Fórum témák
» Több friss téma |
Üdv mindenkinek!
Abban szeretném segíségeteket kérni, hogy egy aggregátort vagy hasonlót szeretnék készíteni. A motor már megvan, de nem tudom hogy álljak neki. Azt szeretném hogy minnél több Amper legyen 230 Volt-on. Előre is köszi,
Üdv!
Javaslat kellene a következőre ha egyáltalán megoldható... (azt ne,hogy vegyek nagyobb teljesítményűt ) Adott egy 1000VA-es agregátor és egy hűtőszekrény. A hűtő nehézkesen de elindul de az agregátor nehezen viseli az indítási áramot (4,5-5A) Ha sorba kötnék vele kondit (mármint az agregát és a hűtő közé) akkor jobb lenne? Egyáltalán ez kivitelezhető? Indulás után,már ha a klikson nem old le akkor 0,9A-rel elketyeg a hűtő. De ha mellé még kapcsolok fogyasztót akkor már nem igazán akar újraindulni mert a fesz. leesik 140V-ra az indítási áram miatt. Azt még hozzáteszem,hogy induláskor a fesz. leesik 160-190V-ra és így 4,5-5A-re majd néhány mp. múlva ha elindul visszaáll 230-ra és 0,9A-re. Ha megvalósítható,mekkora kondi kéne rá és sorba vagy inkább párhuzamosan kössem?
Szerintem némi késleltetéssel (néhány másodperc) kapcsold rá a hűtődet az agregátorra.
Építeni szeretnék egy aggregátort egy 11Kw motorból amit egy 1,5tdi motor hajtana. Amit csak fűtésre használnék, úgy hogy a dízel motor hulladék hőjét is hasznosítanám.
A kérdéseim a következők lennének: Hány kilowattig terhelhetem a motort, hogy kössem be, mekkora fordulaton járassam. A motor 965 ford/perc.
A motort ha terheled mint generátor, akkor az aszinkron elcsuszást hozzá kell adnod, tehát 1000 fölötti fordulattal, Kb 1020-1035 1/min. (így lesz pontosan 50 Hz)
11kw-ig terhelheted, 10-20%-nyi tulterhelést rövid ideig el kell viselnie. Ha hálózat nélkül csak önállóan (sziget üzemmódban) használod, akkor a fordulat szabályozást is meg kell oldanod. Attól függöen, 3x230, vagy 3x400V-ot akarsz, a bekötés ettől függ. Ha nem gerjedne fel, kapcsolj a fázistekercsekkel párhuzamosan 10-40µF kondikat, vagy indítás előtt a fáziszekercsekre egy pillanatig 24v egyenáramot (így a forgórész egy kicsit állandó mágneses lesz éz egy minimális vissza is marad és ez segít a felgerjesztésben.
Inkább párhuzamos kondenzátor kell. Én 6-10 mikroF közé tippelném,a kompresszorral párhuzamosan, azzal együtt kapcsolgatva. Terheletlenül ne maradjon a generátoron! Ha túl nagy, akkor túlgerjeszti a generátorod, kísérletezz, és ne engedd a feszültséget 240V fölé. Az indítás mindig nehézkes lesz, azon csak keveset fog segíteni, (kiegészítő másik kb 10-20 mikroF kéne csak az indítás alatt) de az indulás után a többi fogyasztót jobban fogja viselni.
Kicsit el kell, hogy szomorítsalak.
