Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Propeller Clock
Azt nem egészen értem, hogy a vezérlő tápját kell vezérelni. Az maga a vezérlő ic tápja lenne vagy a meghajó tranyókra gondolsz? nekem azt mondták, hogy a 12. lába az ic-nek egy R C tag és ha azt változtatnám akkor lehetne változtatni az ic belső frekijét és valahúgy úgy lehetne megoldani a fordulatszám szabályozást. DE ez a panel tartalmaz még 2db TA76494P-t ami TL494-el azonos ami egy pwm vezérlő így ki kéne bogazászni hogy is kell ezeket összekapcsolni és akkor meg lehetne oldani. (Valakit keresnem kéne majd aki segít egy kicsit ebben.)
Sziasztok!
- Egy kis tapasztalati áttekintés a különböző motorok propeller hajtásához való felhasználására. A frekvencia szabályozása sajnos nem mindegyik vezérlő IC-nél van kivezetve. A céláramkörökben többnyire ez a funkció kívülről nem módosítható, vagy azt a bemenetet is alkalmazni kellene, (ha van), amely szinkronizálna egy fordulatszám vezérlőjelre, ütemadóra. A motor általában a bázisáramkörben lévő LM2941 szabályozható kimeneti feszültségére van kötve. Itt csak ezzel lehet a motor fordulatát befolyásolni, ezen szerintem nem is érdemes változtatni. A terheléshez lehet így beállítani a kívánt motorfordulatot, ami a propellert stabil forgásban tartja. A DC/3 fázisú Hall vezérlésű motorokat lehet tápfeszültséggel szabályozni egy bizonyos feszültségtartományban, kb. (8V-14V), ezt a feladatot a bázisáramkör ugyanúgy el tudja látni, mint pl. a PC ventilátor motorok esetében. Több ilyen típusú motort alkalmaztam már propellerek hajtására, (videó-fejmotorok, Capstan motorok), kiválóan működnek, nem igényelnek külön, bonyolult segédáramkörök beépítését. A HDD 3 fázisú szinkron motorok már egy más kategória, itt valóban frekvenciaszabályozással lehetne egy ideális fordulaton tartani a propellert. Ehhez külön vezérlőt kellene építeni, (talán lesz ilyen megoldás is), de szerintem a Hall vezérlésű motorokat itt lényegesen egyszerűbben lehet a propellerek hajtásához alkalmazni.
Sziasztok! Hp41C felvetette,hogy messze lehetnek a ledek egymástól az SMD propelleren.. A változtatás maga nem okoz gondot azt megoldanám de a kiegyensúlyozással gondok adódnak nem véletlen alkalmaznak csúszógyűrűs átvitelt a megosztóoldalakon látott órákban! Ha azt akarjuk,hogy kicsi legyen és ne legyen távol a led radikálisan meg kell változtatni a tápellátást! Én semmi módon nem akarom a mechanikus átvitelt maradnék a forgótrafó ferritgyűrűs átvitelnél.. Az jutott eszembe,hogy egy olyan ferritgyűrűs szekunder kéne mi tartalmazza a hátoldalán a zenert,a puffert (esetleg több kicsit párhuzamosan) és az 5V-os stabilizátort És ezek szépen be lennének öntve felül valami epoxival egy tüskesoros kivezetéssel.. Ez nem lenne magasabb sokkal mint a zener átmérője és szépen esztétikusan megoldható lenne egy "gyors érintkezős" kialakítással mire csak fel kéne "dobni" a rotort. Én ezen gondolkoztam régebben de most vetem fel.. Így nem lenne azoknak az alkatrészeknek légellenállása és a helyet sem foglalnák! Szóval véleményt kérek! A másik ne álljon neki senki a rotornak (16F690) mert én elszúrtam a tervezésben a 3x3 ledeknek csoportos áramkorlátozó ellenállása van mi nem lesz jó a fényerőszabályzós kivitel miatt! A Wand óránál is óriási irányt váltottam de azt majd illusztrálom ha eljutok odáig!
