb a fore feddbacket turbózd
Nos, a rugóval az a gondom, hogy ha keményet teszek bele, rövid lesz az elmozdulás - kicsi lesz a poti felbontása. Úgy gondoltam, a nyomásérzékelőt is rugó nyomná, az adná az érzetet, de a jel változása nem az úttól függene.
Ez a motoros ötlet tetszik, kifejtenéd bővebben?
a leg élethűbb az lesz ha autóbontóbol szerzel egy pedálsort, meg egy hozzávaló főfékhengert, a végére egy nyomásmérőt, a többi kimenetét ledugózod, ekkor már csak a nyomásmérő jelét kell illeszteni a géphez..... ilyen nyomásmérő gombákat lehet kapni, ipari méréstechnikában nem ritkák..... Ez persze nem a leg egyszerűbben kivitelezhető mechanika...elég masszívra kell csinálni...
Szerintem egy erős rugóval kéne próbálkozni, a poti pedig maradna. Valamint az autókban, ha hirtelen belebikkantasz a fékbe, akkor nem nyomódik be teljesen, hanem hirtelen bekeményedik és csak fokozatosan tudod beljebb nyomni. utóbbira a legjobb megoldás, ha szerzel egy "gázrugót", ami az autók csomagtér ajtaját tartja. Abban az a poén, hogy a csomitetőt sem tudod hirtelen felnyitni, de lecsukni igen. Persze van olajos változat is, amiből egy kis olajat leengedve nem keményedik be azonnal.
Srácok, ez tény, hogy nyomásra kell érzékeljen ? Mert szerintem az automba... (Skodri 120L) nem nyomás érzékeny, csak nem lineáris a pedáls és a fékezés közti kapcsolat... (lejebb jobban fog...) De ha ugyan akkorát nyomok lassan vagy gyorsan a fékezés ugyan akkora.... (csak a sebesség más) ilyen módon az lenne a legegyszerűbb megoldás, ha a fékpedálban lévő lineáris potit egy ugyan akkora értékű logaritmikusosra cserélnéd... Már ha helyes a megfigyelésem.... üdv
Szerk--- Hülyeséget irtam persze, hogy a "nyomásra" érzékeny... De akkor is működne szentem....
A Skoda 120L-ben még nem volt fékrásegítő, ezért ha nem jár a motor, akkor is ugyan akkora erő kell adott fékhatás eléréséhez, mint ha jár.
A "modernebb" (bocs mspike! ) autókban már a kipufogó gáz visszavezetésével rásegítenek a fékezésre, nem csak a főfékhenger és a fékmunkahengerek olajnyomása dologzik a "kenyérgőzzel" (értsd: emberi erővel) hajtva. Ezért ezek az autók már a Mumtaz által leírt jelenséget produkálják fékezéskor. Viszont hátrányuk, hogy ha pl. vontatni kell a járgányt, mert a motor bekrepált, akkor taposni kell, de cefettül a féket, hogy rendesen fogjon. (Hja, kérem: Valamit valamiért...)
Mekkora hülyeségeket tudttok ti írni atyaisten.....
Mumatz: vezettél te már egyáltalán autót? Ha a féked úgy viselkedik mint egy gázrugó, akkor villámgyorsan goto szervíz, mig meg nem halsz.... mspike: a nyomásnak semmi köze a sebességhez, teljesen mindegy milyen sebességgel nyomod le a fékpedált, adott állásban adott erővel hat a fékpofákra.. Az igaz hogy lendületből nagyobbat tudsz belerugni, de nem ez a lényeg.. Frankye: A120L ben is van fékrásegítő, és még véletlenül sem a kipufogógázt vezetik bele, hanem a szívócső vákuumából kap egy kicsit a a fékrásegítő membránja... ezért van az, hogy hagyományos pillangószelepes autóknál motorfék üzemben nagyobba fékrásegítés... A éányeg hogy a legélethűbb fékpedál feelinget egy valódi fékpedállal lehet elérni, és a pedál által a főfékhengerben keltett nyomást kell mérni. ennyi. Idézet: „Frankye: A120L ben is van fékrásegítő, és még véletlenül sem a kipufogógázt vezetik bele, hanem a szívócső vákuumából kap egy kicsit a a fékrásegítő membránja...” Jaj, ezer bocsánat! Nem vagyok autószerelő, nézzétek el nekem, hogy nem 100%-os hajszálpontos leírását adtam a működésnek, és hogy nem ismerem a Skoda 120L-t töviről hegyére... Mea culpa, mea maxima culpa!!! Hamut szórok a fejemre, és megkövetem valamennyi Skoda-hívőt, autószerelőt, miegymást, akinek esetleg fejfájást okoztam a hozzászólásommal! Teszem ezt a fórumtársak, úgy mint Mumtaz és mspike nevében is... Ha netán "némi" gunyorosságot vélnél felfedezni a hozzászólásomban, THT, akkor az nem a véletlen műve. Ezt másként is elő lehetett volna vezetni, nem feltétlenül szükséges ám megsérteni másokat, akik esetleg egy adott témában kevésbé tájékozottak Nálad!