A motorod motornak készült, generátornak kevéssé alkalmas, mer akkor valamivel nagyobb belső feszültségek lépnek fel, ugyanis az ohmos feszültségesések a kapocsfeszültséghez hozzáadódnak, nem levonódnak. Ez a vasmag telítéséhez vezet, növelve az üresjárási veszteségeket, túlzott melegedést, búgást eredményez, elrontja a hatásfokot, a jelalakot, és a cos"fí"-t. A delta 3*380V-os motorod generátornak 3*350-360/200-210V kapocsfeszültségig jó, a 3* 230/400V os hálózatra termelve 50 Hz mellett vasmagja nagyon erősen telít, mert kb 410-420V belső feszültségnek kellene indukálódni. A gondot megoldja, ha csillagba kötöd, a maximális tekercsáramot azonban ekkor sem szabad túllépni, ami ekkor 23,5A / 1,732= 13,6A fázisonként. A mágnesezőáram a telítéstől távol csökken, a cos"fi" javul, 0,81- ről (hasra) 0,85-re. Ez azt jelenti, hogy csillagba kötve 3* 230V/400V-on 3* 11,5 A ig terhelheted, ami maximum 8kW leadott teljesítményt jelent. A legjobb generátor-hatásfokot ebben az esetben (csillag 3*660/380V- os bekötés, de 3*400/230V os hálózat (415/240V kapocsfeszültség) körülbelül félteljesítménynél fogod kapni, 6 kW körül, de ez a TDI-nek kevés, annak hatásfoka rossz lessz, jobban kéne terhelni. A modern turbós Diesel-motorok kicsit magasabb fordulatszámon érzik jól magukat.(pl 1540/perc jobb lenne) Az eddig leírtak miatt én javaslom, hogy vegyél egy, az igényelt teljesítménynél kétszer nagyobb, négypólusú motort, ami szintén 380V-os deltában, de csillagba kötve használd. Példa: a TDI-d csúcsnyomatéka legyen pl 150 Nm. (ha több, akkor arányosan számolj tovább) Állandóüzemben ennek a felére méretezz, ne hajtsd szét a motort! A fordulatszám legyen 1500 körüli, ekkor jobban teljesülnek a hidrodinamikus kenés feltételei. 4 pólusú motorral tervezz!. 75Nm*2* 3,1416*(1500/60)~=12000W Ehhez válassz egy 20-25 kW-os, 1470/percet pörgő motort, 380/660V-osat. Kösd csillagba, add meg neki a fázisjavító kondikat, pörgesd meg, kb1505/perc-nél szinkronizáld, csatlakoztasd, pörgesd 1520-1550/percig, és már termel is. 0-15 kW között használhatod, de 10-13 kW között lesz legjobb a hatásfoka. A villamos teljesítmény 1,8 szorosa+3kW körül lesz a leadott hőteljesítményed.
Nyilván 3*230/400V-os hálózatot szeretne, talán inkább csillagponttal. A motor 380/660V-os.
A fázisjavító kondik mérete pontosan számítandó, kikísérletezendő, és szigetüzemben, működés közben mindenképp változtatható kell legyen, mert ezzel állítod be a feszültséget,(a mágnesezőáramon keresztül) és a teljesítménytényezőt a terhelés meddőellátására is. Fordulatszám-szabályzás mindig kell. Számítani kell a terhelés leszakadására, és ekkor sem szabad megszaladnia a frekvenciának, ami növeli a mágnesezőáramot is, és ezért megengedhetetlenül nagy feszültségek indukálódnának, aminek csak a telítés, és a szigetelőanyagok átütése szab határt. Pl a TDI 5000/ perc melletti leszabályzásánál, a 6 pólusú eredeti motort csillagba kötve kb. (5000/1000)*660v=3300V/1900V, 250 Hz (ajjajjajujjj) indukálódik. Ez sok mindent tönkretehet, és kifejezetten életveszélyes, nem csak szerencsétleneknek.
Valamint, valószínű, hogy nem egy háromfázisú motort akar járatni a generátorról, ez esetben meg nem mehet deltában, hacsak nem tudja a terhelést egyenletesen elosztani (kizárt), ezért muszáj csillagban.
Ha kizárólag hálózattal párhuzamosan használja, akkor a hálózat megadja a csillagpontot. A fázisjavító kondikat is lehet csillagba kötni, azok is (bár több ohmos) impedanciával kijelölik a csillagpontot. A gond a leszakadásnál, és szigetüzemben nagy, akkor a kevéssé terhelt fázis fogyasztói durrannak, ha nagyon aszimetrikus a terhelés.
A deltában jelentkező telítés komolyabb gond, én is kaocsolt blokkban gondolkozom, csak földgáz/fagáz alapon. Nemrég mértem egy 7,5 kW- os, 4 pólusú AEG motort, deltában 3*360V fölött rohamosan telít, úgyhogy eladom. Nekem kevés amit csillagban tud (4kW), majd veszek nagyobbat.
Hálózatra nem akarok visszatáplálni csak kizárólag fűteni szeretnék egy nagy puffertartályt, aminek a vizét padlófűtésre használnám.
Mivel csak fűtőszálra dolgozna ezért szerintem nem olyan lényeges a freki vagy a feszültség pontos értéke. A dizel moci 53Kw és szerintem 1050 fordulaton már igen nyomatékos, volt.
Ha csak fűteni akarsz vele, akkor minek az egész cicó? Végy egy olajkazánt, és kész, sokkal jobb a hatásfoka, és egy nagyságrenddel kisebb a karbantartásigénye!
Hogy nyomatékos volt, az nem jelenti azt, hogy ennyire alacsony fordulatszámon alacsony lenne a fajlagos fogyasztása, sőt még az is valószínű, hogy gyorsabban kopik, mert rosszabbak a kenés hidrodinamikussá válásának feltételei.(tiszta folyadék-súrlódás) Az 53 kW kb4000/perc mellett érvényes, de mint tudjuk, ezeket a motorokat könnyű széthajtani. Néha könnyebb, mint egy benzinest. 1530/perc mellett terhelném, 12-15 kW között.