Sziasztok!
Csak annyit írtam, hogy meg kellene nézni, milyen lesz a 16F690-es verzió, mielött sokat készítenénk belőle, ill. más verziók tervezésébe fognánk. A levehető táp jó ötlet, cserélni lehetne a rotorokat...
Szia.
Én lehet megpróbálom 2db vezérlőt készíteni ezzel a TA7712P típusú ic-kel. Annyit tudnál segíteni, hogy elvileg a Tfg lábbal meg lehetne csinálni a frekvenciaállítást? Nekem azt mondták így a legjobb, mert először pwmet akartam kötni a külső tranyókra, de az gondot okozhat a pwm frekvenciája bezavarhat és ezért mondta az illető, hogy ezzel a Tfg bemenettel kellene megoldani a dolgot. (Lehet kicsit bonyolultabb de egy próbát megér, hátha tudok még ilyen ic-ket szerezni, esetleg majd tudnál segíteni ebben a kapcsolásban mondjuk ha megcsinálnék egy kapcsolást monduk egy ellenőrzést bevállalnál? Mondjuk egy másik topicban?)
Helló.
Lenne egy apró kérdésem: azt mondtad a hdd motorok szinkron motorok, akkor a cd rom motorok is azok és a videomotorok vagy az már más tésztan? (Mi lenne ha egy cdrom motort kipróbálnék 3 fázissal és 12V-tal a hall szenzorokat nem kötném be akkor az menne?)
Szia!
A tápegység teljes különválása a rotortól tényleg kitűnő ötlet. Itt most az a gond, hogy egy aprócska pl. CD vagy HDD motorra, hogyan lehet úgy felszerelni a forgótrafó mozgó egységét, amely nem emeli meg az óra ideális magasságát mechanikusan. Több elképzelésem volt nekem is erről, de még nem készítettem el a trafót néhány fontos szempont figyelembe vétele miatt. A ferritgyűrű igencsak nagyméretű és nehéz egy ilyen pici motorra, ráadásul, csak felülre tudnám szerelni, nem fér fel a motor külső átmérőjére. (A köszörülését elvetettem). Légmagos trafót talán könnyebb lenne a motorpalástra (kellő távolságra) kialakítani, 0.2 CuZ huzalból úgy, hogy szinte csak egymásra vannak tekercselve a menetek, (de lehetne több is egymás mellett), ahogyan már írtad is egyszer spirális nyák tekercsel. Így kellő menetszám alakítható ki, és vagy önhordó ragasztással, vagy egy vékony hordozón lenne a huzal. Egy skicc az elvi elképzelésről..
Szia! Holnap dolgozok de kiagyalom ezt a táp dolgot Nincs mese kell valamit tenni mert sok a súly ha csökkentem a rotor hosszát a ledek oldalán!
Hali. Lehet hogy butaság amit írok, ne lőjetek le. Az RC modellezésben BRASHLESS motorokat használunk, ami ugye 3 fázisú. Kapható hozzá szabályzó nagyon olcsón (Atmega 8 proci + SMD FET ek )amit egy egyszerű szervó teszterrel is 0-100 % ig lehet vezérelni.Szerintem tudná forgatni a cd vagy hdd motort is, de a modell motorok se drágák már, és amellett hogy kicsik-- baromi erősek. Ha érdekel "janocsi " Egerbe ki tudok juttatni kölcsön !!! próbára. Csak 555 ös IC vel kell egy szervó teszter és GO.
Szia Pittyu2!
Szeretném megvizsgálni ezt a modellmotor vezérlő áramkört, kipróbálva hozzávaló motorral, ill. egy HDD/CD motorral is. Megbeszéljhetük a részleteket privátban.