Elnézést nem az volt a szándékom hogy megsértselek, csak egyre több topic-ban lehet irtózatos magabiztossággal előadott ostobaságokat olvasni....
(nem tőled) nyilván én sem tudok mindent, sőt sokmindent nem, ezt te is tudhatod, hisz segítettél már nekem ezen a fórumon, amiért hálás vagyok. Godolhatod hogy nem az volt a cél hogy b***sztassalak, de továbbra is azt gondolom, hogy ha valamiről csak sejtésem van , vagy nem vagyok benne biztos, akkor odaírom elé hogy "szerintem" vagy "én úgy gondolom" Mert ha ilyen magabiztosággal írsz, félrevezeted azt aki még ennyit sem ért hozzá... legyen béke uff
Motoros megoldas: Ki lehetne vezetni a pedal tengelyet ami korul elfordul. Erre lehetne tenni egy motort amin van egy pozicio jelado is. Esetleg a tengelyre valamilyen csuszo vagy dorcskapcsolatot lehetne tenni a motor es a pedal koze.
A motor fordulatat pedig a pozicio alapjan lehetne vezerelni. Igy a fekpadal poziciojatol fuggoen (esetleg a lenyomas sebessegetol fuggoen beletaposol vagy sem) a motor kulonbozo erovel hathat a pedalra. A pedal igy tudna szimulalni egy valos pedal lenyomasakor keletkezo erohatasokat. Kenyes pont a motorrol az ero atvitele a pedalra. Ha drozskapcsolat van akkor a motor foroghat, mig ha fix kapcsolat van akkor a tengely nem biztos, hogy tud forogni. Ekkor a motort rovidzarlati uzemre kell tervezni. Ho biztosan keletkezni fog. Esetleg proba keppen pic RC szervoval ki lehetne probalni. Amolyan mutatoujjal mukodtetheto pedal
Hála istennek, hogy sok-sok éve van jogsim. Valamint sajnos, hogy azóta kb 500-700 000 km-t vezettem le (legalább). És még hála istennek, hogy anno a régi mikrobuszomat atomjaira szedtem javítás céljából és össze is raktam. Ennyit arról, hogy vezettem-e autót.
Kipróbálhatod, hogy hirtelen lenyomott fékpedálnál a pedál feljebb keményedik be. Az újabb auktóknál már nem annyira. ABS-nél meg főleg nem. A fékszervóról: Alapjáraton gyorsan pumpálgatva a gázt a motor fordulatszáma növekszik (főleg régebbi kocsiknál), mert levegőben dús lesz a motorba jutó keverék. Ez történik akkor is, ha a szervódobban kilyukad a membrán.
Rendben ha hirtelen nyomod feljebb keményedik be. Na és miért?
Azt írod, hogy ha rálépsz hirtelen felkeményedik, aztán szépen "leenged" beljebb tudod nyomni. Nos ezt 2 esetben tudom elképzelni, valahol elengedi a rendszer a nyomást, vagy levegős. A gázrugó is pont emiatt kemény mikor megnyomod, de szépen lassan felenged, az is átereszti az olajat/gázt egyik olajtérből a másikba, egy kis átmérőn keresztül. De ilyen szerelési tapasztalattal ez nyilván számodra sem kérdés. A fékrendszerben viszont jóesetben folyadékoszlop van, és csak a nyomást kozvetíted ennek segítségével, tehát nem értem hogy miért keményedik fel jobban hirtelen nyomásra mint lassúra? És ilyen hirtelen nyomás esetén a fékpofák milyen erővel szorulnak a tárcsákra? nyilván nem maximális erővel, ha ezután még lejebb lehet nyomni a pedált... akkor célszerűbb lassan vészfékezni? Na ha hosszan üres lesz előttem az út kipróbálom!
Tapasztalatból írtam le, amit írtam. A felkeményedés nem abból adódik, hogy az olaj nem jut el a fékhengerekhez, mert a bekeményedés pillanatában (jobb esetben előbb) beblokkol a kerék. A felkeményedés a szervó miatt van, mert nem olyan nagy a szervódobot a szívócsővel összekötő vákumcső keresztmetszete. Bár a szervódobban vákum van, de hirtelen lenyomott pedálnál ezt a negatív "nyomást" a motor nem tudja teljesen fenntartani, ezért keményedik be a pedál, de nem betonkeményre.
Ha a szervódobban lévő szelep hibás, akkor jön a poén, hogy hirtelen benyomott, majd lenttartott pedálnál a motor alapjárati fordulatszáma jól felmegy vagy 1500-ra és ott is marad, amíg el nem engedik a pedált. De tényleg legyen béke.