Azt, hogy mi értelme van a termelt áramot elfűteni, tényleg nem értem. Fűtéshez nem kell bonyolult és költséges berendezés, amit karbantartani, javítani is szükséges, zajos, és sok nitrogén-oxidot bocsát ki, továbbá nem annyira megbízható, mint egy kazán. Hatásfoka sem jobb. Nem értem...
Szerintem is kézenfekvőbb elégetni az oil-t mint robbanómotort hajtani vele.
Azért nem építek olajkazánt mert nem tudom hogy kell és az nem igen szereti a fáradt olajat, vagy az étolajat, a dízel meg egyenesen imádja. Továbbá nem tudom hogy működik az olajkazán.
Hát erre tudnék mit mondani, de majd rájössz, mire gondoltam. (segítség: Zn, P, S, ....)
Készen kapható speciálisan fáradtolajhoz való égőfej, amit csak föl kell csavarozni egy tetszőleges vegyes tüzelésű kiskazán ajtajára, és már megy is minden, mint a karikacsapás. Google a barátod!
A fáradt olajat egyébként a motor sem kifejezetten szereti, ha nem akarod záros határidőn belül lelakni, akkor nagyon komoly szűrést kell csinálni, plusz a motorolajat is jóval gyakrabban kell cserélgetni. A fáradt olaj max arra jó, hogy egy amúgy is halálra szánt rozsdarágta unónak vagy egyesgolfnak egy szezon alatt beadd a kegyelemdöfést mondván, hogy ennek már tök mindegy, hogy jó vagy szar motorral megy a bontóba. De ha te szereted az ilyesmit, nekem éppen van két hordónyi feleslegem, a vaterán megtalálod. Jelenleg 1 Ft-on áll a licit. Diesel autóm van, de nem tölteném bele. Trafóolajat, tiszta étolajat simán, de a kormos, spénes trutyi az nekem egy kicsit meredek... arra jó, hogy egy méhtelepről vett Medicalor olajkályhában elégjen, de motorba?!
Öt éven keresztül nyomtam egy vw 1,6td-i motorba a trutyis fárdt olajat és kutya baja se lett, és még ma is vidáman rója a kilómétereket a boldog ujj tulajnál.
Arra az olaj égőre én is gondoltam de sajna bizonytalan a működése fáradt olajjal, és nincs sok kedvem minden indításnál bütykölni.
Üdv nektek!
A kérdésem a következő lenne. Van egy 5.5 KW - os villanymotorom (400/690V 1450 1/n) ezt szeretném meghajtani 4KW benzinmotorral 1:1 vagy inkább 1:2 be. És szeretném tudni mekkora villanymotort tudna így ellátni energiával.
Hogy készítetted elő? Én egyszer megpróbáltam egy kannácskával betölteni (2 rész kúti olajhoz 1 rész fáradtat), de jól rábasztam, mert tolhattam hazáig, plusz takaríthattam végig az egész üzemanyagrendszert, búvárcsőszűrő takarítás, főszűrő csere, tankleengedés, kannában tiszta anyag hozása a kútról... megfogadtam, hogy soha többet nem kísérletezek trutymóval! De mások is azt mondják, hogy pár hónap alatt korommérgezést kapott tőle a motorjuk, elkopott az adagolójuk, nem való a fáradt a motorba, csak az olajkályhába. Vagy pedig meg kell varázsolni valahogy, de én nem tudom, hogy hogyan, úgyhogy nem is töltök fáradt olajat az autómba. Nem mintha nagy kár lenne érte, mert jövőre így is, úgyis megy a bontóba a rozsda miatt, de addig is nem akarok lecsattanni vele a puszta közepén, mert többe kerül hazahozatni, mint amit a naftán megspórolok.
Adagolódnak tuti nem lesz baja tőle sőt még jobb lesz a kenése, ami esetleg okozhat bajt az a korom lerakódás a tűzkarikán de ha sportos sofőr vagy ez sem következik be. Csak szűrd meg jól és mehet egy az egybe még csak füstöni se fog csak annyira mint gázolajjal.
Az hogy neked eltömődött a rendszered az azért volt mert már amúgy is ganés volt, és a sűrű massza már nem ment át rajta.