A hetedik Capstan motor teljes kialakítását mostanra végeztem el, szintén propeller meghajtásához. Erre szereltem fel a legutóbbi videó-fejmotorból kitermelt nagyobb méretű forgótrafót. Elég szépen összejött, párhuzamosak lettek a ferritgyűrűk, így néhány tized mm lett a légrésük is. (Azt hiszem, ha kerülnek hozzám még ilyen eszközök, mind erre a megoldásra építem át őket, annyira stabilak). Amennyire lehetett, mindent figyelembe véve az alacsony szereléshez, már csak 35mm lett a teljes magassága az egységnek. 25mm-ert le kell majd köszörülni a kiálló tengelyhosszból. Terhelés nélkül fel lehet pörgetni 2800-3000 fordulatig, (14.5V), de ekkor már zajos lesz a motor, a felvett áram is 350mA-re nő. Ideálisan 2000-2400 fordulaton járatható, itt 10.8V-12.4V/130-170mA az áramfelvétel terheletlenül.
Néhány felvételben a használatra kész szerkezetről.
Szia! A CD-ROM motorokkal szemben megbicsaklott a bizalmam a gyenge csapágyazás miatt! Én egy strapabíró szerkezetet akarok ami megy több évet napi 24 órában ezt szerintem nem elégíti ki egy ilyen motor a mélyrehatóbb tanulmányaim alapján. Nem azt mondom nem jó de én maradok a HDD motornál és a ferritgyűrűs átvitelnél mire "felülszerelem " a tápot.. Ez majd akkor derül ki milyen ha fizikailag is tesztelni tudom. A projectet felfüggesztem mert át kell tervezni mindent! Az SMD nem igen bontható így nem akarok pazarolni! Végeztem teszteket a távolság valóban nagy
Szia!
Lehet, hogy gyengének tünnek ezek a motorok, de én egyszer mégis ki fogom próbálni. Én nem akarom 24 órában járatni, ha nincs rá éppen szükségem, távival lekapcsolom. Azzal az eredeti terveddel építem meg a propellert, amelyet már megterveztél. Az 5mm-es, (2 raszter), LED távolság szerintem nem olyan nagy a propeller méretéhez képest. Az ideális távplság 1 raszter lenne, de az már nagyon "apró" képet mutatna fali kivitelben. (A fali-Wand órámnál valóban ennyi, de még jól látható egy bizonyos távolságból). Mindenképpen megépítem ezt a verziót, attól függetlenül, hogyan fog majd mutatni ezekkel a méretekkel. Azt szeretném kérni Tőled, ha az a néhány hiba ki van javítva amit jeleztél, tedd fel azt a .lay változatot is. (Dióda a jumper helyett, stb).
Szia! Megérkeztek az alkatrészek az órához.. Az RTC tokozását "benéztem" ez az SO8 olyan széles mint a kontroller és nem olyan mint a műveleti erősítő stb.. A fetet is "benéztem" ez micro6-os kivitelű és nagyon kicsi a tervezetthez képest azt is kell módosítani. Az áramkorlátozó ellenállásokat is kell módosítani mert nem lehet csoportos ledeknél sem közös saját kell mindnek! neked milyen az RTC tokozásod? (írtad,hogy van ) Mert lehet van olyanban is mint ami a tervben van Kondiból nagyobbat adtak az nem lesz jó de "bányászok" majd valahol akkorát mint ami kell mert létezik az a méret is! Látva az 1206-os ledeket (nem volt nekem egy sem) lehet,hogy mégiscsak jó ez a raszterméret esetleg még egy kicsit lehet rajt talán összehúzni majd meglátom! Ne készíts nyákot még nem írok! Most minden a kezemben van nem lesz gond a méretekkel úgy lesz megtervezve! Fetben lehetne tényleg kicsit nagyobb a tokozás miatt is de elméletben bőven bírni kell neki. Lehet kipróbálom a másik órában belehuzalozom ideiglenesen ha azt elviszi akkor nem lesz gond!