A leeresztést én sem tudom, miért van, de tuti, hogy a szervó és a fék együttesen okozzák. Ezt sajna én sem tudom. Talán az lehetne még (bár tudtommal a fék teljesen zárt, tehát nincs visszaeresztés), hogy nem enged túl nagy nyomást. A fene se tudja. Ezt anno egy AUDI 100-asnál, a mikrobusznál és a Vectrámnál is tapasztaltam. Az AUDI-nál be is paráztam, de fogott a fék, mint állat és nem tűnt el olaj a tartályból. A felkeményedést viszont mindnél tapasztaltam.
Mondjuk az is igaz, hogy jó szervónál a tökig a tárcsára feszülő fékbetétek mellett még be lehet nyomni a pedált. talán a gumicsövek miatt. Szerintem el is lehetne durrantani őket. Ja. Ladáról meg ne is beszéljünk, mert annál meg hajlamos volt valamelyik fékkörnél a főfékhengerben a gumikarmantyú úgy átszakadni, hogy egyik pillanatban még teljesen jó volt a fék, a következőben meg szinte beesett a pedál, fék meg ohne azon a fékkörön.
Jah... a fékszervóról sem teljeen egyezik meg az elképzelésünk, de ezzel kapcsolatban csak tapasztaltból tudok írni, ezt sosem tanultam, viszont én is szedttem már darabokra a régi kocsimat, és úgy gondolom, hogy a pumpálgatás miatt nem lesz levegőben dús a keverék, sokkal inkább a pumpálgatás hatására beavatkozó gyorsítófúvókák dúsítják túl a keveréket, így értehtő a felmegy a fordulat, bár tudom hogy kell a levegő az égéshez, mégis gyanítom hogy inkább a benzin ég, tehát inkább benzindúsabb lessz ott a keverék mint levegőben gazdag.. (nyilván a szivató sem +levegőt ad )
Ha kilyukad a szervomembrán attól nem a keverék dúsul, hanem falslevegőt(és ezáltal karburátor esetén +benyát) kap a motor, ezért pörög fel... Szóva ÉN így gondolom, egyetérteni nem kell, ráadásul ez itt már nagyon off
Na jó, egye fene meggyőztél, lehet olyan állapot a szervo miatt, hogy egyszercsak "elveszi" a lábad alól a pedált, ezt leginkább fékezés közbeni durva visszakapcsolásnál tapasztaltam, gondolom a zárt pillangónál hirtelen megnövekedő motorfordulat szívja meg ilyen durván a szervot.... De nem padlófék esetén
Fel ajánlanék egy döntetlent!
Ezzel én is befejezem:
A gyorsítófúvókáknak nincs köze a fékhez, csak a gázhoz (karburátor esetén), ezek nem a beszívott levegő mennyiségétől függően működnek, hanem a hirtelen lenyomott gáz esetén a motor hirtelen tud nagy mennyiségű levegőt beszívni és a benya nem tud ilyen hamar felgyorsúlni, ezért a motorba jutó keverék egy pillanatra benzinben szegény lesz. Ilyen esetekre a gázpedál lenyomására egy - általában dugattyús - gyorsítószivattyú a gyorsítófúvókán keresztül benzint fecskendez a torokba. A lentebb említett három autóból kettő injektoros volt. A falslevegő azért nem növelheti, mert a szervó vákumcsöve nem a keverékképző rendszer (karburátor, injektorház, stb) elé, hanem utána van bekötve. Ennek főként az az oka, hogy teljesen felengedett gáznál a keverékképző pillangószelepe megakadályozná, hogy a motor megfelelő vákumot hozzon létre a szervódobban, amire viszont szükség van, mivel pont, hogy nem egyszerre nyomod a gázt és a féket. Elnézést a moderátoroktól és mindenkitől az OFFért.
Hmm... kicsit eltértünk a témától. De, autószerelőként, meg tudom erősíteni az itt leírtakat.
bodoo: egész eddig egy autószerelőnek próbáltam elmagyarázni hogyan csináljon fékpedált??? pompás. Idézet: „bodoo: egész eddig egy autószerelőnek próbáltam elmagyarázni hogyan csináljon fékpedált??? pompás.” Ez LOL.
üdv nekem van 1 olyan problémám hogy van 1 force feed back-es kormányom és új kora óta szar amint bejön egy játék ami használná egyből elkezd rángatózni a kormány jobbra ballra össze vissza irányíthatatlan valaki tudna valami okosat mondani azon kívül hogy dobjam ki? 13k volt és 1x se játszottam vele rendesen..... idegesít
Kapcsold ki a force feed backot.
Nem lehet, hogy a progi rosszul van feltelepitve? Gameportos? |
Bejelentkezés
Hirdetés |