Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Aszongya nem szep.. Onkritikad az nincs, hallod-e?!
A következő biztosan szebb lesz... de ez nem kiállításra megy, hanem használatra... Egyébként is minden kezdet nehéz! Hát még a folytatás! :yes:
Ne aggódj,a snubber kör a mezei IGBT-s gépekben ugyanolyan mint a FET-el kialakított kapcsolófokozatú gépekben. Profi snubberkör csak a profi gépekben van, de ott a kapcsolási frekvencia is sokkal magasabb mint az átlag gépeknél. Ott a freki 80kHz és 120 kHz közé esik, és nem UC 38xx a PWM generártor de nem is TL 494 vagy 497 , nem is SG 35xx hanem digit IC-kből kialakított kapcsolóáramkör vagy CPU. Nem egyszerű a hibakeresés ,ha valami gubanc van velük. Mondhatnám azt is,hogy csak a mundér becsülete kedvéért vág bele az ember ezeknek a gépeknek a javításába, hogy nyereségre nem nagyon számíthat, az szinte biztosra vehető. Ezeknél a gépeknél előfordul néha különleges kialakítású snubber, spéci alkatrészekkel. A supressor alkalmazása viszont szinte kizárólag a meghajtó áramkörökben található. illetve a tápoldal AC körében. Némely típusnál a DC puffer köre is tartalmaz supressort, de ez meglehetősen ritka. A profik inkább a beépített alkatrészek minőségére helyezik a súlyt, alulméretezett vagy kommersz alkatrész az ő gépeikben nem fordul elő. A javítás során ez néha komoly problémát okoz , mert némely esetben spéci alkatrészt kell beszerezni a javításhoz.
Ha van szkópod, akkor a kapcsolófokozat jelalakja alapján magad optimalizáld a snubber kört az adott géphez, mert nem biztos hogy két, azonos kapcsolási rajz alapján készült gép ugyanazt a jelalakot produkálja. Javaslom,a mellékletet tanulmányozd, bár angol nyelvű a leírás, a melléklet részét tartalmazó oszcillogram önmagáért beszél.
Szia Gábor!
Úgy látom, nem bírsz megülni a s***eden,csak-csak alkotsz egy újabb masinát ráérő idődben .Az unoka ilyenkor szabin van,hogy a műhely közelébe enged?
A snubberekből, két fajta van. A nagyveszteségű, meg az alacsony veszteségű. Ez utóbbinak alig van vesztesége, hiszen nincs benne ellenállás.
A veszeteségesből is több fajta van, a céljuk tulajdonképpen hármas. Először, hogy csökkentsék a tranyókon a kikapcsoláskor fellépő túlfeszültséget. A másik, hogy ha diódás a snubber, akkor csökkentse a tranyón a kikapcsolási veszteséget. Ezt úgy éri el, hogy a tranyóról a kikapcsolás után az áram a snubber kondiba kezd el befolyni. Tehát, a kondi feszültségét növeli. Ha elég nagy a kondi, akkor a feszültség csak lassan nő rajta és amikor már számottevő értéket ér el, addigra a tranyón már nem folyik áram. Tehát, a megfelelő méretezéssel elérhető, hogy a tranyón alig lesz egyidőben nagy feszültség és nagy áram, vagyis kicsi lesz a kikapcsolási veszteség. A probléma ott van, hogy a kondit a következő kikapcsolásig ki kell sütni. Erre van benne a snubberben az ellenállás, amikor a tranyó bekapcsol, akkor ezen az ellenálláson keresztül kisüti a kondit. A baj csak az, hogyha azt akarjuk, hogy a kikapcsolási veszteségek kicsik legyenek a tranyón, akkor nagy kondit kell használni. Ez viszont azt jelenti, hogy nagy lesz az ellenállás disszipációja, vagyis kissé körülményes már az elhelyezése is. A harmadik jótékony hatása tulajdonképpen az előbbiekből következik, ha ez a kondi elég nagy, akkor nem engedi a tranyón a túl gyors feszültségnövekedést