Fórum témák
» Több friss téma |
Hello!
Van egy 500ccm-es motorom amin a hátsó helyzetjelző és féklámpa egy 12v 5/21w izzóval van megoldva. A problémát az okozza, hogy a helyzetjelző általában hetente kiég, napi használat mellett. Érdekelne milyen kapcsolással lehetne a túlfeszültségtől megvédeni az izzót? A motoron másik izzó nem éget még ki eddig, csak ez.
Nekem a Lacettimbe ugyanez a helyzet a tompítottakkal , engem is érdekelne a megoldás.
Érdekes a téma. Nekem az 50ccm-es robogómon is ilyen probléma volt. Átépítettem ledesre. Nem égett ki többet.
(egyenirányítás, szűrés, stabilizálás, ellenállás, led)
A feszültségstabilizátor a ludas a dologban mindkét esetben!
A szomszédom keresett meg hasonló gonddal. A dolog odáig fajult, hogy már 3 naponta cserélte az izzót... Mondtam neki a fesz szabályzót. Elvitte egy autóvillamossági szerelőhöz aki azt mondta, hogy vegyen drágább, komolyabb izzót és akkor nem fog kiégni. Erre én azt mondtam, hogy ez hülyeség. A szerelő által javasolt drágább izzó viszont máig is világít és nem égett ki... Lehet agyalni, hogy mi az igazság.
Az egyik barátom Lacettiével ugyanez volt a probléma. Egy T..ram izzó 2 hét. Az autó villamosságis megnézte szerinte rendben. Használjon Luca$ izzót. Azóta nincs problémája.
Ahogy Vicsys írta el lehet gondolkodni mi a(z i)gazság.
Ilyenkor nem megkerülni kell a problémát holmi feszstabbal, meg LED-es megfejtéssel, hanem megoldani. Hibás fesszabályzó más nagyobb bajt is okozhat, nem jó meghagyni egy ilyen hibát a gépben!
Nekem a T..gsram megalite izzó vált be. Pedig mindennap autózom. 60km-ről járok dolgozni. Mióta nappal is kötelező a lámpa használat, két évente akkor is kicserélem az izzót, ha nem égett ki. Sosem kellett útközben izzót cserélnem.
Azért írtam a sztorit mert a szabályzó és minden más jó volt.
Sziasztok!
Érdekes téma.... Az izzók úgy mennek tönkre, hogy a búrájuk feljesen fekete lesz... Ez a túlfeszültség jele. Ez a túlfeszültség azonban nem csak a feszültség szabályzóról jöhet. Nekem ugyan autóban, a hátsó féklámpával volt ilyen problémám... Az egyik izzóban a szál szakadt, de úgy van a foglalatban, hogy föggőleges és hidegen érintkezik. A hozzávezetése elegendően hosszú. Ha most a lámpát bekapcsoljuk, a szakadt égőben az izzószálon áram folyik át, (tekercsszerű kivitele miatt) összehúzódik, aminek hatására az áram megszűnik, ezáltal kinyúlik az izzószál és újra érintkezik, és ez ismétlődik sokszor. A vezeték (és egyeb berendezések) induktivitása miatt, ez a sorozatos megszakadás feszültséget indukál a körben, amit a másik izzó megkap. Ez az indukált feszültség a másik izzó(ko)n túlfeszültségként jelenik meg.... Javaslat: - Az összes (le legalább az azonos áramkörön levő izzók egyidejű cseréje). - Az izzók megfordítása a foglalatban ha lehet, illetve elfordított helyzetben történő tesztelése. A másik ok, az öregedő, megnövekedett belső ellenállású akkumulátor lehet...
A fekete búra nem a túlfeszültség jele, hanem az elpárolgott wolframé. Az el-elszakadó izzószálas felvetésed nagyon érdekes, de a soros induktivitás minimális, abban nagy energia nem tud tárolódni, tehát ennek közvetlen okaként kizártnak tartom a többi izzó tönkremenetelét.
Hát, megmondom őszintén, szkeptikus vagyok, nem miattad, hanem a szerelő miatt. Olcsó égő biztosan lehet gyengébb minőségű, nem olyan robosztus fajta.
Rettentően sajnálom, hogy nem készítettem fényképet a legutóbbi rossz égőről. Konkrétan kilyukadt az üveg búra. Nem eltörött, hanem kiolvadt egy pontban! Én is méregettem a szomszéd autóját. A végén már szkópot vittem az udvarra, hogy lássam a tüskéket. Mindent rendben találtam, ezért mondtam neki, hogy vigye el szerelőhöz.
A fogyasztói társadalom az olcsó izzó gyakori cseréjét kívánja.
Üdv.