Szia!
Megérkeztek hozzám is az alkatrészek. Az f690 olyan széles mint egy DIP tok, a lábkiosztása fél raszteres. A meglévő PCF8583 is pont ugyanolyan széles mint az f690-es SMD tok, szintén fél raszteres lábtávolsággal. A 1206 méretű LED-ek nagyon tetszenek, szerintem jó lesz az eredeti panelméretedhez, ha ki lesznek javítva a módosítások. Nem szeretnék kisebb panelt építeni, ez a terved tökéletesen megfelel egy jó és esztétikus SMD propellernek. - Egy olyan videó-fejmotort alakítottam át, amely "felülszerelt" elektronikával készült. Most leszedtem az alsó részét kihúzva a tengelyt, és így csak az álló tengely és a forgórész, (fejdob) maradt meg. Most fejjel lefelé, már szerelhető lett a forgórészre propeller is. (Majd meg kell fordítani a forgásirányt). Ezt vagy propellerhez, vagy Wandhoz átalakítva csak a csapágyházat szeretném felhasználni. Ezzel az elektronikával már próbáltam Hall vezérlésű CD-motort(-okat), de nem lett jó. Visszaépítettem eredeti állapotára az elektronikát, megy tökéletesen. Néhány felvétel forgás közben.
Szia C27!
Természetesen segítek Neked amit tudok ebben a vezérlőáramköri összeállításban. Azok a HDD/CD motorok, amelyek Hall vezérléssel működnek, nem valószínű, hogy csak 3 fázissal mint szinkron motorok működnének. Ennek oka a forgó mágnesgyűrű teljesen más pólus kialakításában, delejezésében rejlik. Nem egyeznek a ”pólushossz” értékeik sem, és ez fordítva is igaz. Az IC Tfg bemenetével lehet frekvenciaszabályozást végezni annál a vezérlőnél, az R C tagok változtatásával, (pl. fix kapacitás, potival az ellenállás változtatásával), de ahogyan Patexati is írta, nem igazán jó választás az ilyen sok plusz alkatrészt igénylő vezérlő építése. Ehhez mindenképpen kell az a néhány külső FET és annak vezérlőáramköri része is, amely a tok megfelelő kimeneteihez csatlakozik. Ezek a vezérlők nagyobb teljesítményű motorokhoz külön alkalmazott áramkört hajtanak meg, mint pl.:MP6901.
Szia.
Kösz, hogy segítesz. Igazából ez a 2db ic tudom bonyolult, de szerintem megéri vele foglalkozni. Az a 2db motor eltérő méretű és az egyik elég jó nagy akár egy jó nagy órát is elvinne mondjuk 30cm-est vagy egy kicsit kisebben, de nagyobb fordulaton. Egyyelőre ez nem lényeges a felhasználás majd csak a beüzemelés után. Szóval a Ta7712P adatlapján a 11. oldalon van egy kapcsolás ahol teljesítménytranyókkal oldják meg a motormeghajtást. Elvileg ami ott van az jó úgy? Akkor kiegyészítem egy potival az ellenállást és a kondi fix. A kérdés még az, hogy milyen tartományban lehessen állítani az R-t, gondoltam be kéne tenni vagy egy fix 2Kohm ellenállást és egy 50-100K potit vagy szerinted?
Sziasztok! Bajban vagyok a kvarc elhelyezésével Mekkora az a távolság a kontroller lábaitól milyen messze még lehet tenni? Igen kilóg az is szeretném úgy,hogy azt is bele lehessen süllyeszteni a nyákba.. A kontroller mellet nem igen van hely a felfogatáshoz sem akarom tenni hanem a régiben lévő diódahíd helyén lenne
Szia!
Ezt csak Te tudod eldönteni, meg akarod-e építeni az áramkört, annak minden nehézségével számolva. Az adatlap 11. oldalán használható kapcsolási rajz van. A frekvenciaszabályozást pontosan úgy kösd be, ahogyan leírtad a Tfg bemenetre. (Kell a potméterrel sorban az a 2.2K-4.7K R tag).