a kikapcsolás folyamán. Ez elsősorban a vezérlés felé visszajutó zavarokban jelentkezik, minnél kisebb a tranyón a kikapcsoláskor a feszültség emelkedésének a sebessége, annál kisebb a főkör és a vezérlés között meglevő kapacitásokon átszűrődő zavaráram. ( Ez rossz esetben meghülyíti az egész vezérlést ) Az alacsonyveszteságű snubberek lényege, ha nem tartalmaz kapcsolóelemet, hogy valami úton eléri azt, hogy a tranzisztor bekapcsolásának ideje alatt a kondiban a kikapcsolási folyamat alatt felhalmozott energiát visszatölti a betápba. Ehhez valamilyen okosan kapcsolt fojtót, diódát meg még kondit használ. Ebből is van több fajta, de közös jellemzőjük, hogy a tranyó nem kapcsolhat be nagyon rövid időre, mert ez a visszatáplásos folyamat nem játszódik le és a következő kikapcsolásra a snubberkondi valamennyire feltöltve marad. Ez azt jelenti, hogy nem lehet akármilyen rövid impulzust előáálítani a főkörrel. Hát, ez baj, mert ettől hajlik ki az áramkorlát totál kapocszárlatban. Egy ilyen kapcsolás már járt ebben a fórumban, nyáktervvel együtt. Ha megtalálom, becsatolom. Arról lehet megismerni, hogy nincs a snubberkörben ellenállás. Vannak még aktív alkatrészekkel ( tranyó ) működő snubberek, de az összes közös jellemzője az, hogy idő kell a snubberkondi kisütéséhez. Amit még lehet csinálni, az egy viszonylag újabb keletű megoldás, ezt úgy hívják, hogy zero voltage switch, vagyis nulla feszültségen való kapcsolás. A lényege az, hogy a snubberkondik állapotát egy tranyó bekapcsolásának pillanatára úgy változtajuk meg, hogy amikor a tranyó bekapcsol, addigra a kondin közel nulla feszültség van ( vagyis a tranyóhoz tartozó kondi ki van sütve ) Ezt egyszerűbb esetben maga a terhelőáram végzi el, bonyolultabb esetben van rá építve egy kis áramkör. Előnye a kapcsolásnak, hogy a tranyón nagyon kicsi lesz a ki,- illetve bekapcsolási veszteség. Ez elmondva nagyon egyszerűnek tűnik, de azért a megvalósítás ennél sokkal bonyolultabb. Amatőr gépeknél nem olyan vészes, ha melegszik ( nagyon ) a snubberellenállás. Ez nem ipari felhasználásra van szánva, tehát, ezzel nem hegesztünk napi 8 órában. Egy kicsit rosszabb a hatásfok, na bumm, nem sokat jelent. Ha egy ilyen berendezés állandóan működne, akkor ez az ellenállás előbb-utóbb kiforrasztaná magát, tehát, még a stabil beszerelés is egy kín... A supresszorokkal az a baj, hogy egyrészt nem csökkentik a tranyók kikapcsolása utáni feszültség meredekséget, nem csökkentik a kikapcsolási veszteséget és ha nagy a körben levő szerelési induktivitás, akkor túl nagy energiát kell megenniük. És ezekből a nagyobb átlagteljesítményt elviselők már elég drágák. ( nem beszélve arról, hogy nem is túl nagy ez az átlagteljesítmény. )
Szia Pisti!
Az unoka,sajnos,Bpesten van,engem meg itt esz a fene. Most szünet következik,sok a más irányú teendő.
Kedves katt (!),nagyon köszönöm!
Mindenkinek Köszönöm!
Köszi a válaszokat!
Akkor maradnak a csúnya nagy ellenállások vagy lehet hogy összerakom több 1w-os smd-ből, mert ugyis új nyákot kell csinálnom, a mostanit már eleve rosszul teveztem, és azóta változott is a kapcsolás, de azért még várok vele, mert még nem mükörik tökéletessen. Azon csodálkozok, hogy a millió elkövetett hiba ellenére még nem durrant el semmi kop, kop Lenne még néhány kérdésem, csak mostanába nem nagyon érek rá foglalkozni vele.