Persze, hogy amúgy is ganés volt, nekem sem azért van az autó, hogy költsek rá, hanem hogy menjek vele. Az viszont látványos volt, hogy a trutyi betöltése után három saroknyira jutottam. Lehet, hogy ez csak az utolsó csepp volt a pohárban, de semmi kedvem azzal kísérletezni, hogy a tisztított rendszer meddig megy el a trutyival, mert nem akarok az út szélén pucolgatni. Az adagolónak meg nem is az olaj árt, hanem az olajban lévő korom és fémmorzsalék. Az pedig még a főszűrőn is átmegy, jó kis fekete olajat engedtem le az adagolóból is, amikor kipróbáltam. Persze lehet, hogy ki lehet szűrni, nem tudom, nem kísérleteztem vele sokat... inkább tankolok tiszta anyagot, és oda is érek, mégpedig kiszámítható időpontban, ahova elindultam, még a 18 Ft/km sem igazán sok.
Amúgy igazán takarékos ember manapság nem dieselezik, hanem földgázozik. Az egész miskulanciát berakják Olaszban szemrebbenés nélkül, csak az átfejtést kell házilag megoldani. (Na ebből szoktak aztán a gázrobbanások lenni. Csak a híradóban nem mondják be, mert nem akarnak écákat adni a jövadócsalásra.)
Kb 0-5.5 kW-osat, ha a benzines bírná... Az indításnál nehézségek lehetnek, az asszinkrongenerátor induktív terhelésre (motor) szeret legerjedni, ha nem növeled a mágnesezőáramot biztosító kondenzátor-kapacitást. A valós és a meddő-teljesítményeknek is egyezni kell, minden pillanatban.
A válasz inkább az, hogy szintén 5,5 kW-ig érdemes rá motort kötni, de az csak a belsőégésű által leadott teljesítmény kb 70%-áig lesz tengelyen terhelhető. Max 3kW tengelyteljesítmény, a 3kW-os és az 5,5 kW-os rákötött motorból egyaránt.
és ha a két gép (generátor és motor) közé frekiváltot teszek akkor az jót tesz a rendszernek. Tudom szabályozni a motort?
A bemeneti puffer-elkók (ha nincs PFC) miatt nem színuszos áramot vesz fel az inverter, ami a generátor melegedését fokozza. Az inverternek is vannak veszteségei, és a motorban is okoz járulékos veszteséget. Az indítási problémákat megoldja, és szabályozható is lesz, de a maximális leadott tengelyteljesítmény csökkenni fog.
majd kisérletezek egyett. Különben az egész egy hajtáslánc lenne de nem tudom jo-e az ötlet benyás motor hajt generátor -->frekiváltó-->motor--->hajó csiga. Aztán teljesitmény és nyomatékilag jo lessz-e csak az idő dönti el.
Ez már más! Eddig azt hittem, villamos gépet kéne hajtani hálózat nélkül is. Fölöslegesnek tartom, valóban jobb lenne mechanikus áttétellel hajtani. A hajóknál én ilyenről nem tudok, mozdonynál persze igen. Ennek oka a kuplung,és a változtatható áttétel ami 200kW fölött problémás. Hajóknál erre nincs szükség, a csavar teljesítményigénye a fordulatszám köbével arányos, alapjáraton minimális, a hajtást megszakítani fölösleges. Néhány kW sem sok a mechanikának, fölösleges az elektromos erőátvitel. Nagyobb vontatóhajóknál (MW) a hajócsavar lapátszögét talán változtatják, hogy a változó terheléshez alkalmazkodni tudjon.
Az előbb írtakon felül sem jó az inverter.... az életvédelemről beszélve, vizes környezetben nem szerencsés a hivatalosan 42V-nál (gyakorlatban 100-200V-nál...de ezt nem én írtam) nagyobb feszültség. 400V AC, 560V DC nem oda való!!!
ok biztos igazad van nem is vitatkozom rajta. De ha te látnád nálunk milyen körülmányek közt müködnek frekiváltók és villany motorok szerintem el sápadnál én már csak akkor szoktam amikor a fiuk a 125A aljzatba locsolnak slaggal mosáskor és örülnek milyen szépen világít borzasztó hidd el. De egy teljesen (hermetikusan) lezárt dobozba müködik egy freki váltó az nem igazán bánt szerintem. Meg hát mindent tökéletesen kell szigetelni.
Szoktam eladásra frekvenciaváltókat javítani, van elképzelésem.
Por, fémpor, forgács víz, savas, lúgos elektrolitok és ezek gyakran együtt vannak némelyikben. Egyesek valóban javíthatatlanok, ahol nem égtek szét, ott a réz maródott el. Körülbelül a hozzám kerülők fele soha nem lenne teljes értékű, ezért némelyiket meg sem próbálom javítani. |
Bejelentkezés
Hirdetés |