Szia!
Megint találtam egy roppant érdekes CD-motort, amely szintén Hall vezérlésű. (Sony). Nem olyan egyszerű volt ezt sem elindítani, de végül összejött. 4 tekercs, két Hall szenzor van egy mágnes korong alatt, és van ereje is ennek a motornak, pláne fordulatszáma. A vezérlő IC LM2901, és hozzákötve egy halom kapcsolótranzisztor. Egyetlen hátránya, hogy külön alapon van a csapágyazása és az elektronikája is, de lefűrészelgetem a felesleges mechanikai részleteket később, ha fel tudom használni. Meglehet pörgetni 6000-80000 fordulatig is egy CD lemez forgatásával. (Nem is tudom, miért nem "szakad" szét az a lemez). Kézzel adom rá a feszülséget a (videón) szép lassan, 4V-tól 12V-ig, majd lekapcsolom a tápot. Néhány felvétel és eza videó erről a motorról, amely szinte biztosan meghajt egy SMD propellert.
Szia! Neked aztán van készleted motorokból Nekem is utána kell nézni mivel fogom hajtani de lehet maradok az eredeti ventilátormotornál egyelőre és majd amit tervezek,hogy külön lesz a táp az meg vinyómotoros lesz! Holnap reggel felteszem a tervet kész van de még átnézem,csiszolgatom.. A kis fet jó lesz most teszteltem a 3mm-es 886 órát viszi és szabályozza is!
Szia!
Lehet, hogy ez a sok motor már gondot jelent, melyiket is használjam fel az új SMD propellerhez. Mindegyiknek van valami buktatója, és a végén mégis a jól bevált PC venti, vagy videómotor lesz ennél is. Itt elsősorban a forgótrafóval már rendelkező motorok jöhetnek számításba, mert eddig még nem készítettem HDD/CD motorra ilyen áramátviteli tekercseket.
Sziasztok! Elkészítettem a 690-es SMD óra nyák módosításait (inkább azt mondanám újratervezését)! Lekövettem többször egymás után hibát nem találtam illetve egyet mit elkövettem a furatszerelt 886 rotornál is de ez miatt működik rendesen csak a csoportos ledek minimálisan eltérnek fényerőben az egyéniektől ez pedig nem más miatt van mint,hogy 1db 10K ellenállásról vezérli a kontroller a három tranzisztort és ugye ezek tranzisztorok nem fetek így a bázisáram nem egyenlő az egyéni ledekkel!! Ez sajnos az első órából úgy rám ragadt,hogy a rajzot nem is néztem mikor terveztem most is csak a harmadik ellenőrzéskor szúrt szemet ez nekem de ebben ez is javítva van! Ez egy kész terv (azért átnézhetitek ti is egyszer) mindenhol megfelelő a vonaltávolság (0.3mm mindenhol biztosítva),megfelelő vastagsággal rendelkeznek,stb A HDD felfogatást most rendesen megcsináltam egy új makróval mert ami az eddigi órákon volt az sajnos nem volt jó méret mert szűkebb volt de ki az eredetit akarja majd beletenni mert kész felfogatása van az is belefér hagytam el helyet.. A panel alján a felfogatásnál a makró 26mm-es átmérőjében nem található egy alkatrész vagy forrasztás sem a felfogatás és a lehető leg laposabban tartás miatt! Az SMD kvarc alul lesz betehető de én úgy alakítottam ki,hogy a nyákba süllyeszthető legyen fordítva beforrasztva így nem áll ki szinte semmit! Az ICSP csatlakozót én ic tokból kiszedett a felül is forrasztható hüvelyes fajtából kiszedem csak a hüvelyeket és ezzel oldom meg minél a végei majd le lesznek csípve így az sem fog kiállni szinte semmit ezért van 1,3mm-es furat