Szia Pisti! Eljutottam odaig, hogy rendeljem az alkatreszeket a javitashoz. A panelt sikerult ugy-ahogy rendbehoznom. Viszont kerdesem a kovetkezo:
mivel hobbihegesztesre lesz a gep, eleg lenne-e bele a Hgtg20n60-as? Nem ragaszkodok a gyari ertekekhez, eleg ha 120-130A tud majd. Az majd a beallitaskor lesz kerdes, mivel tudom lebutitani (elkezdtem visszarajzolni a kapcsolast). Masik, a teljesitmeny ellenallast hogyan meretezzem, ami jelen esetben az elotolto ellenallas, mint te is irtad? A graetz egyik agarol tolti a 400voltos kondikat, ha jol vettem ki. Az utobbi par napban a fel topicot atolvastam, lassan osszeall a fejemben is a dolog, csak a meretezessel vagyok bajban. Udv!
Szia!
Szerintem ne butítsd vissza,mert könnyen meglepetés érhet.A főtrafót arra az áramra méretezték,ami a gép eredeti névleges árama.A menetszámok; a meghajtó áramkör impulzusszélesség határolása;a snubber kör stb... mind a gép gyárilag specifikált névleges teljesítményéhez van méretezve. Nem állítom,hogy nem lehet kisebb névleges teljesítményre beállítani a masinát, de szerintem használhatóság szempontjából előnyösebb a nagyobb kivehető teljesítmény.Ha kettővel több IGBT lesz benne,mint amit a butítás során szánsz bele, kb. 1500Ft plusz kiadást jelent, de lesz egy biztosabban működő géped. A HGTG200N60 egy jó választás,nem tudom hogy eredetileg hány db IGBT volt a gépedben oldalanként, ebből szerintem 3-3 db kell bele. Az előtöltő ellenállás értéke és Wattszáma attól függ,hány mikrofarad a puffer összkapacitása. 4,7ohm-tól 47 ohm-ig sokféle verzióval találkoztam már. Javaslom, tegyél bele 10ohm 16W-os ellenállást, ha az eredeti ellenállás értékét nem ismered. Ha az eredeti érték ennél nagyobb volt,nem nagy ügy, az áthidaló relé legfeljebb kicsit nagyobbat szikrázik bekapcsoláskor, de más baj nem lehet belőle.
Csak azt tudnám,hogy a tegnap,18.55-kor írt hozzászólásodat miért nem látom, holott a címsorban utolsó hozzászólásként szerepel.
Szia!
Fórumtársunk törölte a hozzászólását, azért nem látod. Viszont időrendben az Övé volt az utolsó, és azért szerepelt a címsorban.
Hi!
Azért nem látjátok, mert a rendszer flood-nak vette a PDA-m által elküldött hozzászólást, valamiért az operám behülyült. Mindegy.. Pisti! Csak annyit írtam, hogy köszi az információt, így a nagyobb GT30N60-asokat veszem a gépbe, bár sajnálom, hogy ilyen drága. Ez van. A teljesítmény ellenállás ezelőtt 10W 15ohm volt, bár ez mint kiderült, nem a gyári. 3 db 470µF ot kell neki előtölteni, ezt a 10W nem hiszem hogy ki bírta szolgálni, nem hiába pukkant el, plusz a relé papucsai kicsit meg vannak égve, ill a műanyag ház is kapott a szikráktól. Bár lehet az IGBT-k előbb elhaláloztak mint az ellenállás, rövidzárba mentek át, szerintem az húzta magával a többi hibát. Meglepő, hogy más nem ment tönkre. Így belerakok egy 15W 15ohm-osat, remélem elég lesz. Remélem a jövő héten sikerül beszerezni az alkatrészeket, és akkor már lassan jön a puding! Egyébként lassan átolvasom az egész topicot, már ott tartok, hogy nagyjából értem a gép működését, persze kisebb-nagyobb ködfelhők azért még vannak. Ja, mindezt nektek köszönhetem! Még egy kérdés: mi van akkor, ha nem áll rendelkezésemre védőföldeléssel ellátott dugalj a gép üzemeltetéséhez? Apósnál nincs kiépítve mindenhol.
Ha valahol a primer oldalról átkerül a szekunder oldalra a hálózati feszültség, akkor nagy baj van...
Használd hosszabbítóról, onnan, ahol van védőföld is. Vagy csak a védőföldet vezesd oda, de anélkül ne üzemeltesd, mert életveszélyes! Idézet: „... mindezt nektek köszönhetem! ...” Meg magadnak, mert 230 ilyen oldal átolvasása nem semmi... Gondolom, akkor már tervezgeted a saját gépet...
Ez amit javítok, ez lesz az első és saját, de nem zárom ki, jól látod, gondolkozok egy általam építetten is. Sőt..
