Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
Egy indítókondit köss még rá, amelyet egy nyomógombbal (vagy nyomógomb működtetésű relével) kapcsolsz a motorra az indításkor.
Köszönöm a gyors választ! Relé nélkül nemkivitelezhető a dolog? Úgyhallottam hogy anélkül is meglehetoldani valahogy! ? Rakokfel eggy képet a motorol.
Mondom, hogy nyomógombbal. Kézzel nyomod, amikor indítasz.
Igen értelek! De inditórelénélkül nem megy? Az indítót hovákötöm?
A te ujjad lesz az indító. Amikor indítasz, a nyomógombbal rákapcsolod a motorra az indítókondit. Ennyi. Amikor felpörgött, elengeded a gombot. Kész, örül mindenki, a motor forog. Kézi megoldásnál nem kell indítórelé.
Várjál még, csak most fogja megemliteni, hogy automatikus inditás lenne jó, és van nyomáskapcsoló a gépen.....
Üdv mindenkinek!
Fúrógép fordulatszámát szeretném változtatni, úgy hogy a teljesítmény ne változzon. Sajnos a gyári szabályzója elromlott, ezért kellene. Csinált már valaki hasonlót? Köszönöm a válaszokat!
Köszi a rajzot, ki fogom próbálni! Egyébként csak igyekszik tartani vagy tudja is tartani? Van valakinek valami tapasztalat a működésével kapcsolatban?
Erről az IC-ről mi a véleményed? Most találtam itt az oldalon.
Hqvideo-nál 400 Ft. Csak az a problémám hogy pár érték nincs megadva a rajzon pl. R6, R7, P1. Meg arra sem jöttem rá hogy melyik potméterrel mit lehet állítani. Esetleg ha tudnál pár szót mondani róla nagyon megköszönném.
És a 3 poti közül melyik mit állít?
Szia!
Az egyszerűbb fordulatszám szabályozót megépítettem ventilátorhoz,ott jól teljesített. Az IC-s változat a ventilátort nem jól szabályozta. Bár,mivel kevés volt az idő nem igazán vizsgálgattam,hogy miért nem.Bővebben: megépített változat
Az R6 kb. hány Wattos legyen?
Köszi szépen a segítséget. Ha kész lesz majd beszámolok a fejleményekről.
Üdv!
otto54! Milyen a ventilátorod? Üzemi kondenzátoros gondolom. Ezek kiválóan szabályozhatók úgy, ha csak a főfázist szabályzod fázishasításos szabályzóval, a segédfázist pedig direktben a 230V-ra kötöd! Gyárilag is alkalmazzák. A két tekercs közös pontja van a nullán, a segédfázistekercs a kondin keresztül direktben meg a 230V-ra, a másik tekercs pedig a szabályzón keresztül. Szinte a nulláig leszabályozható! (Ez valószínű csak gyári ventillátornál jó, ahol a lapát a motor teljesítményéhez van méretezve. Terhelés nélküli motor valószínű felpörög.) Üdv! Tomi
Szia Tomi111!
A szóban forgó ventilátor motorja u.n. "árnyékolt pólusú",nem tartalmaz kondenzátort. Elképzelhető,hogy a profibbnak tűnő megoldás ennek a motor típusnak a speciális tulajdonságai miatt nem működött. Kevés időm volt a kísérletezésre,mert a tulaj várta az eredményt,így a legegyszerűbb megoldást választottam. Kb. 4 hónapja működik gond nélkül. Üdv. Ottó
Sziasztok.
Én is egy 220V-os 10cm-es cső ventillátort szeretnék kisebb fordulatszámon járatni. Ha 220V-os kondit próbálok rákötni sorosan vagy párhuzamosan érhetek el eredményt, vagy felrobbanok ventivel, kondival egytemben?
Használj sima "fényerőszabályozót" vagy ha nagyon muszáj sorba kötött kondi lehet megoldás, de lehet el kell menned akár 100µF -ig az meg nem olcsóság. A párhuzamosan kötött semmire nem jó (esetleg a cos fi-t javítja )
Fényerő szabályzót próbáltam, de érdekes módon ezt nem tudta szabályozni. Viszont van egy másik látszólag ugyan ilyen rendszerű kicsit nagyobb kb 13cm-es ventim, azt teljesen jól szabályozza. Az úgy néz ki mint ami a számító gépekben van, csak nagyobb és 220-as...
Ha visszaolvasnál, láthattad volna, hogy az asszinkron motor (ilyen van a legtöbb ventilátorban) fordulatszámát frekvencia változtatással lehet szabályozni. minden olyan megoldás ami a feszültséget (áramot) szabályoz, csak az asszinkron motor nyomatékát csökkenti, persze ez a terhelés alatt fordulatszám csökkenéssel is jár, (nő a slip) de ez egy határ után a motor leállásával jár (különösen az egyfázisú), és a motorod leég.
Elolvastam az egészet elejétől, mielőtt írtam volna. Olvastam azt is, hogy kondenzátorral is sikerült a fordulatszámot csökkenteni,és feszültség csökkentéssel. Az, hogy két hasonló feltehetőleg mind a kettő asszinkron motorú ventillátor közül miért csak az eggyiket szabályozza az áramszabályozó, csak érdekesség képpen írtam le, mert nem értettem mitől van, de úgy látom te sem tudod.
Azért én értem, de úgy látom Te nem tudod milyen motor van a kezedben.