és felül is odaforrasztható bár nem csatlakozik semmi felül így sima tüskesoros építésre is gondoltam miből 90 fokost lehet betenni! A kondiból befér a 12x8mm-es is.. Az órakvarc a rotor végén van elhelyezve javasolom a ragasztós rögzítést beforrasztás után egy pötty epoxival.. ) Nyáklemeznek 1mm-es fajta a legoptimálisabb szerintem mert a múltkor próbaképp készített nagyon vastagnak bizonyult! A napokban elkészítem én is csak ma nem igen érek rá de a nyák valószínű le lesz gyártva azért! A beforrasztások nagy türelmet igényelnek nem szabad kapkodni és sorban belülről körkörösen kifelé haladva,hogy ne kelljen például a ledek közt utána forrasztgatni be az ellenállást hanem elkezdeni szépen sorban és egy ellenállás egy led! Javasolom Hp41C által javasolt élesztést kontroller nélkül és műveleti erősítő,fet,RTC nélkül indítani mivel ez soha nem volt megépítve lehet bármi gond ne menjen tönkre minden ha valami hiba vagy zárlat van! Utána minden fokozatosan belekerülhet a helyére! A fetet is teszteltem a tervben lévő tökéletesen megfelel de sűrűn illik tapogatni a védőföldet és csak a kész órába élesztés után berakni mert ez érzékeny kis jószág.. A kontroller beforrasztásakor jó fluxos ón kell és jó ónszívó szalag és valami jobb hőmérséklet szabályozós páka nélkülözhetetlen! Le lehet maszkolni ideiglenesen tapadós papírral ,hogy csak a padokat fogja be ne fusson szét így szebb és kevesebb a bosszúság is! Ha teljesen összeáll és jól működik egy alapos denszeszes tisztítással lehet nagyon esztétikusra varázsolni! Mindezeket azért írtam ilyen hosszan,hogyha valaki rajtunk kívül kedvet kap az építéshez legyen valami alap ne kelljen mindent kérdezgetni összeszedni a fórumon! Sok sikert az építéshez ki nekiáll remélem minden rendben lesz igyekeztem minden problémát kizárni mi eszembe jutott vagy felmerült!
A hibás csatolmány kérésre törölve! - Norberto
Szia Patexati!
Alapos munkát végeztél ezzel a nyáktervezettel is, mint mindig. Az átrendezés, újratervezés, tényleg profi munka, amit már ”megszoktunk” Tőled. Átnézem amennyire tudom, ám így a kapcsolási rajza is módosult valamelyest azzal a pár plusz munkaellenállással. A rajz alapja tehát, változatlanul EZ: amit nemrégen felraktál egy dióda beépítésének kérdésével?
Szia!
Most nem tudom nézni, majd este....
Szia! Igen az a rajz a diódával! Annyi a változás,hogy az ICSP is van rajt de az biztos jó mert lelestem az LCM3-ban is ilyen a kontroller Az ellenállások is rajt vannak mit írtam csak én "felejtettem" le őket! Egy dióda és pár 0 Ohm átkötés mivel több az alkatrész mint a rajzon!
Szia! Egy gif ha esetleg ezen múlik
A hibás csatolmány kérésre törölve! - Norberto
Szia!
- Hogyan csinálod azokat az iciüpici karaktereket? - Ha az alkatrészeknél és a pad-oknál bekapcsolod az átmenő furatot, akkor fedésben lehet rajzolni a két réteget - és könnyebb ellenőrizni...
Melyik karakterekre gondolsz? Én így rajzolom külön csak mikor illesztem össze az alkatrészeket akkor csoportzárással egymásra húzom és igazítom! Az is jó lehet mit írsz de még nem próbáltam.
Az 32.768kHz -es quartz makróban levő karakterekre gondoltam...
|
Bejelentkezés
Hirdetés |