Még egy munkatársam is szólt, hogy elbírna egy 100A-es gépet a lakása.. Szerk.: meló közben van néha kicsi időm olvasni.. remélem főnökember nincs itt..
Hiába, a fertőzés, az fertőzés... :yes:
Hát igen,akit az ón szaga egyszer megcsapott.........
Bocsánat a belevauért,de tegyél inkább 47-50 ohm/15W ellenállást,nekem (nekünk) bejött,sokkal simábban csatlakozik a hálózatra a relé rövidre zárásakor és a szikra is elhanyagolható a pogácsákon.
Sziasztok! Tundna-e valaki abban segíteni hogy van egy
EP system 150A inverterem.Az a baja hogy eddig nem lehetett vele hosszabítóról hegeszteni de most már maximumon sem gyújt ívet, csak gyengén szikrázik(2.5elektróda).Közvetlenül a konnektorba dugva.
Csak ötlet és a kisebb hibát mondanám,nézd meg,hogy a lágy indításnál a relé átad e,meghúz e,esetleg a lábainál a forrasztás nem engedett e el véletlen.A puffer kondenzátorokat is ellenőrizni kellene.A kondenzátorokon mérni a feszültséget és közben megpróbálni ívet venni,ha drasztikus a feszültségesés,de egyébként meglenne "látszatra" (kb. 310V DC) ív vétel nélkül,akkor először itt keresném a hibát.Amennyiben ez a rész ok,akkor tovább kell menni,kimeneti diódák,trafók,IGBT-k,vezérlés,védelmek és minden más,ez a rosszabb.
Köszi Erdgab! De sajnos teljesen kínai amit írsz mert, én lakatos vagyok.Esetleg a javítási költséget saccolhatnád meg nekem kb. tól-ig.
Ívfogáskor a ventilátora nem áll meg?
Ha igen, akkor relé hiba. Ha nem áll meg, akkor a primerköri áramfigyelő áramkör hibája. De a legegyszerűbb hiba a poti kontakthibája lenne. Bár ez nem valószínű,mivel a hosszabbítós hiba az már előzménye volt ennek a problémának.A bekapcsolást követő 5-6 s-on belül mérd meg az üresjárási feszültségét az inverternek. Ha ez 40V alatt van, akkor szinte biztos az áramfigyelő kör hibája.
Szia Mpisti! A ventillátor nem áll meg.A mérést nem tudom hol kell, sajnos csak hegeszteni tudok.
Hol lelhető meg a géped? Úgy is kérdezhetném, hol laksz?
Sajnos tőled (bocs a tegezésért) nagyon messze Ercsi-
ben Bp-től 40km. Egy pár éve nyaraltunk arra Lenti-Gosztola gyönyörű hely.
Ercsiben?! Nem régiben történt ott egy -s más. No de az más kategória.
Ha gondolod, elküldheted, szívesen megjavítom. Javítottám már Budapestre, de Vácra is. Küldj egy privát e-mailt, és elküldöm a címemet -ha érdekel a dolog. Felétek nincs olyan szaki, aki ilyen inverterek javításával foglalkozik?
Sajnos igen Ercsi. Az az igaszság hogy szaki lenne itt is
mert a trafó még céges korában töbször volt szerelőnél, de az nem az én zsebemre javítgatta-:mert elküldtük hogy ez a hiba megjött és monták , hogy most jó, kipróbáltuk, mégsem jó. ez ment egy darabig aztán a főnök megunta vett egy másikat.Majd egyszer nekem adta nagy lelküen mondván neked otthon jó lessz.- egyépként gondolkozom az ajánlatn de sajna anyagilag elég behatárolt vagyok.
"sajna anyagilag elég behatárolt vagyok"
Ne essél kétségbe. Ha sokba jönne, akkor csak a postköltséget bukod. Én pedig visszaküldöm. Kiállítási dísztárgynak még jó lehet.
Nagyon szépen köszönöm,mindenképp megfontolom.
Üdv.
Üdv.mindenkinek!
Végre elkészültem a dobozolással.Elég sokáig tartott,de azért meg lett.Belekellett húznom egy kicsit ,Gábor kolégánktól ihletet kaptam mert neki már futószalagon készülnek a jobnál jobb gépek.Hát íme |
Bejelentkezés
Hirdetés |