Ha csak azt tudod a villanymotorokról, hogy villannyal működnek, az édeskevés. Számtalan változatban készülnek villanymotorok, és mindegyiket másképpen kell szabályozni. (leggyakrabban három típussal találkozhatsz, asszinkron motorokkal univerzális soros motorokkal, és az ún. léptető motorokkal) Ha nem vagy tisztában azzal hogy milyen típusú motor van a kezedben, akkor nem értheted, hogy egyiket miért, a másikat miért nem lehet szabályozni, ugyanazzal a módszerrel. Az a 230 V -os ventillátor ami a számítógép 12 V -os ventijéhez hasonlít, az nem asszinkron motor, hanem az ún. univerzális soros motor, csak ebben már a kommutálást nem kefék, hanem hall generátorok végzik. Azért univerzális, mert működik egyenről, és váltóról is. Ennek a fordulatszáma egyszerű kapocsfeszültség változtatással szabályozható. De az asszinkron motort (akár egy, akár háromfázisú) fordulatszámát csak frekvencia változtatásával, (esetleg pólusszám átkapcsolással) lehet szabályozni. Ezért van szó sokhelyütt a frekvenciaváltók használatáról. A kondenzátoros előtét használata pedig feszültség csökkentést eredményez és így a fordulatszámot csak áttételesen (szlip növelés) szabályozza az asszinkron motoroknál. ezért nem használható ezesetben (legalábbis korrekt módon nem) bármilyen előtét, kondenzátor, ellenállás, fázishasításos, (tirisztoros, triakos), és PWM sem. (kondenzátort használnak még a segédfázis előállítására is, de ez más tészta). Persze sokan megteszik, és fennen hangoztatják, hogy lehet, mert lám, nekik sikerült. De nem veszik észre, hogy ez az előbb említett slip növelése árán történik, és egy elég veszélyes üzemállapot a nyomaték csökkentése, különösen egy ventillátornál, amely szinte állandó terheléssel működik. De ha nem hiszed, végezz el egy kísérletet, kapcsolj rá egy asszinkron motort egy hálózati fesz. szabályzó (toroid trafó) szerkezetre, és ha akár növeled, vagy akár csökkented a motor kapocsfeszültségét, a fordulatszám alig változik viszont egyre jobban búg. A csökkentésnél egy bizonyos feszültségnél leáll. Ha ezután ismét növeled a kapocsfeszültséget, csak jelentős növelés után fog újra elindulni.
Mivel a topic címében benne van hogy mire kell a szabályozás ezért én nem nagyon eröltetném hogy mi a korrekt. Mindenesetre a leegyszerűbb és hatékony módszer a feszültséggel való manipulálás. (Egy betonkeverőnél más lenne a helyzet) Nyilván van egy határ ami alatt már nem győzi le a csúszó vagy gördülésből adódó ellenállást a motor és nem indul el, de ez valószínüleg a kívánt szint alatti tartomány. Ahhoz hogy felére, háromnegyedére csökkentsük a fordulatot egy ventinél nem nagyon van ennél egyszerűbb és olcsóbb megoldás...
Igen ha értenék hozzá, nem olvastam volna el a fórumot, hanem egyből csináltam volna frekvencia váltót. Sajnos ez a képességeimet meghaladja, ezért marad a kondenzátor. Ha egyet sorba kötök és mérem a ventillátor, kondenzátor hőfokát, nézem mennyire lassabb, mennyire búg ezeket el tudom végezni.
Az hogy ventillátor terhelés azt nem tudom értelmezni, hiszen egy venti mindig terhelve van. Esetleg légüres térben nincs, vagy ellenszélben van túl, de talán ezeket kihagyhatjuk. Azt szeretném megkérdezni, hogy a kondenzátor méretére van-e valami képlet, hozzávetőleges méret amivel el lehetne indulni?
Igen, ha a venti (egyfázisú asszinkron motor) terheletlen lenne, akkor semilyen előtéttel nem lehetne a fordulatszámot befolyásolni, mint ahogy nagygépeknél sem, ahol pl. a súrlódási veszteségek elhanyagolhatók.
A kondenzátor értékét úgy lehet kiszámolni, mint egy feszültségosztót, csak itt a kondenzátor, és a motor is reaktáns elem, így komplex számokkal kellene dolgozni. Ha ez megy akkor nincs gond, ha nem, marad a kísérletezgetés. A hálózati feszöltség miatt 250 V -nál nagyobb feszültségű (olajpaír, fémezett papír), valamint mivel jelentős áramok folynak rajta keresztül, olyan kondenzátorokat kell használni, mint amelyeket motorindítási, ill fénycsövekben használnak. Ezek választéka nem túl nagy, ezért ráteszel egy fénycső kondit, 2 - 8 uF, vagy többet párhuzamosan. Minél nagyobb a kondi értéke, annál kisebb az előtét "ellenállás" . Azt azért tudnod kellene, hogy milyen motor van a kezedben, ha nem tudod, előbb arra kérdezz rá, és csak utánna, hogy azt hogyan lehet szabályozni
Kis teljesítményű aszinkron motoros ventilátor fordulatszámát lehet tisztán szlip-el is szabályolyzi, persze bizonyos határokon belül. Erről már régebben szót ejtettünk.
Bővebben: Link
Szia
a kondi kb 75µF/kw de probálkozni kell hogy ne melegedjen a motor
Szia, köszi a tippet. A venti 14w-os szerintem nem lesz gond a melegedéssel, de kísérletezek...Ez ni:
http://www.bodorvent.hu/termekek_ipari_axialis.php?seria=vko |
Bejelentkezés
Hirdetés |