Nekem van egy 50ccm jamaha jog robogóm. ...amiben tönkrement a fesszabályzó,mert az akkumulátort nem töltötte. Kicseréltük a fesszabályzót,és ha ráhúzom a gázt,az akksi kapocsfeszültsége 17 V feletti (tudom,hogy kicsit sok) De nem is ez a lényeg,hanem amikor lehúzom a fesszabályzót a csatlakozóról,akkor ráadom a gázt,és kiég az izzó,de amikor rajta van,akkor gáz mellett sem ég ki. (nem is értem ezt a működési elvet) (így "löttem" ki pár izzót,amikor fesszabályzó nélkül méricskéltem,hogy hány voltot ad a generátor,persze bekapcsolt világítás mellett ) Csak azt akarom ezzel mondani,hogy néha elég bosszantóak tudnak lenni ezek a feszültségszabályzók...
Két dolgot szeretnék megemlíteni még:
- olcsó izzóban lehet hogy a rázkódástól is csökken az élettartam. - miért mindig ugyanaz az izzó ég ki? Egyébként én is a tüskékre gyanakodnék. Robogómon ha bekapcsolt lámpával indítom el, akkor pár nap múlva kiég. De szerintem ahány autó, annyi féle lehetőség. Szerencsére én szalonból vettem anno a robogómat, így mindig visszavittem, ha kiégett. A 4. alkalommal már cserélték a fesszabályozót is. 3 év múlva újra. Ledes lámpám azóta is működik, és kapcsolható rajta az a mód, hogy fékezéskor villog/világít.
Szia!
Az izzószál kicsi tömege miatt a frekvencia nagy lehet... Azért írtam le, mert 4 db izzóm ment tönkre a jobb oldali féklámpában, mind ugyan úgy (feljesen feketére színeződőtt üveg, de nem volt rajtuk lyuk), kb. 10-14 nap működés után. Az 5. cserénél megnéztem a bal oldalt is, amint megmozdítottam a foglalatot tartó műanyag darabot, az égő kialudt. Mindkettőt kicseréltem, azóta működik rendesen. Ha amúgy kiég az égő, az üvegen át jól látható az izzószál szakadása, az üveg majdnem teljesen átlátszó marad...
Apám 50 ccm-s kismotorja is 17 V körüli feszt adott le. Nem égtek ki az izzók, de az akkufolyadék rendszeresen elszökött... :-/ Darabig nézegettem a fesszabályzót, ért bennem a gondolat, hogy lecserélem, de el lett adva az egész.
De akkor is mi induktivitása lenne egy izzónak sem vasmag semmi,szerintem ha a fesz jó akkor szarok az izzók és kész a tüskét egy ilyen tehetetlen valami szerintem nem veszi úgy zokon.
Bár ki tudja
igazad van nincs is induktivitása egy égőnek ez h ü j e ség
ez az elmélet rossz "ha az izzószál áramot kap akkor ne mhuzódik össze "sajna ez sem passzol és hogy forditva az égőt betenni mar ha ság a lényeg ha egyenfeszről megy tegyél elé egy diódát ha váltóról megy akkor graetz-t vedd ki egy rossz pc tápból stb és amugy ne engedjétek a fesszabájzó feszültségét 13.6 volt főlé ennyi vagy ismeritek a varisztort megfelelőt kell berakni
Akku nélkül a fesszabályzót dolgoztatni elég dőre dolog.
Mielőtt kimondjuk a "véleményünket" számoljunk egy kicsit.... Ismert, hogy Ui = L * dI / dt
Nem az égőben levő izzószálnak van induktivitása, hanem a hozzávezetésnek. Itt a szakadt, de még időnként érintkező izzószál az áramkör periódikus szaggatásáról "gondoskodik".... Egy darab 21W féklámpánál a névleges áram 1.75A, a rezgés frekvenciája, a kicsi tömeg miatt több kHz is lehet. Az indukált feszültség 100uH induktivitás és 10kHz frekvencia mellett 1.75V. Az izzók élettartama a névleges feszültségtől való eltérés 7. hatványával változik. Ebben az esetben a várható élettartam az eredeti 38.56 %-a. (A 100uH nagyon kis induktivitás....) A régi, telepes, elektroncsöves készülékekben alkalmazták az önrezgő megszakítós feszültség konvertereket az anódfeszültség előállítására. A mechanikus villanycsengő tanulmányozását ajánlom...
Sziasztok,
Nekem az Astrámon (5 éve van nálam, most töltötte a 15 éves kort) az első évben mindíg a baloldali tompított égett ki. Kb. havonta cseréltem, a harmadik után, minden méregetés nélkül gondoltam egyet, kicseréltem az izzó foglalatát. Nem került csak 2-300 Ft-ba. És láss csodát, azóta nincs semmi gond vele. Gondoltam, elmondom... Üdv. Vasnavigator
Robogók motrok hátsó lápája azért is éghet ki, mivel hozzávetőlegesen a motor leg hátsó pontján található, ahol lengéscsillapító ide vagy oda, elég rendesen rázkódik. Ezt a rázkódást a gyenge minőségű wolfram nem bírja és megtörik. A következő bekapcsoláskor az elvékonyodásnál melegszik fel a legjobban, és kész is a tüzijáték.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |